Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان تهران گفت: در دهه مبارک فجر 115 پروژه به ارزش 200 ميليارد و 700 ميليون تومان در بخش کشاورزي اين استان به بهره برداري خواهد رسيد.

به گزارش ايرنا، کريم ذوالفقاري روز يکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 49 پروژه در بخش آبياري تحت فشار و 37 پروژه در بخش احداث گلخانه ها و مابقي در ساير بخش هاي کشاورزي استان تهران در شهرستان هاي مختلف مورد بهره برداري قرار مي گيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وي از اين ميزان سرمايه گذاري 59 درصد آورده سرمايه گذاران،22 درصد تسهيلات بانکي و 19 درصد يارانه دولتي است.
رئيس جهاد کشاورزي استان تهران ادامه داد: در بخش توليدات دامي 9 پروژه با ارزش 42 ميليارد تومان، توليدات گياهي 42 پروژه به ارزش 50 ميليارد تومان، شيلات و آبزيان 8 پروژه به ارزش يک ميليارد و 367 ميليون تومان، صنايع کشاورزي 8 پروژه به ارزش 61 ميليارد تومان، آب و خاک 48 پروژه به ارزش 42 ميليارد و 800 ميليون تومان به بهره برداري مي رسد.
*اشتغالزايي بيش از 4 هزار نفر با افتتاح 115 پروژه دهه فجر
وي تصريح کرد: با افتتاح اين پروژه ها توليدات محصولات کشاورزي استان 194 هزار و 73 تن افزايش خواهد يافت و براي 4 هزار و 298 نفر به صورت مستقيم و غير مستقيم در استان فرصت شغلي ايجاد خواهد شد.
نوسان قيمت تخم مرغ مهار شد
رئيس جهاد کشاورزي استان تهران در ادامه با اشاره به نوسان قيمت تخم مرغ افزود: با وجود آنکه در يک مقطعي صادرکننده بوديم که به سبب شيوع آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان در 60 کشور از جمله ايران تلفات سنيگني به اين بخش وارد شد که در پي معدوم سازي قابل توجه گله هاي مولد، توليد کاهش يافت.
وي ادامه داد: با همکاري توليد کنندگان داخلي و واردات نوسانات قيمت تخم مرغ برطرف و هم اکنون هر شانه تخم مرغ در18 ميدان اصلي و 52 بازارچه با نرخ هر شانه 12 هزار و 600 تومان عرضه مي شود.
ذوالفقاري با بيان اينکه استان تهران يکي از استان هاي مطرح در بخش کشاورزي است، افزود: استان تهران با داشتن 1.2 درصد اراضي کشاورزي کشوربه ميزان 5.2 درصد کل محصولات کشاورزي را در کشور توليد مي کند و سهم 6 درصدي از ارزش افزوده بخش کشاورزي را داراست.
وي با اشاره به اينکه از مجموع يک ميليون و 370 هزار هکتار اراضي استان حدود يک ميليون و 245 هزار به اراضي کشاورزي و منابع طبيعي اختصاص دارد، تاکيد کرد: 187 هزار هکتار معادل 13 درصد کل مساحت استان تهران را اراضي کشاورزي، زراعي و باغي تشکيل مي دهد.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان تهران با بيان اينکه استان تهران در توليد برخي محصولات رتبه هاي اول تا سوم کشوري را داراست، بيان کرد: استان تهران در 6 محصول شامل محصولات گلخانه اي،گل شاخه بريده،قارچ خوراکي، تخم مرغ، فرآورده هاي لبني و گيلاس رتبه اول و در توليد شيرخام، ماهيان زينتي، ذرت علوفه اي و سيب درختي رتبه دوم و توليدات باغي و جوجه يکروزه رتبه سوم کشوري را به خود اختصاص داده است.
*صرفه جويي 32 ميليون متر مکعب آب با اجراي پروژه هاي بهره وري آب
وي با بيان اينکه امسال 5 هزار و 600 هکتار اراضي به سيستم هاي نوين آب مجهز شدند،گفت: همچنين هزار و 50 هکتار شبکه در کشور ايجاد شد که اين ميزان حدود 32 ميليون متر مکعب صرفه جويي آب در بخش کشاورزي استان را به همراه داشت.
ذوالفقاري تصريح کرد: ميانگين بلند مدت بارندگي استان 230 تا 250 ميلي متر است که تا روز گذشته بايد 42 درصد از اين ميزان بارندگي محقق مي شد در حاليکه طبق اعلام سازمان هواشناسي تا روز گذشته تنها8 درصد از بارندگي محقق شد و بنابر اعلام نظر کارشناسان سازمان هواشناسي شرايط مساعد بارندگي در بهمن و اسفند نمي تواند جبران ماه هاي قبل را کند.
وي با انتقاد از خام فروشي محصولات کشاورزي بيان کرد: با توجه به آنکه فرآوري محصولات ارزش افزوده بيشتري در بر دارد از اين رو به غير از محصولات تازه خوري بايد از خام فروشي محصولات جلوگيري کنيم.
ذوالفقاري با اشاره به اينکه فرآوري محصولات کشاورزي از سردخانه اهميت بيشتري دارد، اظهار کرد: هم اکنون از توليد 5.7 ميليون تن محصولات کشاورزي حدود 2 ميليون و 380 هزارتن از اين ميزان فراوري مي شود که اين رقم تنها مربوط به استان تهران نيست.
به گقته وي، توليد سالانه 5.7 ميليون تن انواع محصولات کشاورزي حدود 112 هزار ميليارد ريال ارزش اقتصادي براي استان تهران در بردارد که اين ميزان سهم 6 درصدي ارزش افزوده بخش کشاورزي را شامل مي شود.
**توسعه 282 هکتار کشت گلخانه اي
رئيس جهاد کشاورزي استان تهران با اشاره به اينکه امسال 282 هکتار کشت هاي گلخانه اي و قارچ استان توسعه يافته است، افزود: همچنين 83 هزار هکتار گلخانه هاي سنتي در سال اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال بازسازي شدند.
وي در ادامه يادآور شد: توليد گوجه فرنگي در هر هکتار اراضي فضاي باز حدود 35 تن محصول توليد مي کند در حاليکه در فضاي گلخانه اين ميزان به 250 تن در هکتار مي رسد، ضمن آنکه مصرف آب در فضاي بسته نسبت به آزاد حدود يک دهم مصرف آب را کاهش مي دهد.
*کشت سبزي و صيفي در جنوب تهران با آب سالم کشت مي شود
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان تهران بابيان اينکه از توليد محصولات کشاورزي با آب فاضلاب جلوگيري شده است، بيان کرد: سه دستگاه متولي از قبيل وزارت بهداشت، وزارت نيرو و محيط زيست مسئول جلوگيري از آلوده کردن آب و عرضه محصول ناسالم به بازار هستند چرا که وزارت جهاد کشاورزي به طور مستقيم نمي تواند شکايت کند و تنها با گزارش به اين سه دستگاه مسئول از اين امور جلوگيري مي کند که خوشبختانه همکاري خوبي که ميان وزارت جهاد کشاورزي، وزارت نيرو، سازمان محيط زيست و وزارت بهداشت صورت گرفته است.
به گفته وي با اعمال نظارت هاي بيشتر بايد از ورود محصول ناسالم حتي ناچيز به بازار جلوگيري کرد.
ذوالفقاري ادامه داد: در گذشته برخي اراضي برنج و سبزي و صيفي در استان تهران با آب هاي آلوده فاضلاب آبياري مي شدند که با معدوم سازي اين اراضي هم اکنون با چنين مشکلي ديگر روبرو نيستيم.
رئيس جهاد کشاورزي استان تهران با اشاره به اينکه اخيرا بحث زراعت چوب مطرح شده است، گفت: با توجه به معدوم سازي اراضي آبياري شده با آب هاي آلوده تفاهم نامه اي با شرکت صنايع چوب و کاغذ مازندران در بحث زراعت چوب صورت گرفت و تا زماني که درختان به برداشت اقتصادي برسند، زارعان مي توانند نسبت به کشت گياهان زينتي از آب هاي آلوده استفاده کنند.
وي از تحقق صد درصدي شاخص هاي اقتصاد مقاومتي در کشاورزي استان تهران خبر داد و گفت: اهداف کمي پروژه هاي اقتصاد مقاومتي کشاورزي استان تهران در پايان سه ماه سوم سال به طور کامل و در برخي موارد پيش از برنامه نيز محقق شده است به طوريکه توليد گندم در سال زراعي 95-96 به 239 هزار تن و توليد جو به 148 هزار تن رسيد که اين امر بيانگر تحقق 100 درصدي برنامه است.
ذوالفقاري ادامه داد: با افزايش ضريب مکانيزاسيون به 1.65 در استان، هم اکنون جذب تسهيلات خط اعتباري مکانيزاسيون به بيش از 286 ميليون ريال و تجهيز و نوسازي 1455 دستگاه از ناوگان ماشيني بخش کشاورزي استان صورت گرفته است.
به گفته وي 5608 هکتار سيستم هاي نوين آبياري و 1050 هکتار شبکه هاي فرعي آبياري و زهکشي در حوزه آب و خاک در سال زراعي 95-96 محقق شده است.
رئيس جهاد کشاورزي استان تهران با اشاره به اينکه 12 هزار و 260 حلقه چاه در کشور موجود است، بيان کرد: 4 هزار و 128 حلقه مربوط به بخش کشاورزي است که متاسفانه امسال تعداد نصب کنتورهاي هوشمند کمتر از حد انتظار است که اميدواريم تمامي حلقه چاه هاي مجاز به کنتورهاي هوشمند نصب شوند.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با کانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار: امين کمالي فر انتشاردهنده:موسي فعاليان
تهرام/7243/7247/ 1539
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۷۱۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در زرند

مراسم افتتاح ایستگاه‌های هوشمند آب و هواشناسی کشاورزی و مانیتورینگ زمین‌های کشاورزی در بخشی از باغات پسته شهرستان زرند،  درمجموعه کشاورزی ارجمند واقع در روستای خیرآباد برگزار شد.

به گفته سید رضا حسینی نژاد فرماندار زرند در سنوات گذشته متاسفانه به علت سرمازدگی محصول پسته این شهرستان کشاورزان زرندی خسارت‌های زیادی را متحمل شده اند که با راه اندازی این ایستگاه‌ها نقش بسزایی در به حداقل رساندن خسارت محصولات باغی و زراعی دارد.

وی اعتبار هزینه شده برای راه‌اندازی این ۱۰ ایستگاه هواشناسی را حدود ۱۱ میلیارد ریال عنوان کرد. 


رضا محمدی مدیر جهاد کشاورزی زرند هم  با بیان اینکه  این ایستگاه‌های هوشمند تولید شرکت دانش‌بنیان کاوشگران آب می‌باشد گفت: این دستگاهها با دارا بودن سنسورهای متعدد، امکان گزارش لحظه‌ای دما و میزان باران و شرایط آب و هوایی منطقه از جمله شدت بارش و نیز پیش‌بینی خطرات احتمالی و ارائه پیشنهادات مدیریتی موثر برای محصول در شرایط مختلف را فراهم می‌کنند.
 محمدي راه‌اندازی این ایستگاه‌های هواشناسی و مانیتورینگ هوشمند را اقدامی موثر برای پیش‌بینی سرماهای شدید و جلوگیری از سرمازدگی پسته دانست.

وی بیان کرد: متاسفانه سال گذشته در شهرستان زرند سرمازدگی بیش از چهار هزار میلیارد تومان به پسته‌کاران زرندی خسارت وارد که امیدواریم با ورود این ایستگاه‌های هواشناسی به نقاط حساس شهرستان، بتوانیم با مانیتورینگ لحظه‌ای و پیش‌بینی‌های ارائه شده توسط این سامانه، شاهد حذف و به حداقل رساندن خسارات ناشی از آب و هوا در باغات پسته شهرستان باشیم.

 قاسمی با بیان اینکه خوشبختانه حرکت‌های خوبی در جهت کاهش خطرات طبیعی از جمله سرمازدگی با نصب ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی کشاورزی در پهنه‌های مختلف شهرستان زرند انجام شده اظهار کرد: برای اینکه کشاورزی اقتصادی داشته باشیم ناگزیر به استفاده از شیوه‌ها و روش‌های دانش بنیان هستیم. 

وی  بهره‌وری بالاتر و اقتصادی شدن محصول و تولیدات و کاهش ریسک های بخش کشاورزی را از مزایای استفاده از طرح های دانش بنیان دانست. 

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی نیز با بیان اینکه خوشبختانه به همت فرماندارو حمایت های وی و پیگیری های جهاد کشاورزی و استفاده از شرکت های دانش بنیانی که به خوبی می توانند نقایص دانشی را پوشش بدهند اظهار داشت: با پیگیری این دستندرکاران این اتفاق خوب در شهرستان زرند افتاده که به فال نیک می گیریم و امیدواریم در همه عرصه های کشاورزی بتوانیم دانش را نفوذ داده و بهره وری را بهبود ببخشیم.و

وی در خصوص مسائل و مشکلات کشاورزان و درخواست‌های آنان از جمله استمهال وام‌ها با توجه به سرمازدگی محصول در سه سال اخیر و نبود درآمد کافی در این سال ها قول مساعدت و پیگیری داد.معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در خصوص  راه‌اندازی این ایستگاه‌های هواشناسی و مانیتورینگ هوشمند را اقدامی موثر برای پیش‌بینی سرما‌های شدید و جلوگیری از سرمازدگی پسته دانست و بیان داشت: متاسفانه سال گذشته در شهرستان زرند سرمازدگی بیش از ۴ هزار میلیارد تومان به پسته‌کاران زرندی خسارت وارد که امیدواریم با ورود این ایستگاه‌های هواشناسی به نقاط حساس شهرستان، بتوانیم با مانیتورینگ لحظه‌ای و پیش‌بینی‌های ارائه شده توسط این سامانه، شاهد حذف و به حداقل رساندن خسارات ناشی از آب و هوا در باغات پسته شهرستان باشیم.

 قاسمی با بیان اینکه خوشبختانه حرکت‌های خوبی در جهت کاهش خطرات طبیعی از جمله سرمازدگی با نصب ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی کشاورزی در پهنه‌های مختلف شهرستان زرند انجام شده اظهار داشت: برای اینکه کشاورزی اقتصادی داشته باشیم ناگزیر به استفاده از شیوه‌ها و روش‌های دانش بنیان هستیم. 

 

وی  بهره‌وری بالاتر و اقتصادی شدن محصول و تولیدات و کاهش ریسک‌های بخش کشاورزی را از مزایای استفاده از طرح‌های دانش بنیان دانست. 

 

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه خوشبختانه به همت فرماندارو حمایت‌های ایشان و پیگیری‌های جهاد کشاورزی و استفاده از شرکت‌های دانش بنیانی که به خوبی می‌توانند نقایص دانشی را پوشش بدهند اظهار داشت: با پیگیری این دستندرکاران این اتفاق خوب در شهرستان زرند افتاده که به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در همه عرصه‌های کشاورزی بتوانیم دانش را نفوذ بدهیم و بهره وری را بهبود ببخشیم.

وی در خصوص مسائل و مشکلات کشاورزان و درخواست‌های آنان از جمله استمهال وام‌ها با توجه به سرمازدگی محصول در سه سال اخیر و نبود درآمد کافی در این سال‌ها قول مساعدت و پیگیری داد.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در خصوص غرامت‌های صندوق بیمه کشاورزی خواستار تسریع در روند پرداخت‌ها شد.

 

وی همچنین درخصوص قطعی برق و تعرفه‌ها نیز قول پیگیری از طریق وزارت نیرو داد.

در حاشیه این مراسم از غرفه محصولات غذایی صندوق خرد زنان روستایی بازدید کرد

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • گفتگو با با تولیدکننده خلاق گلاب در رادیو
  • افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا در کشور سریلانکا + فیلم
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه
  • افتتاح ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در زرند
  • سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران