Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر دهقانی گفت: پایگاه اطلاعاتی شاخص‌های اساسی علم Essential Science Indicators یکی از زیر مجموعه‌های مؤسسه ( ISI) بوده که اطلاعات بسیار مهم، معتبر و مفصلی در خصوص برترین کشورها، حوزه‌های موضوعی، دانشمندان، مجلات و سازمان‌ها بر اساس تعداد مقالات و استنادها را در طول ۱۰ سال اخیر (۲۰۱۳-۲۰۱۷) ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این اطلاعات در حوزه‌های موضوعی ۲۲ گانه و برخی شاخص‌های علم‌سنجی به کار رفته از جمله مقالات داغ، مقالات پر استناد و مقالات برتر ( Top papers) می‌باشد.

سرپرست ISC گفت: اهمیت و ضرورت انتشار مقالات برترتوسط پژوهشگران ایرانی را می‌توان از دو منظر کلان و خرد تحلیل کرد که از دیدگاه کلان ارتقای جایگاه علمی کشور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، ارتقا جایگاه سازمانی در رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سطوح مختلف و ارتقای جایگاه وب‌سایت سازمان‌ها و دانشگاه‌های کشور در رتبه‌ بندی وبومتریک می‌باشد.

وی اظهار داشت: همه ساله گزارش رتبه‌بندی کشورهای جهان منتشر و جایگاه هر یک از کشورها در این رتبه‌بندی ‎ ها براساس شاخص‌های مختلف از جمله تعداد مقالات و استنادات مشخص می‌شود در صورتی‌که پژوهشگران ایرانی توجه و اقبال بیشتری برای انتشار مقالات برتر از خود نشان دهند، در نهایت این امر، ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در سطح منطقه و جهان به همراه خواهد داشت.

دکتر دهقانی در ادامه گفت: در کنار ارتقای رتبه‌ کشور، رتبه سازمان یا دانشگاه مورد نظر نیز افزایش خواهد یافت و این مهم با درج وابستگی سازمانی پژوهشگر در مقالات برتر رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، برخی از شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در سطوح بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی ارتباط مستقیمی با انتشار مقالات برتردارند به این مفهوم که، هرچه تعداد انتشار اینگونه مقالات در سازمانی بیشتر باشد، جایگاه آن سازمان در نظام‌های رتبه‌بندی افزایش خواهد یافت.

وی افزود: ضرورت و امتیازات مثبت انتشار مقالات برتر در سطح خرد و در سه محور ارتقای رتبه و جایگاه پژوهشگران در پایگاه اطلاعاتی ESI ؛ معرفی پژوهشگران و نویسندگان مقالات به عنوان منبع هسته در رشته تخصصی و معروفیت و رؤیت جهانی پژوهشگر در حوزه تخصصی مطابق نظریه قشربندی اجتماعی در علم. ارائه می‌شوند.

دکتردهقانی گفت: پژوهشگران منتشر کننده اینگونه مقالات، جزو پژوهشگران برتر و اثربخش در حوزه تخصصی هستند به عبارت دیگر، به هر تعداد پژوهشگر مقالات برتر بیشتری منتشر کند جایگاه و رتبه او نیز در پایگاه ESI افزایش خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: مجموع مقالات برتر منتشر شده توسط داتشمندان ایرانی بین سال‌های ۲۰۱۷- ۲۰۱۳، ۱۱۳۳ مورد بوده و توانسته‌اند ۵۳۰۶۳ استناد دریافت کنند و بدین ترتیب نسبت استناد به هر مقاله برتر ۸۳/۴۶ خواهد بود.

سرپرست ISC گفت: انتشار مقالات برتر توسط پژوهشگران ایرانی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ همواره سیر صعودی را طی کرده است. چنانچه در سال ۲۰۱۳ تعداد ۱۳۶ مقاله برتر و در سال ۲۰۱۴ تعداد ۱۶۳ مورد، در ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب ۲۱۶و ۳۳۸ مورد مقاله برتر توسط پژوهشگران ایرانی منتشر شده است. تعداد مقالات برتر در سال ۲۰۱۷ تاکنون ۳۵۵ مقاله بوده است ولی باید توجه کرد که هنوز اطلاعات مربوطه کامل نشده است. به طوری که این تعداد در مهر ماه ۹۶ برابر با ۱۹۷ مورد بود که در بهمن ماه به ۳۵۵ مورد افزایش یافته است.

دکتردهقانی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که بایستی مورد توجه قرار گیرد همکاری علمی در سطح بین‌المللی با دانشمندان تراز اول و مطرح دنیا است. پیشنهاد می‌شود، پژوهشگران ایرانی شبکه‌های همکاری علمی خود را از مرزهای ایران فراتر برده و شبکه‌های همکاری خود را در سطح بین‌المللی ایجاد و گسترش داده و با دانشمندان معتبر جهان در حوزه‌های موضوعی مختلف همکاری علمی داشته و نتیجه این همکاری‌ها را در قالب مقاله مشترک منتشر کنند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۵۸۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه برتر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور

ایسنا/قم در همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در شهر مقدس مشهد برگزار شد، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان براساس نظام ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۲ به عنوان منطقه برتر در میان ۳۳ منطقه ویژه کشور معرفی شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

در مراسم اختتامیه همایش ملی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور که با حضور دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد، دکتر وحیدی وزیر کشور، دکتر عبدالملکی مشاور رییس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق و مدیران عامل، اعضای هیئت مدیره، معاونین و مدیران مناطق آزاد و ویژه در مشهد مقدس برگزار شد، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بر اساس نظام ارزیابی عملکرد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی کشور به عنوان «منطقه ویژه اقتصادی برتر» معرفی و از مهندس محمود داودآبادی مدیرعامل این منطقه تقدیر شد.

براساس این گزارش، در میان ۳۳ منطقه ویژه اقتصادی کشور، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم در حوزه موضوعات اقتصادی شامل سرمایه گذاری، تولید و صادرات در سال ۱۴۰۲ بیشترین امتیاز را کسب کرد و به عنوان منطقه ویژه اقتصادی برتر معرفی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش قدرت در حوزه نظامی عملیات «وعده صادق» را رقم زد
  • مخالفت مجلسی‌ها با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر
  • مجلس یازدهم با افزایش نمایندگان به ۳۳۰ نفر مخالفت کرد
  • مخالفت مجلس با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان
  • مخالفت مجلس با افزایش تعداد نمایندگان
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • کسب رتبه برتر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها
  • «وعده صادق» و تثبیت جایگاه ویژه ایران در نظام امنیتی غرب آسیا