Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@06:28:14 GMT

۳ نکته مهم درباره پیام رهبری به دانشجویان

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۵۹۴۱۴

۳ نکته مهم درباره پیام رهبری به دانشجویان

انجمن‌های اسلامی دانشجویان در خارج از کشور از گذشته تاکنون همواره، تشکل‌های تاثیرگذاری بوده‌اند و نقش آنها در تحولات مختلف چه قبل و چه بعد از انقلاب بر کسی پوشیده نیست. ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴ رسانه ها خواندنی نظرات

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسینم، رهبر معظم انقلاب نیز که همواره نگاه ویژه‌ای به دانشگاه و قشر دانشجو دارند توصیه‌های فراوانی در خصوص عملکرد این تشکل‌ها در خارج از کشور داشته‌اند و معمولا در پیام‌هایی به نشست‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان، نکاتی را برای بهبود و تاثیرگذاری بیشتر فعالیت‌های این تشکل‌ها مطرح می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیروز نیز رهبر معظم انقلاب در پیام کوتاهی به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا نکات مهمی را تبیین کردند که برای بررسی ابعاد این پیام با غلامرضا خواجه‌ سروی، معاون پیشین وزیر علوم گفت‌وگو کرده‌ایم.

رهبر معظم انقلاب در پیام دیروز به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، نکاتی را درباره تحولات جهان و ضرورت آمادگی دانشجویان برای انتظارات دوران جدید، تبیین فرمودند. مهم‌ترین نکات موجود در این پیام کوتاه به نظر شما چه بود؟

پیامی که رهبر معظم انقلاب به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا دادند حاوی سه بحث مهم است. یکی این‌که جهان امروز جهان جدیدی است و تحولاتی در آن اتفاق افتاده که تازه است و باعث شده این جهان با جهان سابق فرق داشته باشد.

دومین نکته پیام رهبر انقلاب، تاکید بر توقعاتی است که از دانشجویان وجود دارد و سومین نکته این پیام، تاکید رهبر معظم انقلاب بر انجمن اسلامی و فضای دینی است که کمکی است که این انجمن‌ها و فضای دینی حاکم بر آنها می‌تواند به شناخت تحولات و تبیین انتظارات داشته باشد.

در نهایت هم در پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به بحث خدامحوری اشاره شده و رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند اگر همه این فعالیت‌ها با شوق و انگیزه الهی صورت گیرد قطعا پاسخ خواهد داد.

جنبش‌های دانشجویی در خارج از کشور از گذشته تاکنون همیشه منشا اثر بوده‌اند. در شرایط فعلی چه تغییراتی باید در عملکرد این جنبش‌ها ایجاد شود؟

جنبش دانشجویی در خارج از کشور از گذشته عمدتا با عنوان جنبش دانشجویی مسلمان در قالب انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا و آمریکا پیگیری ‌شده است. این تشکل‌ها پیش از نظام جمهوری اسلامی و پیش از انقلاب اسلامی در قالب اپوزیسیون و علیه رژیم سابق فعالیت‌ می‌کردند. اما در دوران کنونی که ما در آن به سر می‌بریم آن حالت از بین رفته است و جنبش دانشجویی باید در خدمت آمال و اهداف انقلاب اسلامی و ملت ایران باشد. ما الان در روزگاری زندگی می‌‌کنیم که نظام سلطه جهانی تمام تلاش خود را به کار می‌برد و با کمک صهیونیسم بین‌الملل و ارتجاع عرب و به عبارت دیگر همان مثلث عربی-عبری-عربی تلاش دارد که کانون موج انقلاب اسلامی را نابود کند و از بین ببرد یا آن را در داخل مرزهای ایران محصور کند. در این شرایط انتظار از جنبش دانشجویی ایران در خارج از کشور این است که وظیفه خود را بشناسد و در قبال این اوضاع بسیار خطیر برنامه‌های خود را عملیاتی کند. یعنی بکوشد با نظام سلطه جهانی تعیین مرز، مقابله و روشنگری کند و از انقلاب اسلامی در ورای مرزها پاسداری کند. لازمه تحقق این مساله، آن است که دانشجویان ایرانی را در آنجا حفظ کرده، ارتقا و انسجام دهیم تا بتوانیم چنین کاری را عملیاتی کنیم.

برای تحقق این مساله،‌ دستگاه‌های مسئول چه وظیفه‌ای به‌ عهده دارند؟

ما اگر خواسته باشیم انجمن‌های اسلامی چنین کاری انجام دهند، یکی از راه‌های آن تکثیر انجمن‌های اسلامی در خارج از کشور در مناطق مختلف جهان است و لازمه آن حضور دانشجویان ایرانی در کشورهای مختلف است. یعنی پیش‌شرط آن این است که دانشجویان ایرانی حضور داشته باشند و به دنبال آن انجمن اسلامی ایجاد شود و فعالیت خود را انجام دهد. گام دوم، تقویت انجمن‌های اسلامی در خارج از کشور است که طبیعتا همت دستگاه‌هایی مثل وزارت علوم، بهداشت و همچنین نهادهای مرتبط دیگر در این قضیه را می‌طلبد. نکته بعدی که باید به آن اشاره کرد، این است که در این مسیر خطیر که موانع زیادی در آن وجود دارد، باید توجه به خدا وجود داشته باشد و کارها با انگیزه الهی و با قصد قربت انجام شود تا کار تشکیلاتی با انسجام کامل به اهداف برسد. طبیعتا این انگیزه الهی می‌تواند موانع را کوچک جلوه داده و آن اهداف بلند را قابل دستیابی نشان دهد و کمک کند دانشجویان ما در مسیر دستیابی و تحقق به اهداف بلند و آمال انقلاب اسلامی راحت‌تر گام بردارند.

نوع سیاست‌هایی که در حال حاضر از سوی دستگاه‌های مختلف در بحث دانشجویان خارج از کشور دنبال می‌شود، چقدر برای تحقق اهداف موثر است؟

به اعتقاد من، پیام دیروز رهبر معظم انقلاب، وظیفه سنگینی را که دستگاه‌های مسئول داشتند، سنگین‌تر می‌کند و ضرورت حضور دانشجویان ایرانی را در اقصی‌نقاط جهان در دانشگاه‌های مختلف بیش از گذشته اثبات می‌کند و نشان می‌دهد که باید در سیاست‌های اعزام دانشجو به کشورهای مختلف، تجدید نظر کنیم و تلاش کنیم دانشجویان ایرانی در خارج از کشور ترجیحا در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه‌های مهم و تاثیرگذار جهان حضور داشته باشند.

لازمه اش این است که روند جدیدی برای این کار اتخاذ شود تا بتوانیم در ورای مرزها آن وظایفی را که در قبال انقلاب اسلامی، ملت ایران و اوضاع کنونی داریم، انجام دهیم و با هجومی که نظام سلطه علیه ملت ایران و کشور ما تدارک دیده، مقابله کنیم.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R1359/P1359/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۵۹۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه اتحادیه انجمن‌های اسلامی به نخبگان دانشگاه‌های آمریکا

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای به نخبگان دانشگاه‌های ایالات متحده، از آنان خواستند تا از امکانات موجود برای رساندن صدای اعتراض خود نسبت به این هولوکاست فلسطینی استفاده کنند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای به نخبگان دانشگاه‌های ایالات متحده، از آنان خواستند تا از امکانات موجود برای رساندن صدای اعتراض خود نسبت به هلوکاست فلسطینی استفاده کنند و با ایجاد هم‌افزایی بین‌المللی میان نخبگان دانشگاهی دنیا این بیداری را گسترده‌تر سازند.

خرمشاد: مقاومت مردم غزه نخبگان آمریکا و غرب را بیدار کرد


ترجمه متن کامل نامه به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

نخبگان محترم دانشگاه‌های ایالات متحده
جنایات رژیم اسرائیل در غزه و کشتار بیش از 34 هزار انسان بی‌گناه طی دویست روز باعث شد ما دانشجویان ایرانی شما را خطاب نامه خود قرار دهیم.

این روزها، یک نسل‌کشی هولناک در فلسطین رخ می‌دهد که در آن حدود 25000 کودک و زن به وسیله سلاح‌های اهدایی دولت شما به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) جان خود را از دست داده‌اند. 25000 نفر یک عدد ساده نیست؛ در واقع اسرائیل 25000 زندگی، 25 هزار آرزو و 25 هزار امید و لبخند را از بین برده است.

شاید سوال برایتان پیش بیاید که چرا این نامه را خطاب به دولت‌مردان غربی نزدیم؟ پاسخ واضح است؛ ما سال‌ها است که از دولت‌مردان کشور‌های غربی ناامید شده‌ایم، زیرا اعتقاد داریم آنان آگاهانه، راه صداقت و انسانیت مبتنی بر حقوق برابر بشر را از سیاست جدا کرده‌اند. اما ما هنوز به انسانیت شما و سایر آزادی‌خواهانی که این روز‌ها محیط دانشگاه را به رغم مرگ آزادی و عدالت در سایه نقض فاحش متمم اول قانون اساسی توسط کاخ سفید، صحنه اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) کرده‌اید، امیدواریم.

سخن ما با شما به طور خاص در مورد مظلومیت تاریخی فلسطین و جنایات هشت دهه‌ای رژیم صهیونسیتی است؛ در این نامه نمی‌خواهیم به صورت تاریخی و حقوقی به بررسی ریشه‌های تشکیل دولت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و نامشروع بودن آن بپردازیم، اگرچه کسانی که اهل اندیشه‌اند، می‌توانند با بررسی بی‌طرفانه متون تاریخی به حقایق مهمی در رابطه با تشکیل دولت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) دست یابند؛ حقایقی که هیچگاه دولت‌های غربی پیرامون آن صحبت نمی‌کنند و اجازه گفتگو و بحث آزادانه در این رابطه را به شهروندان خود نمی‌دهند.

ما به جای بررسی متون حقوقی و تاریخی در این نامه از شما به عنوان نماینده‌ای از جامعه نخبگانی آمریکا فقط یک سوال می‌پرسیم:

رژیمی که برای بقا خود در هفت ماه به راحتی 25 هزار زن و کودک بی‌گناه را می‌کشد، برای ایجاد سانسور رسانه‌ای دست به ترور 100 خبرنگار می‌زند، مدارس و بیمارستان‌ها را بمباران می‌کند و در نهایت مانع از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه می‌شود و در این رابطه حتی با راکت، ماشین نمایندگان سازمان ملل را هدف قرار می‌دهد، آیا می‌تواند رژیمی مشروع در دنیا باشد؟ ما منتظر پاسخ شما به این سوال هستیم و خوشحال می‌شویم نظر شما را در این رابطه بدانیم.

در پایان، جنایات گسترده صهیونیست‌ها و اتفاقات تلخی که این روز‌ها در باریکه غزه می‌گذرد، امروز باعث اعتراضات وجدان‌های بیدار در اقصی نقاط جهان از جمله دانشگاهی که شما در آن فعالیت می‌کنید، شده است.

ما دانشجویان مسلمان از شما نخبگان گرامی می‌خواهیم مانند سایر آزادی‌خواهان جهان، از هر امکانی که در اختیار دارید برای رساندن صدای اعتراض خود نسبت به این هلوکاست فلسطینی استفاده کنید و با ایجاد هم‌افزایی بین‌المللی میان نخبگان دانشگاهی دنیا نیز می‌توانید، تصاویر و مستندات اعتراضی خود در دانشگاه را برای ما ارسال کنید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس تبلیغات اسلامی جغتای معرفی شد
  • معرفی رئیس تبلیغات اسلامی جغتای
  • ادارات کردستان خارج از بروکراسی اداری به کمک راهیان نور بیایند
  • رئیس دیوان عالی کشور: منشأ موج بیداری دانشجویان آمریکایی، انقلاب اسلامی است
  • پیام تبریک استاندار لرستان به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر
  • در جامعه کارگری نخبگانی داریم که مورد بی توجهی قرار می‌گیرند
  • نامه اتحادیه انجمن‌های اسلامی به نخبگان دانشگاه‌های آمریکا
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»
  • اجرای طرح تدریس با جهت‌گیری الهی برای هدایت دانشجویان