خصوصی سازی بلای جان تئاتر شهرستانها شد/ ارزیابی تئاتر فجر
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۶۰۸۲۱
کارگردان نمایش «آواز ماهی ها در مرداب» از بندر دیر که در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت، تقسیم بندی بخش رقابتی جشنواره را باعث انگیزه دادن به جوانان تازه کار دانست.
فضل الله عمرانی نویسنده و کارگردان نمایش «آواز ماهی ها در مرداب» از بندر دیر که در بخش مسابقه تئاتر ایران (ب) در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه رفت درباره هماهنگی و برنامه ریزی های انجام شده از سوی ستاد برگزاری جشنواره به خبرنگار مهر گفت: از زمانی که اسامی آثار انتخاب شده برای جشنواره تئاتر فجر اعلام شد دبیرخانه با ما کاملا در تماس بود و هماهنگی های لازم را انجام می داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی کمک هزینه پرداخت شده را نسبت به سال های قبل کمتر دانست و یادآور شد: گروه های تهرانی با توجه به اینکه هزینه جابجایی ندارند مبلغ کمک هزینه را صرف بازیگران و عوامل کار می کنند ولی برای گروه های شهرستانی بخش اعظم کمک هزینه و حتی بیشتر از آن صرف ایاب و ذهاب و جابجایی دکور می شود.
عمرانی ادامه داد: فعلا مبلغ ۳ میلیون تومان به عنوان کمک هزینه به ما پرداخت شده است و هنوز قطعی نیست که آیا مبلغ دیگری به ما پرداخت می شود یا نه و مبلغ کلی کمک هزینه در نظر گرفته شده، چقدر است.
کارگردان نمایش «آواز ماهی ها در مرداب» درباره تقسیم بندی انجام شده در بخش رقابتی این دوره از جشنواره تئاتر فجر، اظهار کرد: معتقدم قصد آقای فرهاد مهندس پور به عنوان دبیر جشنواره از این تقسیم بندی، بهای بیشتر دادن به کارگردان های جوان و گروه های تئاتر شهرستان ها بوده است. در جشن گفتگوی تئاتر ایران به گونه ای عمل شده است که از هر استان یک نماینده در جشنواره حضور داشته باشد که این تقسیم بندی به نظر من به کارگردان های جوان و تازه کار انگیزه بیشتری می دهد.
این هنرمند تئاتر مقیم بندر دیر در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نمایش «آواز ماهی ها در مرداب» را در این بندر و همچنین شهر بوشهر در قالب اجرای عمومی به صحنه برده بود، متذکر شد: یکی از معضلاتی که گریبان تئاتر شهرستان ها را گرفته است بحث خصوصی سازی و تئاتر خصوصی است که دولت در این خصوص هیچ فکری نداشته است. بعد از سال ها زجری که هنرمندان تئاتر بندر دیر متحمل شدیم سالنی اختصاصی برای تئاتر در این بندر احداث ولی به بخش خصوصی واگذار شد.
عمرانی افزود: شاید در تهران و شهرهای بزرگ به دلیل وضع معیشتی مردم، گروه ها برای اجرا در سالن های خصوصی با مشکل خاصی مواجه نشوند و فروش بلیت و توانایی مخاطبان برای خرید بلیت ها باعث شود که گروه متضرر نشود ولی در شهرستان ها شرایط معیشتی مردم به شکلی نیست که بتوانند از پس خرید بلیت آثار تئاتری بربیایند.
وی تأکید کرد: دولت از وقتی بحث تئاتر خصوصی و واگذاری مکان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بخش های خصوصی را اجرایی کرده است هیچ بسته حمایتی از گروه های تئاتر شهرستان ها ندارد. وقتی سالن تئاتر به بخش خصوصی واگذار شده است، سالن برای تأمین هزینه های خود حتی برای تمرین هم از گروه ها مبلغی را دریافت می کند و این در حالی است که به دلیل نبودن توانایی خرید بلیت و در نتیجه فروش ناچیز آثار تئاتری، گروه ها متضرر می شوند.
کارگردان نمایش «آواز ماهی ها در مرداب» در پایان تصریح کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند، ما گروه های تئاتری فعال در شهرستان های مختلف از جمله بندر دیر با مشکلاتی غیرقابل جبران مواجه می شویم.
نمایش «آواز ماهی ها در مرداب» با حضور زیبا دریاسفر، قحطبه فخرایی، ندا بداغی، معصومه اندیشه خوش، روح الله فرهنگ دوست، فاطمه پولادخای، فاطمه حسین پور، فاطمه کنگانی، فاطمه سحولی و نسترن محسنی روز دوشنه ۲ بهمن در تالار حافظ به صحنه رفت.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۶۰۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنر تئاتر با فرهنگ گفتگو شکل میگیرد
فرشید بزرگ نیا در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: شاهد اجراهای بسیار خوب از هفت نمایش بودیم.
وی افزود: در دورههای قبل نیز به عنوان داور حضور داشتم اما در دوره چهارم همایش، سطح کارها به لحاظ فنی تغییر پیدا کرده و نمایشها جدیتر گرفته شده که البته دلیل این امر حمایت حوزه هنری از این جریان بوده است.
داور چهارمین همایش تئاتر تک در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: آنچه از سوی هیأت داوران و دیگر دوستان مطرح و با آن موافقت شد، آغاز به کار دبیرخانه جشنواره پنجم است، پیشنهاد میشود این دبیرخانه از فردا شروع به کار کند، زیرا این مساله در برگزاری همایش، ارتقای تئاتر و نیرو سازی تأثیرگذار است.
بزرگ نیا عنوان کرد: یکی از مسائلی که در تئاتر وجود ندارد هنر گفتگو است، حتی در بین گروههایی که در عرصه تئاتر فعالیت دارند گفتگویی شکل نمیگیرد، این در حالی است که در بسیاری از استانها در میان گروههایی که نمایش آماده میکنند، فرهنگ گفتگو با نویسنده و کارگردان وجود دارد و آنان آزادانه میتوانند اجراها را مشاهده کنند، این امر نشان میدهد هنرمندان تئاتر به هنر گفتگو نیاز دارند، باید مسائلی که وجود دارد کنار گذاشته شود.
وی خاطرنشان کرد: تئاتر با گفتگو شکل میگیرد، زیرا گفتگو موجب تقابل و تعامل میشود، بنابراین لازم است تئاتر جایگاه خود را ارتقا دهد، حضور پررنگ خانمها در این دوره بی نظیر بود که جای تقدیر و تشکر دارد.
داور چهارمین همایش تئاتر تک در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: آنچه در این دوره از جشنواره وجود داشته حضور نویسندگان بومی است، یکی از معضلات تئاتر ایران، نبود نویسنده خوب است، از بین هفت اثر اجرا شده ۴ اثر از نویسندگان نمایشها بومی بودند، باید این مساله را به فال نیک گرفت و تقویت کرد، امیدواریم ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با تعامل حوزه هنری این استان از نمایشنامه نویسان حمایت کنند، تا اعتبار خوبی به گروههای فعال تزریق شود.
بزرگ نیا در مورد تئاتر تک بیان کرد: تئاتر تک گونهها و زیرشاخههای زیادی دارد و باید نگاه هنرمندان جدیتر و علمیتر باشد.
کد خبر 6080939