Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-19@23:01:36 GMT

سال ۹۷ به خودکفایی در تولید بنزین می‌رسیم

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۸۹۳۰۸

سال ۹۷ به خودکفایی در تولید بنزین می‌رسیم

به گزارش جهان نيوز، احمد محمدی، مشاور وزارت نفت و معاون حقوقی پتروشیمی امیرکبیر و تبریز، در برنامه دوباره ایران، پیشرفت و آبادانی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی در حوزه نفت و صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ اهمیت استراتژیک، اقتصادی و سیاسی نفت، وزارت نفت تاسیس و به سازمان‌های پایین دستی از جمله شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پیروشیمی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تقسیم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


  وی افزود: در سال ۵۷ در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ۲, ۵ میلیارد مترمکعب مصرف گاز ما بوده که یک درصد جمعیت شهری و روستایی ما را پوشش می‌دهد که این رقم در سال ۶۸، به ۹ درصد، در سال ۷۶، ۲۷ درصد، در سال ۸۴، ۶۲ درصد، در سال ۹۲، ۸۷ درصد و در سال ۹۶، ۹۵ درصد از جمعیت شهری و روستایی تحت پوشش مصرف گاز شهری و روستایی قرار گرفته‌اند.

مشاور وزارت نفت با بیان اینکه در بحث اکتشافات کارهای بسیاری اساسی صورت گرفته است، گفت: تا جایی که امکان داشته است میدان‌های مشترک نفتی و گازی را توسعه داده‌ایم و در حال حاضر ۸۰۰ میلیارد بشکه ذخیره نفتی داریم و با ضریب برداشت ۲۸ درصد حدود ۱۵۷ میلیارد بشکه نفت قابل برداشت داریم.

محمدی ادامه داد: میدان نفتی آزادگان و یادآوران در غرب کارون ۶۷ میلیارد بشکه ذخیره با ضریب ۷ درصد دارد که اگر این ضریب را به ۱۷ درصد برسانیم، ۶, ۷ میلیارد بشکه به ظرفیت کنونی ما اضافه می‌شود و درآمدی در حدود ۴۵۰ میلیارد دلار برای کشور خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در زمینه میادین مشترک تا رسیدن به ایده آل‌هایمان فاصله زیادی داریم، تصریح کرد: با توجه به آسیب‌هایی که ما در تحریم‌ها متحمل شدیم به همین دلیل هنوز به نقطه مناسب در برداشت از میادین مشترک نرسیده‌ایم اما در کمال قدرت مسائل مربوط به این میدان‌ها پیگیری می‌شود.

معاون حقوقی پتروشیمی امیرکبیر و تبریز در خصوص اینکه در صنعت پتروشیمی تحولات بسیار عظیمی را شاهد هستیم، گفت: پتروشیمی به عنوان صنعت پایین دست نفت ارزآوری بسیار بالایی برای کشورمان دارد. در سال ۵۷، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولیدات سالانه پتروشیمی ما بود که این رقم در سال ۹۶، به ۷۲ میلیون تن رسیده است.

محمدی تصریح کرد: با توجه به شرایط گذشته این روند توسعه‌ای مناسب بوده است، اما ایده آل ما این است که این رقم به حدود ۲۰۰ میلیون تن برسد که این امر در سند چشم انداز ۱۴۰۴ محقق خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در قراردادهای جدید نفتی بیشتر سرمایه گذاری‌های ما در جهت این بوده که بیش از ۶۰ درصد نیروی اجرایی از داخل کشور باشد، اما در تکنولوژی از نیروهای متخصص و سرمایه‌های خارجی می‌توانیم استفاده بکنیم.

مشاور وزارت نفت بیان کرد: انتظار داریم مجلس و دولت به طور کامل از ما حمایت کنند، زیرا اگر این قراردادها اجرایی شود به جایگاه‌های بهتری دست پیدا خواهیم کرد. ایده آل ما این است که در بودجه نویسی تا پایان برنامه ششم توسعه میزان اتکای ما به نفت ۲۰ درصد برسد و ۸۰ درصد مابقی از منابع دیگرباشد که این امر نیازمند تحول در پایین دست صنعت نفت است.

محمدی با بیان اینکه صادرات محصولات پتروشیمی به صورت مستقیم نیز نوعی خام فروشی است، گفت: بنده معتقد هستم که محصولات پتروشیمی باید دوباره فرآوری شود، ما می‌توانیم در صنعت پلاستیک، صنایع خودرو، هواپیما و همه صنایعی که ظرفیت‌های استفاده از این محصولات را دارند بهره ببریم که این امر در ایجاد اشتغال نیز کمک کننده است.

در لایحه بودجه سال ۹۷ حتی یک ریال برای واردات بنزین پیش بینی نکرده‌ایم که این امر بیانگر آن است که دولت مصمم شده بنزین را در داخل تولید کند در حال حاضر بنزین مصرفی ما به طور میانگین حدود ۷۲ میلیون لیتر در روز است که تا پایان سال از یک سوم پالایشگاه خلیج فارس بهره برداری می‌کنیم و همچنین از پالایشگاه‌های مختلف کشور به ظرفیت ما افزوده می‌شود و در سال ۹۷ به خودکفایی در تولید بنزین خواهیم رسید.
 
منبع: رادیو گفت‌وگو

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۸۹۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی ایران در تولید بذر اصلاح شده گندم دیم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: از ابتدای فعالیت این موسسه ۵۰ رقم گندم دیم برای افزایش و پایداری تولید در دیمزار‌های کشور معرفی شده است.

روستایی به مناسبت روز ملی گندم افزود: از این ارقام ۲۷ رقم گندم نان زمستانه برای مناطق سرد، ۱۲ رقم گندم دورم و ۱۱ رقم گندم دروم برای مناطق گرمسیری معرفی شده است.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح جهش تولید، کشاورزان با استفاده از ارقام جدید گندم و دستورالعمل‌های فنی این موسسه، تولید را در مزارع ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داده اند.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، تنوع زیاد ارقام گندم اصلاح شده این موسسه، موجب افزایش کیفیت تولید نان در کشور شده است.

وی افزود: با تلاش محققان و معرفی ارقام جدید، تولید گندم در کشور به پایداری رسیده و ایران در تولید بذر اصلاح شده گندم دیم به خودکفایی است به طوریکه در ۸۵ درصد مزارع دیم کشور، ارقام معرفی شده این موسسه کشت می‌شود.

روستایی افزود: از ۶ میلیون هکتار هکتار اراضی زراعی دیم کشور در بیش از ۵ میلیون هکتار ارقام موسسه دیم کاشته می‌شود.

در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ۱۰۷ رقم بذر، معرفی و بذر آنها در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت آذربایجان شرقی و شهرستان مراغه دیمزار‌های ۲۰ استان کشور را تحت پوشش قرار داده است.

دیگر خبرها

  • برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید و پایداری در خودکفایی گندم کشور
  • تلاش برای خودکفایی در تولید بذر گندم در سیستان و بلوچستان
  • ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • افزایش بیش‌از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • خودکفایی ایران در تولید بذر اصلاح شده گندم دیم
  • تولید در پتروشیمی غدیر به ۱۲۰ درصد ظرفیت اسمی رسید
  • تولید ۱۳۴ هزار و ۶۵۶ تن انواع محصولات فولادی
  • خوداتکایی ۹۵ درصدی در صنعت شوینده و بهداشتی
  • اقتصاد در ورطه خاموشی / هشدار برقی به اقتصاد