Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-24@21:20:24 GMT

نقشه گسل‌های تهران به شهرداری ابلاغ شد

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۷۱۷۲۲

نقشه گسل‌های تهران به شهرداری ابلاغ شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران با جزئیات دقیق به شهرداری تهران ابلاغ شد از شناسایی پهنه‌های پرخطر کلانشهرهایی مانند اصفهان، شیراز و سایر شهرها خبرداد. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی آخرین اقدامات وزارتخانه را به منظور شناسایی پهنه‌های پرخطر تهران و برخی از کلانشهر‌های کشور، تشریح کرد و گفت: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مصوبه‌ای، پهنه‌های گسل شهر تهران را همراه با حریم و محدوده‌های آن مشخص کرد و به تصویب رساند و ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدین‌معنا تمامی مراجعی که باید اجراکننده مصوبه شورا در مورد پهنه‌های گسلی شهر تهران باشند همچون شهرداری تهران، اسناد به دستشان رسیده است.

ایزدی با تاکید بر این مطلب که در مصوبه شورای‌عالی شهرسازی، شهرداری تهران موظف به رعایت ضوابطی است که در پهنه‌بندی اعلام شده، افزود: در مصوبه تعیین کرده‌ایم که بلندمرتبه‌سازی (ساخت ساختمان‌های بلند) در پهنه گسل‌ها کاملا ممنوع است. همچنین کاربری‌های مجازی برای پهنه‌های گسلی تهیه کرده‌ایم که شهرداری باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وزارتخانه‌هایی که متولی شریان‌های اصلی کشور هستند از جمله وزارت نفت، بهداشت و درمان موظف شدند رعایت ایمنی را برای این پهنه‌ها موردتوجه قرار دهند.

ایزدی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در مصوبه شورای‌عالی اعلام شده است که تسریع در جابه‌جایی انبار نفت شهران در تهران و بسیاری از کاربری‌هایی که به لحاظ استقرارشان ممکن است مخاطراتی داشته باشند همچون پمپ‌بنزین‌ها در اولویت هستند.

وی همچنین گفت: بر اساس مصوبه شورا، متولی نظارت بر این مصوبه نیز مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است که باید روند اجرایی مصوبه را پایش کرده و گزارش سالیانه به شورا ارایه دهد. همچنین نقشه‌های گسلی شهر تهران آماده شده و لازم‌الاجرا است.

ایزدی درباره دیگر اقداماتی که در مورد شناسایی پهنه‌های پرخطر در سایر شهر‌های دیگر در دستورکار شورای‌عالی است به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: در مصوبه شناسایی پهنه‌های پرخطر تهران تصریح شده است که تهیه نقشه‌های پنج کلانشهر تبریز، مشهد، البرز و کرمان نیز باید آماده شود. همچنین بر همین اساس، تهیه نقشه‌های گسل شهر‌های بزرگ دیگر همچون اصفهان، شیراز و سایر کلانشهر‌ها نیز در دست تهیه قرار خواهد گرفت.

وی در مورد زمان اجرایی‌شدن شناسایی پهنه‌های پرخطر، خاطرنشان کرد: قرار است شناسایی پهنه‌های پرخطر کلانشهر‌های فوق در طول برنامه ششم توسعه، اجرایی شود و ما هم اکنون در این مورد، پیشنهاداتی را ارایه کرده‌ایم. هرچند فعلا در بودجه ۹۷ برای این منظور، مواردی اعلام نشده است، اما تلاش می‌کنیم تا با رایزنی‌ها، بار دیگر در بودجه مجلس آن را در نظر گرفته و به تصویب برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید مجدد بر اینکه ساختار پهنه‌های پرخطر به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، گفت: در نظر داریم در این‌باره بر اساس حق دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات، نقشه پهنه‌های پرخطر شهر تهران را منتشر کنیم، اما میزان جزئیاتی که در سند وجود دارد ممکن است تنها در اختیار نهاد مرجع قرار بگیرد. بدین معنا شهرداری تهران باید پاسخگوی استعلام‌ها باشد.

