Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری تدوین مدل مفهومی حق به شهر در کلانشهر اصفهان را ضروری دانست و گفت: مدل « حق به شهر» شیوه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم گیری در شهر را تغییر می‌دهد.

فریاد پرهیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: «حق به شهر» یک طرح جامع نیست، بلکه «نوع جدیدی از سیاست‌­های شهری» است که به­ طور کامل شیوه‌­های تصمیم­‌سازی و تصمیم‌­گیری در شهر را تغییر داده و در صورت تحقق آن، آغاز یک انقلاب شهری به حساب خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: مدل «حق به شهر» در سال­‌های اخیر شاهد یک رنسانس بوده که به وسیله پژوهش­‌های دانشگاهی مختلف بررسی شده و به عنوان یک مفهوم معتبر در سه دهه گذشته باقی مانده است، در چارچوب این دیدگاه، شهر، به عنوان یک آفرینش اشتراکی به شمار می‌­آید که توسط ساکنان، بازدیدکنندگان و هر کسی خلق می‌­شود که در شهر زندگی و کار کرده و ثروت واقعی خود را ایجاد می­‌کند.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه در ‌کشور درخواست ‌برای فضاهای ‌شهری ‌منطبق ‌با ‌نیازهای ‌مدنی ‌شهروندان ‌در ‌زیست روزمره ‌شهر ‌به ‌وضوح ‌دیده ‌می‌­شود، گفت: ‌فضاهای ‌خودگردانی ‌که ‌از ‌سلطه ‌عرصه ‌دولتی ‌می‌گریزند، ‌تلاش ‌ساکنان ‌محله‌های فقیرنشین ‌و ‌سکونتگاه­‌های غیررسمی ‌برای ‌ارتقاء کیفی‌ محیط ‌که‌ منتظر مداخله‌ نهادهای رسمی ‌دولت ‌نمی­‌نشینند، ‌ظهور ‌سمن­‌ها که هر یک سعی دارند ‌برای ‌بخشی ‌از ‌فضاهای ‌زیست ‌و ‌زیستی ‌شهر ‌راه­‌حلی بیابند، از سازمان‌های حمایت ‌از کودکان ‌کار تا ایمن­‌سازی محیط ‌برای ‌زنان ‌آسیب‌­پذیر نمونه­‌هایی از این ‌خواسته هستند؛ خواسته‌­هایی که ‌گاه در خیابان­‌های شهری ‌نیز ‌متجلی ‌می­‌شود.

وی ادامه داد: «حق‌ به ‌شهر»، ‌بیش ‌از هر ‌زمان ‌دیگر ‌برای ‌شهر ‌ایرانی ‌و ‌به‌­ویژه‌ کلانشهرها ‌ضروری ‌است، زیرا روند ‌کنونی ‌نمی‌­تواند بیش ‌از این ‌ادامه ‌یابد؛ به عنوان مثال، اکنون‌ تهران ‌در کنار شهرهایی ‌چون ‌داکا و ‌نیومکزیکو ‌به «سیاه‌­چاله» ‌تبدیل شده‌است، به ‌این ‌معنا که ‌بخش ‌بزرگی ‌از ‌سرمایه ‌ملی ‌را می‌­بلعد، اما در نهایت حتی از فراهم ‌آوردن ‌زیست ‌مطلوب ‌برای ‌ساکنان‌ خودش ‌نیز ‌ناتوان ‌است، چه‌ رسد ‌به ‌اینکه‌ بخواهد با شهرهای ‌جهانی ‌رقابت‌ ‌و ‌سرمایه­‌های بین‌المللی را جذب کند.

پرهیز تدوین مدل مفهومی حق به شهر در کلانشهر اصفهان را ضروری دانست و گفت: «مفهوم حق به شهر» می­‌تواند به عنوان یک ابزار در رنسانس علیه جهانی‌­سازی سرمایه داری مطرح شود که دیدگاه­‌های آن به کاهش سطوح دموکراسی، ناعدالتی روزافزون و مسایل اجتماعی بیشتر منجر شده است.

وی تصریح کرد: «حق‌ به ‌شهر» در ایران ‌برای ‌مقابله ‌با کارکردهای نامناسب اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی شهر ‌ضرورتی‌ تام ‌دارد ‌و ‌با توجه‌ به ‌اهمیت ‌در حال‌ ظهور آن ‌در گفتمان‌­های مدنی، ‌دانشگاهی ‌و تخصصی‌ درباره شهر لازم‌ است ‌بحث ‌فلسفی ‌آن ‌بررسی شود، بنابراین ضرورت دارد از طریق برگزاری نشست خبرگان و دعوت از صاحب­‌نظران نسبت به تدوین این مدل برای کلانشهر اصفهان اقدام به عمل آوریم.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۸۳۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان

 مدیر طرح بازافرینی شهری شهرداری اصفهان در جلسه مربوط به طرح نوسازی و بازآفرینی محله جامی اصفهان با بیان لزوم استفاده از مشارکت مردم در اجرای طرح بازآفرینی شهری گفت: اگر بخواهیم طرح بازآفرینی را در شهر اجرا کنیم باید با دعوت و مشارکت مردم انجام پذیرد.

حسن سلمانی افزود: بازآفرینی محله جامی با اجرای همزمان ۵ طرح خدماتی و نوسازی شهرداری اصفهان با جدیت در حال انجام است.

او گفت: برای جلب رضایتمندی و امیدآفرینی هر چه بیشتر شهروندان ساکن در این محدوده و جلب مشارکت و ظرفیت‌های سرمایه گذاری در محله جامی در جهت تحقق برنامه‌های بازافرینی محله  باید دفتر مشارکت محلی از طریق مدیریت شهری با محوریت شهروندان راه اندازی شود.

سلمانی با تشریح اقدامات پیشرو و ظرفیت‌های ایجاد شده از طریق ضوابط و تشریح ان‌ها برای شهروندان نسبت به مشارکت شهروندان در تحقق بازافرینی تاکید کرد و گفت: شهرداری  مزایا و تسهیلات خوبی  برای متقاضیان بازافرینی و نوسازی درنظر گرفته اما  نیاز است تمام ارگان‌های اجرایی در این امر مشارکت کرده و مردم به عنوان صاحبان شهر ، اصل جدایی ناپذیر این مشارکت هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • پایان رقابت طرح‌ها در ره‌آورد فناورانه حمل‌ونقل شهری اصفهان
  • هوای کلانشهر اصفهان پاک است
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • آماده‌باش گرو های رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان برای رفع آب‌گرفتگی‌ها
  • آماده‌باش گرو های پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تا اتمام رفع آب‌گرفتگی‌ها
  • آینده‌نگری در ورزش برای پرورش استعدادها ضروری است
  • راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک ضروری است
  • خطرناک‌ ترین استان در بحران فرونشست
  • ارتقای حمل‌ونقل عمومی در پرند ضروری است
  • به مفهومی به اسم شبکه تنظیم گری کشوری نیاز داریم