Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@14:45:50 GMT

نقش آیات قرآن بر روی آثار هنری حصیربافی در خوزستان

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۸۳۶۷۷

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، فراخوان هفته قرآن و عترت استان خوزستان، در رشته‌های شعر، داستان کوتاه، هنرهای تجسمی، نمایش، فیلم‌نامه‌نویسی، رسانه مجازی و صنایع دستی و همچنین رشته‌های قرآنی شامل تواشیح و ابتهال و حفظ و تلاوت آذرماه امسال در سطح استان منتشر شد و محوریت آثار قرآن و عترت و بخش ویژه آن نیز شهدای مدافع حرم و اربعین حسینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از رشته‌های این هفته صنایع دستی است که با محوریت صنایع دستی چوبی و حصیربافی برگزار شد.

فاطمه بروایه، دبیر بخش صنایع دستی هفته قرآن و عترت خوزستان در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان در این باره گفت: با انتشار فراخوان هفته قرآن و عترت در این بخش بیش از 100 اثر از هنرمندان سراسر استان در زمینه صنایع چوبی و حصیر به دست ما رسید.

وی با اشاره به مشارکت اقشار مختلف مردم در این بخش اظهار کرد: زنان، دختران، مردان، دانشجویان، معلولان و هنرمندان میراث فرهنگی در این جشنواره شرکت کردند.

بروایه درباره موضوع جشنواره که قرآن و عترت عنوان شده است، گفت: در زمینه صنایع دستی چوبی پیش از این آثاری در زمینه قرآن تولید شده است، اما اولین بار است که جشنواره حصیربافی با موضوع قرآن کریم برگزار می‌شود.

دبیر بخش صنایع دستی هفته قرآن و عترت خوزستان افزود: تا به حال آیات قرآنی روی حصیر نوشته نشده است، برای این کار، طرحی تهیه شد و در اختیار هنرمندان حصیرباف قرار گرفت که بر اساس آن آیات قرآنی و نام‌های ائمه(ع) را روی حصیر کار کنند.

وی با بیان اینکه قرآن کریم جایگاه ویژه‌ای بین مردم دارد، گفت: با توجه به اینکه قرآن کریم موضوع جشنواره صنایع دستی شده است، زمینه توجه بیشتر مردم به این آثار را فراهم می‌کند. علاوه بر این ایده‌ای برای برنامه‌های آینده است که آیات قرآن بیشتر روی صنایع دستی کار شود و هنرمندان گمنام شناسایی شوند.

بروایه در پایان گفت: آثار رسیده پس از داوری در نمایشگاهی در محل نمایشگاه بین‌المللی اواخر بهمن‌ماه در معرض بازدید عموم مردم قرار می‌گیرند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۸۳۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب وزارت علوم به میزبانی بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه قرآن


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جلسه یکصد و سی و ششم مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها با حضور مدیران فرهنگی و قرآنی دستگاه‌های دانشگاهی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

در این نشست چهار دستور بررسی شد، در نخستین دستور که به ارائه گزارش نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی از وضعیت برپایی بخش دانشگاهی سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اختصاص یافت، بحث‌های مختلفی در مورد کم و کیف این بخش مطرح شد و در نهایت مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی میزبان بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن، گزارشی درباره ضعف‌ها و مشکلات نمایشگاه قرآن ارائه دهد.

همچنین در ادامه بررسی دستور نخست، وزارت علوم به عنوان میزبان بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن معرفی شد. این نمایشگاه اواخر سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

در ادامه حجت‌الاسلام والملسمین سیدرضا طاهری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم که میزبان گزارش جشنواره نهج‌البلاغه است، گزارشی از این جشنواره ارائه کرد. در این بخش مقرر شد با حضور رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، معاونان و مدیران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و تاثیرگزاران حوزه نهج‌البلاغه نشستی تشکیل شود و در آن تصمیم‌سازی‌هایی درباره فعالیت‌های بیشتر در حوزه نهج‌البلاغه اخذ شود.

از دیگر مصوبات مربوط به این دستور تشکیل کانون نهج‌البلاغه در دانشگاه‌ها بود که بر اساس این مصوبه مقرر شد هر دانشگاه یک کانون نهج‌البلاغه داشته باشد.

در بخش دیگری از این نشست گزارش دستگاه‌ها از جشنواره‌های داخلی قرآن و عترت و نیز گزارشی از تمهیدات در نظر گرفته شده برای برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت ارائه و پس از طرح مباحث مختلف مقرر شد زمان و مکان اختتامیه سی و هشتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت که به میزبانی وزارت بهداشت برگزار می‌شود، در نشست آینده مجمع مشورتی اعلام شود.

تصمیم‌گیری برای اضافه شدن یا اضافه نشدن بخش اساتید و کارکنان به جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان نیز به جلسه آینده مجمع مشورتی موکول شد.

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد
  • انتخاب وزارت علوم به میزبانی بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه قرآن
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • نمایشگاهی از صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای وابسته در زابل
  • برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن و عترت و نماز به میزبانی شهر کهک
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • نمایشگاه صنایع‌دستی در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد