Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@00:16:10 GMT

«رمان انقلاب» از نظر محمدرضا سرشار

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۸۶۸۹۳

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدرضا سرشار؛ نویسنده و محقق، در شبکه اجتماعی خود، سلسله مقالاتی را درباره رمان انقلاب منتشر می‌کند که به ویژگی‌ها، چیستی و ماهیت رمان انقلابی پرداخته است.
نخستین مطلب وی با طرح پرسش‌هایی از قبیل رمان انقلاب چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا اصولاً می‌توان چیزی به‌عنوان رمان انقلابی- دینی و به طریق اولی، دینی‌ ـ نقلابی داشت؟ مطرح کرده و به آنها پاسخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بخشی از این مقاله می‌خوانیم؛ در یک نگاه کلی، پاسخ به این پرسش‌ها ممکن است ساده و روشن به نظر رسد، اما از آنجا که عده‌ای در داخل و خارج کشور و از گذشته تا حال، در این مورد تشکیک‌هایی کرده‌اند که اصل موضوع را نشدنی و غیرممکن جلوه داده است، به‌ناچار باید در ابتدا تکلیف خود را با این مقوله، روشن کرد. چرا که کار تبلیغات منفی و تشکیک‌ها به جایی رسیده که حتی در منتقدان و نویسندگان مذهبی و انقلابی نیز تأثیر گذارده است. برای مثال یکی از فعالان این جریان، در مطلبی در این باره، آورده است: «ادبیات داستانی انقلاب اگر بخواهد تحلیلی بر مبنای داستانی پیدا کند، نخست باید در تعریفی داستان و رمان بودن خود را ثابت کند، چگونه می‌توان با تعریفی اومانیستی از رمان یا تعریفی مارکسیستی از جامعه، رمان انقلاب را به لحاظ ادبی، رمان دانست؟»، بنابراین باید ابتدا دید رمان چیست؟ سپس به این پرسش پاسخ داد که رمان دینی یا انقلابی یا روشن‌تر از آن، «رمان انقلاب اسلامی» می‌تواند نوشته شود؟ ضمن آنکه در صورت دریافت پاسخ مثبت برای این پرسش‌ها، باید تعریف و منظور از رمان انقلاب را نیز مشخص کرد.

برای خواندن ادامه مطالب رمان انقلاب به mrsarshar@ بپیوندید.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۸۶۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی گالری، «امروزِ دیروز» عنوان نمایشگاه آثار بهنام کامرانی با نگاه به بازنمایی و عدم بازنمایی در هنر معاصر است. او میان مدیوم عکس و نقاشی فاصله‌گذاری کرده است. آثار کامرانی در این مجموعه بر پایه‌ عکس‌های قدیمی اما در مسیر و با نتیجه‌ای معاصر خلق شده و در کنار چیدمان و ویدیو به نمایش درمی‌آید.

کامرانی در بخشی از بیانیه این مجموعه نوشته است: «پرسش از نقاشی یا عکاسی؟ پرسش از بازنمایی، از تاریخ، از چهارچوب‌های حاشیه و حاشیه‌بندی. مجموعه‌ «امروزِ دیروز» برای من فراتر از نقاشی یا از آن خودسازی عکس‌های خانوادگی است. سنجیدن ظرفیت‌های نقاشی و تعمق در امکانات پیش کشیدن تصاویر است. بازگشت به دیدنِ دیده شده‌هاست در آلبوم‌هایی از خانواده و دیگران: قدرت پدر در اوج جوانی، زیبایی زنی ناشناس بر چمن‌ها یا میزی چیده شده در حیاط به وقت تابستان و لباس‌ها و ژست‌ها در مکان‌ها».

علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند هر روز تا تاریخ سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و روزهای جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، بالاتر از پل پارک‌وی، رو به روی بانک صنعت و معدن، پلاک ۲۷۹۸، مجموعه آرت‌هال مراجعه کنند.

کد خبر 6086700

دیگر خبرها

  • خودداری اریک تن هاخ از پاسخ به پرسش خبرنگاران منتقد
  • نوشیدنی‌های سرشار از آهن
  • ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود
  • پورفرجی:حضور امینی در شهرداری اهواز باعث ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلابی شده است
  • پاسخ شاعرانه افشین علا به شعر رهبر انقلاب
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • ۲ راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله
  • عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است
  • عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست