Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه یک؛ اواخر دهه ۳۰ شمسی، اوضاع مردم ایران باری به هر جهت بود. وضع معیشت چنگی به دل نمی زد و با وجود اینکه شرایط کشاورزی بهتر شده بود، اما در شهرها وضعیت هنوز مانند سال های جنگ جهانی دوم بود.

هر روز گروه بزرگی از کارگران در خیابان ها تظاهرات می کردند؛ زیرا ماه ها بود که حقوق نگرفته بودند و به وضعیت موجود اعتراض داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن آشفته بازار اقتصادی ایران، سیاست هم از اقتصاد تاثیر می پذیرفت؛ چهار نخست وزیر کشور تغییر یافتند ولی شرایط تغییر نکرد و کاری از دست آنها بر نمی آمد.

انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم، نام یک سلسله تغییرات اقتصادی و اجتماعی شامل اصول ۱۹ گانه است که در دوره سلطنت محمدرضا شاه و با نخست وزیران وقت علی امینی، اسدالله علم، حسنعلی منصور و امیرعباس هویدا در ایران به تحقق پیوست. انقلاب سفید در مرحله نخست پیشنهادی شامل ۶ اصل بود که شاه در کنگره ملی کشاورزان در تهران در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۴۱ خبر اصلاحات و رفراندوم را برای قبول یا رد آن به عموم مردم ارائه داد اما پشت پرده این اصول، حقایق دیگری پنهان بود که مستند «قصه های انقلاب» به آنها می پردازد.

پخش سخنرانی های کوبنده امام راحل علیه مطامع شیطانی رژیم شاه از این قوانین، تصاویر آرشیوی و برخی اسناد بجا مانده از آن دوران درباره انقلاب سفید، بخش های مختلف مستند «قصه های انقلاب» را تشکیل می دهد. همچنین بعضی بخش های تاریخی به صورت موشن گرافیک در این مستند بازسازی شده اند. قسمت اول این مجموعه درباره شخصیت رضا خان است. محمدرضا شاه و زندگی فرهنگی و خانوادگی او در سوئیس موضوع قسمت دوم، انقلاب سفید و رخدادهای آن در سال 1341 و 15 خرداد 1342 محور قسمت سوم و چهارم است. در قسمت پنجم واقعه هشتم شهریور 1360 و ترور شهید رجایی بازگو می شود. در قسمت های دیگر نیز به وقایعی مانند هفت تیر1360، ماجرای حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرباس در سال 1367، شانزدهم آذر 1338، ساواک و دولت موقت پرداخته می شود.

مهدی شامحمدی نویسندگی و کارگردانی این مستند را بر عهده داشته و محمدرضا سرشار و نازآفرین کاظمی هم گویندگان متن آن هستند.

«قصه های انقلاب» از 12 بهمن هر بامداد حوالی ساعت 3:45 از شبکه یک سیما پخش می شود.

انتهای پیام/

 

مستندی درباره انقلاب اسلامی روی آنتن می رود

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۶۵۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت قاطع دادگستری آذربایجان‌غربی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، دادگستری کل آذربایجان‌غربی در پیامی، حمایت قاطع خود را از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد، در متن این پیام آمده است:

بسمه تعالی
                 
«إِنَّا فَتَحنَا لَكَ فَتحاً مُّبِيناً»
درود خداوند به رزمندگان سپاه اسلام که بار دیگر اقتدار و عزت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشتند و خیبری دیگر فتح کردند.

قلعه‌ای که دروازه‌اش گنبد آهنین رژیم جعلی صهیونیست بود که فرزندان حیدر کرار نشان دادند از نسل آن خیبرشکن مرحب‌کش هستند و گنبد آهنینشان هم سرابی بیش نبوده است.

سپاهیان لشگر عزتمند اسلام،امروز هر ایرانی که نه، هر آزاده ای در سراسر جهان به این موشکهای غرورآفرین شما مباهات می کند چرا که نه تنها هیمنه پوشالی اسرائیل غاصب را شکستید، بلکه تنها کشوری هستید که بر دهان این جانیان کودک کش زدید و حامی مردم مظلوم غزه شدید.

امروز شما آیه «وَما رَمَيتَ إِذ رَمَيتَ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ رَمىٰ »را به شایستگی ترجمه و تفسیر نمودید.

شما به راستی وعده صادق را جامعه عمل پوشانیدید و روی مسلمانان جهان را سفید کردید.

 رویتان سفید و خداوند پشت پناهتان
دادگستری کل استان آذربایجان‌غربی همگام با تمام مردم غیور،فهیم و دلیر ایران ضمن تبریک این نصرت و پیروزی به محضر حضرت بقیه الله فی الارضین و نایب بر حقش مقام عظمای ولایت همبستگی و حمایت قاطع خود را از سپاه سرافراز اسلام و مردم غیور ایران اسلامی اعلام می‌دارد و به جهانیان اعلام می کند ملت ایران تا آخرین قطره خون خود پای انقلاب، نظام و آرمان امام و شهدا ایستاده است.

إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ببینید | مستند «دشمن خوبی» - قسمت اول
  • «پا به ماه» به تلویزیون بر می‌گردد
  • «پا به ماه» به تلویزیون بر می‌گردد/ روایتی نفس‌گیر از لحظه‌ تولد
  • مستند «دشمن خوبی» - قسمت اول
  • اولین مستند شهید آوینی پس از ۴۴ سال رونمایی شد
  • «بازی اختاپوس» امشب در تلویزیون
  • برگزیدگان مسابقه فیلم مستند «روایت راه» در یاسوج معرفی شدند
  • تجلیل از برگزیدگان مسابقه مستند روایت راه و مسابقه عکس حماسه غیرت
  • مستند «نغمه های لرزاده» از شبکه مستند سیما پخش می شود
  • حمایت قاطع دادگستری آذربایجان‌غربی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی