Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@13:40:43 GMT

نگاه مدرن به ازدواج باید شکسته و تقبیح شود

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۸۱۹۹۲

نگاه مدرن به ازدواج باید شکسته و تقبیح شود

خبرگزاری شبستان:مدرس جامعه المصطفی العالمیه گفت: یکی ازراهکارها برای مقابله بابالا رفتن سن ازدواج ارزشمندنشان دادن تأهل است و این امردررسانه ها ودرقالب هنری می بایست پررنگ شودهرچندکارآسانی نیست اماباید نگاه مدرن به ازدواج در جامعه شکسته و تقبیح شود.

حجت الاسلام سید علی بطحائی معاون پژوهشی مؤسسه علمی- تحقیقاتی دارالعرفان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان  در قم، گفت: سختگیری شدید والدین نسبت به مقوله ازدواج عامل مهم دیگری است که سبب می شود توقعات فزاینده خانواده ها سن ازدواج را بالا ببرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: به فرموده امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) مشکل ما بیش از آنکه مشکل سیاسی و اقتصادی باشد مشکل فرهنگی است و یکی از مشکلات مهم در مسئله ازدواج الگوگیری جوانان از برخی هنرمندان و سلبریتی هایی است که خود را الگوهای بی بدیل نسل جدید می دانند.

 

نقش تبلیغات رسانه ای سلربیتی ها در تجرد گرایی

مدرس جامعه المصطفی ادامه داد: متاسفانه با تبلیغات رسانه ای امروزه برخی از سلبریتی ها جای متخصصان و دانشمندان را گرفته اند و حتی در تبلیغات کالاها از هنرمندان استفاده می شود و امپراطوری رسانه ای برای تبلیغ یک شامپو، فرش و حتی روغن موتور از هنرمندان و فوتبالیست ها استفاده می کنند.

 

معاون پژوهشی مؤسسه علمی- تحقیقاتی دارالعرفان تصریح کرد: این در حالی که عقل سلیم می گوید اگر قصد خرید شامپو یا هر کالایی داریم بهترین فرد برای تحقیق مراجعه به کارشناس آن کالاست نه هنرمند و فوتبالیست که هیچ سررشته ای از محتویات آن کالا ندارند.

 

وی گفت: فضای رسانه ای مجازی تبلیغات پرزرق و برقی دارد که نگرش و فرهنگ نسل جدید درباره ازدواج و زنان را تغییر داده است و سعی در الگوگیری نسل جدید در سبک زندگی غربی بجای سبک زندگی ایرانی - اسلامی دارد .

 

وی افزود: یکی از راهکارها برای مقابله با بالا رفتن سن ازدواج ارزشمند نشان دادن تأهل است که یک بار مثبت برای فرد ایجاد کند و این امر در رسانه ها و در قالب هنری می بایست پر رنگ شود و به پاردوکس های منفی ازدواج، بار مثبت داده شود هر چند کار آسانی نیست اما به جهت فرهنگی، باید نگاه مدرن به ازدواج شکسته و تقبیح شود .

 

تغییر نگاه های غلط به شاخصه های ایمان لازمه جامعه امروزاست

حجت الاسلام بطحائی عنوان کرد: تغییر ملاک انتخاب همسرعامل دیگری در تاخیر ازدواج است متاسفانه ما امروز ایمان را حفظ ظواهر می دانیم در حالی که ایمان در چیزهای مهمتری مانند صبر و گذشت واخلاق و تواضع و فضایل الهی و انسانی خلاصه می شود که می توان به عنوان ملاکهای مهم و ارزشمند در ازدواج مورد توجه قرار داد.

 

وی با اشاره به سخن پیامبراعظم صلی الله علیه وآله و سلم مبنی بر اینکه در دعوای بین زوجین کسی که حرف آخر را می زند تا طرف مقابل خود را محکوم کند بازنده حقیقی آن نزاع است اظهار داشت: ملاک های ایمان متفاوت است و ما برداشت های ناصحیح از ایمان داریم و تا زمانی که نگاه نادرست به مسئله ایمان و نشانه های فردی و اجتماعی ایمان را تغییرندهیم نمی توانیم ایمان صحیح را از ایمان ظاهری جدا کنیم.

 

بطحائی ادامه داد: استاد شهید مرتضی مطهری رحمه الله علیه می‌فرمایند: صلابت داشتن مرد در زندگی ، با اخم و خشمگین شدن متفاوت است و در معنای صلابت هم مهربانی و هم قاطعیت نهفته شده است و در مفهوم صلابت چیزی به عنوان خشونت وجود ندارد.

 

دوری جامعه امروز از فرهنگ اصیل اسلامی

مدرس جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: فرهنگ جامعه ما در مسئله ازدواج یک فرهنگ صد در صد اصیل اسلامی نیست و هنگامی که برخی از ضرب المثل های ایرانی و غربی در مورد ازدواج را مورد بررسی دقیق قرار می دهیم متوجه می شویم چیزی که از آنها استخراج می شود این است که ازدواج یک عامل دردسر ساز و تنش آفرین است در حالی که در فرهنگ دینی ازدواج یکی از مهمترین عوامل برای آسایش روحی و معنوی انسانهاست.

 

وی افزود: برخی ضرب المثل ها مثل طاعون و ایدز برای جامعه هستند و در حافظه تاریخی نسل ما باقی مانده و تثبیت شده است و همه این موارد دست به دست هم داده و در فرهنگ ما تأثیر گذاشته و این امر در گذر جامعه سنتی به مدرن بیشتر خودش را نشان داده است.

 

ضرورت ترویج فرهنگ قناعت در نسل جدید

معاون پژوهشی مؤسسه علمی – تحقیقاتی دارالعرفان ابراز داشت: فرهنگ مصرف گرایی که در غرب وجود دارد در دنیای پست مدرن وارد جامعه ما شده است و فرهنگ قناعت و کم مصرف کردن در جامعه ترویج و تحسین نشده است و ضرورت نیاز به تبلیغ فرهنگ قناعت در میان نسل جدید دوچندان احساس می شود.

 

حجت الاسلام بطحائی در پایان گفت: تمام این موارد از جمله عوامل فردی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و محیطی باعث شده است که سن ازدواج بالا رفته و تجرد گرایی به جهت فرصت های باز جامعه مورد استقبال قرار گیرد و ازدواج کردن تهدیدی برای از دست رفتن این فرصتها محسوب شود.

پایان پیام/348

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۸۱۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند/ هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی نبوده است

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد، آنها چشم‌وچراغ دانشگاه و جامعه هستند که همواره از توان علمی و تخصصی این نخبگان برای پیشرفت کشور بهره خواهیم برد.

محمدعلی زلفی‌گل روز شنبه در حاشیه کلنگ زنی یک طرح آموزشی دانشگاه یاسوج در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به طور یقین هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی و یا بدون توجه به توانمندی‌های و ظرفیت های آنها نبوده است.

وی افزود: استادان سرمایه‌های جامعه و افتخار جامعه دانشگاهی هستند و یک سری قوانین و مقررات وجود دارد که هر کسی آن را رعایت کند، هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: برای نمونه یک عضو هیات‌ علمی باید نظم کلاس، اداری و حرفه‌ای را به طور کامل رعایت کند، چنانچه یک عضو هیات‌ علمی نتواند ترفیع سالانه‌اش را بگیرد شامل رکود علمی می‌شود.

زلفی‌گل عنوان کرد: به‌هرحال باید تبدیل وضعیت اعضای هیات‌علمی توسط مرجع ذی‌صلاح بررسی و تأیید شود.

وی ابراز کرد: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند و بدون تردید مشکلاتی در زمینه آموزش، پژوهش و موارد دیگری داشتند، خیلی از این افراد بازنشسته بودند که جزو افراد اخراجی قلمداد شدند.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز شنبه (هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) به شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است.

حضور در دانشگاه یاسوج و افتتاح سردر دانشگاه، زیارت مقبره شهید گمنام، کلنگ‌زنی دومین خوابگاه متاهلی، بازدید از چندین پروژه فعال و در حال ساخت و مصاحبه با شبکه سراسری به صورت زنده از خبر ۱۴ و نشست با اعضای هیات رئیسه دانشگاه یاسوج از برنامه های این سفر است‌.

همچنین نشست آمایش آموزش عالی با حضور امام جمعه، استاندار، رؤسای دانشگاه ها ، نشست با اعضای هیات علمی در قالب جلسه گرامیداشت هفته معلم (استاد) و تجلیل از برگزیدگان و سرآمدان علمی از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه است.

دیگر خبرها

  • نگاه قضات در دستگاه قضایی باید سازنده باشد
  • نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود
  • نگاه اسلام به جامعه کارگری همراه با رأفت و احترام است
  • نگاه دیدن اسلام به جامعه کارگری، نگاه رأفت همراه با احترام است
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است
  • فرمانده انتظامی سمنان: فراجا مرزبان حجاب است
  • آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است
  • فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • وزیر علوم: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند/ هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی نبوده است