پولهای نجومی در حراج تهران چگونه خرج میشود؟ + تصاویر
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۷۲۳۰۶
اگر قوه قضائیه به دنبال سرنخهایی درباره متهمان اقتصادی است کافیست خریداران آثار عرضه شده در حراج تهران را جستجو کند تا مردم متوجه شوندچه کسانی برای یک تابلوی مفهوم زده یک میلیادر تومان هزینه میکنند. ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵ رسانه ها خواندنی برگزیده نظرات
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، آنطور که وب سایت این حراجی گزارش میدهد ابتکاری است فرهنگی-اقتصادی در پاسخ به استقبال فزاینده از آفرینشهای هنری و یک فرصت منحصر به فرد برای دستیابی به شاخصترین آثار هنر مدرن و معاصر ایران در شرایطی مطلوب و مطمئن.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آخرین برگزاری این حراج که هشتمین دوره برگزاری این رویداد بازرگانی - هنری د 22 دی ماه 1396 در حالی برگزار شد که مجموع فروش این رویداد به چهارده میلیاردو پانصد و بیست میلیون تومان رسید. در حالیکه خبرگزاری ایسنا در گزارش میدانی منتشر شده، مبلغ 14 میلیارد و 952 میلیون را از فروش این حراجی اعلام کرد و تقریبا مغایرت مبالغ اعلام شده از سوی سایت حراج تهران با مبلغ درج شده از سوی خبرگزاریهای به حواشی این حراجی همچنان دامن میزند.
اگر ارقام گزارش شده توسط وب سایت این حراجی را جمع بزنیم درخواهیم یافت 761 اثر هنری به ارزش رقمی معادل 100 میلیارد تومان در این حراجیبه فروش رفته است. این حراجی در ششمین برنامه خود توانست ٣٥ نقاشی و مجسمه را بالاتر از صد میلیون تومان به فروش رساند که برای بسیاری از این آثار هنرمندان حاضر در این حراجی یک رکورد محسوب میشود. گرانترین اثر این دوره به فرهاد مشیری هنرمند ٥٣ساله تعلق گرفت، اثر او با نام «شمارههای سیاه روی سفید» که سال ١٣٨١ خلق شده ٨٥ میلیون تومان چکش خورد.
اما با یک حساب سرانگشتی در سه دوره حراج تهران طی سالهای 1395 و 1396 گردش مالی این حراجی تقریبا 60 میلیاردر تومان است، رقمی معادل نیمی از گردش مالی سینمای ایران.
حراج تهران با اجرای رضا کیانیان
حواشی حراجی تهران
البته این حراجی حواشی خاص خودش را داشته است. در سال 1394 خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تابلویی از سهراب سپهری به قیمت یک میلیاردو 700 میلیون تومان و نقاشی دیگری از کمال الملک 200 میلیون تومان فروخته شده است. «مجید مولا نوروزی» مدیر کل وقت دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در پاسخ به این اتفاق اعلام کرد "علت اینکه اثر سهراب سپهری حدود 700 میلیون و کمالالملک 200 میلیون تومان فروخته شد این است که هنر معاصر با کهن متفاوت است، کار سپهری هنوز هم قیمت پایینی دارد و شاید ارزشی واقعی آن حدود 10 برابر این قیمت باشد. اما حاشیه قابل اعتناتر به حراج تهران مربوط به نحوه قیمتگذاری آثار است. چنانچه سال گذشته نیز برخی رسانهها انتقادها و اعتراضهایی به این رویداد اقتصادی - فرهنگی داشتند و ارقام اعلام شده در حراجی را برخی رسانهها مشکوک دانستهاند و مدعی شدهاند که خریدهای این حراجی صوری است. نکته قابل توجه این بود که اغلب خریداران از مبالغ تعیین شده کاملا راضی به نظر میرسند. اما این پرسش بارها توسط رسانههای مختلفی مطرح شده که دلیل این قیمت گذاریها چیست و کسانی که چنین مبالغی می پردازند از چه طبقه و قشری هستند که به راحتی این خریدها را انجام می دهند؟ این مسئله سبب میشود که نمونه قابل اعتنای فروخته شده در آخرین حراجی تهران در 22 دیماه را بررسی کنیم.
اثری هنری به قیمت یک میلیارد تومان
طرحی با عنوان گنبد سفید
حراج تابلوی سهراب سپهری با قیمتیک میلیارد و هفتصد میلیون توماندر چنین حراجی کاملا طبیعی است اما تابلوی «گنبد سفید III » اثر کامران یوسف زاده که از طرف گالری گاگوسیاننیویورک به حراجی تهران منتقل شده استآیا یک میلیادر تومان ارزش دارد؟
«صادق تبریزی» نقاش پیشکسوت، پس از برگزاری دومین حراجی تهران در اظهار نظری گفت:" 90 درصد آثار عرضه شده در حراجی تهران اثر هنری نیستند و قیمتهایی برای آنها تعیین میشود که در حد آنها نیست. امسال هم البته این حرف مطرح است که در میان آثار ارائه شده، آثار تقلبی وجود دارد.
اثری بدون عنوان به ارزش 70 میلیون تومان
منوچهر لطفیرئیس انجمن مجموعهداران ایران با برشمردنِ ضعفهای این حراج گفت: نخستین ضعفی که برای این حراج میتوان برشمرد عدم شفافیت در برگزاری حراج تهراناست. هیچ مکانیزمی در این حراج نیست تا آنچه در این حراج میگذرد را به روشنی و وضوح به اطلاع عموم برساند.
این اثر 60 میلیون تومان به فروش رفته است
وی ادامه داد: نکته دیگر این است که تیم کارشناسیِ این حراج معلوم نیست و معرفی نمیشوند.به قطع یک حراج نباید به چند کارشناس محفلی اکتفا کند. این در حالی است که در مبحثِ بازار آثار هنری کارشناسانِ بسیاری داریم اما حراج تهران کارشناسان محدود و مجهولی را به کار میگیرد و به طور حتم وقتی انحصار باشد طرح شبهات کاملا بدیهی است.
این اثر هنری 460 میلیون تومان به فروش رفته است
لطفی در ادامه یادآور میشود: نتیجه این انحصار، قیمتهای بالای آثار هنری در حراج تهران است. ما میخواهیم از برگزار کنندگان حراج تهران بپرسیم که آیا حراج تهران یک ماه دیگر حاضر است همین آثار فروخته شده را با همین قیمتِ فروخته شده پس بگیرد. گاهی دیده شده که آثار فروخته شده چند ماه پس از فروخته شدن با قیمتهای پایینتر دست به دست میشود.ما معتقدیم قیمت پایهی آثار در حراج تهران بسیار بالاست.
وی تاکید میکند: یکی از نقاط ضعفِ حراج تهران مشخص نبودن کارشناسان و نحوهی کارشناسی است که به خوبی روشن نیست. نحوه قیمتگذاری فوقالعاده بالا نشان دهنده اختلافی فاحش بین قیمتهای کارشناسی شده آثار هنری و قیمتهای بازار واقعی آثار در ایران است.
رئیس انجمن مجموعهداران گفت: سومین نقیصهای که انجمن مجموعهداران مشاهده کرده ابهام در خریداران است. البته ما میدانیم که در حراجها خریدار میتواند معرفی نشود. اما چقدر خوب است که ما برای فرهنگسازی در ایران و برای ایجاد رونق در خرید و فروش آثار هنری برخی از خریداران را به مردم معرفی کنیم.
این اثر هنری 170 میلیون تومان به فروش رفته است
لطفی معتقد است برخی از افرادی که دستی در برگزاری حراج تهران دارند از سابقه شفافی در میان جامعه هنری برخوردار نیستند.
رئیس انجمن مجموعهداران ایران گفت: یکی از نکات دیگری که درباره این حراج میشود بیان کرد، برخوردهای محفلی در این حراج است. برخوردهایی که به سمت انحصار میرود و حاضر نیستند هیچ گروه دیگری را واردِ برگزاری این حراج کنند، در صورتی که میتوانستند از موسسهها و انجمنها کمک بگیرند تا نواقص حراج را رفع کنند.
تابلویی به ارزش 22 میلیون تومان
لطفی تاکید میکند: انجمنها و موسسههایی که در این زمینه فعال هستند حتی میتوانند در زمینه شفافسازی و نظارت بر برگزاری این حراج نقش مهمی داشته باشند. اما متاسفانه در دورهی پنجم شاهد بودیم که برگزار کنندگان این حراج نه تنها هیچ بهرهای از وجود این انجمنها و موسسهها نبردند، بلکه برخی از آنان را از ورود به حراج منع کردند.
اما در طول فعالیت حراج تهران این سئوال دائما از سوی مطبوعات و کارشناسان مطرح میشود که آثار هنری و ارزش گذاری بر چه مبنایی و توسط کدام کارشناسان فرهنگی صورت میپذیرد. اگر تابلوها و آثاری فروخته شده که برخی از آنان در این گزارش مندرج شده، ارزشهای میلیونی و میلیاردی واقعی دارند؟ اگر این مسئله به صورت واقعی اثبات شود قطعا فرآیند حراج تهران توسط کارشناسان خبره قوه قضائیه و سایر نهادهای مرتبطبا این رویداد باید قیمتها را ارزیابی کنند. چون به این ترتیب روندقیمتگذاری بدون پشتوانه کارشناسی زمینه تبانی برای پولشوییرا فراهم میآورد و روند نظارت از سوی کارشناسان میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تقریبا شائبهها شایعات را به نحوی تعدیل خواهد کرد.
نکته دوم در صورت واقعی بودن قیمت تابلوهاست. با این نحوه قیمت گذاری نجومی به تدریج سرمایه گذاران داخلی برای حفظ ذخایر مالی خود در حوزههای اقتصادی مثل حراج تهران روی خواهند آورد تا سرمایه خود را با خرید آثار هنری حفظ کنند. در صورتیکههای آثار هنری عرضه شده همچنان فاقد قیمت کارشناسی است. در واقع با طرح مسئله دیگری میتوان به حیطههای دیگری ورود کرد که جنبه هنری چنین آثاری چقدر در نظر خریداران مطرح است؟خالق این آثار اغلب افرادی هستند که در محدوده شهر تهران قابل شناسایی نیستند، اما نازلترین تابلوها و آثار تجسمی در این حراجی با قیمتهای پایه 30 تا 40 میلیون تومان به فروش میرسد.
برگزاری چنین مراسمی به غیر از جنبههای هنری، آیا سودی میتواند برای هنرمندان تجسمی داشته باشد؟
سمیع آذر مدیر اجرایی حراجی تهران در سال 92 در مصاحبه ای گفته بود « 15درصد از عواید فروش این حراجی سهم برگزار کنندگان است ». اگر این مقدار سهم برگزار کنندگان باشد، سهم واقعی افرادی که آثار هنری آنان به فروش میرسد چه میزان است؟ این مسئله همچنان برای افکار عمومی شفاف نیست و سهم هنرمندان تجسمی مسئله قابل تاملی است.
نکته مهمتر این است که گالریداران و هنرمندان چه درصدی از این حراجی را دریافت میکنند و مسئله اصلی این است که این فرصت برای همه هنرمندان آثار تجسمی برای حضور آثارشان در حراج تهران فراهم است؟
البته گردانندگان حراج تهران و حامیانشان ادعا میکنند این حراجی سکویی برای مطرح شدن هنرمندان بینام و نشان و تبدیل آنها و آثارشان به پرفروشهای آینده این حراجی است. ابهامات در مورد خالقان آثار در حراجی تهران ابهام بزرگی است که همچنان بیپاسخ مانده و حل نشده است و البته گاه تابلوهایی که در این حراجی فروخته میشود که تعارضات فرهنگی عجیبی با فرهنگ متعارف رایج دارد.
ملانوروزی مدیرکل وقت هنرهای تجسمی در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان هم عنوان میکند: آثار شادی قدیریان و نیوشا توکلیان در این حراجی از آثار بحث برانگیزی که ملانوروزی به عرضه آثار این دو در همان گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان چنین توضیح میدهد" همچنینما هرگونه مسئولیتی که نسبت به ضد انقلاب و ضد ارزش بودن این افراد در صورت وجود، مطرح باشد را میپذیریم و مسئولیت آنها بر عهدهی ما است.
اما مرور آثار فروخته شده و رقمهای جابجا شده در این حراجی میتواند نقطه روشنی را به پهنه تاریک حراج تهران میگستراند. کافیست برای شناخت موقعیت هنری و آثار عرضه شده هنری در حراج تهران برشی از فیلم هامون را دوباره بررسی کنیم.
در این فیلم همسر شبه روشنفکر حمیدهامون(خسرو شکیبایی) رنگها را به طرز بیهودهای روی تابلوها میریزد و ماحصل تلاش او و هیچ سازی شبه روشنفکرمآبانه به قیمت گزافی در نمایشگاهی توسط طبقه ثروتمند جامعه با قیمت بالایی به فروش میرسد. در واقع آنچه در حراجی تهران رخ میدهد را مهرجویی سالها قبل در فیلم هامون به تصویر کشیده است.
یکصد تصویر از پهلوان تختی به قیمت 190 میلیون تومان
اما بررسی تک به تک آثار مشخص میکند که در حراج تهران بسیاری از آثار عرضه شده به هیچ عنوان ارزش هنری ندارند. به عنوان نمونه قیمت اولیه یک سطح کاشی صد قطعهای با چاپ عکسهای مختلفی از جهان پهلوان غلامرضا تختی، از 80 تا 120 میلیون تومان برآورد که توسط خسرو حسن زاده طراحی شده و در هشتمین حراجی تهران به ارزش صد و نود میلیون تومان به فروش میرسد. طبیعی است که 100 قطعه کاشی با عکسهای متنوعی از جهان پهلوان تختی چه ارزش هنری میتواند داشته باشد و آیا افرادی در این کشور زندگی میکنند که برای چنین طرحی که صد عکس متفاوت از یک قهرمان را حاضر باشند به قیمت صد و نود میلیون تومان خریداری کنند؟
در نمونه بالا از رامیز شهوق تابلویی را میبینیم که که ترکیبی از مواد روی بوم است. این اثر طبق اطلاعات ارائه شده در نمایشگاههای آثار هنرمندان معاصر در نمایشگاه تالار قندریز و نخستین نمایشگاه هنری و بین المللی تهران (1353) به نمایش درآمده است. این اثر 70 تا 50 میلیون تومان برآورد شده و در نمایشگاه تهران به قیمت 50 میلیون تومان فروخته شده است. آیا این تابلو یک عکس است. آیا یادآور شمایلی خاص است؟ چه هنری در درون تابلو تجلی یافته است که به قیمت 50 میلیون تومان به فروش رفته است؟ در واقع آنچه عرضه میشود فاقد ارزش هنری است که با مراجعه به یک فراز مهم از فیلم هامون میتوان دریافت تقریبا هیچ در حراج تهران عرضه میشود.
مجموعه ای به نام «شب روز شب»/ قیمت 46 میلیون تومان
تابلوی بدون عنوان از مجموعه «شب روز شب» از پری یوش گنجی که کمی آب مرکب را به صورت تصادفی روی بوم ریخته است در تهران 46 میلیون تومان فروخته شده است.
اثری به ارزش 46 میلیون تومان
واقعا اگر قوه قضائیه به دنبال سرنخهایی درباره متهمان اقتصادی است کافیست خریداران آثار عرضه شده در حراج تهران را جستجو کند و مردم متوجه شوند در کشور ایران و در شهر تهران چه کسی توانایی این را دارد که برای یک تابلوی مفهومزده ضد هنر سرخوشانه، یک میلیارد تومان پرداخت کند. نکته مهمتر این است مثل سایر کشورهای دنیا خریداران چنین آثاری و حراج تهران مالیات پرداخت میکنند؟
برای دیدن نمونههای دیگر مراجعه به این آدرس (اینجا)
اما در ورای این تحلیل با اینکه این پوچ فروشی در حراج تهران جریان دارد اما کافیست یک تابلوی «و ان یکاد» یا یک تابلوی دینی و مذهبی با کمی آراستگی گرانسنگها تزیین شود و رسانهها هیاهویی راه بیندازند. در صورتیکه در حراج تهران ضد مفهومترین و پوچ انگارانهترین آثار هنری با ارقام سوپر نجومی به فروش میرسد و کسی منتقد پوچ فروشی در حراج تهران نیست.
منبع:مشرق
انتهای پیام/
بازگشت به صفحه رسانهها
R41383/P41383/S9,1299,1300/CT12منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۷۲۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟
فرارو- حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران ظرف سه ماه گذشته انتقادهایی از سوی فعالان بازار بهدنبال داشته است. هدر رفتن ذخایر بانک مرکزی یکی از اتهامهای مطرح شده است و موضوع دوم بیتاثیر بودن حراج شمش طلا در روند هفتههای اخیر بازار عنوان میشود.
به گزارش فرارو؛ حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا با این حال ارتباطی به ذخایر بانک مرکزی ندارد و اصطلاحا در راستای رفع تعهدات ارزی خود صادرکنندگان صورت میگیرد، اما بهنظر میرسد همچنان هدف اصلی بانک مرکزی از حراج شمش محقق نشده است. طوریکه از زمان آغاز حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، حدود ۳۰ درصد به قیمت طلا ۱۸ عیار در بازار اضافه شده است.
قیمت شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلاقیمت شمش طلا با عیار ۹۹۵ در هزار، ظرف سه ماه گذشته در مرکز مبادله ارز و طلا حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
قیمت شمش طلا درجریان آخرین معاملات مرکز مبادله ارز و طلا که روز سهشنبه چهارم اردیبهشت انجام شد، بهطور متوسط چهار میلیارد و ۶۵۷ میلیون به ثبت رسید، اما این عدد همزمان با برگزاری اولین حراج نزدیک سه میلیارد و ۶۰۳ میلیون تخمین زده میشد.
قیمت شمش طلا با عیار ۹۹۵ در هزار، در مرکز مبادله ارز و طلا ظرف حدود سه ماه قریب یک میلیارد و ۵۰ میلیون ارتقا پیدا کرده که این اتفاق را نمیتوانیم بدون توجه به افزایش نرخ طلا ۱۸ عیار و وقایع هفتههای اخیر در بازار بررسی کنیم.
قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیارقیمت طلا ۱۸ عیار همزمان با برگزاری ۲۰ مرحله حراج شمش در مرکز مبادله ارز و طلا حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.
هر گرم طلا ۱۸ عیار، روز ۲۷ دیماه پارسال معادل دو میلیون و ۷۰۹ هزار تومان در طلافروشیها معامله میشد، اما با برگزاری بیستمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا، این عدد روی تابلو صرافیها به سه میلیون و ۵۶۳ هزار تومان تبدیل شد.
طلا ۱۸ عیار در این مدت و بهخاطر اتفاقاتی که احتمالا درجریان آن قرار دارید، برای اولین بار تا مرز گرمی سه میلیون و ۸۷۹ هزار تومان جلو رفت و اتفاقا در همان برهه قیمت شمش طلا با عیار ۹۹۵ در هزار در مرکز مبادله ارز و طلا تا عدد چهار میلیارد و ۸۶۶ میلیون بالا رفت.
حراج شمش طلا ذخایر بانک مرکزی را هدر میدهد؟حراج شمش طلا توسط بانک مرکزی در هفتههای اخیر، انتقاد بخشی از رسانهها و کارشناسان این حوزه را در پی داشته است.
حراج شمش طلا از دید این گروه یکجور هدرفتن ذخایر بانک مرکزی مطرح میشود. طوریکه از نگاه آنها چوب حراج به ذخایر طلا کشور کنترل بازار ارز گرهگشا نبوده. اما واقعا حراج شمش طلا هدر دادن ذخایر بانک مرکزی است.
حراج شمش طلا طبق دستورالعمل بانک مرکزی ذاتا در راستای رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان انجام میشود و اصلا ارتباطی به ذخایر قبلی بانک مرکزی ندارد. تصور کنید صادرکنندگان برای فرار از رفع تعهد ارزی و فروش ارز صادراتی خود در مرکز مبادله، با واردات و اجاره شمش طلا از ایفای تعهدات خود شانه خالی میکردند، اما با تصمیم بانک مرکزی واردات شمش طلا حالا مشروط به عرضه در مرکز مبادله است.
عرضه شمش طلا با هدف کنترل بازار، فقط یکی از اهداف مورد انتظار بانک مرکزی است که البته هنوز تاثیر این اتفاق نمایان نشده است، اما از یک طرف دیگر هدف از عرضه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، جلوگیری از قاچاق عنوان میشود؛ یعنی حتی اگر خروج طلا ادامه داشته باشد، به صورت صادرات جواهرات و با ارزش افزوده باشد.