Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهریار زرشناس گفت: شبه‌مدرنیته ایرانی محصول دست استعمار بود که می‌خواست ایران را جزء کشورهای پیرامونی و تحت‌سلطه خود سازد و منابع ملی و نیروی کار ما را استثمار کند.

به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر پرسش و پاسخی از شهریار زرشناس در مورد مدرنیته است که در ادامه می خوانید؛

سوال: آقای زرشناس آیا مدرنیته یک پروژه است و آیا منتقدان مدرنیته گرفتار توهم توطئه نیستند؟

جواب: من به مسئله اینکه گاهی در تاریخ یا حوادث توطئه وجود دارد قائلم، اما هرگز ظهور تاریخ غرب و پیداش دوره غرب مدرن را حاصل توطئه یا پروژه‌ای از پیش طراحی‌شده یا محصول نشستن عده‌ای دور هم یا روندی خودآگاهانه محض ندانستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جلد اول کتاب «تاریخ غرب باستان» مبنای نظری ظهور غرب برپایه حکمت معنوی تاریخ را اینگونه توضیح داده‌ام  که یک «وقت» تاریخی از پی افول «وقت» تاریخی دیگری ظاهر می‌شود. زمانی که «وقت دینی» به پایان رسید و وقت شرقی یا اسطوره‌ای پدید آمد و حقیقت دین در غبار شرک پنهان شد.

از قرن (۷ و ۸ ق.م) شرک اسطوره‌ای نیز گرفتار حجاب می‌شود و تاریخ غرب شکل می‌گیرد که بر مبنای یک نیست‌انگاری است که در سیر خود به انکار و طغیان علیه ولایت الهی تبدیل می‌شود.

البته در بستر تحولات تاریخی همیشه فرآیندهای مبتنی بر اراده انسان‌ها وجود دارد. ما نمی‌توانیم منکر وجود و توطئه سازمان‌های جاسوسی و فرقه‌های نهان‌روش و فراماسونری شویم. اما من هیچ‌گاه تاریخ غرب را بر اساس توطئه آگاهانه شرح نداده ام.

به نظر من تاریخ، ظهور و اختفاء «وقت‌»هایی است که بر ما ظاهر می‌شود و «وقت غربی»، وقتی است که مبتنی بر نیست‌انگاری پدید آمده و به حقیقت پشت کرده است.
 این نیست‌انگاری و نادیده گرفتن حقیقت در عالم غرب مدرن به اوج رسیده و مدرنیته در مقام نفس مدبر، وجود تاریخی این عصر را هدایت می‌کند.

اما درباره ظهور و پذیرش ماهیت، لوازم و تبعات غرب مدرن در ایران و جوامع مانند آن و هضم شدن در نظام جهانی سلطه با فرآیندهای زیادی مبتنی بر توطئه مواجهیم. شبه‌مدرنیته ایرانی محصول دست استعمار بود که می‌خواست ایران را جزء کشورهای پیرامونی و تحت‌سلطه خود سازد و منابع ملی و نیروی کار ما را استثمار کند.

اما رخداد مدرنیته و ظهور غرب مدرن روند تاریخی بود نه حاصل فرآیندهای توطئه.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۸۴۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استعمار غربی‌ها در استخدام پرستار از کشور‌های فقیر

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ روزنامه گاردین نوشت رهبران بین المللی پرستاری می‌گویند کشور‌های ثروتمند، به منظور رفع کمبود نیروی انسانی لازم، با جذب پرستاران کشور‌های فقیر، وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی در کشور‌های نیمکره جنوبی را بدتر کرده اند.
هوارد هاتون (Howard Catton)، رئیس انجمن بین المللی پرستاران (International Council of Nurses) در نشست ماه جاری مقامات پرستاری قاره آفریقا که در کشور رواندا برگزار شد، خشم از اقدام کشور‌های نیمکره شمالی، در سوء استفاده از توان اقتصادی خود و استخدام پرستاران کشور‌های نیمکره جنوبی، کاملا آشکار بود. وی افزوده است کشور‌های ثروتمند با جذب پرستاران از کشور‌های فقیر، آن کشور‌ها را برای مدتی طولانی، به خود وابسته می‌سازند و رشد و توسعه نظام‌های بهداشت و درمان در کشور‌های نیمکره جنوبی را متوقف می‌کنند که نوعی استعمار جدید است.
براساس مقررات انتشار یافته سازمان جهانی بهداشت، از استخدام نیروی انسانی بهداشت و درمان از کشور‌های فقیر باید پیشگیری شود. سازمان جهانی بهداشت به همه کشور‌ها توصیه کرده است استخدام از کشور‌هایی که در "فهرست قرمز" قرار دارند، باید با توافق رسمی میان دولت‌ها اجرا شود.
هوارد هاتون معتقد است این مقررات فقط نوعی توصیه اخلاقی است و در عمل، توافق دو طرفه اندکی در جذب پرستاران کشور‌های فقیر دیده می‌شود.
دکتر بابوکار چام (Baboucarr Cham)، رئیس انجمن ملی پرستاران گامبیا" (National Association of Gambia Nurses) می‌گوید پرستاران گامبیا اکنون به اروپا و آمریکا می‌روند که مشکلات فراوانی برای مردم گامبیا ایجاد می‌کند. وی پیشنهاد کرده است در ازای هر پرستار گامبیایی که به کشور‌های ثروتمند می‌رود، باید هزینه آموزش دو پرستار پرداخت شود تا مردم گامبیا، از کمبود پرستار و ماما جان خود را از دست ندهند.
گاردین نوشت کشور‌های انگلیس، آلمان، کانادا، استرالیا و آمریکا همه با کمبود پرستار روبرویند و بخشی از نیاز خود را با استخدام پرستار از کشور‌های فقیر تامین می‌کنند.

دیگر خبرها

  • جنگ نرم و تضعیف اعتقاد جوانان از اهداف امروز دشمنان است
  • استعمار غربی‌ها در استخدام پرستار از کشور‌های فقیر
  • اول مدرن شویم، بعد از الاغ سواری به ماشین سواری روی بیاوریم یا برعکس ؟
  • کودتا و ناامنی در آفریقا؛ نقش استعمار فرانسه در قاره سیاه
  • ابومهدی المهندس؛ سرباز این فرمانده ایرانی بود /این شهید امروز ۷۰ ساله شد +عکس
  • استقبال از مسافران نوروزی در فسا
  • راهیابی آثار ۵ سینماگر ایرانی به جشنواره هات داکس
  • هیرکان دالانی برای گذر در رمز و راز‌های تاریخ/ گلستان فقط جنگل و دریا نیست
  • بازدید بیش از ۱۰ هزار نفر از موزه‌های اردبیل
  • مسجد میرزا آقاجانی اسدآباد بنایی به قدمت تاریخ