Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امروزه یکی از مهم‌ترين مصاديق عيني توسعه‌يافتگي در هر كشوري كيفيت و كارايي سازمان‌هاي آن است؛ سازمان‌هايي كه بتوانند در جامعه كاركرد خودشان را به خوبي ايفا و نيازهاي مادي و معنوي جامعه را برآورده كنند قطعا در مسیر تحقق جامعه ایمانی و اسلامی قدم گذاشته‌اند. در این جریان يكي از مصاديق عيني کیفت و کارایی سازمان‎ها، موضوع سرعت و كيفيت رسيدگي به مشكلات و مسائل ارباب رجوع توسط آنها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جوامعي مانند ايران به دليل برخي نارسايي‌هاي فرهنگي و اجتماعي در ارتباط با برخی مشاغل، ميزان رضايت شغلي، وجدان كاري با چالش روبه‌رو شده است. اسلام که یک دین کامل فطرى و الهى است، رفع نیاز و مشکلات و گرفتارى انسان‌ها را یکى از برنامه‏‌هاى بنیادى و اساسى خود اعلام کرده و نه تنها به اجر و پاداش دنیوى و اخروى اجراکنندگان این برنامه حیاتى و انسان‌ساز اشاره مى‏‌کند، بلکه مسئولیت هرکس را در حد توان خود تعیین کرده است.

پیامبر گرامى اسلام(ص) مى‏‌فرماید: «مؤمنان برادران یکدیگرند که بعضى از آنان نیازهاى بعضى دیگر را رفع مى‏‌کند و خداوند هم نیازهاى او را برآورده مى‏‌کند. از بهترین اعمال این است که انسان مؤمنى را شاد، یا گرسنگى را از او دفع کند و از غصه برهاند یا قرض او را ادا کند یا به او لباس بدهد».نبی مکرم اسلام(ص) همچنین فرموده است: «مردم به منزله عیال خداوند مى‌‏باشند، دوست داشتنى‏‌ترینِ خلق پیش خدا کسى است که به مردم نفع برساند یا خانواده‏‌اى را خوشحال کند یا با برادر مسلمانش به‌خاطر برآوردن حاجتش راه برود، این عمل از اعتکاف دو ماه در مسجدالحرام بهتر است».

با وجود تمامی این توصیه‎‎ها، گسترش ناگهانی شبکه‌های اجتماعی موبایلی در جامعه باعث ایجاد پدیده‌های جدیدی شده است که طبق آمار منتشر شده، بیش از 50 میلیون نفر از شهروندان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی موبایلی عضویت دارند؛ روندی که همچنان در حال گسترش است.


روند روبه‌رشد استفاده از فضای مجازی و عدم فرهنگ‌ استفاده صحیح از ابزار آن باعث شد، اتفاقات تلخی در جامعه ما رخ دهد که برخی از آنها موج سلفی انداختن در هرجا و هر زمان و یا مشغول شدن کارمندان در هنگام کار به این ابزار و ایجاد ضعف آنها در ارائه خدمات است.

همین مسئله باعث شد برخی دستگاه‌ها در حرکتی شایسته به ممنوعیت استفاده نامتعارف از تلفن همراه در هنگام خدمت‌رسانی به ارباب رجوع و ممنوع کردن ورد تلفن همراه به برخی مکان‌ها اقدام کنند. یکی از این دستگاه‌ها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود که بخشنامه جدیدی را این رابطه منتشر کرده است. بر همین اساس گفت‌وگویی را با علیرضا عسگری، مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشتیم تا از جزئیات و هدف این بخشنامه با خبر شویم.

وی در گفت‌وگو با ایکنا، با تاکید بر اینکه استفاده نامتعارف از تلفن همراه و مشغول شدن به شبکه‌های مجازی در بخش‌های مقدس درمانی ممنوع شده است، اظهار کرد: زمان استفاده مردم ایران از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به طور متوسط ۳ برابر معمول جهانی است و در همه اقشار و صنوف شاهد هستیم که استفاده نابجا و نامتعارف از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باعث لطمه زدن به روند کار شده است.


عسگری ادامه داد: این لطمه در جاهای که هر کسی در حال خدمت کردن و خدمت دادن به مردم است، بیشتر بوده و متاسفانه از راننده وسیله نقلیه گرفته تا سایر مشاغل امروز در حال استفاده بیش از حد از این ابزار هستند. در حوزه درمان هم اگر این استفاده نامتعارف به صورت عادت و در حین فعالیت کاری درمانی باشد قطعا کم عارضه نخواهد بود و می تواند تمرکز و دقت کافی را از افراد گرفته و ارائه خدمات درمانی را دچار مشکل کند.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ایکنا گفت: تصور کنید یک پزشک یا پرستار در هنگام ارائه خدمات؛ بخواهد مشغول فضای مجازی و گشت در شبکه های اجتماعی باشد، چه تاثیری بر خدمت او می‌گذارد. حال اگر این استفاده نا متعارف از ابزار مجازی در مهمترین بخش‌های درمان از جمله اتاق عمل، اتاق‌های زایمان، بیهوشی و اورژانس‌ها باشد قطعا باعث کاهش تمرکز و دقت کافی روی ارائه خدمات شده و کیفیت خدمات را هم کاهش داده که در نتیجه نارضایتی ارباب رجوع را هم در ادامه شاهد خواهیم بود.

وی بیان کرد: قرار دادن محیط مجازی به جای محیط حقیقی در مراحل درمانی و جایگزینی آن به عنوان معاینه، بسیار اشتباه است و اگر پزشکی بخواهند از این طریق معاینه کنند و خود بیمار را نبیند یک اشتباه بزرگ است چراکه پزشک باید مراجع و بیمار خود را درک کرده و از نزدیک مشاهده کند.

عسگری ادامه داد: جدا از تمامی این مسائل، حفظ حریم شخصی بیمار هم از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است؛ لذا استفاده از این ابزار و وسایل مجازی در شیفت‌های کاری وقتی به شکل عادت استفاده شود یک تهدید محسوب می‌شود. البته شاید استفاده از این شبکه‌ها و فضای مجازی زیاد نباشد اما آمار پایین برخی از کارمندان در حین کار هم آنقدر نگران کننده است که ضرورت است یک الگوی رفتاری در استفاده از این ابزار نهادینه شود.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: این مسئله برای تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که به مردم خدمت می‌کنند اهمیت و ضرورت دارد اما چه بهتر است که حوزه درمان در این مسئله پیشتاز باشد و طرح اصلاح الگوی رفتاری در استفاده از این ابزار مجازی را نهادینه کند.

وی با تاکید بر اینکه برای این مسئله هدف‌گذاری بسیار بالایی پیش‌بینی کرده‌ایم که بخشی از آن جلوگیری از اتفاقات گذشته در فضای مجازی بود، گفت: باید بدانیم که می‌خواهیم یک رفتار درست را سازماندهی کنیم و قطعا برکات و خیرات بسیاری از آن متبادر خواهد شد. البته این یک استاندارد جهانی است که در همه دنیا استفاده می‌شود و ما نیز به عنوان یک کشور اسلامی در این حوزه و برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم باید استفاده بهینه و درست از فضای مجازی را داشته باشیم و اجازه ندهیم در هنگام کار این ابزار ما را به خود مشغول کند.


عسگری با تاکید بر اینکه با استفاده از این طرح خدمات دقیق‌تر و بهتری برای مردم انجام خواهد شد، افزود: باید بدانیم که تلفن همراه و دستگاه‌هایی از این قبیل به آلوده‌ترین ابزار در دست بشر شناخته می‌شوند و امکان اینکه با ورود این ابزار به بخش‌های درمانی، آلودگی‌های بیمارستانی ایران افزاش پیدا کند بیشتر است؛ لذا بهتر است که کاربرد آنها در بخش‌های درمانی ازجمله دستگاه‌های بیهوشی و اتاق عمل که ممکن است خطاهایی را بر روی وسایل الکترونیکی ایجاد کند ممنوع شود. به همین دلیل در خیلی از جاهای دنیا استفاده از تلفن همراه در این بخش‌ها ممنوع است.


مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به اسن سوال که مردم هم می‌توانند این مسائل را گزارش دهند یا خیر، گفت: اگر رفتار نادرستی محدود شود آنقدر برکات و خیرات از آن متبادر خواهد شد که می‌توانیم در اصلاح سایر رفتارها امیدوار باشیم. تاکید ما در این مسئله رفتار است و ما می خواهیم یک رفتار را تغییر دهیم، لذا تأکید بر این است که یک رویکرد ارشادی در این حوزه باشد و از خود مدیران بیمارستان‌ها و کادر درمانی می‌خواهیم که این رفتار کنار بگذارند.


وی ادامه داد: هدف ما این است که مسئولان بخش‌های بالا دستی، مدیران و مسئولین فنی و همه دست‎اندرکاران این حوزه به نیروهای خودشان متذکر شوند و با توضیح دادن به کادر درمانی یک رفتار اصلاح شود که در نتیجه به نفع همه ما خواهد بود. بنابراین تلاش می‌کنیم یک اعتماد با اصلاح رفتار به وجود آید، به طوری که مردم بتوانند به ما کمک کنند تا مسئولان هم این رفتار را اصلاح کنند.


عسگری در پایان گفت: بهتر است که همه دستگاه از این ابتکار وزارت بهداشت الگوبرداری کنند و کارمندان سایر دستگاه‌ها ازجمله کارمندان وزارتخانه‎ها، بانک‎ها، ادارات، شهرداری‎ها و همه بخش‌های که به مردم خدمت‎رسانی می‌کنند استفاده از این ابزار را محدود و این رفتار را اصلاح و خدمت خود را به احترام کسی که به آن خدمت می کنند مخدوش نکنند .

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۶۹۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۷۰ سارق و کشف ۵۰۰ موبایل مسروقه در پایتخت

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا صبح امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت نمایشگاهی از اموال مسروقه همچون تلفن همراه، تبلت، ساعت و... در محوطه صبحگاه آگاهی شاپور برگزار شد.

در این رویداد بیش از ۶۰ سارق که در زورگیری، گوشی قاپی و خفتگیری لوازم همشهریان را ربوده بودند، با دستبند و پابند حاضر بودند. ده‌ها قبضه انواع سلاح سرد و گاز اشک‌آور که سارقان با استفاده از آنها دزدی می‌کردند نیز درکنار انبوهی از تلفن‌های همراه دزدیده شده به نمایش گذاشته شد. گروهی از مالباختگان نیز برای شناسایی تلفن همراه و وسایل خود در این آگاهی حضور داشتند.

یکی از دستگیرشدگان نیز ادمین صفحه‌ای در اینستاگرام با عنوان «مادر» بود. صفحه‌ای که اکثر دنبال کنندگان آن خانم‌های مسن بودند و این فرد با فریب دادن آنها به این خانم‌ها نزدیک می‌شد، و به بهانه‌های مختلف از آنها اخاذی می‌کرد. پنج نفر از خانم‌هایی که در دام این فرد گرفتار شدند در آگاهی حضورداشتند.

سردار علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس آگاهی تهران در رابطه با عملیات‌های اخیر پلیس گفت: در چند روز گذشته بیش از ۷۰ نفر از سارقینی که به صورت قاپزنی گوشی دزدی می‌کردند دستگیر شدند و از مخفیگاه آنها بیش از ۵۰۰ دستگاه تلفن همراه مسروقه کشف شد که در اسرع وقت در اختیار مالباختگان قرار میگیرد.

این افراد جامعه هدف ما بودند و با توجه به اینکه تعداد زیادی از ان‌ها سابقه دار هستند با اشد مجازات مواجه خواهند شد. افراد بدون سابقه که پس از انجام مراحل قانونی با قید وثیقه آزاد شوند با پابند الکترونیک زیر نظر پلیس خواهند بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
  • تاکید بر برنامه ریزی مدون در حوزه های فرهنگی و اعتقادی دانش آموزان فیروزکوه
  • برادران زورگیر در کمتر ۵ ساعت در شاهین‌شهر دستگیر شدند
  • قیمت انواع گوشی موبایل در بازار، چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • کشف ۳۰ میلیارد ریال تلفن همراه قاچاق در بانه
  • دستگیری ۷۰ سارق و کشف ۵۰۰ موبایل مسروقه در پایتخت
  • پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی بیمارستان شهدای ملکشاهی
  • ماجرای کما و فوت دختر تهرانی در متروی تجریش به روایت تسنیم
  • (ویدیو) کما و فوت دختر تهرانی در متروی تجریش؛ اصل ماجرا چیست؟!