ایزدی همچنین در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود شهر اصفهان نقاط پرخطری ندارد و به همین دلیل نیز قیمت زمین در آن استان رو به افزایش است، یادآور شد: شناسایی پهنه‌های پرخطر کلانشهر‌هایی همچون اصفهان، شیراز و سایر شهر‌ها نیز تهیه خواهند شد و بالابردن قیمت زمین تنها به این دلیل که اصفهان پهنه پرخطری ندارد، بر پایه واقعیت‌های موجود نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۷۱۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ هزار و ۹۶۶ هکتار بافت ناکارآمد در استان خراسان رضوی شناسایی شد

تین نیوز

تاکنون در ۹۶ شهر، ۱۶ هزار و ۹۶۶ هکتار بافت ناکارآمد در استان خراسان در قالب های بافت فرسوده، تاریخی، سکونتگاه و هم پوشانی ها شناسایی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، وحید داعی مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون برای اولین بار در کشور در مجموع از ۹۶ شهر دارای محلات هدف، طرح بسته های تشویقی بومی علاوه بر بسته تشویقی ۱۹ بندی وزارت راه و شهرسازی برای ۹۲ شهر بصورت خاص با محوریت اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل، شهرداری های سطح استان و معاونت شهرسازی و معماری اداره کل با راهبری معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، در کمیسیون ماده ۵ استان به تصویب رسید و اعمال تخفیفات و تسهیلات این بخش به متقاضیان در حال اجراست.

داعی اظهار کرد: انتظار می رود نرخ نوسازی در بافت های فرسوده و ناکارآمد این شهرها به دلیل وجود مشوق های کالبدی به همراه سایر مشوق های مالی و اداری، افزایش یابد.

وی تدقیق محدوده های هدف بازآفرینی را از دیگر اقدام های این اداره کل در سال جاری برشمرد و گفت: محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد.

انتشار اینفوگرافی بسته های تشویقی بومی هر شهر از هفته آینده

رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی با بیان این که شرکت بازآفرینی شهری ایران به دلیل داشتن رویکرد مردمی سازی تجربه مشارکت مردمی را دارد و در این مسیر نوپا نیست و می توانیم به عنوان پیشرو در این مسیر ثابت قدم باشیم.

سمانه نصرالهی اعلام کرد مردمی سازی سه عنصر اصلی دارد، وی در این باره توضیح داد: ساکنان و مالکان واحدهای فرسوده، سازنده ها و حلقه های میانی سه رکن اصلی مردمی سازی هستند و این نکته را باید مد نظر داشت که در این رویکرد کار باید توسط خود مردم و برای مردم انجام شود.

نصرالهی با اشاره به این که در حال حاضر در ۹۶ شهر استان و بینالود محدوده های هدف بافت های فرسوده شناسایی و بر روی سامانه ستاد ملی بارگذاری شده است امکان ساخت و ساز و استفاده از تسهیلات بازآفرینی شهری برای کلیه ساکنین و مالکین بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری مهیا می باشد.

وی عنوان کرد:  بسترسازی، تسهیل گری (تکمیل و تدوین بسته های تشویقی) رفع موانع و بهبود دهنده بودن چهار نقش مهم شرکت در راستای نوسازی مسکن در بافت های فرسوده محسوب می شود.

نصرالهی در پایان با تاکید بر اهمیت و تاثیر اطلاع رسانی مردمی، از کلیه فعالان محلات خواست تا هم راستا با ادارات و سازمان ها با اطلاع رسانی میدانی، تخفیفات و تسهیلات مصوب شده را به آگاهی ساکنان محلات هدف برسانند.

وی اعلام کرد: با توجه به تهیه اینفوگرافی تسهیلات مصوب ویژه هر شهر از انتشار داده ها در فضای مجازی از هفته آینده خبر داد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه تعیین تکلیف شود
  • وزیر ارشاد از ابلاغ مصوبه برپایی بازار هنر ایران خبر داد
  • اهتمام علوم پزشکی تبریز در کاهش حوادث ترافیکی از مسیرهای علمی
  • تهران بزرگ‌تر شد
  • تشکیل شورای راهبردی سلامت با مصوبه شورا
  • شناسایی ۱۳۰ نقطه پرخطر در مسیر گذرگاه‌های اربعین
  • ابلاغ مصوبه دولت برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده
  • شناسایی ۸۳۱ مکان پرخطر در قم
  • ۱۶ هزار و ۹۶۶ هکتار بافت ناکارآمد در استان خراسان رضوی شناسایی شد
  • ۵ مسأله اصلی مازندران در نقشه مهندسی فرهنگی معرفی شد