Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-03-28@09:32:14 GMT

متن بین المللی، تئاتر ملی، زبان محلی

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۶۸۶۰۰

متن بین المللی، تئاتر ملی، زبان محلی

ایران اکونومیست -
به گزارش ایران اکونومیست؛ نمایش «خرس و خواستگاری» نوشته آنتوان چخوف شهیر روسی است در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر توانسته مخاطبان عام تئاتر را راضی کند اما باید دید متخصصان و صاحبنظران تئاتر کشور درباره این نمایش که قطعا پس از جشنواره هم به روی صحنه خواهد رفت چه تحلیلی خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حسن معجونی که کارنامه درخشانی در تئاتر کشور دارد این بار با هوشمندی، طنز نرم و ظریف چخوف را از زبان مردمان دیاری (گیلان) روایت می کند که نزدیکترین قرابت مکانی را در ایران با کشور روسیه (زادگاه این متن) دارد.
شاید وی با این ابتکار با یک تیر دو هدف زده؛ نخست اینکه قرابت جغرافیایی و داشتن اشتراکات فرهنگی این دو منطقه، فهم یک متن کلاسیک را برای مخاطبان آسان ساخته و دیگر اینکه معجونی با این کار از ظرفیت سرشار جوانان شهرستانی که بخش اعظم بدنه اصلی تئاتر حرفه ای ایران را تشکیل می دهند استفاده کرده است.
معجونی که در حوزه بازیگری، کارگردانی و تدریس تئاتر فعال است و سالها پیش گروه تئاتر مستقل «لیو» را پایه گذاری کرد، این بار هم توانسته بازی خوبی از شاگردانش بگیرد و تسلط بازیگران به لهجه گیلکی و ادای درست کلمات و ریتم بیان آنها در پاره ای موارد ستودنی ست.
خرس و خواستگاری مثل برخی کارهای خارجی حاضر در جشنواره تئاتر فجر با زیرنویس روی صحنه همراه است ولی خنده هایی که سالن را پر می کند نشان از آن دارد که این امر مانع برقراری ارتباط مخاطبان با کار نمی شود و به آن لطمه ای نزده است.
با همه محسنات و موارد مثبت نمایش که ذکر شد شاید بتوان گفت این نمایش، مخاطب حرفه ای تئاتر را راضی نمی کند و متن انتخابی و ارائه آن به شکلی که با تکیه کلام ها، اکسان ها و تاکیدات بدنی و بیانی بازیگران بر روی مواردی صرفا برای خنداندن مخاطب به کار گرفته می شود و جاهایی دقیقا به نمایش های مفرح مرسوم ایرانی پهلو می زند، نقطه تاریک کار است.
این پیش بینی که کار بیشتر از اینکه برای شرکت در جشنواره طراحی شده باشد برای اجرای عموم و فروش بالا بسته شده، نمی تواند دور از ذهن باشد کما اینکه اجرای نمایش قبل از جشنواره در تماشاخانه هامون شهر رشت هم با استقبال خوب بینندگان این اثر مواجه شده است.
«خرس و خواستگاری» با بازی برنا انصاری، برنوش پورغفار، روشنک شعبانی، عارف گم زاد، مهتاب محبوب، مهیار ندایی و مریم نژاد در ساعتهای 17 و 20 در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.
در نمایش خرس و خواستگاری، زنی که به تازگی همسر خود را از دست داده با یکی از طلبکارهای سرسخت همسرش رو به رو می شود. مرد طلبکار به هیچ وجه حاضر نیست بدون رسیدن به مطالباتش خانه زن را ترک کند اما در میانه بگو مگوهای جدی، یک دل نه صد دل دل می بازد و ...
سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ‌به دبیری فرهاد مهندس‌پور از 28 دی‌ماه تا 9 بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۶۸۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد

تئاتر «چه کسی جوجه تیغی را کشت» به نویسندگی وکارگردانی بهرام افشاری پیش از شروع اجرا، میلیاردی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی گروه اجرایی، تئاتر «چه کسی جوجه تیغی را کشت» پیش از شروع اجراها و در پیش‌فروش بیش از ۶۰۰۰ بلیت فروخت و دو میلیاردی شد.

 این اثر نمایشی، به تهیه کنندگی محمد قدس که از ۱۵ فروردین روی صحنه می‌رود، در دوره اجرای قبلی توانست نظر مخاطبان تئاتر و هنرمندان را به خود جلب کند.

پیش فروش اجراهای جدید این نمایش در سایت تیوال آغاز شده است.
تئاتر«چه کسی جوجه تیغی را کشت» با بازی بهرام افشاری و تینو صالحی از ۱۵ فروردین ماه هر روز در دو سانس در ساعت‌های ۲۰ و ۲۱:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه خواهد رفت.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: پایان همه چیز خوب است. اگر پایان چیزی بد شد؛ نگران نباش! این پایانش نیست.

از دیگر عوامل این اثر نمایشی می‌توان به مدیر تولید: علی ‌اکباتانی، دستیار کارگردان: حسن خان‌محمدپور، گرافیست: پیمان امدادی و مدیر تبلیغات:  آریان امیرخان اشاره کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مروری بر ۷ دهه حضور علی نصیریان در دنیای نمایش
  • نمایش تعزیه در تئاتر شهر قزوین اجرا می‌شود
  • برگزاری جشنواره حلوا و شیرینی‌های محلی در اروندکنار
  • روز جهانی تئاتر + تاریخچه و شعار
  • «آن‌ها دروغ می‌گویند» در پردیس تئاتر شهرزاد
  • جشنواره حلوا و شیرینی‌های محلی ویژه ماه رمضان در اروندکنار
  • هنرهای نمایشی زاهدان، زنده اما کم‌رمق است
  • نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
  • استقبال مخاطبان از «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت»
  • تئاتر زبانی صلح‌آمیز است