Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-04@08:18:37 GMT

30 درصد سرطان ها ناشی از مصرف تنباکو ست

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۸۹۷۸۷

30 درصد سرطان ها ناشی از مصرف تنباکو ست

به گزارش ایلنا از کرمان؛ دکتر سید وحیداحمدی طباطبایی افزود: استفاده تنباکو به هر شکلی شامل سیگار بدون فیلتر، با فیلتر، پیپ، قلیان، تنباکوی جویدنی و غیره حداقل با 12 نوع سرطان ارتباط مستقیم دارد.

 وی گفت: این عامل نه تنها در مصرف کنندگان مستقیم بلکه در افرادی که در معرض دود آن قرار دارند نیز احتمال ایجاد سرطان را ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی ادامه داد: واژه دود دسته دوم به همین دلیل در دنیا ایجاد شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر طباطبایی گفت: به همین دلیل است که مصرف سیگار و قلیان در محل‌هایی مثل ادارات، رستوران ها، قهوه خانه‌ها، منازل و غیره خطرهای جدی برای دیگران هم در پی دارد.

 وی افزود: همچنین تحقیقات جدید تریاک را نیز یک عامل خطرساز برای سرطان معرفی می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه گفت: عوامل خطر ساز اینگونه نیست که یک عامل بلافاصله منجر به سرطان شود بلکه ممکن است مدت ها وجود داشته باشد و بعد از سال ها منجر به سرطان شود.

 طباطبایی: به همین دلیل است که بعضی افراد می گویند مثلا فلانی سالهاست که سیگار می کشد ولی هنوز سرطان نگرفته است.

 وی اشاره کرد: بعضی از سرطان‌ها ممکن است زودتر اتفاق بیفتند و بعضی ممکن است رشد زمانبر داشته باشند که خیلی خطرناک و بدخیم هستند.

 وی گفت: یک سری از ریسک فاکتورها قابل تغییر نیستند مثل سن و جنس اما یک سری عوامل خطرساز را می توان کنترل کرد که چند عامل آن شناخته شده و اثبات شده هستند.

 وی دومین عامل خطرساز بیماری‌های سرطان را عوامل عفونی دانست و گفت: بعضی عفونت ها مثل عفونت دهانه رحم که با سرطان دهانه رحم مرتبط است و یا عفونت‌های معده که می تواند منجر به سرطان معده شود با سرطان‌ها ارتباط مستقیم دارند.

 وی گفت: سومین عامل مصرف مشروبات الکلی است. یک باور غلط وجود دارد که فکر می کنند مشروبات الکلی حالت محافظت کننده دارند درصورتی که تحقیقات رابطه مستقیم آن با سرطان هایی همچون روده بزرگ، حنجره، دهان و غیره را نشان داده است.

طباطبایی گفت: عامل چهارم رژیم غذایی ناسالم است که داخل آن از میوه و سبزی کم استفاده شده است و یکی از راه های پیشگیری از سرطان مصرف میوه و سبزیجات است که سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند.

وی افزود: همچنین رژیم های غذایی سرشار از نمک و چربی و غذاهای سرخ شده و یا نمک سودشده و حتی غذاهایی که خیلی کبابی شده باشند نیز ارتباط مستقیم با سرطان دارند.

 وی گفت: عامل پنجم عدم تحرک بدنی است که ارتباط آن با سرطان‌هایی مثل روده بزرگ و پستان به اثبات رسیده است.

 وی عامل دیگر را پرتو‌های یون ساز معرفی کرده و گفت: یک عامل دیگر مواجهه با پرتوهای یون ساز مثل رادون و ترکیبات اورانیم که ممکن است در بعضی نقاط طبیعت باشند و یا حاصل پرتونگاری های بیش از حد باشند.

طباطبایی گفت:‌پرتوهای غیر یون ساز مثل امواج رادیویی، ماکروویو، مادون قرمز، ماوراء بنفش و غیره نیز اگر طولانی مدت در معرض آن قرار گیریم ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

 وی ادامه داد: همچنین اگر طولانی مدت در معرض نور خورشید قرار گیریم نیز به دلیل امواج ماوراءبنفش آن می تواند عامل خطر باشد و نورهای مصنوعی که برای برنزه شدن استفاده می شوند نیز سرطان زا هستند.

 این مقام بهداشتی گفت: شغل و حرفه نیز می‌تواند عامل خطری باشد مثلا مشاغلی مانند صنایع پلاستیک‌سازی، ساخت کفش و پوتین، لوله بخاری پاک کنی، زغال سنگ، کار در معدن، ذوب آهن، آسفالت سازی، رنگ سازی، شیشه گری، صنایع نفت و حتی آرایشگری در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و بهداشت می توانند عامل خطر باشند.

وی آلودگی هوا را عامل دیگری دانست که در محیط های بسته ناشی از دودهایی مثل دود سیگار و قلیان و در محیط های باز ناشی از سوخت است.

 

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۸۹۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز مصرف برق کشور در سال جدید رشد شتابانی دارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو ناصر اسکندری در همایش سراسری مدیران نیروگاه‌های کشور با وزیر نیرو با اشاره به اینکه بیش از ۹۲ درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود، افزود: ضریب آمادگی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی در تابستان سال گذشته در حالی به ۹۸ درصد رسیده است که میانگین جهانی این رقم در حدود ۹۵ درصد است و در تلاشیم امسال نیز نیروگاه‌های حرارتی را با آمادگی بالایی در مدار تولید داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه راندمان نیروگاه‌های حرارتی در پایان سال گذشته با افزایش دو دهم درصدی به ۳۹.۳ درصد رسیده است، ادامه داد: در سال گذشته سوخت مصرفی نیروگاه‌ها در حالی ۲.۹۱ درصد افزایش یافته که میزان تولید برق این واحدها به دلیل افزایش راندمان نیروگاه‌ها بیش از این رقم بوده است.

اسکندری یادآور شد: تنها در مدت زمان فعالیت دولت سیزدهم ۱۴ واحد بخار سیکل‌ترکیبی جدید به ظرفیت دو هزار و ۱۷۱ مگاوات بدون مصرف سوخت جدید وارد مدار شده است که از محل احداث این واحدها سالانه ۳.۲ میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت نیروگاه‌ها صرفه‌جویی شده و شاهد رشد راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور هستیم.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی در ابتدای امسال ۲.۹ درصد افزایش یافته است، گفت: روند افزایش نیاز مصرف در ابتدای امسال رشد ۵.۵ درصدی داشته و با توجه به اینکه در سال جدید نیاز مصرف برق کشور رشد شتابانی دارد، باید آمادگی بیشتری برای تولید برق مورد نیاز مشترکان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امسال قابلیت تولید در نیروگاه‌های حرارتی را باید به ۵۲ هزار مگاوات برسانیم، اضافه کرد: این رقم از طریق پروژه‌های جدید نیروگاهی، طرح‌های رفع محدودیت و افزایش آمادگی در نیروگاه‌های مختلف ایجاد خواهد شد که در همین راستا از مهرماه سال گذشته حدود ۱۰۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی به منظور افزایش آمادگی این واحدها برای تولید برق پایدار و مطمئن در پیک تابستان امسال در دستور کار قرار گرفته است.

اسکندری ادامه داد: در حال حاضر ۹۲ درصد از فعالیت‌های پیش‌بینی شده در این بخش مطابق برنامه آغاز شده و بیش از ۹۸ درصد از برنامه‌های تعمیراتی شروع شده نیز به پایان رسیده است و تا چند روز آینده با اتمام برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی سراسر کشور این واحدها آماده تولید برق مورد نیاز مشترکان در پیک تابستان امسال خواهند بود.

کد خبر 6094611 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات
  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان
  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان
  • تامین ۲.۵ تا ۳ درصد برق کشور در نیرو‌گاه شهید مفتح
  • صرفه جویی ۳.۹ درصدی مصرف گاز در سال گذشته
  • «خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳
  • فواید باور نکردنی مصرف روزانه پیاز
  • سالانه ۲۵ درصد تولید برق به واسطه ناترازی‌ها کم می‌شود
  • نیاز مصرف برق کشور در سال جدید رشد شتابانی دارد
  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید