Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاری علم وفناوری از هرمزگان؛ سید پرویز محبی مدیرکل شیلات هرمزگان در گفت وگو با خبرگزاری علم وفناوری اظهارکرد: شیلات هرمزگان امروز با دارا بودن صدها تکنیسین و کارشناسان متخصص و مجرب در زمینه پرورش آبزیان گرمابی ، تولید و پرورش جلبک های دریایی ، انواع نرمنتان و صدفها، پرورش ماهیان تزئینی و… سرامد و الگویی برای سایر ادارات همکار در استان های ساحلی می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمامی پیشرفت های حاصل شده در زمینه پرورش آبزیان و شیلات را مدیون برکات انقلاب اسلامی هستیم که حتی در روستاهای دورافتاده هم بعضا شاهد وجود حوضچه های پرورش ماهی و میگو با مشارکت روستاییان هستیم.

۲۴۰گونه آبزی در خلیج فارس

وی با اشاره به پیشرفت های شیلاتی در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: خلیج فارس با دارا بودن ۲۴۰گونه آبزی یکی از غنی ترین ذخیره گاه های باارزش و استراتژیک منطقه است . در سال های قبل از انقلاب صید عمدتا به صورت سنتی و اندک توسط صیادان محلی انجام می شد و غیر از چند نوع ماهی که قوت لایموت روزانه مردم محلی بود و میگو دیگرصیادان هیچ گونه آبزی را نه می شناختند و نه توجهی داشتند و نه هیچ ارگان و دستگاهی نسبت به این مهم توجهی نشان می داد.

یکی از مواردی که بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاربااهمیت است راه اندازی حوضچه های پرورش ماهی و میگو در بندرتیاب، سایه خوش ، بندرخمیر، بندرکلاهی و… پرورش ماهی در قفس درنقاشه قشم وپرورش ماهیان گرمابی در حاجی آباد و سیاهو ورودان است که اگر به تمامی این گونه توجه می شد و به بهره برداری و تجاری سازی می رسید ارزش صادرات بالایی داشت ودرآمد ارزی خوبی برای کشور تعریف می شد که متاسفانه به علت عدم وجود زیرساخت های مناسب تاکنون نتوانسته ایم ازاین ظرفیت خدادادی بهره ببریم.

۴۰درصد سهم تولید ابزیان کشور در هرمزگان

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: هرمزگان با دارا بودن ۴۰ درصد از سهم تولید آبزیان کشور یکی از استان های مهم در تولید و پرورش آبزیان در کشوراست .

محبی گفت: خلیج فارس دارای ۱۹گونه کوسه می باشد و تنها سه گونه از کوسه خطرناک بوده که خوشبختانه در خلیج فارس این سه گونه وجود ندارد. امروزه تولید وتوجه به صید کوسه ماهیان و تولید نخ بخیه از دم آن یکی از قیمتی ترین ارقام برای صیادان محلی است ، آنها با مجوزصیدی که از اداره صید دریافت می کنند در بیشتر ایام سال می توانند به صید بپردازند و بنا به سهمیه و مجوزی که دارند فعالیت دارند؛ خرید وفروش اجزای ابزیان برای مصارف پزشکی ، صنعتی و حتی کشاورزی یکی از شغل های درجه دو یا سه صیادان است واین را به لطف برگزاری دوره های آموزشی ترویجی توسط کارشناسان اداره کل شیلات می دانم.

برنامه های آموزشی ترویجی

 برای صیادان و علاقمندان به برنامه صید و صیادی در طول سال دویا سه برنامه آموزشی و ترویجی ترتیب داده می شود تا بنابه ضرورت ها وشناسایی فرصت و تهدیدهای این عرصه علاقمندان را مطلع کرده ویا آموزش می دهیم . پرورش انواع صدفهای خوراکی، ماهیان تزئینی ، پرورش جلبک های دریایی و ماهیان گرمابی و…. از جمله دوره های آموزشی مرکز ترویج شیلات است که برای علاقمندان به صورت حضوری وبا حضور اساتید مجرب و کارشناسان خبره برگزار می شود. تکثیر و پرورش سایر آبزیان از قبیل گیاهان دریایی، آرتمیا، ماهیان زینتی درابوموسی به علت فراهم بودن زیرساخت های آن  و ماهیان آب شیرین خوراکی نیز در استان هرمزگان به سرعت در حال توسعه و رشد است. 

 به جرات می توان گفت دریا مادر مهربان ماست و تمام اجزای آبزیان برای انسان قابل استفاده وبهره برداری است ونباید با صید بی رویه و تخریب محیط زیست دریایی تعادل چرخه حیات دریا وابزیان را برهم بزنیم .

فانوس ماهیان در خلیج فارس

وی گفت:  فانوس ماهیان یکی از گونه خاص در خلیج فارس بوده و انحصارا در آب های هرمزگان یافت می شود واین امتیاز برای هرمزگان موجود هست که بتوانیم با صید این گونه و استفاده از این فرصت اقتصادی راهی در بازارهای جهانی بیابیم. چرا که فانوس ماهیان در داخل موارد مصرف ندارد وبهترین گزینه صادرات آن به کشورهای آسیای شرق است. در سالهای قبل از انقلاب، هرمزگان باانکه دریا داشت و ساحلی بود ازهیچ کدام ازاین مزایا بهره مند نبود و این رشد و پیشرفت درحوزه شیلات را مدیون تلاش های جهادگران در سال های بعد از انقلاب هستیم .

ذخیره گاه های مصنوعی

ذخیره گاه های مصنوعی علاوه بر فراهم نمودن محیطی برای انباشت و تولید ابزیان از کاهش شدید گونه های در معرض انقراض در اثر صید بیرویه جلوگیری می کند. ايجاد زيستگاه مصنوعي يكي از راه هايي است كه در بازسازي و احياء مجدد آبزيان در دريا نقش بسزايي دارد. زيستگاه مصنوعي عبارت است از قرار دادن اشياء مجاز در داخل دريا جهت بهره برداري و احياء محيط دريايي  ايجاد زيستگاه مصنوعي در ايران از سال 1380 در چهار استان جنوبي بوشهر،هرمزگان ، سيستان وبلوچستان وخوزستان آغاز شده است.

وی گفت: احداث و راه اندازی ذخیره گاه های مصنوعی در تمام شهرها و روستاهایی که بستر اولیه پرورش و تولید آبزیان اعم از ماهی و میگورا دارا هستند یکی از مصادیق مهم اقتصاد مقاومتی است که در سال های اخیر با اقدام به تسریع این کار از طریق بانک های عامل و دراختیارگذاشتن تسهیلات بانکی به متقاضیان و دانشجویان رشته های شیلات و منابع طبیعی و … سعی کرده ایم با راه اندازی ذخیره گاه های جدید برغنای تولید لارو ابزیان بیافزاییم.. با ايجاد زيستگاههاي مصنوعي علاوه بر اينكه مكان امني براي آبزيان ايجاد مي‌شود با گسترش آنها تعداد قابل توجهي از ساحل نشينان در آينده مي‌توانند به فعاليت صيد و صيادي مشغول باشند  بدليل اينكه برداشت از زيستگاه هاي مصنوعي بدليل ساختار آنها تنها به شيوه قلاب امكان ‌پذير مي‌باشد.

ابوموسی قطب آبزی پروری

سید پرویز محبی افزود: جزیره ابوموسی که در سال های قبل هیچ نامی از آن برده نمی شد امروز یکی از مراکز مهم تولید و پرورش ابزیان و ماهیان تزئینی است ؛ این شهرستان با دارا بودن ذخائر ماهیان زینتی و توده های مرجانی،توانمندی بالقوه در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان آکواریومی،توانمندی بالقوه در زمینه تکثیر و پرورش انواع آبزیان ازجمله: خیاردریایی ،انواع جلبک های دریایی،مرجانها و اسفنج ها،لابستر، سنگ سبز یا سنگ زنده،امکان سرمایه گذاری در زمینه پرورش ماهی در قفس و امکان سرمایه گذاری در زمینه صنایع مختلف تبدیلی شیلاتی و فراوری محصولات شیلاتی یکی ازفرصت های مهم سرمایه گذاری در حوزه شیلات است .

پرورش ماهی در قفس

این مقام مسؤول گفت:برای اولین باردر کشور موفق شدیم پرورش ماهی در قفس را درهرمزگان به عنوان پایلوت آغاز نماییم؛ ماهی شانک و هامور را به صورت لارو در قفس رها کردیم تا پس از پرورش و رشد علاوه بر افزایش ذخیره این گونه بتوانیم از صید بی رویه جلوگیری کرده و اضافه برداشت را هم به کشورهای مورد تقاضا صادر نماییم.

محبی افزود:پرورش ماهی در قفس علاوه بر جبران کمبود ذخایر دریایی و کاهش شدید این ذخایررا در سال های اخیر به دلیل صید بی رویه و… می تواند موجب اشتغال زایی تعداد زیادی از جوانان بیکار در حوزه شیلات و پرورش ابزیان بشود. در سایه خوش بندرلنگه و قشم حوضچه های پرورش ماهی در قفس در حال تولید ماهی برای مصارف داخلی و حتی صادرات به کشورهای همسایه هستند. سالانه ۹۰هزار تن ماهی پرورشی در قفس صید می شود که جبران خوبی برای کمبود ذخایر می باشد.

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: ورود بخش خصوصی در تولید ماهیان تزئینی به میزان ۷۵۰ هزار عدد در سال و عرضه و ارسال آن به استان های مورد تقاضا یکی ازتهدیدات را به فرصت اشتغال و درآمدزایی تبدیل کرده است. دیگر هراس کاهش ذخایر ماهیان تزئینی را نداریم و با اطمینان می گوییم که حداقل برای ۵۰-۶۰ نفر دراین حوزه طی ۴سال ایجاد شغل نموده ایم.

سواد آموزی برای صیادان بی سواد

وی با اشاره به شناسایی صیادان بیسواد و تشکیل بانک اطلاعاتی دراین خصوص گفت: با تشکیل کمیته ای، صیادان گروه های سنی ۱۵-۴۹سال را شناسایی کرده ایم و با ارائه آموزش های سواد آموزی و مهارتی در حوزه تخصصی شان که صید وصیادی است سعی کرده ایم برارتقا دانش و آگاهی این قشربیافزایم .

طرح پایلوت پرورش ماهیان خاویاری در حاجی آباد

رییس شیلات هرمزگان گفت: طرح پرورش ماهیان خاویاری برای اولین بارد ر هرمزگان اجرا شد و بعداز گذشت یکسال نتایج خوبی هم داشته است.

۵۰۰ بچه ماهی خاویاری از مرکز شهید مرجانی واقع در استان گلستان تهیه کرده  و  در دو نقطه از شهرستان حاجی آباد رها سازی  کرد یم و نتیجه خوبی هم گرفتیم،این طرح با هدف بهره برداری از حداقل منابع آبی دراستان اجرا شد که پرورش ماهیان خاویاری که تاکنون فقط درشمال کشور بود می تواند در جهت تحقق سیاست های اقتصادمقاومتی و ایجاد اشتغال حرکت کند. پرورش ماهیان خاویاری در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی در مناطق کمتر توسعه یافته می باشد .

 هرمزگان رتبه برتر تولید میگوی پرورشی کشور

 مدیرکل شیلات هرمزگان تصریح کرد:32 هزار گونه مولد میگو در کشور مربوط به هرمزگان است که یکی از استان های پیشرو در تولدی میگوی پرورشی است.میگوی مولد به عنوان کلید فرایند تکثیر و تولید بچه میگو و همچنین  به عنوان نهاده اصلی درمراکز تکثیر میگو دارای  نقش و جایگاه ویژه ای در فعالیت های آبزی پروری میگو است. 

محبی حفاظت از سرمایه گذاری های انجام شده و توسعه پایدار پرورش میگو در کشور،جلوگیری ازانتقال بیماری های میگو از منابع خارجی،کاهش وابستگی به واردات مولد از منابع خارجی و خروج ارز، بالابودن قیمت میگوی مولد منابع خارجی و مشکلات حمل و نقل  و تلفات مولدین، کاهش هزینه های تولید مراکز تکثیرمیگو، امکان به گزینی و اصلاح نژاد مولدین و تولید نسل برتر،امکان برنامه ریزی زمانی بهتر برای تولید بچه میگو توسط مراکز تکثیر و … را از اهم اهداف مولدسازی میگو وانامی در کشور خواند. 

مجوز تولید و پرورش جلبک دریایی در قشم برای اولین بار

از سال ۹۲ تاکنون مجوز لارم برای پرورش گونه بومی جلبک قرمز گراسیلاریوپسیس پرسیکا در شهرستان قشم صادر شده است. وی گفت: این جلبک دارای خواص دارویی، آرایشی بهداشتی و همچنین غذایی بسیار ارزشمندی است. از انجایی که بسیاری از فرآورده‌های دارویی و بهداشتی گیاهان دریایی با قیمت بالایی از کشورهای خارجی وارد می‌شود صدور این مجوز و آغاز به کار مزرعه پرورش جلبک می‌تواند گام بزرگی در خودکفایی کشور از این محصولات، ممانعت از خروج ارز و همچنین اشتغال‌زایی برای مردم منطقه باشد.

محبی بیان کرد: جلبک‌ها در آب‌های سطحی در جاهایی که نور خورشید وجود دارد رشد می‌کنند، بیشتر آن‌ها توسط قلاب‌هایی به کف اقیانوس یا صخره‌ها محکم چسبیده‌اند، جلبک‌ها متشکل از سه گروه قرمز، قهوه‌ای و سبز هستند. متاسفانه باید 10 کیلو جلبک تولید بشود تا بتوانیم 250 گرم از این نوع جلبک را برای مصارف آزمایشگاهی استفاده کنیم که اخیرا هم شرکت هایی این جلبک خشک را با قیمت تمام شده کمتر از یک سوم داخلی در حال وارد کردن هستند که به شدت به شرکت داخلی تولید کننده آسیب زده اند.

اسپیرولینا طلای سبز؛ جلبک سبز تیره با صدها خاصیت درمانی

این مقام مسؤول افزود: از سال ۹۱ مجوزی برای تولید طلای سبز در قشم صادر کردیم تا با شرایط دریایی خاص این جزیره یک شرکت دانش بنیان اقدام به تولید و پرورش اسپیرولینانماید. در حال حاضر جلبک اسپیرولینا در بندرعباس در محیط ازمایشگاهی در حال تولید است تا بتواند جایگزینی برای موادبهداشتی ارایشی که وارد می شود باشد. این جلبک با ارزش ۴۰ درصد پروتئین داشته ویکی از با ارزش ترین جلبک ها ازنظر مواد الی و معدنی می باشد و برای تهیه مکمل های غذایی مناسب برای دام و طیور و آبزیان  ومصارف بهداشتی و ارایشی و تولید صابون دریایی استفاده خیلی خوبی دارد که در حال حاضر نمونه انرا در ازمایشگاه و استخرهای داخلی در حال تولید هستیم تا بتوانیم برای رسیدن به بازارهای داخلی و خارجی حرفی برای گرفتن داشته باشیم. وی گفت:از هر 4 کیلوگرم جلبک تر می توان یک کیلو گرم خشک و از هر 10 کیلو گرم جلبک خشک یک کیلو گرم آگار بدست آورد ، آگار ژلوز نوعی پلی ساکارید می باشد که در آب گرم به نسبت یک تا دو درصد به ژلاتین تبدیل می شود   در صنعت مواد غذایی، بهداشتی ، تحقیقاتی ، نساجی ،‌ داروسازی ، آرایشی و بسیاری دیگر مورد استفاده قرار
می گیرد.

محبی در پایان با اشاره به یکی از مهم ترین اقدامان این اداره کل در سال جاری افزود: امضا تفاهم نامه همکاری با بنیاد برکت در راستای توسعه فعالیت های شیلاتی و ابزی پروری در جزیره هرمز از جدیدترین برنامه های در دست اقدام این اداره کل درراستای محرویت زدایی وتحقق سیاست های اقتصادی مقاومتی واشتغال پایدار در جزیره محروم هرمزمی باشد.

 

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۵۷۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید روزانه ۱۲ تن کنسرو تن ماهی در استان اردبیل

مدیرکل شیلات استان اردبیل از تولید بیش از ۱۲ تن کنسرو تن ماهی در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، محمد اله‌بخش ظهر امروز _چهارشنبه، بیست‌ونهم فروردین_ در بازدید از واحد تولیدی صنایع غذایی و فرآورده کنسرو تن ماهی اظهار کرد: این کارخانه با ظرفیت اشتغال ۱۵۰ نفر و تولید روزانه ۱۲ تن انواع کنسرو ماهی از ظرفیت مهم تولید کنسرو تن ماهی در شمال غرب کشور است.

وی افزود: این کارخانه با سرمایه‌گذاری انجام یافته و طرح توسعه در کوتاه مدت، ظرفیت تولید بیش از ۱۲ تن کنسرو تن ماهی در روز را داشته و با تولید ۵ نوع محصول از انواع ماهیان شامل ماکرل- گیدر و هوور وزرده، به‌صورت بهداشتی و با تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته آزمایشگاهی با تکنولوژی بسیار بالا در سطح کشور در حال تولید و توزیع و ارسال به سراسر کشور است.

مدیرکل شیلات استان اردبیل در این بازدید ضمن تقدیر از مدیریت و کارکنان این واحد تولیدی از توجه به مقوله استاندارد و کیفیت افزود: واحدهای تولیدی در خصوص ارتقای کیفیت با رقابت با سایر کارخانجات می‌توانند زمینه حضور موفق در بازارهای داخلی و جهانی را که نتیجه کیفیت برتر است کسب کنند.

اله‌بخش با اشاره به اینکه توجه به تنوع محصولات شیلاتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های جذاب برای صاحبان سرمایه است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین نکته ‏در این سرمایه‌گذاری چرخه تأمین مواد اولیه و دستیابی به بازارهای هدف قابل اعتماد و تضمین فروش محصولات ‏تولیدی است.

کد خبر 745562

دیگر خبرها

  • ۲۰ تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد
  • صادرات ۷۵ تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق
  • ۲۱ هزار نوآموز کردستانی در پایگاه‌های سنجش ارزیابی شدند
  • آغاز برداشت ماهی از قفس در گلستان
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد و نیمه فعال پرورش ماهی همدان به تولید
  • تولید روزانه ۱۲ تن کنسرو تن ماهی در استان اردبیل
  • تولید بیش از ۷۰۰ تن ماهی سردآبی در استان یزد
  • ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی در همدان وارد چرخه تولید شد
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی به چرخه تولید
  • تلف شدن تعداد انبوهی ماهی قرمز در دریاچه شورابیل اردبیل