Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- تولید محصول سلول هاي بنيادي پوست، ایران را در رده 13 کشور دنیا قرار داد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، توليدمحصول سلول هاي بنيادي كشور بي شك يكي از مهمترين اتفاقات علمي در دهه اخير خواهد بود. با راه اندازي این خط توليد و گسترش محصول، كشور جمهوري اسلامي ايران در رده ي 13 كشور برتر دنيا در زمينه سلول هاي بنيادي پوست و محصولات پوستي قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دنبال تحقيقاتي كه از سال ٢٠٠٥ و ٢٠٠٦ ، نيلفروش زاده و پژوهشگران رويان در توليد فيبروبلاست، كراتونوسيت و ملانوسيت و تمام رده هاي پوستي آغاز كردند. این سلول ها در درمان اسكار هاي آكنه، اسكار هاي اتروفيك، اسكار هاي ليشمانيوزيز، زخم هاي مزمن، زخم هاي ديابتي و سوختگي هاي محدود مورد استفاده گسترده قرارگرفت که با نتايج مطلوبی همراه بوده است.

مقالات منتشر شده از سال هاي ٢٠٠٨ تا ٢٠١٥ توسط تيم پژوهشگران مركز تحقيقات پوست و سلول هاي بنيادي دانشگاه علوم پزشكي تهران و مركز تحقيقات پوست و سالك و پژوهشكده ي رويان زمینه ای ساخت تا منجر به توليد فراورده های سلولي گردد.

این محصول با حمایت هولدينگ دارويي بركت و توسط شرکت سل تک فارمد، وابسته به هولدينگ دارويي بركت و مركز تحقيقات پوست و سلول هاي بنيادي دانشگاه علوم پزشکی تهران تولید شد و اكنون در يك مركز غير دولتي كه به عنوان همكار مركز فوق الذکر و در همكاري با هولدينگ دارويي بركت است، در حال استفاده است.

مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از قطب‌های پژوهشی کشور است. اگرچه این مرکز در طول سال‌های استقرار خود اقدام به انجام پژوهش های متعددی در زمینه بیماریهای پوست و مو مشتمل بر مطالعات جمعیتی، بالینی و علوم پایه نموده است، اما انجام پژوهش های بالینی کاربردی برای به‌ کارگیری سلولهای بنیادی موجب گردیده این مرکز عملکردی منحصر به فرد در زمینه کاربرد سلول های بنیادی داشته باشد، تا به عنوان پیشتاز برخی پژوهش های به کارگیری سلول های بنیادی در ایران و دنیا مطرح شود.

در حال حاضر مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی تنها مرکزی است که سلول درمانی را در حوزه پوست به صورت فعال انجام می دهد. برای نخستین بار در دنیا در حال حاضر پژوهش تولید ارگانویید مو در این مرکز انجام می شود که جهت پیوند در انسان در مرحله تجربی قرار دارد. علاوه بر این ایمنی تزریق سلولهای فولیکول مو به انسان توسط مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی بررسی شده است. تزريق فيبروبلاست همزمان با شركت ايزولاژن، در مركز تحقيقات پوست و سالك و پژوهشكده ي رويان اصفهان شروع شد.

در سال 2014  از سلول های فیبروبلاست جهت جوان سازی و برطرف کردن چین و چروک های دور چشم و خط خنده در قالب مطالعه کار آزمائی بالینی در مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران، استفاده شده است و نتایج این مطالعات نیز به چاپ رسیده است. همچنین تزریق چربی همراه با فیبروبلاست در درمان اسکار آکنه نیز انجام و نتایج مطلوبی را نشان داده است. در حال حاضر این مرکز به انجام پروژه ای جهت درمان زخم های بیماری اپیدرمیس بولوزا  با استفاده از پانسمان های زیستی مثل کشت سلول های فیبروبلاست بر روی پرده آمنیون و استفاده از ژل پلاکتی مشتق از خون بندناف اقدام کرده است.

در سال 2015 نیز از سلول های کراتینوسیت اتولوگ جهت برطرف ساختن جوشگاه ناشی از مصرف دارو و همچنین جوشگاه های ناشی از تصادف استفاده شد.

سلول درمانی با استفاده از سوسپانسیون ملانوسیت و کراتینوسیت در مورد بیماران ویتیلیگو و لوکودرما نیز نتایج رضایت بخشی در فاز كارآزمائي باليني نشان داد كه نتايج اين تحقيقات در دست انتشار است.

از جمله ديگر مطالعات انجام شده در سال 2015 در اين مركز مي توان به استفاده از سلول هاي بنيادي مزانشيمي مشتق از چربي يا  SVF اشاره كرد كه به منظور جوانسازي و رفع خطوط نازولبيال در قالب كارآزمائي انجام و نتايج مثبت تاثير اين سلول ها براي نخستين بار در ايران گزارش و به چاپ رسيد.

همچنين پژوهشگران اين مركز با همكاري پژوهشگاه رويان مطالعات متعدد و متفاوتي در زمينه اثر بخشي تزريق همزمان سلول هاي درمال پاپيلا و سلول هاي اپيتليال فوليكول مو در مرحله پري كلينيكال، براي ايجاد مو را مورد بررسي قرار دادند كه نتايج آن در مجلات معتبر چاپ شده است. در حال حاضر در اين مركز، پروژه هاي مشتركي از جمله كشت سلول هاي كراتينوسيت و درمال پاپيلاي فوليكول مو در ايجاد جرم هاي موئي در محيط in vitro براي پيوند به پوست سر انسان و بهينه سازي ويژگي القايي سلول هاي درمال پاپيلاي كشت شده ي انسان با استفاده از اگزوزوم ها كه از جمله حيطه هاي جديد و چالش برانگيز در حوزه مطالعات علوم پايه اين سلول هاست، در حال بررسي است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۶۷۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قم؛ این طرح‌ها شامل ساخت زیست پزشک روستا‌های جنت آباد و قلعه چم، خانه بهداشت روستاهای الویرآباد و   ملک قلعه است که با هزینه‌ای بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.   دکتر مهدی مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در مراسم افتتاح این طرح‌ها گفت: ساخت طرح‌های عمرانی در مناطق روستایی نشان دهنده توجه جدی مسئولان بهداشت و درمان به سلامت مردم روستاهاست.   دکتر اصغری رئیس مرکز بهداشت استان نیز در این آیین گفت: یکی از خدمات مراکز روستایی کنترل فشار خون و دیابت بود که در راستای سلامت و خود مراقبتی روستائیان نقش موثری داشت.

دیگر خبرها

  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • نحوه صحیح استفاده از انواع محصولات مراقبت پوست برای حفظ شادابی و سلامت
  • ۶ دمنوش عالی برای داشتن پوستی شفاف
  • ۶ دمنوش‌ عالی برای داشتن پوستی شفاف
  • بهره برداری از طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی
  • یک ترکیب رویایی برای پوست
  • ضرورت ایجاد بانک سلولی برای درمان بیماران دیابتی
  • روزنه امید برای بیماران مبتلا به سرطان خون
  • ببینید | خواص زردچوبه برای پوست