Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرورش قارچ خوراکی از جمله مشاغل خانگی است که دستگاههای اداری مسئول در سالهای اخیر برای ترویج آن تلاش کرده اند. حرفه ای که با اندکی علاقه می توان آن را در در زیرزمین خانه یا انباری کوچک راه انداخت تا کمک خرج خانواده باشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، اسد خسروی از اهالی روستای اسد قشلاقی بخش اصلاندوز می گوید پرورش قارچ، کار نسبتا زحمت کم با درآمد مناسب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که که توانسته است یک کارگاه 52 متری تولید پرورش قارچ دکمه ای را در حیاط منزل روستایی اش راه اندازی کند می گوید: از سه سال پیش این کارگاه را با سرمایه شخصی 30 میلیون تومان راه انداختیم و در حال حاضر به صورت خانوادگی مشغول تولید و برداشت قارچ هستیم به گونه ای که هر دو ماه یکبار بیش از 5 تن قارچ برداشت می کنیم.
وی اضافه می کند: علاوه برخودم ، خانواده ام نیز مشغول به کار هستند و علاوه بر تامین مایحتاج خانواده تاحدودی برای اقتصاد کشورم نیز موثر واقع می شویم.
 
ترویج کاشت قارچ در استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه طرح ترویج پرورش قارچ خوراکی در استان اردبیل به صورت جدی از سال 84 شروع شده است می گوید: در طول این سالها دهها کارگاه کوچک یا متوسط خانگی و روستایی برای پرورش قارچ در استان راه اندازی شده است و حتی واحدهای تولیدی بزرگی مانند واحد 2 هزار تنی قارچ سبلان در اردبیل افتتاح شده اند.
عدیل سروی می افزاید: این استان در سالهای اخیر در زمینه پرورش انواع قارچ خوراکی به ویژه قارچ دکمه ای به موفقیت هایی دست یافته است اما هنوز با سطح مورد انتظار تولید این محصول در استان فاصله داریم.
این مسئول عدم استمرار در کار تولید قارچ توسط واحدهای خانگی راه اندازی شده و ارسال مستقیم از تولید به مصرف را از جمله عواملی عنوان می کند که باعث شده است آمار دقیقی از میزان تولید قارچ خوراکی  در استان موجود نباشد با این حال اطمینان می دهد که تولید قارچ در یک دهه گذشته در استان افزایش چشم گیری داشته است.
مسئول بسيج سازندگي سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبيل هم با بیان اینکه پرورش قارچ از جمله طرح هایی است که رواج آن در روستاها در دستور کار این نهاد است می افزاید: ما با 12 ساعت آموزش رایگان به علاقمندان و روستاییان به آنها اعلام می‌کنیم که حتی در محیط های کوچک خانگی خود نیز می‌توانند به صورت قارچ تولید کنند.
 
کیفیت قارچ اردبیل
انواع قارچ های خوراکی تولید شده در نقاط مختلف کشور، بسته به میزان کیفیت و مرغوبیتی که دارند، سهمی از بازار خرید و فروش این محصول در کل کشور را به خود اختصاص داده اند. در این میان قارچ دکمه ای سفید اردبیل که دارای کیفیت مطلوب و قابل توجهی است و توانسته است میزان بالایی از خرید و فروش بازار این محصول را بدست بیاورد.
احمد کرامتی از تولید کننده قارچ در شهرستان پارس آباد می گوید: کیفیت بالای قارچ های تولید اردبیل باعث شده است تا فروشندگان خارج از استان برای  پی تامین بخشی از نیاز بازار استان خود در پی خرید این محصول از استان اردبیل باشند.
وی می افزاید: تولید قارچ مشکلاتی هم دارد از جمله قیمت پایین و نوسان نیاز بازار و می توان ادعا کرد هنوز هم مصرف قارچ خوراکی در سفره هموطنان ما جایگاه ثابتی پیدا نکرده است این در حالی است که به گفته کارشناسان تغذیه ، قارچ ضمن داشتن ویتامین های فراوان می تواند بهترین جایگزین برای گوشت باشد.
در حال حاضر اغلب کسانی که تمایل به پرورش قارچ در محیط های خانگی را دارند از بازار فروش محصول خود مطمئن نیستند. آنها می ترسند سرمایه های اندک حود را در پرورش قارچ به هدر بدهند. با این حال می توان با آموزش های لازم مردم را تشویق کرد که در بصورت آزمایشی تولید قارچ را در فضاهای بسیار محدود خانگی برای مصرف خانواده آغاز کنند و زمانی که تبحر لازم را پیدا کردند ، به صورت تدریجی میزان تولید قارچ را افزایش دهند.   * یاشار پورمجید

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۶۴۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون استخدامی آموزش و پرورش توسط جهاددانشگاهی در اردبیل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل ثبت نام آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش از روز ۱۷ بهمن‌ تا روز ۲۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ انجام گرفت که در مجموع ۷۹ درصد داوطلبان با مدرک کارشناسی، ۱۶ درصد با مدرک کارشناسی ارشد و ۵ درصد نیز با مدارک دیگر (دکتری، حوزوی و حافظین قرآن) در این آزمون ثبت نام کردند.
نتایج کتبی آزمون نیمه دوم خردادماه ۱۴۰۳ از طریق مرکز آزمون جهاددانشگاهی اعلام می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آزمون استخدامی آموزش و پرورش توسط جهاددانشگاهی در اردبیل
  • جوان اهل گرمی از چوبه دار در تهران نجات یافت
  • آموزش و پرورش زیربنای پیشرفت کشور/ فرهنگ ثبت رسمی در مدارس ترویج شود
  • بیش از چهار هزار پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • چهار هزار و ۷۰۰ پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • مشکلات جامعه ایثارگران و خانواده شهدا مورد اهتمام قرار بگیرد
  • نجات جوان اهل گرمی اردبیل از چوبه دار
  • نجات جوان اهل گرمی از چوبه دار در تهران
  • مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان
  • معلم باید الگوی جامعه باشد