Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس بر لزوم راه‌اندازی مرکزی برای پایش جنگل‌های زاگرس موجود در این استان تاکید و پیشنهاد داد که در راستای اجرای برنامه‌های پدافند غیرعامل این مرکز ایجاد و فعال شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی فارس، عبدالحسین یوسفی در پنجمین کارگروه پدافند غیرعامل سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: استان فارس به‌دلیل موقعیت حساس جغرافیایی مستلزم نگاه ویژه در بخش پدافند غیرعامل به‌ویژه در زمینه‌ی جنگل‌ها، مراتع، آبخیزداری و مدیریت منابع آب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تحقق اقدامات پدافند غیرعامل در این بخش، نیاز به ارتقاء آگاهی‌های مردم و فرهنگسازی دارد، گفت: علی‌رغم کمبود اعتبار خوشبختانه اقدامات شایسته‌ای با مشارکت مردم در حفاظت و احیای جنگل‌ها بویژه اجرای پروژه کنترل ومقابله با پدیده خشکیدگی درختان جنگلی بلوط در استان فارس انجام شده است.

یوسفی پیشنهاد راه‌اندازی مرکز پایش و مدیریت جنگل‌های زاگرس در فارس را ارائه و ادامه داد: در صورت تشکیل این مرکز می‌توان به اهداف و برنامه‌های اجرایی طرح‌های مشارکتی و مدیریتی برای حفاظت از جنگل‌های فارس و حل و فصل مشکلات موجود با حمایت تشکل‌ها و نهادهای مردمی امیدوار بود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی فارس مشارکت مردم و سمن‌ها را مهم‌ترین راهکار مقابله با تخریب جنگل‌ها و حفظ و حراست از آنها دانست و گفت: بهره گیری از توان مردمی موجب تقویت اقدامات در زمینه‌ی حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی خواهد شد.

 یوسفی با اشاره به اظهار نظر برخی مدیران مبنی بر اینکه مشکلات مربوط به دوره‌های مدیریت گذشته است، گفت: آنچه در گذشته به صورت قانونی یا غیر قانونی انجام شده مسئولیت را از دوش مدیران کنونی بر نمی‌دارد بلکه باید تلاش کرد تا با وجود تمام محدودیت‌ و کاستی‌ها، از اراضی ملی حفاظت کرد و آن را به آیندگان سپرد.

قائم مقام معاون توسعه مدیریت و منابع و رئیس کارگروه پدافند غیر عامل سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز  گفت: برنامه‌ریزی‌ها باید در راستای صیانت از منابع طبیعی، ذخایر و منابع آب، خاک و پوشش گیاهی و نیز مقابله با تهدیدات و مخاطرات موجود باشد.

عباس عباسپور با بیان اینکه حل و فصل مشکلات و مسائل عرصه‌های طبیعی استان مستلزم همکاری دستگاه‌های عضو این کارگروه است، گفت: اهداف اصلیِ پدافند غیرعامل در حوزه‌ی منابع طبیعی  کنترل، مقابله و پیشگیری از حوادث و عوامل بحران ساز در این عرصه‌ها است.

وی گفت: در این راستا هماهنگی، هدایت و مدیریت یکپارچه منابع و امکانات، استفاده از پتانسیل‌ها درحوزه‌های مختلف می‌تواند گام مهمی در به ثمر رساندن اهداف پدافند غیر عامل در بخش منابع طبیعی باشد.

قائم مقام معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مسائل و مشکلات منابع طبیعی و خطرات ناشی از این چالش‌ها بر آگاهی و فعالیت‌های پیشگیرانه در این حوزه تاکید و اضافه کرد: با بهره گیری از فعالیت نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و به‌ویژه مردم می‌توان به کاهش آسیب‌ها امیدوار بود .
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۶۹۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محمود بیات که مدرک دوره کارشناسی تا دکتری تخصصی خود را در رشته مهندسی منابع طبیعی - جنگلداری از دانشگاه تهران دریافت کرده است، درباره این طرح توضیح داد: جنگل‌های ایرانی- تورانی جایگاه ویژه‌ای در توسعه اقتصادی و زیست بومی کشور دارند و تضمین‌کننده بقا و پایداری آب و خاک کشور هستند. وی به تعریف گردشگری طبیعت پرداخت و افزود: گردشگری طبیعت به نوعی از انواع جهانگردی یا گردشگری اطلاق می‌شود که در آن طبیعت و محیط زیست برای گردشگر مقدم بر هرچیز دیگری است. از طرفی امروزه مشخص شده است که گردشگری طبیعت مهم‌ترین منبع کسب درآمد برای حفاظت از تنوع طبیعی محسوب می‌شود.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: جنگل‌های نیمه‌انبوه تا تنک جنگل‌های ایرانی تورانی به‌دلیل آنکه بسیاری از تفرجگاه‌های طبیعی نظیر کوه، دره، رودخانه، آبشار، غار، دریاچه، چشمه، حیات وحش و پوشش گیاهی را در خود جای داده‌اند، اگر فرایند شناسایی و ناحیه‌بندی گردشگری طبیعی برای آن‌ها انجام شود، می‌توان برنامه‌ریزی بهینه‌ای برای استفاده از آن‌ها اعمال کرد.

وی اضافه کرد: هدف اصلی طرح‌های جنگلداری در این جنگل‌ها، بررسی موضوعات زیست بومی، اقتصادی و اجتماعی است و برای مدیریت صحیح این جنگل‌ها ضرورت دارد، طرح جامع و پویای جنگلداری چندمنظوره که پاسخگوی نیروهای پیشران باشد طراحی شود. به دلیل شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جنگل‌های ایرانی تورانی، آسیب‌های شدیدی به این جنگل‌ها وارد شده است. مدیریت علمی در قالب طرح‌های جنگلداری در جنگل‌های ایرانی تورانی در چند دهه اخیر شروع شده و طرح‌های متعددی در این جنگل‌ها اجرا شده است. برای تحقق اهداف طرح‌های جنگلداری، باید جنگلداری مشارکتی و اجتماعی به‌کار گرفته شود. هدفی که این طرح در بلند مدت دنبال می‌کند علاوه بر حفاظت از جنگل‌ها، سوق دادن این جنگل‌ها با اجرای عملیات‌های پیش‌بینی شده در طرح به سمت پایداری جنگل و ایجاد جنگل متراکم و انبوه است.

بیات تصریح کرد: به‌طور کلی هدف اصلی از اجرای طرح‌های مدیریت منابع جنگلی و طرح‌های جنگلداری چندمنظوره در استان تهران و شهرستان‌های ورامین و پیشوا حفاظت و احیا جنگل‌ها، ارزیابی اثر جنگل‌کاری گز بر روی پوشش گیاهی همراه و خاک و در نهایت مشخص کردن مناطق مستعد گسترش گردشگری اقتصادی بوده‌است. این امر با تهیه نقشه‌های شکل زمین و تلفیق آن‌ها با نقشه‌های پوشش گیاهی و نوع خاک حاصل از کارهای میدانی و عرصه‌ای به دست آمد.

«تهیه طرح جنگلداری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی، توسعه گردشگری و ارزیابی اثرات جنگل‌کاری بر خاک و پوشش گیاهی در جنگل‌های سرخ گز و گز گل کوچک شهرستان‌های ورامین و پیشوا» عنوان طرح پژوهشی محمود بیات عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

جنگل‌ها به‌عنوان یکی از مخازن و گنجینه‌های زمین، همواره مورد توجه اقشار مختلف جامعه از جمله محققان بوده است. بنیاد ملی علم ایران هم به سبب اهمیت موضوع، از طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با این حوزه حمایت کرده است.

دیگر خبرها

  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه