Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «فاطمه ذوالقدر» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 97، گفت: توسعه محقق نخواهد شد مگر آن که اقتصاد سامان یابد. لایحه بودجه 97 علی رغم کاستی‌هایی که در منابع مالی داشت، نشان داد که با توجه به ساختار بودجه‌ریزی عملیاتی این مهم را که از جمله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و به عنوان وفاقی میان دولت و نمایندگان ملت شکل گرفته بود را در نظر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لحاظ تفکیک سهم دستگاه‌ها و نهادها و بخش‌های مختلف و رسانه ای کردن جزئیات آن از سوی دولت به منظور مطلع نمودن مردم از کم و کیف آن و واگذاری برخی اختیارات به استان‌ها باعث شفافیت لازم برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: کشور نیازمند رهایی از اقتصاد دولتی و اقتصاد وابسته به نفت بوده که این امر در گرو کوچک‌سازی نقش دولت و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است؛ به این دو مهم  در لایحه بودجه 97 به نحوی که آسیبی به خدمات ارائه شده دولتی وارد نشود توجه شده است.

ذوالقدر با انتقاد از برداشت‌های بی‌رویه از صندوق توسعه ملی در سال‌های گذشته اظهار کرد: صندوق توسعه ملی همواره به عنوان یک منبع برای نسل آتی در نظر گرفته می‌شود؛ در سنوات گذشته برداشت‌های بی‌رویه و خارج از عرف از آن صورت گرفت اما برداشت یک و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه در لایحه بودجه 97 برای تولید و رونق اقتصادی می‌باشد که این به معنای ایجاد ارزش افزوده و بازگشت سرمایه بیشتر است.

عضو مجمع نمایندگان تهران ادامه داد: به منظور پرهیز از هرگونه تمرکز امور که باعث  دوری از عدالت محوری در سطح استان ها می‌شود و در گذشته تجربه آن را داشتیم در لایحه بودجه 97 این منابع توزیع استانی می‌گردد تا بر مبنای نیازها و ظرفیت‌های استانی و ضرورت‌های استان هزینه گردد که این نشانگر عزم دولت در تمرکز زدایی است؛ این موضوع با حساسیت بیشتر در کمیسیون تلفیق نیز مدنظر قرار گرفت.

ذوالقدر در ادامه تاکید کرد: در کمیسیون تلفیق حمایت از طرح‌های تولید اشتغال‌زا با اولویت بافت فرسوده مسکن بوده و طرح‌های حمل و نقل ریلی، کارورزی جوانان و طرح های اشتغال زایی مناطق مرزی کولبران که از موضوعات و مشکلات حال حاضر کشور است مدنظر قرار گرفت که ضمانت اجرایی این بند از قانون برنامه ششم را افزایش داد که در این راستا ضروری است؛ موضوع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار که در ماده 2 قانون برنامه ششم به آن پرداخته شده است در این بند نیز گنجانده شود.

وی با اشاره به لزوم توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، ادامه داد: در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای جهت‌دهی شده که مردم نه تنها در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته بلکه در شهرهای بزرگ نیز خط فقر را تجربه کرده‌اند و اقتصاد معیشتی رواج یافته است که با توجه به رویکرد فقرزدایی و عدالت‌محوری مدنظر دولت تدبیر و امید برای اولین بار در تاریخ بودجه‌ای کشور تصمیمات خوبی برای اقشار ضعیف و آسیب پذیر در نظر گرفته شد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تصمیمات دولت برای فقرزدایی،گفت: در این خصوص معافیت‌های مالیاتی حقوق زیر 2 میلیون و 300 هزار تومان و افزایش پلکانی آن گواه این مدعا است بدان معنا که هرچه دریافتی بالاتر درصد مالیات نیز افزایش خواهد یافت و این عدالت مالیاتی است؛ آنجایی که یکی از منابع مالی دولت‌ها از محل مالیات دریافت می گردد ضمن توجه به رهایی از اقتصاد وابسته به نفت رونق اقتصادی مدنظر قرار می‌گیرد و در نتیجه افزایش درآمد مالیاتی برای دولت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

ذوالقدر گفت: دولت برای تامین منابع بودجه‌ای کشور برای اداره یک ساله آن با چالش رو به رو است اگرچه برای مقابله با آن صرفه جویی هزینه ای را در نظر دارد اما اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه را مورد توجه خاص قرار داده است و برای خروج از اقتصاد معیشتی و رفع شکاف طبقاتی رو به رشد در جامعه حداقل حقوق را 18 درصد افزایش داده به طوری که کل درآمد کارکنان دولت افزایش 10 درصدی حقوق را خواهند داشت و صرفا درآمدهای بالاتر از 5 میلیون امسال رشد حقوقی نخواهند داشت.

وی بیان کرد: دولت حذف یارانه اقشار ثروتمند جامعه و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی همانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد برای زدودن سایه فقر علاوه بر پرداخت یارانه رویکرد بازشناسایی و تشکیل بانک اطلاعاتی را خواهیم داشت تا ضمن دریافت یارانه به آنان نیز حقوق پرداخت شود؛ بخشی از جامعه هدف این طرح یقینا همان زنان سرپرست خانوار هستند که در پایین هرم حمایتی جامعه قرار دارند.

عضو مجمع نمایندگان تهران با اشاره به لزوم رسیدگی به وضعیت بازنشسته‌ها، گفت: بازنشستگانی که صندوق‌های بازنشستگی نتوانستند مزد زحمات 30 ساله آن ها را آنگونه که باید ادا کنند در بودجه 97 فراموش نشده و با توجه به افزایش بار مسئولیت آن‌ها در سنین بازنشستگی رویکرد همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین نیز در بودجه 97 در نظر گرفته شده است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: در لایحه بودجه 97 در راستای سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری مدظله العالی مبنی بر تقویت نهاد خانواده و در راستای استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه عرصه ها و توجه به نقش سازنده آن ها 5 صدم درصد از اعتبارات هزینه ای استان ها به منظور تحقق این موضوع در اختیار اداره کل امور زنان و خانواده استان ها قرار گرفته است.

وی بیان کرد: سهم زنان در نهادهای مرتبط به حوزه امور زنان و خانواده ورزش، بهداشت و سلامت، آموزش، فرهنگی و هنری به شفافیت لحاظ شده به نحوی که میزان اعتبار بودجه معاونت امور زنان و خانواده در مقایسه با قبل 38 درصد رشد داشته که این موضوع حاکی از توجه به سیاستگذاری‌ها در امور زنان و ساماندهی فعالیت های اجتماعی و فرهنگی است.

ذوالقدر بیان کرد: نکته حائز اهمیت در بودجه 97 تمرکز به انجام پژوهش‌های کاربردی با امور مربوط به زنان است همچنین شاهد تخصیص اعتبار خاص به دانشگاه‌های بانوان کشور هستیم؛ افزایش آگاهی و ارتقاء اطلاعات گامی مثبت در راستای اعتلای جایگاه زنان برای پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی خواهد بود لذا زمینه سازی برای افزایش مشارکت های اجتماعی و اقتصادی زنان بر پایه دانش و اطلاعات نیازمند تخصیص منابع بودجه است که در بند الف تبصره 18 صددرصد منابع حاصل از مابه التفاوت قیمت‌های حامل انرژی در سال 97 نسبت به 96 به موضوع اشتغال زنان و جوانان تخصیص شده است که در کنار آموزش دانشگاهی نقشی تکمیل‌کننده را ایفا می‌نماید.

وی با اشاره به طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانواده مطروحه در قانون 80 برنامه ششم توسعه، بیان کرد: در این زمینه 230 میلیارد ریال تخصیص اعتبار داده شد؛ 27 درصد از منابع مالیات بر ارزش افزوده شهرداری ها برای توسعه ورزش مدارس و ورزش همگانی، روستایی، عشایری، زنان و زیرساخت‌های ورزشی به ویژه در حوزه معلولان و جانبازان اختصاص پیدا کرده است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اگرچه این اعتبار اگرچه تکافوی نیاز رو به رشد جامعه زنان را نمی‌کند اما در شروع اقدام بسیار ستودنی به حساب می‌آید همچنین در این راستا افزایش وام ازدواج از 10 میلیون به 15 میلیون که از جمله پیشنهادات کمیسیون فرهنگی بود به تصویب کمیسیون تلفیق نیز رسید؛ این افزایش برای حمایت از جامعه جوانان کشور گامی مثبت به حساب می‌آید.

