Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@20:06:27 GMT

معرفي همهٔ پرنسس‌ هاي والت‌ ديزني

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۸۱۳۶۴

معرفي همهٔ پرنسس‌ هاي والت‌ ديزني

خبرگزاري آريا - برترين ها: شاهزاده‌هاي کارتون‌ هاي والت‌ ديزني از جمله شخصيت‌هاي مهم کودکان محسوب مي‌شوند که در ادامه پيشينه هر يک از اين شخصيت‌ها که برگرفته از افسانه‌هاي ساير ملل است معرفي شده است.
کمپاني والت ديزني را همواره به عنوان سازنده انيميشن‌هايي مي‌شناسيم که در بين کودکان جهان از محبوبيت خاصي برخوردار بوده است ولي شايد کمتر کسي بداند که منشاء الهام شخصيت‌هاي اصلي اين انيميشن‌ها از کجا بوده است؟
سفيدبرفي (سفيدبرفي و هفت کوتوله)
پيش از آنکه کمپاني «والت ديزني» در سال 1937 انيميشن «سفيدبرفي و هفت کوتوله» را بسازد، اين داستان افسانه‌اي را «برادران گريم» دو نويسنده مشهور آلماني، در سال 1812 منتشر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



البته داستان برادران گريم با کارتون والت ديزني از برخي جهات متفاوت است. داستان برادران گريم داراي برخي قسمت‌هاي منزجرکننده است که والت ديزني زمان به تصوير کشيدن داستان سفيد‌برفي بسياري از آنها را حذف و يا تلطيف کرد.

در قسمتي از اين داستان ملکه خبيث در تصور خوردن جگر سفيد برفي است و يا شکارچي که مامور کشتن سفيد برفي مي‌شود، گرازي را شکار کرده و دل و روده آن را بيرون مي‌کشد و جگر آن را به جاي جگر سفيدبرفي براي ملکه خبيث مي‌برد.
در نهايت نيز ملکه بدجنس در جزاي کارهاي بدي که انجام داده مجبور است که بر آهن گداخته برقصد.

اورورا يا رز (زيباي خفته)
انيميشن «زيباي خفته» سال 1959 در کمپاني «والت ديزني» ساخته و اکران شد ولي نسخه اصلي اين داستان متعلق به نويسنده‌اي فرانسوي به نام «شارل پرو»، خالق آثاري چون «شنل قرمزي»، «سيندرلا»، «بندانگشتي» و «گربه چکمه‌پوش» است. «پرو» اين داستان را سال 1697 منتشر کرد.
البته کمپاني والت ديزني براي ساخت انيميشن «زيباي خفته» داستان «شارل پرو» را با قسمتي از برخي از افسانه‌هاي «برادران گريم» تلفيق کرده است.

در نسخه اصلي «افسانه زيباي خفته»، مادر شاهزاده‌اي که «زيباي خفته» را نجات مي‌دهد يک ماده غول است که زمانيکه شاهزاده و زيباي‌خفته صاحب دو فرزند شده‌اند تلاش مي‌کند تا عروس و دو نوه‌اش را بخورد ولي فرزندش در دفاع از خانواده‌، او را به درون چاله‌اي پر از مارهاي سمي مي‌اندازد.
سيندرلا
شخصيت «سيندرلا» در واقع يک پرنسس بسيار قديمي و چند مليتي است. اگرچه کمپاني‌ والت ديزني انيميشن سيندرلا را سال 1950 براساس داستاني از «چارلز پرو» - منتشر شده در سال 1697 -، ساخت ولي سابقه اين شخصيت افسانه‌اي به پيشتر از اين بازمي‌گردد.

براساس افسانه‌اي يوناني که قرن‌ها پيش از ميلاد مسيح وجود داشته، عقابي صندل دختري زيبا از اهالي مصر را مي‌دزد و آن را به قصر پادشاه مصر مي‌برد، او نيز در سراسر کشور دست به جستجوي صاحب صندل مي‌زند و در نهايت صاحب آن را يافته و با او ازدواج مي‌کند.

البته در چين باستان نيز افسانه‌اي شبيه به اين وجود دارد و براساس آن دختري که مادر خود را از دست داده، او را که در قالب ماهي به حيات بازگشته مي‌يابد، پس از مدتي دختر با استفاده از استخوان‌هاي جادويي ماهي براي خود لباسي زيبا تهيه‌ مي‌کند و پس از پوشيدن آن در جشنواره سال نو شرکت مي‌کند ولي در اين جشنواره لنگه کفشش را گم مي‌کند و شاهزاده‌ چيني آن را مي‌يابد و دختر را از دست نامادري شرور و دخترهايش نجات مي‌دهد.
آريل (پري دريايي کوچک)
اين انيميشن اولين بار سال 1989 در کمپاني والت ديزني ساخته شد. شخصيت «آريل» در اين انيميشن نه کاملا که از برخي جهات به شخصيت داستان اصلي «پري دريايي کوچک» - که سال 1837 توسط «هانس کريستين آندرسن»، نويسنده دانمارکي نوشته شد-، شباهت دارد.

در هر دو نسخه، شخصيت‌ اصلي، پري دريايي کوچکي به نام «آريل» است البته سرنوشت اين شخصيت در نسخه اصلي داستان به مراتب تراژيک‌تر از انيميشن والت ديزني است.
در داستان «اندرسن»، جادوگر دريا آريل را طلسم کرده به گونه‌اي که هر بار مي‌خواهد با پاهايش به خشکي برود، مجبور به تحمل درد زيادي است، در نهايت شاهزاده داستان با دختر ديگري ازدواج مي‌کند و «آريل» در امواج دريا براي هميشه ناپديد مي‌شود.
بل (ديو و دلبر)
انيميشن افسانه‌اي «زشت و زيبا» سال 1991 ساخته شد، «بل»، شخصيت اصلي اين افسانه بود که مونس هميشگي‌اش کتاب بود. به عقيده برخي اين شخصيت افسانه‌اي اولين بار سال 1740 در کتاب «گابريل_سوزان بابوت دو ويلنيو» به مردم معرفي شد. گفته مي‌شود اين کتاب براي کمک به دختراني نوشته شد که در آن دوران مجبور به ازدواج با مردان ثروتمندي بودند که از هيچ نظر براي آنها جذابيتي نداشتند.

بل در قرن هجدهم، دختر 14 ساله‌اي بوده که پدرش تمام ثروت خود را از دست مي‌دهد و پدرش قول ازدواج او را به يک حيوان درنده‌خو مي‌دهد و بل مجبور مي‌شود به قصر او برود ولي در آنجا با قصري پر از خدم و حشم روبرو مي‌شود، خواهران بل از حسادت او را ترغيب مي‌کنند که قصر را ترک کند، شايد آن حيوان درنده خو عصباني شده و او را بخورد ولي اين به ظاهر حيوان درنده خو، دل شکسته از عشق بل مي‌ميمرد و زمانيکه بل بازمي‌گردد، او را در حالي مي‌بيند که به يک شاهزاده زيبا تبديل شده است.
ياسمين (افسانه‌هاي علاءالدين)
جاسمين، شخصيت مورد علاقه‌ي فمينيست‌ها است، چرا که زير بار ازدواج عجولانه نمي‌رود. او مي‌خواهد علاالدين فقط به خاطر عشق با او ازدواج کند. اساساً جاسمين به ما مي‌آموزد که نبايد فقط به خاطر ازدواج کردن، ازدواج کرد. بلکه عشق و احترام پايه‌هاي رابطه را شکل مي‌دهد. او شجاع، نترس و بخشنده است. او علاالدين را براي کسي که هست دوست دارد و نقطه ضعف‌هايش را قبول مي‌کند.

«ياسمين» که در اصل «بدر البدور» نام داشته، دختر يکي از امپراطورهاي خاورميانه است که با شخصي به اسم علاءالدين ازدواج مي‌کند.
مولان
اگرچه مولان پرنسس نيست ولي يکي از شخصيت‌هاي زن مشهور و محبوب والت ديزني است که سال 1998 در قالب انيميشني به همين نام به تصوير کشيده شد.
ديزني «مولان» را از يک شخصيت افسانه‌اي چين باستان به نام «هوآ مولان» که از سال 386 تا 534 انو داميني (مبداء تاريخي بر پايه سال باستاني) مي‌زيسته که داستان زندگي او به طور کلي در قالب يک تصنيف چيني آورده شده، البته بعدها بين سال‌هاي 1368 تا 1644 اين افسانه در قالب يک رمان منتشر شد.

هر دو نسخه، داستان دختر جواني است که لباس پسرانه به تن مي‌کند و به ارتش مي‌پيوندد، گفته مي‌شود نسخه اصلي داستان مولان در حمايت برابري جنس زن و مرد در چين نوشته شده است. در انيميشن والت ديزني بسياري از جوانب نسخه اصلي افسانه‌ مولان حفظ شده ولي در اين ميان شخصيت حيوانان که همگي دوستان مولان هستند، اضافه شده است.
راپونزل (گيسو بلند)
راپانزل پنجاهمين انيميشن والت ديزني است و اولين پرنسسي است که با پويانمايي کامپيوتري ساخته شده است. او هم چنين اولين پرنسس ديزني است که چشماني سبز و کک و مک دارد. در ميان پرنسس‌هاي ديزني، بزرگ‌ترين چشم‌ها را دارد. او بانمک، دوست داشتني، بازيگوش، باهوش و شجاع است. راپانزل مثال کاملي از باور داشتن به روياهاي معصومانه است.

