آیا حضرت مهدی (عج) متولد شده است؟
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۵۲۲۷۰
مسئله مورد نظر این است که اصل ولادت حضرت حجت (عج) جزء مسلمات تاریخ محسوب شده و از نظر هیچ صاحب اندیشه ی حق گرایی مخفی نبوده است. چرا که بسیاری از محدثان، تاریخ نگاران، اندیشمندان نیز به این امر اذعان نموده اند. در بین شیعه این امر از ضروریات مذهب شمرده می شود و بیش از 130 نفر از علمای تاریخ، فقه، حدیث، انساب و .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
البته در بین اهل سنت گروهی تولد ایشان را نپذیرفته اند و وهابی ها نیز این امر را بازیچه قرار داده و بر آن تاکید می کنند . مسلم است اعتقاد به ولادت حضرت حجت (عج) تنها به شیعیان اختصاص ندارد چنانچه ذکر شد بسیاری از دانشمندان اهل سنت نیز آن را پذیرفته اند. برای روشن شدن بحث دلایل و شواهد شیعه را بر تولد خورشید تابان بیان خواهیم کرد:
استاد تاج الدین هلالی استاد دانشگاه الازهر مصر و مفتی سابق استرلیا در مورد حضرت حجت (عج) می فرمایند: امری اجماعی بین تمام امت اسلامی است و روایت مهدی منتظر و کرامت و برکاتش قطعی است تا زمانیکه زمین را پر از عدل و داد کند آنگاه که از ظلم پر شده است. و روایات آن متواتر است و بیش از 135 امام از اهل سنت کتاب های خاص در مورد ایشان نوشته اند و آن تواتری معنوی است.
گزارش حکیمه خاتون از ولادت آخرین منجی
حکیمه خاتون دختر امام جواد(علیه السلام) از جمله کسانی است که واقعه ولادت آخرین حجت را به طور دقیق باز گو نموده است مرحوم شیخ صدوق اینگونه نقل می کند که امام عسگری (علیه السلام) مرا نزد خود فراخواند و فرمود: ای عمه! امشب افطار نزد ما باش چرا که نیمه شعبان است و خداوند در این شب حجت خود را بر روی زمین آشکار خواهد کرد. پرسیدم : مادر او کیست؟ فرمود: نرجس. گفتم فدای شما شوم نشانه بارداری در او پیدا نیست! فرمود: سخن همان است که گفتم. و در آن شب حضرت مهدی (عج) متولد شد. شیخ صدوق از زنان دیگر مانند ماریه خادمه ایشان و نسیم، هنگام ولات نام برده است. (2)
صراحت امام عسگری(علیه السلام) بر ولادت فرزند خود
یکی از یاران امام عسگری (علیه السلام) نقل کردند که: دو سال قبل از شهادت ایشان از سوی امام به من پیغامی رسید با مضمون معرفی جانشین بعد از خودش و دیگر بار سه روز پیش از شهادت ایشان باهمان مضمون، پیام دیگری به من رسید. (3)
همچنین احمدبن اسحاق قمی گوید: چون خلف صالح (علیه السلام) متولد شد از مولایم امام عسگری (علیه السلام) به جدم احمدبن اسحاق نامه ای رسید که در آن به دست خط خود وی آمده بود: برای ما فرزندی متولد شده است و باید نزد تو مستور و از مردم مکتوم بماند که ما جز به خویشان و دوستان اظهار نکنیم، خواستیم خبر آن را به تو اعلام کنیم تا خداوند تو را شاد سازد همچنان که ما را شاد ساخت والسلام. (4)
احادیث رسول خدا و ائمه(علیهم السلام) در مورد ولادت امام(عج)
این خبر که مهدی موعود نهمین فرزند از نسل امام حسین (علیه السلام) می باشد در روایات متعددی بیان گردیده است. حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: نهمین فرزند تو ای حسین همان قائم به حقی است که دین خدا را غالب می گرداند و عدل را می گستراند.
امام حسن (علیه السلام) فرمودند: قائمی که عیسی مسیح پشت سر او به نماز خواهد ایستاد نهمین فرزند از نسل برادرم حسین است. ابن عباس از رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) روایت می کند که علی ابن ابیطالب پس از من امام امت و خلیفه من بر آنها خواهد بود و قائم منتظری که زمین را پر از عدل و داد نماید همانگونه که پر از ظلم و جور شده باشد از فرزندان اوست و قسم به خدای که مرا بشیر و نذیر مبعوث فرمود کسانی که در دوران غیبتش بر اعتقاد او ثابت باشند از کبریت احمر کمیاب ترند. (5)
گواهی افرادی که در کودکی حضرت را دیده اند
دوران کودکی حضرت و همراهی امام با پدرشان بیش از پنج سال طول نکشید و در این مدت کوتاه حضرت از انظار و عموم مردم مخفی بود جز اصحاب خاص حضرت (عج)؛ و این امر جزء سیاست ها و تدابیر حکیمانه امام عسگری در مقابل خطر دستگاه عباسی بود. چرا که اگر حضرت را به عنوان آخرین امام به صورت علنی معرفی می کردند باعث به خطر انداختن جان حضرت حجت(عج) می شدند.
محمد بن عثمان دومین نایب خاص امام مهدی (عج) می گوید به همراه چهل نفر از شیعیان در خانه امام یازدهم گرد آمدیم آن حضرت فرزندش را به ما نشان داد و فرمود: او پس از من ، امام شما و جانشین من است. از او فرمان برید و بعد از من در دین خود پراکنده نشوید که هلاک خواهید شد و بدانید که از این پس او را نخواهید دید. (6)
ملاقات افراد با حضرت صاحب الامر (علیه السلام) در زمان غیبت
آنچه در کتاب های تاریخی بیان شده از دیدار خواص در زمان زندگی پنهانی حضرت (عج) است و موارد زیادی از دیدار ایشان در زمان غیبت صغری نیز بیان شد. اگر چه شیعیان از طریق نواب اربعه با امام خویش ارتباط برقرار می کردند اما در مواردی در صورت اذن حضرت به دیدار ایشان می رفتند که این امر خود شاهد ی بر ولادت و وجود امام مهدی (عج) است.
اگرچه برخی اهل تسنن بر طبق اختلاف در مبنا این امر را نمی پذیرند اما خیلی از علمای قدیم و معاصر ایشان بر این امر اذعان دارند چنانچه استاد تاج الدین هلالی استاد دانشگاه الازهر مصر و مفتی سابق استرلیا در مورد حضرت حجت (عج) می فرمایند: امری اجماعی بین تمام امت اسلامی است و روایت مهدی منتظر و کرامت و برکاتش قطعی است تا زمانیکه زمین را پر از عدل و داد کند آنگاه که از ظلم پر شده است. و روایات آن متواتر است و بیش از 135 امام از اهل سنت کتاب های خاص در مورد ایشان نوشته اند و آن تواتری معنوی است.
آنچه در کتاب های تاریخی بیان شده از دیدار خواص در زمان زندگی پنهانی حضرت (عج) است و موارد زیادی از دیدار ایشان در زمان غیبت صغری نیز بیان شد. اگر چه شیعیان از طریق نواب اربعه با امام خویش ارتباط برقرار می کردند اما در مواردی در صورت اذن حضرت به دیدار ایشان می رفتند که این امر خود شاهد ی بر ولادت و وجود امام مهدی (عج) است.
شیخ ماهر از علمای اهل سنت لبنان می گوید: من اعتقاد دارم که حضرت مهدی (علیه السلام) زنده است و ما منتظر ظهور ایشان هستیم.
شاید آنچه باعث اختلاف در دیدگاه ها شده همانطور که ذکر شد اختلاف در مبنا باشد وگرنه ولادت حضرت را به لحاظ عقلی می توان ثابت نمود چنانچه خداوند در قرآن می فرمایند: یوم ندعو کل اناس بامامهم؛ روزی که هر گروه از مردم را با پیشوایانشان بخوانیم.
بنابراین لازم است مصداقی وجود داشته باشد وگرنه لازمه آن این است که خداوند هدایت امت را نیمه رها کرده باشد که این امر با حکمت خداوند سازگار نیست.
پی نوشت:
1- آخرین منجی / ص 67
2- صدوق/ کمال الدین/ ج2/ باب 42/ ح 1و 5
3- کلینی/ کافی/ ج2/ ص 328
4- صدوق/ کمال الدین/ ج2/ باب42/ ح 15
5- صدوق/ کمال الدین/ ج1/ باب 25/ ح 7
6- (صدوق/ کمال الدین/ ج1/ باب 25/ ح7
منبع: افکارنيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۵۲۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیانهای وحدت امت اسلام
پیشوایان فقهی برادران اهل سنت، خود را با واسطه یا بی واسطه از شاگردان امام صادق (ع) میدانند که از محضر فیض آن امام دانشمند بهره بردهاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سیره و سبک زندگی ائمه اطهار علیهم السلام از زمان امام علی (ع) بر تقویت بنیانهای اسلامی بود و همین موضوع در زمان امام صادق (ع) نیز ادامه پیدا کرد. طبق اذعان علمای اسلامی، اگر رفتار دلسوزانه و بزرگمنشانه امام صادق (ع) با شاگردان خود نبود و جاذبه اخلاقی آن حضرت موجب حضور علمای اهل سنت در کلاس درس ایشان نمیشد، معارف اسلامی تا این حد در جهان نشر پیدا نمیکرد.
خبرگزاری تسنیم در گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به تحلیل نقش صادق آل محمد (ع) در تقویت بنیانهای وحدت در امت اسلام و لزوم الگوگیری از آن حضرت در دوران حاضر پرداخته است.
پیشوایان فقهی اهل سنت در کلاس درس امام صادق (ع)
میدانیم که جمعیت زیادی از شاگردان امام صادق علیهالسلام را برادران اهل سنت تشکیل میدادند و در عین حال آن امام بزرگوار را به عنوان بنیانگذار مکتب بر حق شیعه جعفری میشناسیم. علمای اهل سنت چگونه و بر چه اساسی در محضر علمی آن حضرت حاضر میشدند و از دریای دانش گسترده ایشان بهره میبردند؟
همان طور که اشاره کردید امام صادق علیهالسلام به عنوان چهره علمی شناخته شده، بنیانگذار معارف حقه اسلامی و توسعهدهنده علوم اسلامی، نقش مؤثر و شاخصی در سطح جهان اسلام داشتهاند. به طوری که پیشوایان فقهی برادران اهل سنت، خود را با واسطه یا بی واسطه از شاگردان امام صادق علیهالسلام میدانند که از محضر فیض آن امام دانشمند بهره بردهاند.
البته دوران امامت امام صادق علیهالسلام، مرزبندی مذهبی به صورت امروزی وجود نداشت و مباحث کلامی و فقهی در فضایی برای همه اهل علم و جویای دانش قابل دسترسی بود. هرچند که مضیقه حضور و مانعتراشیهای خلافی عباسی کار را سخت میکرد.
شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
تحلیل حضور چهار هزار نفر در مکتب صادق آل محمد (ع)
یادآوری این نکته هم ضروری است که حضور چهار هزار نفر در مکتب امام صادق علیهالسلام به معنای تجمع این عده در یک زمان و یک مکان نیست. بلکه این افراد در زمانهای مختلف در رشتههای گوناگون از محضر آن امام بهره بردند.
در این میان، اهل سنتی که از این مجلس فراخ علمی استفاده میکردند، اثرشان از نظر کلامی و مبانی اعتقادی موضوع ولایت اهل بیت علیهمالسلام و خلافت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام را قبول نداشتند، با این وجود برای دریافت منبع فیض وجود مبارک امام صادق علیهالسلام مانعی نداشتند. به این ترتیب دانشمندان اهل سنت نیز آن حضرت را به عنوان چهرهای مؤثر و شناخته به عظمت میشناخته و از علم و دانش گسترده ایشان بهره بردهاند.
تلاش امام صادق (ع) در تحقق وحدت امت اسلام
علمآموزی بزرگان اهل سنت در محضر امام صادق علیهالسلام در حالی انجام میشد که آنها مبانی فکری و اعتقادی مختص به خود را داشتند که با آموزههای شیعی در تعارض بوده. چنین امری چطور تحقق پیدا میکرد؟
درست است که اهل سنت از نظر مبانی اندیشه اعتقادی دیدگاه مختص به خود را داشتند، اما امام صادق علیهالسلام برای نشر معارف اسلامی ضمن توجه به ایجاد وحدت میان امت اسلام، مباحثی را مطرح میکردند که بر اساس آموزههای مشترک مانند تعالیم قرآن کریم و سنت پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله اخذ میشد. این وجوه مشترک که میان مطالب مختلف علمی و کلامی وجود دارد، همان بخشهایی است که در اسلام مورد قبول همه مسلمانان از مذاهب گوناگون است.
به این ترتیب علمای اهل سنت زمانی که از محضر امام صادق علیهالسلام به شهر و سرزمین خود برمیگشتند، ضمن اینکه اعتقادات فکری بر مبنای آموزههای مذهب خود را داشتند، اما نظرات امام صادق علیهالسلام را نیز به عنوان مطالب مطرح شده از سوی ایشان نیز نقل میکردند.
چهره فقاهت و قرآنی رهبر انقلاب به جهان معرفی میشود
هدایت نهضت ترجمه در جهت خدمت به اسلام
اتفاق دیگری که در دوران امامت امام صادق علیهالسلام پا گرفت و آغاز شد، رواج نهضت ترجمه بود که علومی از سایر کشورها ترجمه میشد. امام صادق علیهالسلام به عنوان پیشوای امت اسلام نهضت ترجمه را چگونه هدایت کردند که نه تنها به مبانی اسلامی مسلمانان ضربه وارد نکرد، بلکه در خدمت اسلام قرار گرفت؟
امام معصوم علیهالسلام با برخوردی از علم الهی در تبیین مباحث اسلامی، خلاء فکری جامعه را تأمین میکند. با بررسی تاریخ و سیره زندگی ائمه اطهار علیهمالسلام مشخص میشود که آن بزرگان در هر زمانی متناسب با خلاءهای موجود در زندگی مردم، نقش خود را در تبیین اسلام ناب و جامع ایفا کردهاند.
دوران زندگی امام صادق علیهالسلام نیز از آنجایی که همزمان با آغاز حکومت بنیعباس و دوره ترجمه بود، نقش مهمی در تأمین علمی و جهتدهی به افکار مردم داشته است. هرچند که نهضت ترجمه تا زمان امام موسی کاظم علیهالسلام نیز ادامه پیدا کرده و در دوران امامت امام علی بن موسی الرضا علیهالسلام به اوج خود رسید.
دوران امام صادق علیهالسلام نیز شاید ناظر به نقد نبوده اما محتوای علمی و فکری مورد نیاز جامعه را فراهم میکردند و شاگردان خود را متناسب با علاقه و استعداد هر یک، به پیگیری علوم و معارف گوناگون تشویق میکردند. از جمله اینکه استعداد عدهای را در آموزهها و مباحث فقهی شناخته و آنها را به سمت علوم فقهی تشویق میکردند، عدهای را بنا بر استعداد و ظرفیت ذاتی خودشان به پیگیری مباحث کلامی میگماشتند و یا گروهی را نیز که توانایی مناظره و بحثهای علمی داشتند، به مناظره تشویق میکردند.
چنانکه در کتاب اصول کافی روایاتی نوشته شده که مدیریت امام صادق علیهالسلام را در تشخیص توانمندی شاگردان نشان میدهد. به این صورت بود که آن حضرت شاگردان خود را بر طبق تواناییهای علمی و فکری به مناطق گوناگون میفرستادند تا معارف اصیل اسلامی را نشر دهند.
آثار جاذبه اخلاقی امام صادق (ع) در ترویج معارف شیعی
روایت شده که امام صادق علیهالسلام در نماز جماعت اهل سنت نیز شرکت میکردند. فلسفه این اقدام چه بود و ما امروزه چه درسی از آن میگیریم؟
سیره ائمه اطهار علیهمالسلام از زمان حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام بر همین مسئله بوده که امام صادق علیهالسلام نیز به آن امر میکردند؛ یعنی توصیه به برخورد برادرانه با همه مسلمانان، دستگیری از آنها فارغ از اینکه چه مذهب و اعتقادی دارند، عیادت از بیماران اهل سنت و خدمترسانی به همه آنها. اساساً اگر امام صادق علیهالسلام با شاگردان خود رابطه عاطفی و برادرانه برقرار نمیکردند جاذبه اخلاقی ایشان برقرار نمیشد، شوق شرکت در جلسات علمی آن امام وجود نداشت.
امام صادق علیهالسلام ضمن توصیه به ارتباط برادرانه مسلمان با یکدیگر، در ابتدا خود عامل به برقراری ارتباط دوستانه با آنها بودند که حضور ایشان در مراسم نماز جماعت اهل سنت، شاهدی بر این مطلب است.
امروز نیز فتاوای مراجع عظام تقلید در جهت استحکام پیوند میان امت اسلام و با رویکرد وحدت مسلمانان، برقراری ارتباط عاطفی و پرهیز از مجادلات بیثمر در مباحث اعتقادی است که همه اینها برگرفته از سیره اهل بیت علیهمالسلام است.
امام صادق (ع)؛ الگوی جهانی وحدت امت اسلامی
با این توضیحات و با توجه به تفاوت دیدگاههای دو مذهب شیعه و سنی، امروزه چگونه بحث اتحاد امت اسلامی بر اساس آموزههای امام صادق علیهالسلام تحقق پیدا میکند؟
امروز، خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به عنوان علمدار ایجاد اتحاد میان امت اسلام در جامعه جهانی فعالیت میکند و مردم ایران در این امر پیشقدم هستند. همان طور که در مراودات کلان، مسئله دفاع از مظلوم برای همه مردم جهان روشن و مبرهن است، باید همچنان موضوع اتحاد را در سطح جهان دنبال کنیم.
به هر حال مسلمانان فارغ از گرایشهای اعتقادی و مذهبی خود، اشتراکات زیادی دارند که یک جهتگیری واحد به عنوان امت پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله شناخته میشوند. ما میتوانیم در رفتار برادرانه، محبتآمیز و تؤام با کمک به مظلومین مسلمان ارتباطات دوستانهای ایجاد کنیم.
به این ترتیب مسائل علمی، کلامی و فقهی نیز در فضایی خالی از تعصب مطرح شده و روز به روز به تقریب مبانی مذاهب از چشمانداز مثبتی نزدیکتر میشویم. این موضوع، همان جهتگیری است که مرحوم آیتالله بروجردی و امام خمینی (ره) بر آن تأکید داشتند و امروز نیز مقام معظم رهبری پرچمدار آن هستند و مراجع عظام تقلید پیگیری میکنند. در مقابل، جهتگیری دشمنان اسلام آن است که میخواهند به هر نحوی آتش تفرقه و فتنه میان امت اسلام گسترش پیدا کند، اما حکمت اسلامی و تکلیف دینی ایجاب میکند که در برابر توطئه دشمن هشیار باشیم.
انتهای پیام/