Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-23@21:18:05 GMT

اتاق شیشه ای ، فرصت ها و تهدیدها

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۶۴۴۵۰

اتاق شیشه ای ، فرصت ها و تهدیدها

انتشار لایحه بودجه هم یک فرصت و هم یک تهدید برای قوه مجریه است که نگارنده امیدوار است در آینده به انتشار بیشر اسناد بالادستی و شفاف سازی بر اساس مشارکت فعال و پویای مردمی در حکمرانی منتج شود .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نسل برهان،  منتشر شدن لایحه بودجه پیشنهادی سال ۹۷ برای اولین بار اقدام پسندیده ای توسط ریاست جمهوری است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اطلاع عموم مردم از جزییات هزینه ها و بودجه های تخصیص داده شده برای نهاد ها امکان مشارکت بیشتر مردم را که یکی از غایات دموکراسی و مردم سالاری است فراهم می کند اما اگرچه فراهم کردن زمینه امری ضروری بود که انجام گرفت ، استفاده از نقدها و پیشنهادات مردم و به خصوص نخبگان فکری و دانشگاهی نیز در پرتو این نگاه باید انجام می گرفت .

چه در فضای گفتگو های روزمره و چه در فضای مجازی اظهار نظر های متعددی درباره بودجه ، چه در خصوص محتوا و چه در خصوص تاثیرات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی ، روی داد .

با این حال استفاده دولت از این خرد جمعی چقدر بود؟ انتشار یک فراخوان عمومی و تشویق مردم به مشارکت بیشر در امر حکم رانی به صورت هدایت شده و منظم مثل برگزاری انتخابات باید از اهداف کلان دولت باشد  و متاسفانه تا کنون این مهم را شاهد نبودیم و صرف بودن زمینه بدون دادن فرصت برای اثرگذاری در حکمرانی تنها سرخوردگی نخبگان و عموم مردم را به دنبال دارد و مردم فریب نامیدن این چنین اقداماتی را اقدام اخیر معاون رییس جمهور مبنی بر بخشنامه ای که تمام دستگاه های دولتی را موظف به دفاع از بودجه می کند آن هم با توجیه ایجاد انسجام! تنها ایجاد یک فضای تک صدا را به دنبال دارد و محروم کردن طبقه مهمی از جامعه از حق اظهارنظر درباره یکی از مهم ترین سیاست های کلان کشور .

این اقدام نه تنها انسجام بلکه هرج و مرج بیشر را به دنبال دارد  وقتی طبقه مهمی از جامعه حق اظهارنظر رسمی درباره مقام بالاتر از خود را ندارند ، یا این حق را از طریق گروه ها و رسانه ها اپوزوسیون دنبال می کنند یا به طریق بدتر تنها به یک طبقه توده ای و بله قربان گو تبدیل خواهند شد!

در نبود همین فضای رسمی گفتگو است که گروه های اپوزوسیون شروع به ایجاد سوال های هدفمند و مغالطاتی می کنند که گاه حتی علاوه بر عامه مردم ، نخبگان فکری را هم اقناع می کنند .

اگر توجیه این امر آزادی بیان باشد نه تنها ایجاد آزادی بلکه سلب آزادی است سلب آزادی درست اندیشیدن در یک فضای سالم فکری که به پیشرفت و توسعه کشور کمک کند نه ابزار دست شدن گروه های معاند که اهداف دیگری در سر دارند! در نهایت اینطور می توان گفت که انتشار لایحه بودجه هم یک فرصت و هم یک تهدید برای قوه مجریه است که نگارنده امیدوار است در آینده به انتشار بیشر اسناد بالادستی و شفاف سازی بر اساس مشارکت فعال و پویای مردمی در حکمرانی منتج شود .

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۶۴۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فریب افراد سودجو و فرصت‌طلب را نخورید

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سرهنگ معظمی گودرزی رئیس پلیس فتای تهران بزرگ نسبت به کلاهبرداری از داوطلبان شرکت در کنکور به بهانه فروش سوالات و منابع و ... هشدار داد.

وی با بیان اینکه این نوع از کلاهبرداری نزدیک به زمان کنکور رخ می‌دهد، گفت: متاسفانه افراد زیادی هم درگیر این نوع از کلاهبرداری می‌شوند. عمدتا تبلیغات این افراد سودجو نیز در بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها انجام می‌شود و در نهایت نیز یا داوطلبان را به صفحات فیشینگ هدایت کرده و حساب بانکیشان را خالی می‌کنند، یا اینکه سوالات جعلی را به فروش رسانده و در نهایت سبب می‌شوند که داوطلبان به این امید واهی که سوالات را در اختیار دارند، نتایج بدی در کنکور اخذ کرده و هم کنکور را از دست بدهند و هم مبلغ زیادی را پرداخت کنند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه مجرمان سایبری پا را فراتر گذاشته و در ماه‌های اخیر شاهد پیش فروش سوالات کنکور در فضای مجازی بودیم، گفت: مجرمان سایبری با جعل هویت و با ادعای واهی دسترسی به سؤالات آزمون سراسری یا ارتباط و همکاری با طراحان سؤال، اقدام به اخاذی و کلاهبرداری از داوطلبان کنکور می‌کنند. همچنین در مواردی اقدام به جعل لوگوی سازمان سنجش می‌کنند تا افراد بیشتری را وسوسه کرده و مورد اغفال قرار دهند.

معظمی گودرزی با بیان اینکه انتشار چنین آگهی‌هایی در فضای مجازی جرم است، گفت: همچنین هرگونه خرید و فروش تحت عنوان فروش سوالات کنکور و آزمون‌ها و... در فضای مجازی جرم است. از این رو لازم است که مردم به هیچ عنوان فریب تبلیغات دروغین جذاب و اغوا کننده فروش سوالات کنکور در شبکه‌های اجتماعی را نخورند و صرفا با تکیه بر دانش و معلومات خود در کنکور شرکت کنند. هچنین هرگونه اخبار در مورد کنکور و آزمون‌های جامع را از رسانه‌های رسمی و سایت رسمی سازمان سنجش پیگیری کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (تصاویر) خاص‌ترین خانه این روز‌های ژاپن!
  • دهه کرامت، فرصت مناسبی برای نمایش الگوی شادی حلال
  • خاص ترین خانه این روزهای ژاپن! (+تصاویر)
  • شاخص فضای کسب‌وکار در استان بوشهر مناسب نیست
  • فریب افراد سودجو و فرصت‌طلب را نخورید
  • حضور اتاق بازرگانی زنجان در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو (2024 IRAN EXPO )
  • تحول افق شهر نیویورک با برج ۶۲ طبقه جدید
  • ضرورت پیگیری اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از انتشار محتوای ضدفرهنگی در فضای مجازی
  • جنجال ادعای عکس دختر نیمه‌برهنه در خیابان‌های تهـران!
  • جذب ۶۴ مراقب سلامت در آموزش و پرورش خراسان شمالی