خيلي سخت است که با کسي که از وقتي نوزاد بوده‌اي و تو را به بازي گرفته است، مواجه شوي و سخت تر از آن، اين است که در برابرشان بايستي. گرچه اهميت دادن به ديگران از خصوصيات راپانزل است.
مريدا (شجاع)
مريدا يک شخصيت تخيلي از انيميشن brave است. او اولين پرنسس ديزني است که برادر دارد. او هم چنين يکي از دو پرنسس ديزني است که در تيراندازي با تيروکمان تعليم ديده است. نام دومين پرنسس نيز در اين ليست 10 تايي آمده است.

هر پرنسسي در ديزني يا توسط والدينش لوس شده يا توسط نامادري شکنجه ديده است. مريدا از هر لحاظ با بقيه پرنسس‌ها متفاوت است، چرا که نه تنها در حد يک پرنسس، زيبا و با نزاکت نيست، بلکه هيچ کس هم نمي‌تواند به او بگويد که چطور زندگي کند. او صادق، شجاع و نترس است.
آنا و السا (يخ زده)
پرنسس آنا از آرندل در پنجاه و سومين انيميشن والت ديزني به نام Frozen ايفاي نقش مي‌کند. آنا يک دختر عجيب و غريب، با نمک و وفادار است. او به خيلي از ماها نه در اين که او يک پرنسس است، بلکه به خاطر دست و پا چلفتي و عجيب و غريب بودنش شبيه است. چيزي که مردم بيش‌تر درباره‌ي او دوست دارند، روش بخشش اوست.

السا هم پرنسس و هم ملکه‌ي آرندل بود. او خواهر آنا است. او يک پرنسس عاقل و بالغ است که وقتش را صرف رويا پردازي نمي‌کند و براي حفاظت از هر کسي که براي او عزيز است، تلاش مي‌کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۸۱۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقتباس بهترین راه ارتباط کودکان با سینما

کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره اهمیت و تاثیری ارتباط کودکان با سینما گفت: انیمیشن بهترین ابزار برای تعلیم و تربیت کودکان است که در تمام دنیا از آن استفاده می‌شود. سال ها است که ما هم از انیمیشن استفاده می‌کنیم و حدود ۴۰ الی ۵۰ سال است که در حوزه تعلیم و تربیت انیمیشن تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم از انیمیشن به عنوان یک ابزار پر مخاطب که افراد را ساعت‌ها پای تلویزیون و مانیتور نگه دارد استفاده کنیم؛ البته تولید انیمیشن در حوزه تربیت و  تعلیم کودکان در آموزش‌های پایه ‌آن‌ها در دنیا حرف اول را می‌زند.

صارمی تاکید کرد: درباره بهترین ارتباط کودکان با سینما می‌توانم به اقتباس اشاره کنم و بگویم بهترین ارتباط کودکان با سینما اقتباس است. از این رو ما باید به روش‌های گوناگون، بچه ها را عادت دهیم تا در حوزه اقتباس ورود کنند و  وارد شوند تا بتوانیم ارتباط خوبی میان سینما و کودکانمان داشته باشیم، از این رو تولید آثار اقتباسی کمک شایانی به این ارتباط خواهد کرد‌.

وی بیان کرد: تقریبا از سال ۷۵ تا الان کارهای اقتباسی زیاد در حوزه کتاب کودک انجام شده است و نزدیک به ۸۵ انیمیشن اقتباسی داریم که امروز یکی از اهداف ما همین مسائل است برای مثال در باغ کتاب که محل کتاب است می‌توانیم نمایش انیمیشن را داشته باشیم تا فضایی متفاوت را برای کودکانمان ایجاد کند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • نخستین اظهار نظر اسماعیلیان در مورد سریال رمضانی الحشاشین
  • نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز
  • املیانو مارتینز، شیطان بزرگ دنیای فوتبال / انیمیشن بلیچر ریپورت
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • برتری اینتر مقابل میلان و کسب ستاره دوم در سری آ به روایت انیمیشن عمر مومنی / فیلم
  • جزئیات جایزه ملی داستان و بازآفرینی اعلام شد/ معرفی اصفهان به عنوان پایگاه روایتگری ادبی
  • نویسنده‌ای که برای مخاطب دام پهن نمی‌کند
  • عصبانیت ژاوی پس از شکست 3-2 بارسلونا مقابل رئال مادرید به روایت انیمیشن عمر مومنی / فیلم
  • اقتباس بهترین راه ارتباط کودکان با سینما
  • نفرین شاه باستانی ایران: افسانه پیروزی بر صخره‌های سرپل‌ذهاب