Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-03-19@05:32:45 GMT

سندرومی مرموز که پشت جوش‌های صورت نهفته است

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۵۶۵۷۰

سندرومی مرموز که پشت جوش‌های صورت نهفته است

دکتر اعظم السادات موسوی، متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص انکولوژی گفت: «سندرم تخمدان پلی کیستیک» شایع ترین اختلال هورمونی در میان دختران در سنین بلوغ است. نشانه ها در این بیماران وسیع بوده و از علامت های خفیف تا شدید را شامل می شوند. مشکل عمده در تخمدان پلی کیستیک عدم تعادل هورمون هاست. در خانم های مبتلا به این سندروم، تخمدان ها آندروژن، بیش از حد می سازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(آندروژن ها هورمون‌های مردانه هستند که زنان نیز آن را در بدن شان می‌سازند)

وی در ادامه گفت: اما علائم عمده این سندروم چاقی، افزایش اندروژن های بدن، عدم تخمک گذاری، سیکل های نامنظم قاعدگی با فواصل طولانی و ناباروری است. اما اکثرا خود را با افزایش وزن آشکار می کند.

به گفته این متخصص، هورمون های مردانه از منشا تخمدان افزایش یافته و باعث طاسی مردانه و یا نازک شدن و همچنین باعث افزایش رشد مو در صورت، سینه، شکم، کمر، انگشتان دست و پا می شود.

موسوی در رابطه با علت ابتلا به این سندرم تشریح کرد: این بیماری علاوه بر زمینه ارثی عوامل محیطی هم در آن دخیل هستند. یکی از مهمترین این عوامل سبک زندگی است که خود شامل عادات غذایی، میزان تحرک، استرس و حتی سیکل خواب در این افراد است. همان طور که می دانیم چاقی، احتمال بروز آن را افزایش می دهد.

رئیس انجمن سرطان‌های زنان ایران علت افزایش چشمگیر این سندروم را در دختران جوان کم تحرکی و تغذیه نامناسب دانست و اظهار داشت: کم تحرکی و تغذیه نامناسب زمینه را برای دخترانی که بصورت ژنتیکی نیز این سندروم را دارا هستند، بسیار افزایش می دهد. نکته حائز اهمیت این است که اگر به تخمدان پلی کیستیک دچار شدید، سعی کنید علائم را در سنین پایین تحت کنترل قرار دهید، این نکته درصد ابتلا به دیابت ،فشارخون و بیماری های متابولیک را در شما کاهش می دهد.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: انتخاب های درست غذایی و ورزش منظم اولین اقدام درمانی‌ است که ممکن است پزشک شما توصیه کند به خصوص اگر اضافه وزن داشته باشید. چاقی سبب وخیم تر شدن مقاومت به انسولین می شود. کاهش وزن می تواند سطوح انسولین و آندروژن را پایین بیاورد و ممکن است تخمک گذاری را به حالت اولیه بازگرداند. بر این اساس کنترل رژیم غذایی زیر نظر متخصص تغذیه یکی از اصولی ترین روشهای درمانی برای این بیماری است.

به گفته این سرطان شناس، اگر بانوان نسبت به این بیماری بی تفاوت باشند، تخمک گذاری با مشکل روبرو می شود در نتیجه خطر ابتلا بانوان به سرطان اندومتر رحم بیشتر است، هم چنین بیماری دیابت نیز در بانوان افزایش پیدا می کند، علاوه بر آن سندروم پلی کستیک یکی از علت های شایع نازایی است.

رئیس انجمن سرطان‌های زنان ایران بیان کرد: در خصوص درمان متناسب با سن بیمار و نیازی که دارد به عبارتی اگر بیمار ازدواج نکرده باشد ما سعی می کنیم با رژیم غذایی مناسب، داروهایی برای تنظیم سیکل قاعدگی، فعالیت بدنی و فیزیکی وضعیت وی را بهبود ببخشیم.

وی تاکید کرد: تشخیص این سندروم با فاکتورهای آزمایشگاهی، بالینی و یافته های سونوگرافی میسر است. روش های درمانی و داروها درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک به طور کلی بر پایه کنترل نگرانی های فردی بیمارست مثل باروری، پرمویی، آکنه و چاقی. همچنین کنترل طولانی مدت فاکتورهای بیماری های قلبی مثل چاقی، کلسترول ، دیابت نوع 2 و فشار خون از اهمیت زیادی برخوردار است.

این متخصص زنان در پایان اشاره کرد: دیگر عوارض مهم این سندرم، احتمال بروز افسردگی و از دست دادن اعتماد به نفس به علت ظاهر فیزیکی مردانه است، بنابراین کنترل این بیماری حائز اهمیت است.

 

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۵۶۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه چیز در مورد کشیدن دندان عقل

آفتاب‌‌نیوز :

این دندان در بسیاری از افراد به شکل نهفته باقی می‌ماند و ممکن است پس از سال‌ها دچار مشکلاتی شود. برای مثال عفونت دندان‌های مجاور ممکن است به این دندان، که نهفته است، سرایت کند و موجب ایجاد درد و علائم شود. در این حالت ممکن است گمان شود که، رویش دندان عقل در سن بالا اتفاق افتاده است که درحقیقت این‌چنین نیست. رویش دندان عقل در سن بالا ۳۰ سال اتفاق نمی‌افتد.

از کجا بفهمیم دندان عقل داریم؟

همان طور که گفتیم، دندان عقل سومین دندان آسیای بزرگ است که اگر در فک شما وجود دارد، یعنی دندان عقل دارید. در مواردی ممکن است دندان عقل شما نهفته یا نیمه نهفته باشد. در این حالت یا کل دندان یا بخش عمدۀ دندان آشکار نشده است. اگر دندان کاملاً نهفته باشد، پاسخ این سؤال که از کجا بفهمیم دندان عقل داریم را باید از دندان‌پزشک خود جویا شوید. با تصویربرداری و معاینه‌ای که دندان‌پزشک انجام می‌دهد به شما خواهد گفت که وضعیت دندان عقل شما به چه شکلی است و چه کار باید انجام دهید.

دندان عقل پایین است یا بالا؟

سؤال رایج دیگری که درمورد دندان عقل پرسیده می‌شود این است که، دندان عقل پایین است یا بالا. برخی گمان می‌کنند که کلاً یک دندان عقل در فک انسان رشد می‌کند. باید گفت در فک انسان در هر طرف چه بالا و چه پایین یک دندان عقل رشد خواهد کرد؛ یعنی در مجموع ۴ دندان عقل خواهید داشت.

آیا همواره باید دندان عقل را کشید؟

تا زمانی که فضای کافی برای رویش دندان عقل وجود دارد، ضرورتی برای کشیدن آن نیست؛ مگر این که به دلایل ارتودنسی، وابسته به نظر متخصص آن، (جهت ایجاد فضای بیشتر در قسمت‌های عقبی فک) نیاز به کشیدن دندان عقل باشد.

گاهی گفته می‌شود که، نکشیدن دندان عقل باعث بروز بی‌نظمی در ردیف دندان‌ها می‌شود. در جواب باید گفت که هیچ تحقیق علمی این موضوع را تأیید نکرده است و بروز بی‌نظمی در ردیف دندان‌ها معمولاً ناشی از رشد تدریجی استخوان فک است که تا آخر عمر به‌صورت پیوسته ادامه می‌یابد.

چنانچه دندان عقل به شکل نهفته یا نیمه نهفته در استخوان فک باقی بماند، احتمال فشار به دندان‌های مجاور بیشتر شده و باعث بروز درد‌هایی در ناحیۀ مفصل فک، گوش، چشم و سایر نقاط سر و صورت می‌شود که برای مقابله با بروز چنین درد‌هایی بهتر است که دندان‌پزشک دندان‌های عقل را بکشید.

با اینکه کارایی دندان عقل از لحاظ جویدن یا زیبایی حائز اهمیت نیست، امروزه با پیشرفت علم و با به کارگیری فنّاوری‌های نوین می‌توان از این دندان‌ها به‌عنوان دندان ذخیره در هنگام از دست دادن سایر دندان‌ها (اتو ایمپلنت‌کردن یا جایگذاری یک دندان به جای دندان دیگر) و حتی منبعی ارزشمند جهت برداشت سلول‌های بنیادی استفاده کرد.

از کجا بفهمیم که نیاز به کشیدن دندان عقل داریم؟

باید توجه داشت که، اگر دندان عقل قصد رویش و بیرون‌آمدن از لثه را داشته باشد، این اتفاق معمولاً پیش از ۲۰ سالگی رخ می‌دهد؛ بنابراین اگر تا این سن دندان عقل شما در نیامده است، بهتر است جهت معاینه به دندان‌پزشکتان مراجعه کنید.

از سوی دیگر، چنانچه مسیر رشد دندان عقل به دلایلی تغییر کرده و افقی رشد کند، باعث صدمه‌زدن به ریشۀ دندان مجاور می‌شود. برای جلوگیری از این پیشامد نیاز به عکس رادیوگرافی از دندان عقل است تا از رویش صحیح آن اطمینان حاصل شود. پیشنهاد می‌شود دندان عقل در حدود ۲۰ سالگی کشیده شود و این عمل در سنین بالاتر از ۴۰سالگی توصیه نمی‌شود.

کشیدن دندان‌های عقل در سنین بالاتر چه مشکلاتی دارد؟

با افزایش سن ریشه‌ها قطورتر شده (اصطلاحاً فک‌جوش‌شدن دندان عقل)، همچنین انعطاف‌پذیری استخوان کمتر شده و ممکن است کشیدن دندان سخت‌تر شود.

التیام محل کشیدن دندان و پرشدن فضای خالی دندان عقل در سنین بالا سخت‌تر بوده یا بیشتر طول می‌کشد. همچنین احتمال شکستن استخوان فک در افراد پیر در حین جراحیِ درآوردن دندان عقل وجود دارد و این افراد به‌دلیل شرایط سنی و درمان‌های پزشکی (مانند مصرف دارو‌های قلبی ـ ریوی) از تحمل کمتری نسبت به افراد جوان برخوردار هستند.

موارد منع کشیدن دندان عقل چیست؟

 سن بالا (معمولاً بیش از ۴۰ سال)؛

اگر احتمال آسیب به بافت‌های مجاور مثل عصب دندانی تحتانی وجود داشته باشد؛

مدفون‌شدن کامل دندان عقل در استخوان به‌صورتی که هیچ آسیبی به محیط اطراف نزند که البته بهتر است هر یک یا دو سال یک بار شرایط دندان بازبینی شود؛

افرادی که دچار نقص یا ضعف در سیستم ایمنی هستند و بیماری‌های قلبی و عروقی و انعقادی دارند.

به‌هرحال باید توجه داشت که بهتر است، تصمیم نهایی در همۀ این موارد با نظر دندان‌پزشک گرفته شود.

رادیوگرافی اولیه که نشان‌دهندۀ رویش کامل دندان‌های عقل در سمت راست تصویر و عدم نیاز آن‌ها به کشیدن است. در سمت چپ دندان‌های عقل به‌علت کمبود فضا و عدم رویش کامل قبلاً کشیده شده‌اند.

منبع: جام جم

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۰ درصدی میزان جوجه‌ریزی در اصفهان/ رشد ۳۸ درصدی واکسیناسیون طیور بومی روستایی
  • انعقاد تفاهم نامه ارتقای مهارت و توانمندسازی زنان شاغل در اداره‌های خوزستان
  • امضای تفاهم نامه اجرای خدمات مراقبت سلامت زنان در سنین باروری در اداره‌های خوزستان
  • رژیم‌های لاغری فوری چه بلایی سرتان می‌آورد؟
  • درمان سنگ کلیه و کنترل درد آن
  • همه چیز در مورد کشیدن دندان عقل
  • غذای آلوده عامل ۲۰۰ بیماری/ جزئیات بازرسی‌های بهداشتی از اصناف در تعطیلات نوروز
  • اگر سایز دور کمرتان بالاست این مطلب را بخوانید
  • تأثیر مثبت روزه‌داری در بیماری‌های ناشی از عادات بد غذایی
  • کنترل بیماری‌های واگیر در سیل سیستان و بلوچستان