Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@01:05:50 GMT

شبکه اسپانیایی‌زبان صداوسیما شش‌ساله شد

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۸۸۳۵۵

شبکه اسپانیایی‌زبان صداوسیما شش‌ساله شد

شبکه هیسپان تی‌وی یازدهم بهمن ماه شش سال قبل با حضور سید عزت‌الله ضرغامی (رییس وقت صداوسیما)، علی‌اکبر صالحی (وزیر امور خارجه در آن دوره)، محمد سرافراز (معاون وقت برون مرزی صداوسیما) و نمایندگانی از کشورهای کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه و بولیوی برگزار شد.

در آن زمان اعلام شد که هیسپان تی‌وی اولین و تنها شبکه اسپانیایی زبان ۲۴ ساعته‌ای است که در خاورمیانه و آمریکای لاتین پخش می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳۰ سال قبل از راه‌اندازی هیسپان تی‌وی، رادیو اسپانیایی در معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما راه‌اندازی شد و بعد از آن مسوولان صداوسیما تصمیم گرفتند یک شبکه تلویزیونی اسپانیایی‌زبان نیز داشته باشند تا ۶۰۰ میلیون نفر در دنیا را با برنامه‌هایشان پوشش دهند.

خبرنگار ایسنا در آستانه ششمین سال راه‌اندازی هیسپان‌ تی‌وی گفت‌وگویی با مدیر تولید شبکه انجام داده است و وی مطالبی را درباره رویکردهای شبکه، عملکرد آن در فضای رسانه و راه‌های گسترش مخاطبان بیان کرده است.

چرا هیسپان تی‌وی فیلم‌ پخش می‌کند؟

فهیمه اسماعیل‌پور درباره مخاطبان هیسپان تی‌وی می‌گوید: مخاطبان ما خیلی به جذابیت‌های معمول رسانه‌ای در جذب خود، توجه نمی‌کنند و بیشتر محتوای برنامه برای آن‌ها در اولویت قرار دارد.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر هیسپان تی‌وی را به عنوان یک شبکه خبری می‌شناسند. ما برای تکمیل بخش‌های خبری خود و تعمیق اطلاع‌رسانی، برنامه‌هایی تولید می‌کنیم که در کنار اخبار بتوانیم برای تبیین موضوعات خاص کارکرد پیدا کنند و در مرحله بعد به شکلی حرفه‌ای جریان سازی کنیم.
برای اینکه مخاطبان منطقه آمریکای لاتین دارای فرهنگی خاص هستند و مانند انگلیسی زبان‌ها با اخبار رفتار نمی‌کنند، برای جذب مخاطب بیشتر و به اصلاح نرم بودن بخش خبری شبکه و در لایه دوم ماجرا، نشان دادن سبک زندگی و رفتار یک ایرانی مسلمان، بخش فیلم‌های سینمایی خود را نیز به کنداکتور پخش شبکه اضافه کردیم و هفته‌ای یک بار و آن هم آخر هفته‌ها، یک فیلم سینمایی دوبله شده توسط دوبلورهای حرفه‌ای به زبان اسپانیایی برای مخاطبان خود پخش می‌کنیم.

او با اشاره به معیارهایی برای پخش فیلم‌های سینمایی اظهار می‌دهد: درباره انتخاب فیلم‌های سینمایی ایرانی برای دوبله به زبان اسپانیایی باید بگویم که سلیقه ما با سلیقه مردم آمریکای لاتین کاملا متفاوت است. به عنوان نمونه فیلم «به خاطر خواهرم» یک فیلم تلویزیونی با داستانی بسیار ساده، بازی‌های آماتور که شاید شما حتی برای دیدن آن وقت نگذارید، با بازدید و استقبال خیلی زیادی از طرف مخاطبان ما همراه بوده است و فکر کنم دانلود آن به مرز ۲ میلیون رسیده باشد. در جوامع هدف ما آنقدر موضوعات پیش پا افتاده، خیانت و ضد خانواده پخش می‌شود که به سینمای ما علاقه مند می‌شوند. آن‌ها سینمای ما را یک سینمای پاک و سالم می‌شناسند که به معنویت و خانواده اهمیت می‌دهد و همه این‌ها از پیام‌ها و بازخوردهایی که از مخاطبان دریافت می‌کنیم، پیداست.

مردم عادی آمریکای لاتین شناخت خاصی از ایران ندارند
 

مدیر تولید شبکه هیسپان تی‌وی چنین ادامه می‌دهد: «ایران» و «منطقه خاورمیانه»، شرایط و تحولات آن‌ها در سیاست‌گذاری‌های تولید برنامه ما به شدت اهمیت دارد به دلیل اینکه افرادی که در منطقه آمریکای لاتین زندگی می‌کنند، شناخت اندکی از این منطقه به خصوص ایران دارند. به جرأت می‌توانم بگویم به جز قشر فرهیخته کشورهای منطقه، مردم عادی به هیچ وجه شناخت خاصی از ایران و مردمان آن ندارند، همان طوری که شاید مردم ما در حال حاضر اطلاعات اندکی از ۲۲ کشور منطقه آمریکای لاتین داشته باشند و در نهایت اطلاعات دسته چندم و فیلتر شده‌ای که رسانه‌ها از ایران و منطقه برای آن‌ها رسانه‌ای کرده‌اند، تنها شناخت آن‌ها از منطقه ماست. به همین دلیل اطلاع رسانی و تولید برنامه‌های فرهنگی و ... در قالب مستند، برنامه‌های گفت و گو محور و ... درباره خاورمیانه و ایران در اولویت‌های نخست ما قرار دارد.

او به تحولات منطقه آمریکای لاتین اشاره و بیان می‌کند: تحولات و اتفاقات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که در منطقه آمریکای لاتین در حال جریان است و اتفاقاتی که در کشور اسپانیا می‌افتد نیز برای ما در تولید برنامه اهمیت دارد. ما در هیسپان، اسپانیا را از کشورهای آمریکای لاتین جدا کرده‌ایم زیرا این کشور دارای فرهنگ و سیاست کاملا متفاوتی از کشورهای آمریکای لاتین است، به نحوی که اکثر کشورهای منطقه از اسپانیا به خاطر استعمارگری‌هایی که انجام داده، ضربات فراوانی دیده‌اند. اسپانیا و دولتمردان آن همیشه از زاویه دید برتر به مردم کشورهای آمریکای لاتین نگاه کرده‌اند و همیشه این غرور و فخر را در رفتار خود با مردمان این کشورها نشان داده‌اند.

اسماعیل‌پور اضافه کرد: اتفاقی که در منطقه آمریکای لاتین نیز افتاده، این است که اکثر این کشورها نیز مانند ما از غرب و آمریکا در طول تاریخ ضربه و خسارات فرهنگی و اقتصادی دیده‌اند و در این خصوص حرف‌های مشترک زیادی برای گفتن داریم و وقتی در برنامه‌های خود از خباثت ها و خوی استکباری آمریکا می‌گوییم، دقیقا آن‌ها درک می‌کنند که مقصود ما چیست و اذهان مردمان این منطقه آمادگی بسیار زیادی برای پذیرش حرف‌های ما در این باره دارد. به همین خاطر یکی از اولویت‌های رویکردی مهم ما در برنامه سازی، مبارزه با امپریالیسم جهانی است.

هدف از تعیین شعار «هیسپان؛ پلی به کشورهای آمریکای لاتین»


او در پاسخ به این پرسش که هدف از تعیین این شعار «هیسپان؛ پلی به کشورهای آمریکای لاتین» چه بوده است، اظهار می‌کند: هدف ما از این شعار این بوده که در واقع از ایران و منطقه خاورمیانه پلی برای دوستی بیشتر با کشورهای آمریکای لاتین زده شود تا این دو منطقه به دلیل تجربیات و دیدگاه‌های مشترک، اتحاد و همدلی بیشتری با یکدیگر داشته باشند و در مرحله بعد، اتحاد و همفکری بین خود کشورهای منطقه آمریکای لاتین مد نظر ما بوده است تا این دوستی عمیق‌تر، زمینه ساز اتحاد بیشتر بین آن‌ها را فراهم کند. در راستای همین هدف، ما برنامه‌ای تحت عنوان «ما یکی هستیم» تولید کردیم و در این برنامه سعی کردیم به نقاط مشترک فرهنگی کشورهایی مانند آرژانتین، ونزوئلا، کلمبیا، کوبا و مکزیک اشاره کنیم تا باعث اتحاد فرهنگی بیشتری در بین این کشورها شویم و به شعار شبکه رنگ واقعیت ببخشیم.

مدیر تولید شبکه هیسپان تی وی با اشاره به برنامه‌سازی درباره تحولات ایران برای شناخت بهتر مردم آمریکای لاتین، اضافه می‌کند: به خاطر دارم چند سال پیش به بهانه سمینار و همایشی به یکی از کشورهای منطقه آمریکای لاتین سفر کرده بودم و البته از قبل با توجه به اینکه سال‌ها در آن کشورها زندگی کرده بودم، این شناخت را داشتم ولی این بار این فرضیه کامل‌تر شد و از من سوال می‌کردند که آیا در ایران مردم هنوز با شتر جا به جا می‌شوند و یا پوشش و حجاب من برای آنها مورد سوال بود. در نتیجه برای اینکه ما بتوانیم نفوذ خبری بیشتری در کشورهای هدف خود داشته باشیم باید برنامه‌های به اصطلاح نرم‌تری نیز تولید کنیم و همین بهانه و نکاتی که یادآوری شد، از عدم شناخت صحیح ایران، باعث شد که ما به سمت تولید برنامه «ایران» برویم که در این برنامه سعی شده جاذبه‌های هنری، تاریخی و گردشگری کشورمان در قالب گزارش‌هایی برای مخاطبان شبکه آماده شود که خوشبختانه با استقبال فراوان مخاطبینمان رو به رو شده است. ( البته شروع تولید این برنامه از پرس تی وی کلید خورد و در ادامه ما هم سعی کردیم در هیسپان چنین برنامه‌ای داشته باشیم).

او ادامه می‌دهد: رسانه‌های منطقه سعی می‌کنند مردم را در ناآگاهی و یک سطح اولیه اطلاعات نگه دارند تا آن‌ها در همان لذت آنی و زودگذری که جزو فرهنگ آنها محسوب می‌شود، باقی بمانند و از مشکلات اصلی غافل شوند؛ در صورتی که ما سعی داریم در برنامه‌های خود این نکته را به آن‌ها یادآوری کنیم که نکات مهم تری نیز وجود دارد که با توجه بیشتر به آن‌ها، مشکلات مهم تر کشور خود را حل کنند.

دو دو تا چهارتا که کنیم نباید این خروجی‌مان باشد


اسماعیل پور درباره روند فعالیت هیسپان تی وی در این چند سال و برنامه‌های این شبکه اظهار می‌کند: بعضی اوقات در خلوت خود به این موضوع فکر می‌کنم و واقعا اگر لطف خدا و همت همکارانی که به طور شبانه روزی در این شش سال فعالیت کرده‌اند، نبود ما هیچ وقت به این جایگاهی که الان در آن قرار داریم، نمی‌رسیدیم. دو دو تا چهارتا که بکنیم، با مشکلاتی مثل کمبود بودجه، کم لطفی‌ها و روال معمول سیاست گذاری‌ها برای شبکه‌های برون مرزی، نباید به این خروجی ختم شود. ولی تلاش دوستان هیسپان تی وی و مهم تر از همه چیز لطف خدا شامل حال ما شده است و از سوی دیگر، مخاطبان ما نیز این نیاز به موضوعات را داشته‌اند که به سمت ما آمده‌اند. معمولا اغلب برنامه‌هایی که با موضوع آمریکا( ایالات متحده) می سازیم، با استقبال مخاطبان ما مواجه می شوند و این نشان می دهد که مخاطبان گمشده ای دارند که در اینجا پیدا کرده اند. به عنوان مثال وقتی در برنامه «شکاف اقتصادی» ( با موضوعات نگفته اقتصاد کشورها) درباره ایالات متحده و ارتباط آن با کشورهای آمریکای لاتین صحبت می‌کنیم، بازخوردهای خیلی خوبی از مخاطبان دریافت می‌کنیم. البته نیاز به مخاطب سنجی عمیق تری داریم تا این علت را جستجو کنیم. بینندگان ما به اصطلاح آنقدر از اغوای رسانه‌ای و جذابیت‌های مصنوعی موجود خسته شده‌اند که هیسپان تی وی را به عنوان یک رسانه جایگزین انتخاب کرده‌اند.

او به برنامه «دژ آپاچی» اشاره کرده و می‌گوید: برنامه «دژ آپاچی» با اجرای «پابلو ایگلسیاس» روی آنتن می‌رود. او ابتدا در اسپانیا به عنوان یک کارشناس و مجری با ما در ارتباط بود و کم کم دارای یک محبوبیت عمومی در بین مردم شد تا جایی که حزب سیاسی تشکیل داد و در پارلمان اروپا رای آورد و تبدیل به کاندیدای ریاست جمهوری اسپانیا شد. تصور کنید در آن مقطع روزنامه‌ها و رسانه‌های اسپانیا از هیسپان به عنوان حامی مالی ایگلسیاس نام می‌بردند در حالی که در واقع این گونه نبود و او به عنوان یک مجری برای ما برنامه اجرا می‌کرد. همین باعث شد که به دلیل نقض حقوق بشر!!! شبکه هیسپان تی وی را که آن موقع جزو شبکه های دیجیتال اسپانیا بود و مردم به راحتی ما را تماشا می‌کردند، از سیستم پخش دیجیتال حذف کنند. البته تعدادی از ماهواره‌ها هم ما را تحریم کردند و نکته جالب ماجرا این است که هنوز با تمام این محدودیت‌ها، این برنامه به شدت از طرف مخاطبان ما دیده می‌شود. «در جستجوی حقیقت» با اجرای روبرتو دلا مادرید و با موضوع تحولات خاورمیانه، عنوان دیگری از نمونه‌ای موفق هیسپان تی وی است که مورد استقبال بالای مخاطبان ما است. برنامه‌ای زنده و با موضوعی خاص که هر شب حدود نیم میلیون نفر بیننده دارد.


اسماعیل پور ادامه می‌دهد: معمولا مخاطبان ما خیلی به جذابیت‌های معمول رسانه‌ای در جذب خود، توجه نمی‌کنند و بیشتر محتوای برنامه است که برای آن‌ها در اولویت اهمیت است. برنامه «قاره‌ها» ی ما با اجرای «سباستین سالگادو» با تحلیل کارشناسی موضوعات روز سیاسی و اقتصادی که در آرژانتین تولید می‌شود، توانسته مخاطبان فراوانی برای خود دست و پا کند و کار به جایی رسید که شبکه آرژانتینی BarricadaTv در تعاملی که با شبکه هیسپان تی وی ایجاد کرد، در اولین اقدام، شروع به پخش دو برنامه از مهم ترین برنامه های هیسپان تی وی، یعنی «در جستجوی حقیقت» و «قاره ها» کرد که این خود نشان دهنده محبوبیت این برنامه‌هاست. وقتی چنین اقداماتی را شاهدیم یا مثلا دو برنامه «ایران تودی» و «ایران» هیسپان به خاطر جذابیت و پرمخاطب بودن در بین شبکه های اسپانیایی زبان و استقبالی که بینندگان از آنها دارند، راهی کنداکتور پخش شبکه «مولتی ویسیون»کوبا می‌شود؛ همه اینها نشان می‌دهد ما خوشبختانه در این سال ها توانسته‌ایم با برنامه ریزی و سیاست گذاری درست، به شبکه های پر مخاطب کشورهای آمریکای لاتین هم نفوذ کنیم.
 

همکاری هیسپان تی‌وی با شبکه «تله‌سور» ونزوئلا

مدیر تولید شبکه هیسپان تی‌وی درباره همکاری با شبکه «تله سور» برای ساخت برنامه اظهار می‌کند: ما در حال تهیه برنامه‌ای مشترک با موضوع نفت، انرژی و تبادلات این منبع مهم با شبکه «تله سور» یکی از پرمخاطب ترین شبکه‌های منطقه آمریکای لاتین هستیم که این خود اتفاقی مهم در حوزه تبادلات رسانه‌ای محسوب می‌شود چون شبکه «تله سور» یک شبکه چند ملیتی است که پایگاه اصلی آن در ونزوئلا است و تمام موضوعات مربوط به منطقه آمریکای لاتین را بررسی کرده و با پخش زمینی و دیجیتال خود در اکوادور و ونزوئلا و از طریق پخش ماهواره، کل قاره آمریکا، اروپای غربی و شمال آفریقا را پوشش خبری می‌دهد و به دلیل رویکرد ضد امپریالیستی خود، طرفداران فراوانی در منطقه کشورهای آمریکای لاتین دارد.

فهیمه اسماعیل پور در پایان می‌گوید: امیدوارم مدیران رسانه ملی، نگاه عمیق تر و خاص تری به شبکه های برون مرزی و به خصوص هیسپان تی وی داشته باشند. چون حمایت از رسانه و به ویژه شبکه‌های برون مرزی می‌تواند تاثیرات مثبت آشکاری در عملکرد سیاست‌ها و اهداف کلی نظام داشته باشد. اگر ما بودجه مجزایی داشته باشیم و تا این حد با محدودیت جلو نرویم، می‌توانیم امیدوار باشیم با تلاشی که دوستان هیسپان تی وی در این سال‌ها از خود نشان داده‌اند و خود را به خوبی اثبات کرده‌اند، تاثیرگذاری و نفوذ بیشتری در اقشار گوناگون مخاطبان و رسانه‌های هدف خود داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۸۸۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکای شعله‌ور!

حالا چشم مردم آمریکا و البته جهانیان به برخوردهایی از پلیس این کشور باز می‌شود که پیش از این از سمت خود آمریکایی‌ها در سراسر جهان مورد اعتراض بود. عکس‌هایی از تک‌تیراندازهای آمریکایی بر بام خانه‌های مشرف به دانشگاه‌های آمریکا از جمله تصاویر فراگیر شده این روزهاست. ویدئوهای سرکوب و بازداشت معترضان هم چیزی نیست که آمریکایی‌ها بتوانند آن را زیر فرش پنهان کنند و رسوایی آنها تا جایی پیش رفته که حتی دادستان‌جورجیا به‌صراحت اعلام کرده است «دانشجویان را سرکوب کنید.» و یک اکانت توییتری منتسب به ارتش رژیم صهیونیستی تهدید کرده با شناسایی این دانشجویان با آنها برخورد خواهد کرد! در همین ارتباط نیز سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای به سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از ملت فلسطین واکنش نشان داد. دولت و کنگره آمریکا به‌رغم مخالفت شدید افکار عمومی خود در ادوار مختلف به‌ویژه در روزهای اخیر حمایت‌های گسترده‌ای از جنگ و تجاوز اسرائیل علیه فلسطین کرده‌اند. دولت آمریکا روز پنجشنبه‌ ۳۰ فروردین، قطعنامه درخواست عضویت کامل کشور فلسطینی را در سازمان ملل متحد وتو کرد. وتوی این قطعنامه از سوی آمریکا در حالی صورت گرفت که فرانسه، چین و روسیه، سه عضو دائم شورای امنیت و همچنین دو متحد آمریکا یعنی ژاپن و کره جنوبی به پیش‌نویس این قطعنامه رأی مثبت داده بودند. همچنین مجلس سنای آمریکا به‌تازگی یک بسته کلان حمایت مالی از اسرائیل را شامل ۱۷میلیارد دلار به تصویب رساند که چهار میلیارد دلار آن صرف تکمیل سیستم‌های دفاع موشکی اسرائیل خواهد شد. پس از این اقدامات بود که شعله‌های خشم دانشجویان آمریکایی علیه حامیان اسرائیل از جمله در دانشگاه‌های این کشور بالا گرفت. اکنون امواج خروشان اعتراض دانشجویان علیه اسرائیل تقریبا به سراسر آمریکا سرایت کرده و تظاهرات دانشجویان طرفدار فلسطین به‌عنوان مهم‌ترین جنبش ضد اسرائیلی تاریخ آمریکا در ده‌ها دانشگاه آمریکا و اروپا با قدرت خواستار پایان یافتن جنگ در غزه، آتش‌بس و عدم حمایت حاکمان کاخ سفید از صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان شده است. این درحالی است که برخی نمایندگان رسانه‌ها و ناظران بین‌الملل پیش‌بینی کردند چادرهای اعتراضی دانشجویان در روزهای آتی بخش‌های بیشتری از آمریکا و اروپا را فرا می‌گیرد. 

دیگر خبرها

  • تلویزیون «جام‌جم» را تعطیل کرد؟
  • محمدحسن روزی‌طلب سرپرست اداره کل برنامه‌های سیاسی صداوسیما شد
  • ببینید | سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • پخش گفتگوی اختصاصی با همسر شهید طهرانی مقدم از شبکه خبر
  • آمریکای شعله‌ور!
  • سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب + فیلم
  • ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • (ویدئو) سکانس خنده‌دار از حرف زدن نعیمه نظام‌دوست به زبان روسی