Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@22:57:26 GMT

لنینگراد شهری که پس از 872 روز محاصره آزاد شد

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۵۲۴۹۵

لنینگراد شهری که پس از 872 روز محاصره آزاد شد

مسکو - ایرنا - هفتاد و چهار سال پیش در چنین روزی مردم شهر لنینگراد (سن پترزبورگ کنونی) پس از 872 روز محاصره ارتش آلمان نازی، سرانجام با پیشروی ارتش سرخ شوروی، نجات یافتند.

به گزارش ایرنا، امروز شنبه در سن پترزبورگ جمعی از مردم و مسئولان روس در محدوده بنای یابود «مام میهن» گرد هم آمدند و یاد کودکان، میانسال ها، زنان و مردانی که در طول مدت محاصره به دلیل گرسنگی، بمباران های هوایی یا دفاع از لنینگراد در طول محاصره جان خود را از دست دادند، گرامی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«والنتینا ماتویینکو» رئیس شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) از جمله افراد سرشناس این مراسم بود.
** محاصره لنینگراد
محاصره لنینگراد از سوی نیروهای آلمان از هشتم سپتامبر1941 با هدف تضعیف روحیه روس ها آغاز شد با این وجود آلمان ها در طول 872 روز نتوانستند مردمان این شهر را از پای درآورند و بر شهر مسلط شوند.
در مجموع 2 میلیون 887 هزار نفر ازجمله بیش از 400 هزار کودک در این مدت در محاصره بودند.
محاصره این شهر شوروی که برای آنان مقدس است، وضعیت طاقت فرسا و مرگباری را برای ساکنان آن به وجود آورده بود، در زمان محاصره کارگران روزانه 250 گرم و سایرین تنها 125 گرم سهمیه نان داشتند.
ارتش آلمان نازی در دو سال و سه ماه محاصره لنینگراد، 150 هزار گلوله توپ و خمپاره به سوی آن پرتاب کرد و هواپیماهای آلمانی بیش از 107 هزار بمب بر سر مردمان این شهر ریختند.
هدف ارتش آلمان درهم شکستن محاصره شهر در دو ماه اول بود و فکر نمی کرد که مردم لنینگراد تا این اندازه بتوانند از شهر دفاع کنند.
جمعیت در حال محاصره لنینگراد در حدود 900 روز با از خودگذشتگی از شهرشان دفاع کردند و با وجود اینکه روزانه ده ها و حتی صدها نفر بر اثر گرسنگی یا اصابت گلوله های توپ یا بمباران جان خود را ازدست می دادند، تسلیم آلمان ها نشدند.
حمل جنازه ها با گاری بویژه با سورتمه برفی در فصل زمستان از جمله تصاویر ماندگار تاریخ در دوره محاصره لنینگراد است و تا امروز چندین فیلم از این واقعه تاریخی ساخته شده است.
بر اساس اطلاعات تاریخی در جریان محاصره لنینگراد 641 هزار نفر بر اثر گرسنگی و بمباران ها جان خود را ازدست دادند.
برخی مورخان شمار قربانیان این محاصره را یک و نیم میلیون نفر عنوان می کنند که نشان می دهد هنوز میان شمار واقعی جانباختگان این شهر در دوره محاصره، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.
بر اساس اطلاعات تاریخی، گرسنگی در میان ساکنان در محاصره لنینگراد به جایی رسیده بود که برخی برای زنده ماندن حتی مجبور به خوردن جنازه می شدند.
تنها راه ارتباطی لنینگراد با جهان خارج در طول محاصره، دریاچه لادوژسکایا در شمال غرب این منطقه بود که یک میلیون و 376 هزار نفر در فصل زمستان با گذر از روی رودخانه یخ زده توانستند خود را نجات دهند.
برخی مورخان معتقدند که ناتوانی آلمان ها در فتح لنینگراد، در فرجام جنگ دوم جهانی تأثیر داشت و باعث سرخوردگی آلمان ها در پیروزی بر شوروی و افزایش روحیه طرف مقابل در جبهه های مختلف شد.
شبد**اروپام*391* 1346**1379
رحمت الله خدادادی** انتشار دهنده: هادی افتخاری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۵۲۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فریاد‌های خانواده‌های اسرای اسرائیلی مقابل مقر اقامت بلینکن

«یک میلیون نفر را به کنست می‌آوریم و آنجا را محاصره می‌کنیم.. وزارت امنیت را محاصره می‌کنیم... اجازه نمی‌دهیم که مقامات به این مراکز وارد یا از آن خارج شوند» .. این تنها بخشی از تهدید‌های امروز خانواده‌های اسرای اسرائیلی نزد حماس است که در مقابل اقامتگاه وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن در تل آویو و محل دیدار او با رئیس رژیم صهیونیستی تجمع کرده‌اند.

به نوشته روزنامه هاآرتص این خانواده‌ها تاکید دارند که در صورت شکست تل‌آویو در مذاکرات جاری برای توافق تبادل اسرا، بر شدت اعتراضات خود خواهند افزود، زیرا بر این باورند که دلیل هرگونه شکست احتمالی در این مذاکرات به دلیل «ملاحظات سیاسی» کابینه نتانیاهو است.

این خانواده‌ها با تاکید بر این‌که دیگر خیابان‌ها را ترک نمی‌کنند، تهدید کردند که در صورت عدم بازگشت فرزندانشان، کاری می‌کنند که تصمیم‌گیرندگان اصلی در اسرائیل نتوانند در محل کارشان حاضر شوندو تنها با بالگرد بتوانند در ساختمان‌های محاصره شده تردد داشته باشند.

با گذشت حدود هفت ماه از جنگ غزه بدون تحقق اهداف اعلامی آن، خانواده‌های اسرای اسرائیلی بر ضرورت تحرک عملی کابینه نتانیاهو برای آزادی این اسرا که جانشان به دلیل بمباران‌های مستمر در خطر است، تاکید دارند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

این در حالی است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو روز گذشته آب پاکی را بر دست خانواده‌های این اسرا ریخت و دستیابی به توافق تبادل اسرا در مرحله کنونی را «بسیار ضعیف» دانست و بر ضرورت حمله زمینی به رفح تاکید کرد.

اما پیشتر فرمانده نیرو‌های ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی ژنرال یسرائیل زیو در این خصوص هشدار داده بود که هرگونه حمله به رفح چندین ماه طول خواهد کشید و «احتمالا بدون زنده ماندن اسرای اسرائیلی به پایان خواهد رسید».

این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن در سومین مقصد سفر دوره‌ای خود به منطقه غرب آسیا، صبح امروز وارد تل‌آویو شده. او روز‌های گذشته به عربستان سعودی و اردن سفر کرده و اعلام کرده بود که واشنگتن بر دستیابی به توافق تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل در کوتاه‌ترین زمان ممکن مصمم است.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • اقامتگاه مدیرعامل کارخانه مشهور اسلحه‌سازی آلمان به آتش کشیده شد!
  • وزارت دفاع آلمان دستور بازسازی گسترده ارتش را صادر کرد
  • متن پیشنهادی اسرائیل برای توافق با حماس منتشر شد+ جزئیات/ حملات سنگین حزب‌الله و سرایا القدس به مواضع ارتش اسرائیل/شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۵۶۸ نفر افزایش یافت
  • متن پیشنهادی اسرائیل برای توافق با حماس منتشر شد+ جزئیات/ حملات سنگین حزب‌الله و سرایا القدس به مواضع ارتش اسرائیل
  • فریاد‌های خانواده‌های اسرای اسرائیلی مقابل مقر اقامت بلینکن
  • دانشگاه کلمبیا در محاصره نیرو‌های پلیس + فیلم
  • استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد در توسعه فناوری شهری
  • استفاده از ظرفیت بی‌نظیر دانشگاه آزاد در زمینه علم و فناوری برای توسعه شهری
  • رسانه عبری: نتانیاهو در محاصره ۳ میدان مین است
  • دانشجوی دانشگاه سوربن: پلیس ما را محاصره کرد و کتک زد