Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@08:34:31 GMT

منشا گردو خاک کبودرآهنگ مهار می شود

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۶۰۱۳۸

منشا گردو خاک کبودرآهنگ مهار می شود

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛  پیمان زرین روزرئیس اداره حفاظت محیط زیست کبودرآهنگ گفت: گونه های مقاوم به خشکی و شوری خاک شامل 'قره داغ' و 'علف شور' در 16 هکتار از کانون های گرد و غبار این شهرستان با هدف مهار این کانون ها کاشته شد.

وی افزود: این گونه ها در برابر شوری، خشکی زمین و کمبود آب مقاوم بوده و توان رشد و نمو در این شرایط را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: کشت گونه های مقاوم در کانون های گرد و غبار کبودرآهنگ از اوایل زمستان آغاز شده است و تاکنون در 16 هکتار از کانون های گرد و غبار این شهرستان با هدف مهار این کانون ها کاشته شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کبودرآهنگ تاکید کرد: فرایند آماده سازی 80 هکتار از کانون های گرد و غبار برای کاشت گونه های مقاوم در حال اجرا است و به صورت مستمر کار کاشت صورت می پذیرد.

وی یادآوری کرد: هفته هوای پاک سال جاری به منظور فرهنگسازی در مورد ضرورت و اهمیت هوای پاک چندین آیین به ویژه در مدارس برای دانش آموزان برگزار شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کبودرآهنگ گفت: برپایی نمایشگاه نقاشی، بازدید از ایستگاه سنجش آلودگی هوا، معاینه فنی خودروهای سنگین با تخفیف و بازدید امام جمعه کبودرآهنگ از نیروگاه شهید مفتح بخشی از برنامه های محیط زیست در هفته هوای پاک بوده است.

زرین بیان کرد: در دو دهه گذشته 6 هزار هکتار بیایان در دشت قهاوند همدان وجود داشت که این رقم در دهه 90 به علت شوری خاک و کاهش پوشش گیاهی به 65 هزار هکتار رسید و تاکنون مطالعات و عملیات اجرایی برای 15 هزار هکتار از این اراضی انجام شده است.

انتهای پیام/ب

کاشته شدن 16 هکتار از کانون های گرد و غبار کبودرآهنگ

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۶۰۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: محیط‌بانان خدوم منطقه حفاظت شده اشترانکوه در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ با حضور موثر و پایش منطقه با استفاده از دوربین‌های جدید و با کیفیت بالای خود ، موفق به ثبت تصاویری از حضور خرس قهوه‌ای در این منطقه شدند.

علی سالاروند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در لرستان با بیان اینکه محیط‌بانان خدوم منطقه حفاظت شده اشترانکوه در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ با حضور مؤثر و پایش منطقه با استفاده از دوربین‌های جدید و با کیفیت بالای خود، موفق به ثبت تصاویری از حضور خرس قهوه‌ای در این منطقه شدند. اظهار کرد: این اولین ثبت تصویر این گونه ارزشمند در سال ۱۴۰۳ در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه است.

وی افزود: در سال گذشته نیز تصاویر حضور خرس قهوه‌ای و پلنگ به‌عنوان گونه‌های شاخص و در خطر انقراض در سایر مناطق طبیعی استان ثبت شد که نشان‌دهنده پویایی و افزایش جمعیت گونه‌های شاخص حیات وحش در استان به‌واسطه برنامه‌ریزی و تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران محیط‌بان و زحمتکشان عرصه محیط زیست لرستان و همچنین هوشمندسازی و افزایش تعداد نیروی محیط‌بان در مناطق تحت مدیریت استان طی دو سال گذشته است.

سالاروند ابراز امیدواری کرد: با ادامه روند فعلی و مشارکت‌های مردمی و کمک‌های دوستدار محیط زیست و حیات‌وحش بتوانیم، شاهد احیا بیش از پیش زیستگاه‌ها و حضور گونه‌های شاخص و ارزشمند حیات‌وحش در طبیعت لرستان باشیم.

سالاروند در پایان ضمن قدردانی از محیط‌بانان خدوم استان از همه دوستداران محیط زیست و حیات وحش استان خواست در صورت ثبت هر گونه تصاویری از حیات وحش استان تصاویر را در اختیار کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دهند تا اطلاع‌رسانی لازم با رعایت مسائل حفاظتی و امنیتی برای گونه ثبت شده، صورت پذیرد.

به گزارش ایمنا، خرس‌ها پستانداران بزرگ جثه‌ای هستند که در زمره گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست و فهرست سرخ IUCN و ضمیمه II کنوانسیون CITES قرار دارند. حفاظت از آن‌ها یکی از اولویت‌های اساسی در برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی در کشور به شمار می‌روند.

کد خبر 739583

دیگر خبرها

  • مهمترین برنامه‌های سازمان محیط زیست در سال آینده
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • اجرای طرح سرشاخه‌کاری در ۵۰ هکتار از باغات گردوی خلخال
  • مهار آتش سوزی یک هکتار از جنگل های تالش
  • هشدارمحیط زیست گیلان/ از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی خود داری کنید
  • چند خبر کوتاه از جغتای
  • طرح‌های محیط زیستی چقدر وام گرفته اند؟
  • اجرای برنامه‌های تدوین شده مقابله با گردوغبار در ۲۹ استان کشور