Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

رابطه بين گروه خوني و ازدواج افراد با هم سوالي است که بسياري از زوج هاي جوان به دنبال پاسخ آن هستند. اينکه آيا افراد با گروه هاي خوني مشابه مي توانند با هم عقد کنند؟ و يا اينکه ازدواج با چه گروه هاي خوني مناسب تر است؟ در اينجا سعي مي کنيم پاسخ اين سوالات را ارائه دهيم.
گروه خوني چيست؟
به طور خلاصه گروه هاي خوني يک روش براي تقسيم بندي خون افراد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين تقسيم بندي بر اساس وجود يا عدم وجود پادگن (آنتي ژن) هاي موروثي خواصي روي سطح گلبول هاي قرمز انجام مي شود. براساس مهمترين اين تقسيمات، خون همه انسانها به چهار دسته A,B,AB و Oو بر اساس يک تقسيم بندي ديگر به گروه هاي مثبت و منفي تقسيم مي شود.
مثلا کسي که آنتي ژن A را بروي گلبولهاي قرمز خود بروز مي دهد، گروه خونش A است و يا فردي که هردو پادگن A و B را دارد گروه خونش AB و فردي که هيچکدام از اين آنتي ژن ها را ندارد خون او از گروه O است.
ارتباط بين گروه خوني افراد و ازدواج چيست؟
بعد از طي مراحل خواستگاري و بله برون، هنگامي که براي جاري شدن خطبه عقد به دفاتر ثبت ازدواج مراجعه مي کنيد، يک معرفي نامه عکس دار به شما داده مي شود تا به مراکز آزمايش خون جهت انجام آزمايشات قبل از ازدواج مراجعه کنيد. اما اين آزمايشات هيچ ارتباطي به گروه خوني شما ندارد. چراکه گروه هاي خوني هيچ مانعي براي وصلت افراد ايجاد نمي کنند و افراد با هر گروه خوني که داشته باشند مي توانند با يکديگر عروسي کنند. مگر اينکه پاي عوامل ديگري مثل خطر ابتلاي جنين به تالاسمي و يابيماري هاي ژنتيکي در ميان باشد. براي پيشگيري تالاسمي، زوجين مي بايست پيش از عقد آزمايش خون انجام دهند. اما براي پيشگيري از بيماري هاي ژنتيکي در جنين، توصيه مي شود که تمام افراد قبل از ازدواج نسبت به انجام آزمايشات ژنتيک اقدام کنند.
آزمايشات قبل از عقد نه ربطي به گروه خون افراد دارند و نه شامل آزمايش ژنتيک مي شوند. اما در برخي از موارد و براي بعضي از زوجين در همان مراکز انجام آزمايشات پيش از عقد، متخصصان به عروس و داماد توصيه مي کنند که با توجه به شرايطي که دارند نسبت به انجام مشاوره ژنتيکي اقدام کنند. اين موارد عبارتند از:
1 – زوج هايي که باهم نسبت فاميلي دارند. اين شامل هر نسبتي مي شود. ( هر گونه ازدواج فاميلي )
2 – زوج جواني که يکي از آنها دچار اختلالات ژنتيکي است.
3 – زوج جواني که يکي از اعضاي درجه يک فاميل آنها دچار اختلالات ژنتيکي است.
4 – خانم هايي که قصد ازدواج دارند و سن آنها کمتر از 18 سال يا بيشتر از 33 است.
5 – زوج جواني که در مراکز حساس و پرخطر فعاليت مي کنند و با مواد شيميايي و يا هسته اي سر و کار دارند.
بنابراين آنچه که در ازدواج افراد مي تواند مشکل ساز باشد، يکسان بودن گروه خوني نيست بلکه ارتباط خوني ( مثلا در ازدواج فاميلي ) است که مي تواند باعث مشکلات ژنتيکي شود.
به جز احتمال بروز بيماري هاي ژنتيکي و همچنين تالاسمي، خوشبختانه ساير اختلالاتي که ممکن است در جنين ايجاد شود، در همان دوران بارداري قابل تشخيص و پيشگيري است. بنابراين لازم نيست در زمان عروسي نگران آنها باشيد.
گروه خوني عروس و داماد به هم نخورده است، يعني چه؟
گفتيم که گروه خوني هيچ ربطي به ازدواج ندارد. اما ممکن است براي شما هم اين سوال پيش آمده باشد که منظور از اينکه مي گويند “گروه خون عروس و داماد به هم نخورده” چيست؟ بايد گفت اين اصطلاح، اشاره به برخي نتايج که در آزمايشات قبل از عقد مشخص شود، دارد. وقتي يکي از طرفين در سوابق خود و يا اقوام خود يکي از بيماري هايي که از طريق ژن منتقل مي شود ( مثل تالاسمي ) وجود داشته باشد با انجام آزمايشات خوني بررسي مي کنند که چقدر احتمال ابتلاي فرزند آنها به آن بيماري ها وجود دارد. چنانچه اين احتمال بالا باشد به آنها توصيه مي شود که عقد نکنند و به آنها درباره عواقب بچه دار شدنشان هشدار مي دهند.
علاوه براين کساني که داراي تالاسمي مينور هستند چنانچه با فرد ديگري که او هم مبتلا به تالاسمي مينور است عروسي کنند 25 درصد احتمال دارد که فرزندان آنها مبتلا به تالاسمي ماژور بشود. تالاسمي مينور داراي هيچ علامت خاصي نيست و نياز به درمان ندارد. فرد مبتلا به تالاسمي مينور نيز از نظر ظاهري کاملا سالم است و وصلت او با افراد سالم هيچ عواقبي ندارد. اما تالاسمي ماژور يک بيماري حاد است و نياز به درمان دارد و مشکلات و هزينه هاي زيادي را به دنبال خواهد داشت. لذا چنانچه در آزمايش خون قبل از عقد معلوم شود که هردو طرف تالاسمي مينور دارند، آزمايشات تکميلي ديگر به همراه مشاوره ژنتيکي براي آنها انجام خواهد شد و به آنها در باره عواقب بچه دار شدنشان هشدار داده مي شود.
منبع:سلامت نيوز


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۵۶۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبد چرب (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: خواص رازیانه؛ گیاهی سرشار از خواص معجزه آسا (فیلم) فرمول خانگی برای درمان بی‌خوابی (فیلم) راهکارهای ساده برای افزایش احتمال باروری (فیلم)

دیگر خبرها

  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • این افراد می‌‎توانند رایگان از اماکن تاریخی کرمانشاه بازدید کنند
  • دسترسی کودکان فرانسه به گوشی و شبکه اجتماعی محدود شود
  • «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی در مشهد اکران می‌شود
  • انتقال خون فارغ از گروه خونی ممکن می‌شود
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی
  • داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبد چرب (فیلم)
  • (تصاویر) جواد عزتی و شبنم قربانی در اکران مردمی تمساح خونی