Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@16:58:54 GMT

کرمانشاه سرشار از استعداد و هنر

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۷۵۶۰۴

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از کرمانشاه تصور دنیای بدون صدا بسیار سخت است زیرا هر جا حیات بوده صدایی نیز وجود داشته از صدای شرشر باران تا صدای پرندگان و حیواناتی که زبانی مخصوص برای ارتباط برقرارکردن با هم دارند.
اما صدا برای آدمی حکایتی دیگر است که از موثرترین راههای ارتباطی و آوا نیز نشان دهنده اوج احساسات و عواطف است به خصوص زمانی که با یک ساز همراه شود و ضرباهنگ یا نغمه ای را در دستگاه یا گوشه ای بنوازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


و آن گاه است که اگر قطعه ای با سازی یا آوازی همراه شود می تواند سالها برایمان خاطره می سازد.
انسان امروز مثل همیشه موسیقی را آرام بخش می داند و با توجه به زندگی ماشینی و مشکلات امروز گاهی جز جدانشدنی روزانه می داند.
محمدامین خسروی از نوازندگان سازهای گیتارکلاسیک و سه تار است که بیش از یک دهه است به هنر خدمت می کند.

از خودتان و فعالیت هایی که در موسیقی دارید؛ بفرمایید؟

فعالیت هنری خود در حوزه ی موسیقی را از سال ۸۰ با فراگیری گیتار کلاسیک (دوره ی مقدماتی) در محضر «وحید نظری کرمانشاهی» آغاز کرده و دوره ی نوازندگی حرفه ای را نزد «سیامک مهاجر»، در تهران گذراندم و افتخار شاگردی در محضر «آرشام خرسندپور» با فراگیری ساز سه تار از پاییز ۸۷ را دارم.
در هنر خوشنویسی، از سال۷۸ در سایه ی ارزشمند «اکبر محمدی» به مشق خط نستعلیق، شکسته، نسخ و ثلث در کرمانشاه پرداختم.
در ادبیات نیز پیشکسوتانی نظیر آقایان «فرشید یوسفی، بابک دولتی، فرشاد فرصت صفایی، رضا حساس، سیدجعفر عزیزی، پیمان سلیمانی توانستم دستی در شعر داشته باشم و طنزپردازی را به عنوان تخصص ادبی خود پیگیری کنم.

از جایگاه موسیقی در بین مردم بگویید؟

عامل پیدایش جهان هستی بر اساس ریتم است و گردش سیارات وستارگان به دورخورشید می چرخد. البته وجود شب و روز و فصل ها وجود ریتم را ثابت می کند و این ریتم در تمامی لحظات جاری زندگی ما به وضوح قابل لمس است.
علم موسیقی از روزگاران باستان تا به امروز همواره مورد توجه عرفا، فلاسفه و علما بوده و مباحث متنوعی از کیفیت ادارک صوت و درک و دریافت موسیقی در معنای عام آن را در بر داشته است.
به عبارت دیگر انسان ها در تمام طول تاریخ هرگز با موسیقی ناآشنا نبوده اند و شکل و ماهیت آن را به هر نحوی دریافته اند.
به ویژه در عصر حاضر که جنبه ی درمانی موسیقی نیز بسیار رواج یافته، جایگاه والای آن در هر زمان برای بشر روشن است.

شما دبیر جلسات ادبی بسیاری هستید،از این فعالیت بگویید؟

عضو انجمن شعر کرمانشاه (قالب کلاسیک-طنز) هستم و در سال جاری شاعر برگزیده ی دومین جشنواره ی ملی شعر طنز شدم.
به همراه همسرم، «بهاره سالارآبادی» دبیر انجمن ادبی «فردا» که در روزهای سه شنبه در مجتمع شهید آوینی برگزار می گردد، در دو بخش مجزا به صورت اختصاصی به مقوله ی شعر و موسیقی پرداخت می شود که در بخش موسیقی پس از مطرح نمودن مباحث سلسله وار پژوهشی، نوازنده مدعو بسته به مبحثی که مطرح است، قطعه یا قطعاتی را می نوازد تا علاوه بر پرداخت به مبانی تئوری، اجرای عملی نیز مورد بررسی قرار گیرد.
در واقع باتوجه به استقبال از تلفیق شعر و موسیقی این ایده ی نو به ذهن خطور کرد که نشست هایی تخصصی در این زمینه برگزار گردد.
علاوه بر فعالیت های مذکور در انجمن ادبی «فردا»، در ماه گذشته در تالار وحدت، مرکز علمی کاربردی(فرهنگ وهنر) نشست تخصصی«آهنگ» با موضوع نگرشی بر ریتم با حضور اساتید مطرح موسیقی استان: آرشام خرسند پور «موسس نشست تخصصی آهنگ»، یونس چراغی «مدیر گروه موسیقی مرکز و کارشناس نشست» و علیرضا بابینی «نوازنده مهمان» برگزار شد و ماهانه تداوم خواهد داشت که دبیر این جلسات هستم.
در جلسه ی پیش با طرح سوالاتی کلی پیرامون ریتم، تفاوت مفهوم ریتم با مفاهیمی مشابه نظیر «تمپو» و «میزان نما» و ... ضرورت جایگاه آن مورد بررسی قرار گرفت وهمچنین جایگاه ریتم در موسیقی در دوره های مختلف و نگرش های موجود به این مقوله که در موسیقی ملی و جهانی وجود دارد ، از دیگر مباحث عنوان شده بود که تداوم منظم این جلسات را می طلبد.

وجود چنین نشست های تخصصی چقدر احساس می شود؟

موسیقی هنری ست به مثابه یک علم. بدیهی است پویایی یکی از اصول علم می باشد و پویایی جز با پژوهش امکان پذیر نیست. پس موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و می بایست ویژگی پویایی خود را با برگزاری جلسات پژوهشی حفظ کند. در این سلسله نشست ها که روال آن به صورت ماهیانه است، سعی بر تبیین به زبان ساده است.
هرچند مخاطب آگاه بدون علم موسیقیایی هم می تواند با صرف شنیدن، موسیقی اصل را از بدل تشخیص دهد، اما در زمینه ی تئوری بنیادین ضعف جدی محسوس است.
بنده نیز به عنوان دبیر جلسات در راستای تحقیق در زمینه ی مباحث گسترده ی موسیقی، منابع معتبر را مطالعه کرده و قصد بر آن است به یاری اساتید، در حد بضاعت به معرفی موسیقی به معنای واقعی کلمه پرداخته شود.

چه حمایت هایی را برای این راه لازم می بینید؟

بیشترین همکاری را مرکز علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر داشته است اما نیاز به حمایت های بیشتری از جانب مسئولین دست اندرکار حس می شود.

در پایان اگر سخن نگفته ای هست بفرمایید؟
شهر ما کرمانشاه سرشار از استعدادهای موسیقی ست.
با اینکه سالها در عرصه ی ادبیات و‌ موسیقی فعالیت داشته ام و ضمن تدریس همچنان می آموزم، چه بهتر است که این آموختن هنر ، علمی باشد و توصیه می کنم همه ی علاقمندان در این عرصه ، موسیقی و بویژه موسیقی ایرانی را علمی بیاموزند.

 

نویسنده: سپیده امیری

 

انتهای پیام/پ

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۷۵۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص شگفت‌انگیز پوست موز

همه ما از خاصیت میوه‌ها و سبزیجات برای جسم و جان آگاه هستیم. اما آیا می‌دانستید پوست میوه‌ها و سبزیجات حتی از گوشت آن‌ها سالم ترند. پوست موز نیز دارای خاصیت بسیار برای سلامت بدن و پوست است.

به گزارش همشهری آنلاین؛ به گفته متخصصان، پوست موز بسیار مغذی و سرشار از فواید است. در این مطلب به برخی از فواید پوست موز نگاهی انداخته‌ایم.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد: مشخص شده که پوست موز سرشار از پلی فنول‌ها، کاروتنوئید‌ها و سایر آنتی اکسیدان‌ها است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد سرطان زا محافظت می‌کند. مصرف بیشتر پوست موز می‌تواند سطح آنتی اکسیدان را افزایش داده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

افسردگی را کاهش می‌دهد: ویتامین B ۶ و محتوای بالای تریپتوفان موز می‌تواند به بهبود برخی از علائم افسردگی و سایر اختلالات خلقی کمک کند.

کلسترول را کاهش می‌دهد: پوست موز دارای فیبر‌های محلول و نامحلول است که باعث کاهش کلسترول و جلوگیری از چسبیدن کلسترول به دیواره رگ‌ها می‌شود. این خاصیت پوست موز به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.

برای چشمان خوب است: پوست موز برای چشم مفید است و احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد. گفته می‌شود قرار دادن آن روی چشم به کاهش پف کردگی کمک می‌کند. همچنین، لایه برداری با موز به روشن شدن حلقه‌های تیره زیر چشم و کاهش ظاهر خطوط ریز کمک می‌کند.

یبوست را برطرف می‌کند: موز سرشار از فیبر است و به حرکات منظم روده کمک می‌کند. فیبر به رشد باکتری‌های خوب در روده کمک کرده که باعث تقویت هضم می‌شود و روده را سالم نگه می‌دارد.

دندان‌ها را درخشان می‌کند: به گفته متخصصان، مالیدن پوست موز به دندان‌ها یک دقیقه در روز به مدت یک هفته می‌تواند به درخشندگی دندان کمک کند. موز سرشار از پتاسیم و منیزیم است و در صورت تماس با دندان مواد معدنی آن جذب مینا شده و دندان‌ها را سفید می‌کند.

جوش‌ها را درمان می‌کند: اگر از جوش‌های روی صورت‌تان خسته شده‌اید و این جوش‌ها شما را اذیت می‌کنند، به سادگی شروع به مالیدن پوست موز روی صورت خود کنید و در عرض یک هفته تفاوت را مشاهده کنید. پوست موزبه کاهش التهاب در پوست کمک می‌کنند و همچنین سرشار از فنولیک است که مملو مواد ضد میکروبی برای درمان جوش و آکنه است.

درد را کاهش می‌دهد: بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، پوست موز سرشار از ترکیبات فعال زیستی مانند کاروتنوئید‌ها و پلی فنول‌ها است. پوست موز همچنین سرشار از خواص ضد التهابی است و به کاهش درد بدن کمک می‌کند.

از پوست در برابر اشعه فرا بنفش محافظت می‌کند: پوست موز سرشار از ترکیبات زیست فعال مانند فنولیک‌ها، فلاونوئیدها، تانن‌ها، کاروتنوئید‌ها و آلکالوئید‌ها است که به جلوگیری از رادیکال‌های آزاد و همچنین محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند.

دیگر خبرها

  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • نشست نماینده ولی فقیه در کردستان با تشکل های کارگری و کارفرمایی
  • رسمی؛ قرارداد وارن زائر امری با پاری سن ژرمن تمدید شد
  • سلطان گولر: رئال تسلیم جواهر ترک
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • مانع‌تراشی برای فعالیت تولیدکنندگان پذیرفتنی نیست
  • جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است
  • برگزاری نشست‌ های بصیرتی جهاد تبیین همزمان با هفته عقیدتی در فومن
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • علمداران اجتماعی به‌دنبال گره گشایی مشکلات اجتماعی توسط مردم است