وی تاکید کرد: در کنار نسل جوان جامعه کودکان و نوجوانان مهم ترین سرمایه انسانی یک جامعه هستند که آموزش، حمایت و بسترسازی برای انجام فعالیت های مختلف برای آن ها امکان رشد و توسعه همه جانبه برای جامعه در آینده را در پی خواهد داشت.

عضو مجمع نمایندگان تهران در ادامه تاکید کرد: براین اساس تخصیص اعتبارات لازم در لایحه بودجه به منظور ایجاد بسترهای لازم برای این آینده‌سازان ضروری و اجتناب ناپذیر است که در این راستا رشد 10 درصدی اعتبار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی حوزه کودک اقدامی موثر بوده است، حمایت از دانش‌آموزان شین‌آباد و کمک به بهبود تغذیه کودکان معلول و کودکان روستایی و خانواده‌های دارای فرزند چند قلو و خانواده های کم درآمد از جمله موضوعات مهم است.

ذوالقدر با بیان اینکه بخش حائز اهمیت لایحه بودجه 97 توجه به بخش عمرانی کشور است، گفت: پرهیز از کلنگ زنی‌های بی‌مورد و تمرکز بر روی اتمام پروژه‌های نیمه تمام در بودجه سال 97 مورد توجه قرار گرفته است؛  برای پروژه های عمرانی نیمه کاره که حداقل 20 سال طول کشیده 60 هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان افزود: اعتبارات آموزش و پروش با توجه به اینکه توسعه کشور مرهون این وزارتخانه است باید در صحن علنی اصلاح شود. 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۶۷۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۰۰ طرح نیمه تمام صنعتی برای ورود به چرخه تولید چشم انتظار حمایت دولت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان؛ مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به ضرورت تعیین سقف ارزی برای عرصه تولید افزود: ۱۴۰ طرح نیمه تمام صنعتی و برخی از واحد‌های صنعتی موجود که نیازمند منابع ارزی برای خرید مواد اولیه هستند در انتظار تسهیلات قرار دارند. 
تیمور پورحیدری با بیان اینکه  واحد‌های صنعتی برای تامین سرمایه در گردش با توجه به نوسانات قیمت نیازمند تسهیلات با بازپرداخت بیش از ۲ سال هستند، افزود: واحد‌های صنعتی که جدید تاسیس شده اند، چون سابقه فعالیت ارزی ندارند در این خصوص با چالش جدی مواجه اند.
وی با اشاره به حمایت‌های وزارت صمت اضافه کرد: پیگیری‌های مستمر، الزام ثبت برنامه تولید، تامین ارز بخش تولید و بازرگانان از جمله اقدامات این وزارتخانه است. 
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان به صف انتظار دریافت ارز در بانک مرکزی اشاره و تصریح کرد: بررسی‌ها حاکیست که سود تسهلات بانکی از ۳۱ تا ۳۹ درصد در حال افزایش است و بانک‌ها نیز غیررسمی به مشتریان اعلام می‌کنند که می‌توانند تسهیلات با این درصد پرداخت کنند.
وی، ابلاغ تسهیلات جدید و فوری را  مهمترین راهکار برای کارگشایی صنایع  گیلان در راستای تحقق شعار سال دانست.

دیگر خبرها

  • اولویت اصلی شهرداری رفسنجان تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است/ ۲۰ پروژه شهری در مراحل پایانی
  • اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن تنها با مشارکت‌های مردمی امکان‌پذیر است
  • ارتقا وضعیت نگهداشت شهر یزد با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در سال پایانی شورای شهر یزد
  • مراکز خدمات رسان تفریحی کارگران افزایش می‌یابد
  • تسهیلات مناسب به بانوان فعال در حوزه صنایع‌دستی اختصاص می‌یابد
  • عدم تصویب جداول بودجه مانعی برای بحث پرداخت تسهیلات ایجاد نمی‌کند
  • قدرت چانه‌زنی؛ عامل اصلی تخصیص بودجه
  • ۴۰ هزار میلیارد ریال پروژه فعال در اهواز وجود دارد
  • ۴۰ هزار میلیارد ریال پروژه فعال در شهرداری اهواز وجود دارد
  • بیش از ۱۰۰ طرح نیمه تمام صنعتی برای ورود به چرخه تولید چشم انتظار حمایت دولت