Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@10:18:44 GMT

خودروهای کم‌کیفیت عامل 80 درصد آلودگی هوای مشهد

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۴۹۴۰۵

خودروهای کم‌کیفیت عامل 80 درصد آلودگی هوای مشهد

مدیر شبکه محیط زیست سازمان های مردم نهاد خراسان رضوی گفت: حداقل 80 درصد آلودگی هوا از اتومبیل‌های کم‌کیفیت است.

حمید طراوتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: مشکل اصلی هوای پاک در ایران و شاید در کل جهان بیشتر مسئله اتومبیل است و حداقل 80 درصد این آلودگی که ما داریم از اتومبیل‌ها است. 

وی افزود: گرفتاری بزرگ اتومبیل هم این است که جامعه سرمایه داری بزرگی دارد و بنابراین منافع زیادی در آن متصور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اکنون که در ایران به این مشکلات برخورد کرده‌ایم، به خصوص تهران و مشهد که دچار آلودگی‌های عظیمی هستند به روشنی به ما نشان می‌دهد که باید سیاست‌مان را در رابطه با اتومبیل عوض کنیم.

مدیر شبکه محیط زیست سازمان های مردم نهاد خراسان رضوی تاکید کرد: چرا باید در مشهد هرچه ماشین می‌آید شماره شود؟ دیگر این شهر جا ندارد .طبیعت مشهد ظرفیت نگه داشت این حجم از اتومبیل را ندارد و فضای محدودی دارد. باید تردد اتومبیل‌ها محدود شود.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه  اتومبیل‌هایی که حداقل 15 سال سابقه دارند باید از رده خارج شوند و باید برای این کار هزینه شود گفت: نباید به شخصی که اتومبیل از کار افتاده دارد هزینه ایی هم تحمیل کنند که وام سنگینی با قسط بالا بگیرد تا اتومبیلش را تعویض کند. زندگی او با آن اتومبیل تامین می‌شود و باید از یک طریقی این هزینه انجام شود و این نیازمند بودجه است. 

طراوتی خاطر نشان کرد: هیچ وقت نمی‌شود آلودگی را بدون این که بودجه ایی مصرف شود کم کرد. نباید این حجم از اتومبیل را وارد کنیم. چرا نباید اتومبیل هایمان را برقی کنیم؟  برقی کردن موتور که دیگر تکنولوژی بالایی نمی‌خواهد و هزینه زیادی ندارد . این کار را می توانیم انجام بدهیم. مسیرهای دوچرخه را می توانیم بهسازی کنیم و در خیابان‌ها قسمت‌هایی را به مسیرهای دوچرخه اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: می‌توانیم بخش‌هایی از شهر را تبدیل به جاذبه کنیم که سنگفرش شود،  صندلی بگذاریم گلکاری و درختکاری کنیم و به گونه ایی باشد که مردم راحت در آنجا رفت و آمد کنند و با ماشین آمدن برایشان سخت باشد اما مهمتر از همه ما باید چنان شأن و اعتباری به وسایل حمل و نقل عمومی دهیم مثلا اتوبوس ها یا قطار شهری و در این زمینه سرمایه گذاری کنیم که اشخاص با استفاده از حمل و نقل عمومی راضی و خرسند باشند و سریع تر به مقصد برسند نه اینکه هرکس بخواهد سوار اتوبوس شود خجالت بکشد یا دیر به کارش برسد.

مدیر شبکه محیط زیست سازمان های مردم نهاد خراسان رضوی بیان کرد: همه ی این‌ها نیازمند سرمایه گذاری است و برای سرمایه گذاری هم در این مملکت سرمایه وجود دارد اما خرج کارهایی که باید بشود نمی شود. باید سرمایه گذاری شود تا سیستم حمل و نقل عمومی عوض شود، اما بطور عاجل حداقل در مشهد می توانند برای مدتی شماره گذاری نکنند، این پیام خوبی دارد و به اتومبیل ساز ها نشان می دهد که نباید این قدر اتومبیل کم کیفیت تولید کنند که مردم پس اندازشان را خرج اتومبیل هایی با این کیفیت کنند.

طراوتی افزود: باید با یک کار فرهنگی بزرگ و سرمایه گذاری اولا سیستم حمل و نقل عمومی را شدیدا گسترش دهیم و ثانیا مردم را تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی کنیم.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۴۹۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس

عضو شورای شهر مشهد گفت: پویش‌های مردمی با افزایش مشارکت مردمی و ایجاد هم‌بستگی زمینه حل معضلات اجتماعی را فراهم می‌کنند و بسیاری از معضلات اجتماعی با مشارکت مردم حل می‌شود.

سیدحسین علوی‌مقدم در خصوص اجرای پویش «مشهد مهربان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان‌رضوی اظهار کرد: ماده اول قانون تشکیلات، شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها را یک نهاد اجتماعی می‌داند، از این رو تکلیف اولیه شهرداری اجرای پویش‌هایی است که با پیروی از اخلاق اجتماعی مسائل و ناهنجاری‌های جامعه را حل کند، یکی از این پویش‌ها مشهد مهربان است که هدف آن تزریق مهربانی و افزایش حساسیت مردم نسبت به معضلات اجتماعی است.

وی افزود: پویش‌های مردمی با افزایش مشارکت مردمی و ایجاد هم‌بستگی زمینه حل معضلات اجتماعی را فراهم می‌کنند و لازم به ذکر است که بسیاری از معضلات اجتماعی در سطح خردوکلان با مشارکت و هم‌دلی مردم حل می‌شود.

عضو شورای شهر مشهد اظهار کرد: معضلات اجتماعی باید دغدغه همه مردم باشد و مردم نباید نسبت به مشکلات یکدیگر بی‌تفاوت باشند، در صورتی که معضلات اجتماعی دغدغه همگانی شود به سوی مدینه فاضله حرکت خواهیم کرد.

علوی‌مقدم در پایان ضمن اشاره به مهاجرپذیری مشهد مقدس به دلیل هم‌جواری با امام رضا (ع) گفت: پویش «مشهد مهربان» با افزایش مشارکت و هم‌بستگی باعث یکپارچه‌سازی اجتماعی شهر می‌شود و این مشارکت‌ها عاملی است که افراد خود را در برابر مشکلات تنها نبینند.

کد خبر 749056

دیگر خبرها

  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • کیفیت هوای مشهد «قابل قبول» است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • پایداری هوای قابل قبول در پایتخت
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد "پاک" است
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق