Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-16@15:54:16 GMT

وقتی رضاخان دستور تخریب قبر مادرش را داد!

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۶۴۷۷۲

وقتی رضاخان دستور تخریب قبر مادرش را داد!

رضاخان که از سوی افکار عمومی خود را تحت فشار می دانست طاقتش به سر رسید و دستور داد تا قبرستانی که قبر مادر و پدرخوانده اش در آن بود را با خاک یکسان کرده و جای آن باغی بنا کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از واران، موسس آخرین نظام پادشاهی ایران رضاخان پهلوی به علت اینکه از نیاکان سلطنتی برخوردار نبود همواره از نظر روانی اذیت می شد و سعی می کرد تا تاریخ آباء و اجدادی اش را که هنوز هم مورد اختلاف تاریخ دانان است از اذهان عمومی پاک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهاد رستمی در کتاب خاندان پهلوی به روایت اسناد می نویسد: “رضا خان پس از به قدرت رسیدن چندان تمایلی به معرفی خانواده خود نداشت بلکه می کوشید آنان را از ذهن اطرافیان و حافظه تاریخی بزداید چرا که انتساب او به یک آشپز یا کسانی از طبقه مردم مایه سرشکستگی وی می شد او حتی به ویران کردن قبر پدرخوانده و مادرش اقدام کرد”

حسین مکّی یکی از رجال سیاسی تأثیرگذار در دوره حساس سالهای دهه۱۳۲۰ و۱۳۳۰ و به‌ویژه دوران ملی شدن صنعت نفت و از همکاران مصدق در زمان صدارتش که کتابی ۸ جلدی درباره نحوه اضمحلال قاجار و روی کار آمدن پهلوی دارد این عمل رضاخان را ناشی از بی قدی او به مذهب دانسته که این بی قیدی را نیز از مادرش به ارث برده است.

در سند شماره ۷۹۸۸ از اسناد موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در خصوص این ماجرا آمده است: “دیری نپایید که مشارالیه(مادر رضاخان) فوت کرد و جسد او را در قبرستان چهاراه حسن آباد که محل اطفائیه فعلی می باشد دفن نمودند و همه می دانند که در دوره پهلوی قبرستان مزبور را نیز از میان برده و به جای آن باغ بزرگ فعلی که در انتهای آن عمارت اطفائیه است ایجاد نمودند. عدم علاقه پهلوی به شعائر مذهبی که کلیتا ناشی از لامذهبی مشارالیه بود موجب شد که عالما و عامدا و با اینکه می دانست هنوز استخوانهای مادرش در قبرستان حسن آباد وجود دارد دستور داد که قبرستان حسن آباد را از بین برده و عمارت و ساختمان اطفائیه را ایجاد نمایند”

در مجموعه اسناد کشف شده از سفارت آمریکا که بخش مربوط به پهلوی آن در کتابی به نام از ظهور تا سقوط منتشر شده است آمده:  موسس دودمان – رضاخان – حداقل در اوان حکومتش متوجه شد که دیگران او را سلظان سنتی نمی دانند. به همین علت دستور داد تا شجره ای افسانه ای تهیه کردند که نشان می داد او از اعقاب یکی از خانواده های سلطنتی اولیه می باشد.”

اما دردسر های شاه جدید ایران در خصوص نام و نشانش پایان نداشت، هنگامی که رضاخان نام پهلوی را برای خود برگزید، ناگاه متوجه شد یکی از نویسندگان مطرح کشور که هیچ ارتباط نزدیکی با وی ندارد هم نام اوست.

شاید تعجب برانگیز باشد اما رضاخان میرزا محمودخان نویسنده کتاب هشت جلدی تاریخ روابط سیاسی ایران و انگلستان که نام خانوادگی او نیز پهلوی بود را مجبور کردند که از این اسم صرف نظر کند و او نیز نام خانوادگی محمود را برای خود برگزید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۶۴۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی نیمار در بازی گلف به جای توپ زمین را نشانه می‌گیرد! (فیلم)

 

 

 

منبع : طرفداری

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تمرین عجیبی در فوتبال که فقط نیمار توانست از عهده اش بر بیاید (فیلم) اضافه‌وزن باورنکردنی نیمار پس از مصدومیت (فیلم) وقتی نیمار به خودش پاس گل می دهد (فیلم)

دیگر خبرها

  • صادق خلخالی در فروردین ۵۸: زمانی می‌خواستیم جنازه‌ی منحوس پهلوی را آتش بزنیم/ اعدام هویدا یک عمل انقلابی بود
  • تجمع اردستانی‌ها در حمایت از اقدام سپاه + فیلم
  • ماجرای آب‌گرفتگی موزه ظروف سعدآباد چه بود؟
  • اظهارات وزیر رژیم پهلوی درباره پاسخ موشکی ایران به اسرائیل + فیلم
  • ماجرای آب‌گرفتگی موزه ظروف سعدآباد
  • (ویدئو) واکنش وزیر رژیم پهلوی به حملات سپاه به اسرائیل
  • فیلم/ انتقام تخریب سفارت ایران در دمشق از زبان امیر عبداللهیان
  • نخستین پرستار قربانی کرونا به روایت مادرش
  • وقتی می‌گویید ایران‌ ما با ایراک (عراق) اشتباه می‌گیریم
  • وقتی نیمار در بازی گلف به جای توپ زمین را نشانه می‌گیرد! (فیلم)