Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@21:04:07 GMT

چرا هيسپان تي‌وي مهم است؟

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۵۶۴۱۷

چرا هيسپان تي‌وي مهم است؟

خبرگزاري آريا - تولد هر رسانه‌اي در پاسخ به نيازي از نيازهاي مخاطبان به آگاهي، اطلاعات، سرگرمي و تامين اوقات فراغت آنها، انتقال ميراث فرهنگي، انسجام اجتماعي، هويت‌طلبي فرهنگي که شامل هويت ملي و بين‌المللي مي‌شود و در نهايت پاسخ به نيازهاي رسانه‌اي جامعه، قابل توجيه است. شايد بتوان راه‌اندازي و تاسيس هر رسانه‌اي را نوعي غني‌سازي فرهنگي دانست که به تبليغ و تبيين آرمان‌ها و اهداف بلند اجتماعي و سياسي هر جامعه‌اي کمک مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شبکه هيسپان تي‌وي هم از اين مقولات و نيازها قوام مي‌گيرد و موجوديت خود را تبيين مي‌کند، اما با توجه به ماهيت و کارکردهاي فرامرزي اين شبکه و نقش و جايگاهي که از حيث ديپلماسي رسانه‌اي و فرهنگي دارد، اهميت آن را به دلايل ديگري نيز وابسته مي‌کند. به عبارت ديگر اين شبکه به عنوان يک نهاد فعال رسانه‌اي واجد کارويژه‌هايي است که مخصوص اين شبکه بوده و مي‌تواند نيازهايي را برآورده کرده يا دست به راهگشايي و رمزگشايي‌هايي بزند که از توان رسانه‌هاي ديگر خارج است. هسپان تي‌وي در واقع اولين شبکه اسپانيايي‌زبان از خاورميانه و يکي از بازوهاي بين‌المللي رسانه ملي است که کشورهاي اسپانيايي زبان را پوشش داده و آنها را به عنوان جامعه هدف خود مورد توجه قرار مي‌دهد. با توجه به اين که نزديک به 500 ميليون اسپانيايي‌زبان در جهان وجود دارد، در واقع 500 ميليون مخاطب بالقوه هست که مي‌توانند از برنامه‌هاي اين شبکه بهره ببرند و اين يعني پيام انقلاب اسلامي از طريق اين شبکه براي 500 ميليون اسپانيايي‌زبان قابل دريافت است و مخابره مي‌شود و يک بازار پيام خوب است که به عنوان سرمايه رسانه‌اي بايد به آن نگريست.
کشورهاي اسپانيايي‌زبان مانند اسپانيا، ونزوئلا، آرژانتين، بوليوي، شيلي، اکوادور، پرو، کلمبيا، مکزيک و اساسا موقعيت ژئوپلتيک و استراتژيک آمريکاي جنوبي يک ظرفيت مناسب در روابط بين‌الملل ماست و با توجه به نزديکي جغرافيايي به آمريکا به عنوان محور و مرکز امپرياليسم رسانه‌اي و نظام سلطه که قطب دشمني با ايران را شکل مي‌دهد، مي‌توان مختصاتي ترسيم کرد که در آن اهميت و جايگاه يک شبکه و پايگاه تلويزيوني، روشن مي‌شود.
اين شبکه مي‌تواند پلي ارتباطي بين ما و مردم و افکار عمومي اين منطقه جغرافيايي باشد، چنانچه ابتداي راه‌اندازي هيسپان تي وي در سال 90 اين شبکه فعاليت خود را با شعار «پلي به سوي آمريکاي لاتين» آغاز کرد. برخي مشترکات بين ما و برخي کشورهاي آمريکاي لاتين که از حيث تاريخ سياسي اهميت دارد نيز از جمله دلايل زيرساختاري است که ضرورت تاسيس اين شبکه و اهميت فعاليت‌هاي آن را تبيين مي‌کند. شايد در اين ميان بتوان به پاراديم و گفتمان استکبارستيزي و مبارزه و مقاومت در برابر سلطه امپرياليسم جهاني به‌عنوان آرمان‌هاي مشترک اشاره کرد که وجود شبکه‌اي مثل هيسپان تي‌وي در بسط و تقويت و تحکيم اين شعار و تبديل آن به يک کنش سياسي در منطقه کمک مي‌کند.
اهدافي چون استکبارستيزي و حق‌طلبي در ادبيات و گفتمان انقلاب اسلامي ايران را مي‌توان به واسطه اين شبکه به مردمان آن سوي مرزها انتقال داد و تصويري رسا، موثق و بهنگام از رويدادها و تحولات ايران و خاورميانه به نمايش گذاشت تا صدايي متفاوت از صداي رسانه‌اي استبدادي به گوش مردم اسپانيايي‌زبان اروپا، آمريکاي مرکزي و لاتين برسد.
از جمله ويژگي‌هاي هيسپان تي‌وي که برساخته از اهداف و کارکردهاي آن است، مي‌توان به معرفي فرهنگ و تمدن ايراني- اسلامي و بازنمايي واقعيت‌هاي مختلف درباره ايران اشاره کرد. اين شبکه به اين منظور از تمهيدات مختلف رسانه‌اي ـ هنري استفاده مي‌‌کند تا چهره واقعي ايران را در معرض نمايش قرار دهد. زيبايي‌هاي طبيعي، تنوع اقوام و همزيستي و ان سجام ملي‌شان، جلوه‌هاي تمدن کهن و درخشان آن، پيشرفت‌هاي علمي و صنعتي و داشته‌هاي هنري و فرهنگي و... از جمله مواردي است که در قالب مستندهاي کوتاه اما پرشمار و بويژه در قالب ميان‌برنامه‌هاي جذاب به نمايش گذاشته مي‌شود که فارغ از جاذبه‌هاي رسانه‌اي مي‌تواند در معرفي چهره واقعي ايران، نقش موثري ايفا کند؛ نقشي که تا جذب گردشگر و معرفي جاذبه‌هاي گردشگري ايران قابل تسري است و مي‌تواند به رونق اين حوزه نيز کمک کند. اکنون هيسپان تي‌وي با يک تجربه شش ساله توانسته است موقعيت رسانه‌اي خود را در مناطق تحت پوشش تثبيت کند و به يک منبع موثق و معتبر رسانه‌اي بدل شود. اين موقعيت يعني دستيابي به يک پرستيژ بين‌المللي که نيازمند راهبردهاي هوشمندانه و قدرتمند در حفظ و صيانت از اين جايگاه رسانه‌اي است.
سيدرضا صائمي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۵۶۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبه طنزپردازی را بالا ببریم

نشست صمیمانه طنزپردازان کشور از نشست‌های جشنواره «رسانه و طنز» با حضور امیرحسین طاهری مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، سید محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم، عباس حسین‌نژاد، دبیر جشنواره طنز پهلو و قاسم مصفا، سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد گیلان در شهرستان فومن استان گیلان برگزار شد.

بخشی از این نشست به سرودن قطعات طنز شاعران و طنزپردازان اختصاص داشت و مدیر شبکه نسیم به عنوان یکی از حامیان جشنواره «رسانه و طنز» در این نشست حضور داشت و درباره فرصت فعالیت طنزپردازان در شبکه نسیم گفت: ما در تلاشیم به سمت برودبند حرکت کنیم و فضای مجازی را به خدمت بگیریم. در طول ۲۰ سال گذشته بستر رسانه طنز در دست جریان خاص بود. یعنی اگر کسی می‌خواست در حوزه طنز دیده شود، فرصتی برایش مهیا نمی‌شد. الان در‌ها برای ورود طنزپردازان باز است.

خوشرو با بیان اینکه امیدواریم جنبه‌های ناشی از طنز بالا برود، افزود: مشکلاتی در حوزه طنز وجود دارد، که به مرور راه‌ها برای طنزپردازان باز می‌شود. یکی از اشکال برنامه‌سازان این است که عمده دوستان توقع دارند طرحشان برای برنامه‌سازی در حوزه طنز تایید شود، اما آنها می‌توانند وارد اتاق فکر شوند و گوشه‌ای از کار بگیرند.

دبیر جشنواره «رسانه و طنز» درباره اختتامیه جشنواره که ساعاتی بعد با حضور برگزیدگان معرفی می‌شود، گفت: در هشتمین جشنواره «رسانه و طنز» از ۲۰ نفر در حوزه‌های شعر طنز، کاریکاتور و کارتون، داستان کوتاه طنز، طنز چند رسانه‌ای و طنز مطبوعاتی تقدیر می‌شود، که در هر بخش سه نفر جزو برگزیده‌ها و یک نفر جزو تقدیری‌هاست. جوایز نفرات اول ۱۰ میلیون تومان، نفرات دوم هفت میلیون تومان، پنج میلیون تومان نفرات سوم و دو میلیون تومان به نفرات چهارم یعنی تقدیری‌ها تعلق می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل درباره رامین یکتاپرست ؛ کسی که یک فاحشه‌خانه را در آلمان اداره می‌کرد | یکتاپرست وابسته به سپاه بود؟
  • انتقاد از سریال «حشاشین» به رسانه‌های عرب‌ زبان رسید
  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست
  • رسانه‌های خارجی جنبش دانشجویی آمریکا را وارونه سازی می‌کنند
  • جنبه طنزپردازی را بالا ببریم
  • «وعده صادق»؛ عملیاتی که نباید فراموش شود
  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس
  • میزگرد تخصصی ارزیابی عملکرد رسانه‌ای ایران در عملیات وعده صادق در قم برگزار شد
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا