Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تسلیت ایام شهادت دخت نبی مکرم اسلام(ص) حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س)، اهل بیت(ع) را اسوه همه مومنان، مسلمانان و بلکه همه آزادگان جهان دانست و تصریح کرد: شیوه زندگی، نحوه تلقی معارف، نحوه فکر و همچنین عمل معصومین(ع) در رفتار با خانواده و اجتماع، الگوهایی هستند که هر انسان مومن، مسلمان و آزاده ای می تواند با عمل به آن مسیر سعادت را بپیماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس قوه قضاییه افزود: حضرت زهرا(س) در میان اهل بیت(ع) همواره مورد تکریم خاص بوده است. نبی اکرم(ص) و امیر المومنین علی (ع) نیز در تکریم حضرت فاطمه(س) چه در مقام عمل و چه در گفتار، سخنان و رفتار ویژه ای دارند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: نحوه رفتار دختر گرامی پیامبر اکرم(ص) در خانه، نسبت به کودکان و نسبت به ولی زمان الگوی بسیار مهمی برای زنان و حتی مردان است زیرا شخصیّت آن حضرت فقط در زن بودن خلاصه نشده بلکه ایشان در قله عبادت و عبودیت جای دارند. 

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به روایتی از عایشه همسر پیامبر درباره رابطه معنوی حضرت رسول(ص) و دخت گرامیشان که در کتب اهل سنت نقل شده است گفت: در این روایت آمده است که هر زمان پیامبر(ص) قصد داشتند به سفر بروند، آخرین کسی که از ایشان جدا می شد حضرت زهرا(س) بود و اولین شخصی هم که پیامبر پس از بازگشت از سفر به دیدار او می رفت، حضرت زهرا(س) بود. این نشان از عظمت و قرابت روحی او و پیامبر(ص) دارد.

پیامبر و حضرت زهرا(س) اتحاد باطنی دارند

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به روایتی دیگر از پیامبر(ص) که در کتاب امالی شیخ صدوق و برخی کتب دیگر ذکر شده است، اظهار کرد: بر حسب این روایت حضرت می فرمایند« فاطمهُ بَضعَهٌ منّی... و هی روحی التی بینَ جَنْبَیّ» یعنی فاطمه پاره تن من و روح من در کالبد من است. این وحدت و یگانگی میان پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) نمی تواند مادی باشد بلکه یک اتحاد باطنی و قرابت روحی است که منشا کرامت دخت پیامبر(ص) است. صرف رابطه نسبی حضرت زهرا(س) با پیامبر اکرم(ص) موجب این عظمت و جایگاه نیست زیرا افرادی از منتسبان به اهل بیت(ع) بودند که از این خانواده جدا شدند. مسئله اصلی، علو روحی است. 

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به روایتی دیگر که حسب ظاهر در کتب اهل سنت آمده است، تصریح کرد: روزی پیامبر(ص) وارد منزل دختر خود شدند و دیدند که حضرت زهرا(س) لباسی خشن از پشم شتر بر تن دارند و مشغول آسیاب کردن با دستاس هستند وقتی پیامبر(ص) این حال و وضعیت را دیدند اشک بر گونه هایشان جاری شد خطاب به دختر خود فرمودند: «اصبری علی مراره الدنیا» بر سختی و تلخی دنیا شکیبا باش. در ادامه این روایت آمده است که وقتی حضرت از فاطمه زهرا(س) جدا شدند، آیه شریفه « ولسوف یعطیک ربک فترضی» بر پیامبر(ص) نازل شد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: یکی از آیاتی که بسیار موجب امید و اطمینان است آیه شریفه «إلّا من تاب و آمن و عمل عملاً صالحا فاولئک یبدل الله سیئاتهم حسنات» یعنی کسی که توبه کند، ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد، خداوند بدی های او را به خوبی تبدیل می کند. با این وجود در روایات آمده است که آیه « ولسوف یعطیک ربک فترضی» یعنی خداوند به تو اعطا خواهد کرد به گونه ای که راضی شوی، از آیه پیشین بیشتر موجب امید و اطمینان است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه علو روحی حضرت زهرا(س) و ارتفاع قدر ایشان به حدی است که حاجت انبیای الهی در روز قیامت به ایشان خواهد افتاد، به ذکر روایتی از کتاب تفسیر فرات کوفی پرداخت و خاطرنشان کرد: از حضرت امام صادق(ع) روایت است که فرمودند« انا انزلناه فی لیله القدر و اللیله فاطمه». قرآن فقط الفاظی که ما مشاهده می کنیم نیست و کتاب مکنون نمی تواند فقط در جسم ظاهر شود. اگر به حقیقت انسانی و باطن آدمی توجه کنیم درمی یابیم که هر کس عظمت و عمق روحی بیشتری یافت، احاطه بیشتری به امور پیدا می کند و کسی که به منتهای مدارج انسانی برسد در این صورت نزول حقیقت قرآن بر او تعجب آور نخواهد بود. 

حقیقت لیله القدر با حقیقت حضرت زهرا(س) متحد است

آیت الله آملی لاریجانی همچنین با اشاره به ادامه روایت فوق که فرموده‌اند «فمن عرف فاطمهَ حق معرفتها فقد ادرک لیلهَ القدر» هر کس حضرت فاطمه(س) را به درستی بشناسد لیله القدر را درک کرده است، اظهار کرد: ادراک لیله القدر مقام بسیار خاصی است و اهل معنا  و عرفان اهمیت فوق العاده ای برای آن قائلند. بر اساس این روایت، می بینیم که حقیقت لیله القدر با حقیقت حضرت زهرا(س) متحد است. 

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ما شیعیان باید به خاطر حب اهل بیت(ع) خدا را شاکر باشیم و قدر این نعمت را بدانیم، بر لزوم ذکر اهل بیت و توجه هرچه بیشتر به معارف اهل بیت(ع) که طرق الی الله هستند، تأکید کرد.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن ایام الله دهه فجر و سالروز ورود تاریخی حضرت امام(ره) به کشور، تصریح کرد: ما وارث انقلابی هستیم که با خون شهدا و مجاهدت مجاهدان به پیروزی رسید اما هنوز ظرفیت های نظام اسلامی که برخاسته از انقلاب بوده است برای ما آشکار نیست. 

هنوز تمام ظرفیت های انقلاب اسلامی آشکار نشده است

رئیس قوه قضاییه افزود: تلاشهای زیادی در کشور صورت می گیرد اما همچنان تمام ظرفیتهای این انقلاب و آنچه در بطن مردم سالاری دینی و اختلاف آن با نظام های سیاسی دنیا وجود دارد به صورت کامل آشکار نشده و گاه می بینیم کسانی که خارج از این نظام هستند و از بیرون به آن نگاه می کنند، قضاوتشان بهتر از برخی افراد درون نظام است و به اهمیت نظام جمهوری اسلامی بیشتر واقف هستند.

آیت الله آملی لاریجانی میزان بالای سرمایه گذاری دشمن برای اقدام علیه جمهوری اسلامی را حاکی از میزان اهمیت این نظام دانست و تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی به بالاترین نقطه اقتدار خود در طول چهل سال انقلاب رسیده و نقش فزاینده ی آن در منطقه و حمایت از مستضعفان دنیا بیش از هر زمان دیگری آشکار است. گرچه تلقی نظام سلطه از کمک ما به مستضعفان منطقه به درخواست ملت ها و دولت هایشان، حمایت از تروریسم است ولی افکار عمومی جهان بر حقیقت امر واقف است و دوگانگی رفتار و نفاق در نظر و عمل کشورهای سلطه را نمی‌پذیرد. این مستکبران خود اقدام به پدید آوردن گروه های تروریستی نظیر داعش می کنند و با تجهیز این گروه ها آنها را به جان مردم منطقه و جهان می اندازند اما کمک ایران به برادرانش در سوریه و عراق را حمایت از تروریسم می خواند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دشمنان در طول 40 سال اخیر هر آنچه در توان داشته اند علیه مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی به کار گرفته اند، تصریح کرد: خوشبختانه مردم با حضور همیشگی در صحنه، تحت رهبری های امام راحل (قدس الله نفسه الزکیه) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از پیچ  و خم مشکلات و تهدیدها عبور کرده اند. امروز هم در نقطه ای تاریخی قرار داریم که باید به خطرات، شگردهای دشمن و سوء استفاده او از ابزارهای نوین علیه ملت های آزاده از جمله مردم ایران توجه کنیم اما این را هم بدانیم که جمهوری اسلامی همواره اقتدار خود را در منطقه و جهان نشان داده و امیدواریم که این مسیر تا ظهور حضرت حجت(عج) ادامه یابد و پرچم این نظام را به دست آن حضرت بسپاریم .

هرگونه سوء استفاده مسئولان از موقعیت خود، به نظام ضربه می زند

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه این انقلاب با نیت خیر و تلاش مجاهدان و ایثارگران بنا شده است، حضور مردم و رهبری های داهیانه مقام معظم رهبری را در شرایط کنونی تنها عامل عبور امن و سعادتمندانه از پیچ و خم های مشکلات و سنگ اندازی های دشمنان دانست و یادآور شد: شکر نعمت انقلاب، هوشیاری و توجه هرچه بیشتر نسبت به دشمنی هاست و مسئولان نیز باید ضمن دانستن قدر مردم و تلاش برای خدمت گزاری هر چه بیشتر به آنان، فراموش نکنند که تبعات خطای یک مسئول در نظام جمهوری اسلامی چند برابر تبعات خطای دیگران است و پیامدهای هر گونه سوء استفاده سیاسی، مالی، اخلاقی و اجتماعی از جایگاه و موقعیت شغلی توسط مسئولان نه تنها متوجه خود آنها خواهد بود بلکه موجب ضربه زدن به نظام، ایجاد خلل در مسیر پیشرفت کشور و مأیوس کردن همه مظلومان و مستضعفانی است که در کشور و گوشه و کنار جهان چشم امید به نظام جمهوری اسلامی دارند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هجمه های اخیر علیه دستگاه قضایی و بویژه حمله به قضات شریف این دستگاه از طریق تریبون های مختلف، تصریح کرد: متأسفانه این روزها هر کس تریبونی در اختیار دارد و حکمی علیه خود یا دوستانش صادر می شود اقدام به حمله به دستگاه قضایی می کند.

تا احراز اشتباه یا تخلف در یک رأی، کسی حق ندارد به رأی تعرض کند

آیت الله آملی لاریجانی افزود: قوه قضاییه باید نقطه آخری باشد که همه در برابر آن تسلیم باشند و بر این اساس تا زمانی که اشتباه یا تخلفی در رأی یک قاضی محرز نشود کسی حق ندارد به این رأی تعرض کند. این توهینها و تخریبها غیرقابل قبول است. هزاران قاضی شریف، متدین، اهل فضل و پرتلاش در سخت ترین شرایط و با بالاترین حجم کار، در حال خدمت رسانی هستند اما متأسفانه برخی همه این موارد را نادیده می گیرند و علیه قضات سخنان ناصحیح به زبان می آورند.

برخی سخنان اخیر بنده در مورد برخورد با قضات را تحریف کردند

رئیس قوه قضاییه با اشاره به سخنان اخیر خود مبنی بر برخورد با قضات خاطی نیز اظهار کرد: متاسفانه برخی این سخنان را تحریف کردند. برخورد با قضات خاطی همواره مورد تاکید بوده اما برخی از سخنان اخیر بنده این تفسیر را کرده اند که فساد در میان قضات به حدی زیاد است که خود رئیس قوه قضاییه نیز به این امر اذعان کرده و خواستار برخورد شده است. در حالیکه بنده بارها گفته ام اکثریت قاطع قضات دستگاه قضایی افرادی پاکدست، مستقل، شجاع، متدین و اهل فضل هستند و قاضی خاطی و فاسد در این دستگاه یک استثناء به شمار می آید که البته یک مورد آن هم برای دستگاه قضایی زیاد است. لذا معتقدیم همه باید نسبت به تخلفات قضایی حساس باشند تا هیچ موردی از تخلف و فساد، چهره قوه قضاییه را مشوه نکند.

همواره از قضات در برابر هجمه ها دفاع می کنم

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر دفاع تمام قد خود و سایر مسئولان عالی قضایی از قضات شریف قوه قضاییه در برابر هجمه ها و تخریب ها، خاطر نشان کرد: تکلیف دشمن بیرونی در حمله به دستگاه قضایی و قضات شریف آن روشن است اما تاسف ما از افراد و جریان های داخلی است که برخی از این افراد حتی مدعی حقوق دان بودن هم هستند اما می بینیم که بدون داشتن اشراف به محتویات پرونده ای و عدم تسلط به جزییات آن، وقوف به جریان تحقیقات و حتی شنیدن سخنان اطراف دعوا صرفاً با استناد به یک برگه و انتشار آن در فضای مجازی ، علیه قضات صادر کننده رأی مطالبی بیان می کنند. چنین رویکردی واقعاً غیرقابل قبول است و به هیچ عنوان پذیرفته نیست. 

رئیس قوه قضاییه با طرح این سوال که چه بهره و فایده ای در تخریب قضات وجود دارد؟ تصریح کرد: من به قضات شریف دستگاه قضایی افتخار می کنم و توصیه همیشگی من به این عزیزان این است که هرگز از برخی سخن‌ها نهراسند و بدانند که وقتی راه صحیح را طی می‌کنند ممکن است مورد حمله هم قرار بگیرند اما خداوند به حکم وعده خود در قرآن کریم از مومنان دفاع می کند «انّ الله یدافع عن الذین آمنوا» و او نعم الوکیل است . 

آیت الله آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود نیز با اشاره به نزول رحمت الهی در روزهای اخیر، از دستگاه های مسئول خواست که با توجه به شدت سرمای هوا و بارش برف و باران، نسبت به مراقبت هرچه بیشتر از زلزله زدگان و هموطنانی که همچنان در چادر یا کانکس به سر می برند، اهتمام ویژه ای داشته باشند تا این افراد دچار آسیب بیشتر نشوند.

بر اساس این گزارش، بحث و بررسی پیرامون لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق انسان و عبور دهندگان افراد غیرمجاز از مرز در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت که موادی از آن به تصویب رئیس قوه قضاییه قرار گرفت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۹۱۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر و مستندات جدید از نیکا شاکرمی به روایت خبرگزاری قوه قضاییه/ هشدار؛ تصاویر ناراحت‌کننده است

به گزارش خبرآنلاین، نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از مرگ نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد؛ همه این گزارش‌ها مدعی استناد به اسناد محرمانه و موثقی هستند که در کنار هم قرار دادن آن‌ها تناقض‌های زیادی از ادعاهای مطرح شده نشان می‌دهد. اما در پی انتشار گزارش اخیر بی‌بی‌سی جهانی و طرح ادعاهای جدید با اسناد جعلی، میزان یک بار دیگر ضمن مرور گزارش‌های پیشین؛ برگ‌هایی از این پرونده را مجدد مورد بررسی قرار داده و این بار اسناد جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر می‌کند.

میزان در گزارش نوشت: موضوع مرگ نیکا شاکرمی یکی از رویدادهای سال ۱۴۰۱ بود که تاکنون بارها دستمایه ارائه روایت‌های ناصحیح و جعلی شده است.

نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی بی سی و سی ان ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از مرگ نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد؛ همه این گزارش‌ها مدعی استناد به اسناد محرمانه و موثقی هستند که در کنار هم قرار دادن آن‌ها تناقض‌های زیادی از ادعاهای مطرح شده نشان می‌دهد.

واقعیت واضح و آشکار این است که گزارش‌های تحقیقی به اصطلاح خبرنگارانی با ادعای دست یافتن به اسناد محرمانه، اسناد پنهان شده یا اسناد بسیار محرمانه به‌ویژه درباره زنان و دختران ایرانی، رویه‌ای است که با اهداف خاصی از سوی رسانه‌های غربی صورت می‌گیرد.

در جدیدترین مورد، سرویس جهانی خبرگزاری بی‌بی‌سی گزارشی ظاهرا تحقیقی را با عنوان «اسناد محرمانه در رابطه با مرگ نیکا شاکرمی» منتشر کرده است.

بی‌بی‌سی جهانی در این گزارش مدعی شده با بررسی اسناد متعدد ماه‌ها تلاش کرده است تا همه جزئیات مربوط به این پرونده را بررسی کند. با وجود این ادعا، گزارش جدید بی‌بی‌سی دارای تناقض‌های درونی و حتی تناقض‌هایی با دیگر به اصطلاح گزارش‌های تحقیقی است که دیگر رسانه‌های ضد ایرانی، درباره نیکا شاکرمی، منتشر کرده‌اند.

گزارش به اصطلاح تحقیقی بی‌بی‌سی جهانی درباره نیکا شاکرمی، نشان داد که این رسانه برخلاف ادعاهای خود و آنچه در رسانه‌ها مطرح می‌شود، یک رسانه متعهد به حقیقت و واقعیت نیست و به ابتدایی‌ترین اصل یک گزارش مستند به منبع و اسناد که همان امکان راستی‌آزمایی و اعتبارسنجی آن‌ها است، توجهی نداشته و ندارد.

اما اصل ماجرا چیست؟

خبرگزاری میزان در سال ۱۴۰۱ و زمانی که ابهاماتی درباره مرگ نیکا شاکرمی مطرح شده بود، با تولید محتوا، انتشار اخبار و تهیه گزارش تفصیلی با انتشار اسناد و مدارک مرتبط با پرونده، ماجرا را با استناد به تحقیقات پلیسی و قضایی صورت گرفته تشریح کرد.

در پی انتشار گزارش اخیر بی‌بی‌سی جهانی و طرح ادعاهای جدید با اسناد جعلی، میزان یک بار دیگر ضمن مرور گزارش‌های پیشین؛ برگ‎‌هایی از این پرونده را مجدد مورد بررسی قرار داده و این بار اسناد جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر می‌کند.

این اسناد شامل عکس‌هایی از محل پیدا شدن جسد و اطلاعاتی از روند تشکیل پرونده است که پیشتر به دلیل حفظ حریم خصوصی متوفی و خانواده اش منتشر نشده بود، اما با طرح ادعاهای جدید که متاسفانه رد پای برخی اعضای خانواده نیز در آن‌ها مشاهده می‌شود اسناد معتبر موجود در پرونده منتشر شده و انتظار می‌رود چنانچه افرادی ادعایی مغایر با اسناد منتشر شده در این گزارش دارند با سند و مدرک معتبر آن‌ها را مطرح نمایند.

ماجرای ادعای رها شدن جسد در اتوبان یادگار امام (ره) چیست؟!

ابتدا به سراغ قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران رفتیم و از او درباره مهم‌ترین ادعای مطرح شده پرسیدیم: آیا در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ گزارش پیدا شدن جسد دختری مجهول‌الهویه یا با هویت مشخص در خیابان تیموری یا حتی یکی از خیابان‌های فرعی بزرگراه یادگار امام به دادسرای جنایی اعلام شده بوده است؟

قاضی شهریاری در این باره گفت: در تاریخ مورد اشاره هیچ گزارشی مبنی بر پیدا شدن جسد چه با هویت مشخص و چه مجهول‌الهویه در خیابان تیموری یا مکانی که مورد اشاره رسانه انگلیسی است به دادسرای جنایی واصل نشد، اما در مورد مرحومه نیکا شاکرمی، در ساعات ابتدایی پس از کشف جسد در سی‌ام شهریور ماه ۱۴۰۱ بازپرس با توجه به حساسیت‌های موجود به دلیل روزهای پرالتهاب پس از فوت مهسا امینی، یکی از سرتیم‌های پرسابقه و بسیار حاذق را به منظور بررسی حادثه به صحنه اعزام می‌کند.

قاضی شهریاری درباره مشخصات و ویژگی‌های سرتیم صحنه می‌گوید: این فرد یکی از مجرب‌ترین سرتیم‌های بررسی صحنه تهران است که ۲۰ سال سابقه خدمت داشته و بیش از ۵ هزار صحنه فوت و جسد را بررسی کرده و گزارش نوشته است.

به گفته سرپرست دادسرای جنایی تهران در تماس اهالی محل با پلیس ۱۱۰ عنوان می‌شود جسد یک دختر مجهول‌الهویه در حیاط یک ساختمان افتاده است.

در پی دستور قضایی و حضور سرتیم بررسی صحنه، محل کشف جسد مورد بازرسی قرار می‌گیرد و در اولین تماس سرتیم بررسی صحنه با بازپرس (تا پیش از رسیدن بازپرس پرونده به محل حادثه) عنوان می‌شود جسد دختری در حیاط خانه افتاده است و در بررسی‌های دقیق از پشت بام مشرف به حیاط مشاهده شد یک عدد کوله پشتی و یک دستگاه گوشی موبایل روی تیرآهن گذاشته شده بود.

همچنین ته‌سیگارهایی روی پشت بام قابل مشاهده بود که حکایت از سیگار کشیدن متوفیه در پشت بام داشت. محتویات کوله پشتی در حال صورتجلسه شدن است و صحنه تا زمان حضور شما (بازپرس) دست نخواهد خورد.

سرتیم در ادامه می‌گوید: حدس من این است که متوفیه از ارتفاع سقوط کرده و همین سقوط از ارتفاع منجر به فوت وی شده است.

سرتیم بررسی صحنه در گزارشی که براساس اظهارات اهالی و عوامل کلانتری نوشته اشاره کرده: اهالی واحد همکف ساختمان حدودا ساعت ۵ صبح، صدای مهیبی را شنیده، اما به خیال اینکه گربه است به آن توجه نمی‌کنند و چند ساعت بعد که به حیاط مراجعه می‌کنند، متوجه جسد متوفیه می‌شوند.

در این گزارش، سرتیم بررسی تاکید می‌کند که اظهارنظر نهایی منوط به نظریه پزشکی قانونی است.


قاضی شهریاری در ادامه به میزان می‌گوید: تحقیقات محلی، تحقیق از افراد ساختمان محل فوت و مجاورین نشان می‌دهد که در زمان شنیده شدن صدای سقوط هیچگونه صدای درگیری یا مشاجره شنیده نشده بوده است.

این مقام قضایی با بیان اینکه کوله پشتی در محل حادثه قرار داشت و گوشی جایی قرار داده شده بود که تنها با مساعدت آتش نشانی امکان دسترسی به آن فراهم شد، در توضیح صحنه حادثه گفت: گوشی در حالت پرواز قرار داشت و در حال پخش آهنگی خارجی بود.

کار تحقیقات میدانی به همینجا ختم نمی‌شود. قاضی شهریاری بعد از بالا گرفتن ادعاها در مورد شاکرمی خودش هم سه مرتبه در محل پیدا شدن جسد نیکا حاضر می‌شود و جوانب مختلف را بررسی می‌کند، از بررسی دوربین‌های مداربسته در محل گرفته تا تحقیقات مفصل از اهالی محل و افرادی که گزارش پیدا شدن جسد را داده بودند.

تا اینجای کار تیم بررسی صحنه و بازپرس با یک جسد مجهول‌الهویه روبرو هستند. مجهول‌الهویه به این دلیل که بعدها و پس از شناسایی مرحومه شاکرمی مشخص می‌شود که وی به دلیل شرکت فعال در آشوب‌های آن روزها مدرک شناسایی با خود حمل نمی‌کرده است.

بر همین اساس از جسد تصویربرداری شده و تصویر آن به اداره آگاهی ارسال و در سامانه فقدان پلیس بارگذاری و سپس جسد برای معاینات دقیق‌تر به پزشکی قانونی منتقل می‌شود.

پزشکی قانونی باتوجه به حساسیت‌های آن روزها و شایعات متعددی که پیرامون این مرگ مطرح شده بود، بنا به درخواست مقام قضایی مسئله تجاوز را بررسی و با قاطعیت اعلام می‌کند آثاری دال بر تجاوز مشاهده نشد.

از قاضی شهریاری در مورد روند طی شده پس از پیدا شدن جسد مجهول‌الهویه می‌پرسیم. او می‌گوید برای اولین بار نسرین شاکرمی مادر نیکا در تاریخ چهارم مهرماه ۱۴۰۱ به دادسرا مراجعه کرده و در یک مرقومه کتبی از عدم مراجعت فرزندش به منزل خبر داد.

پس از این مراجعه، شهریاری در نامه‌ای خطاب به اداره چهارم پلیس آگاهی می‌گوید نسبت به اخذ و پیوست کپی اسناد هویتی فقدانی خانم نیکا شاکرمی اقدام شود.

پس از این موضوع، نسرین شاکرمی ۳ روز مراجعه به مراجع انتظامی را به تاخیر می‌اندازد تا اینکه در تاریخ ۷ مهر ۱۴۰۱ وی پس از مراجعه به کلانتری فلسطین با توجه به محتویات پرونده و اظهارات انجام شده، به اداره فقدان معرفی می‌شود.

نسرین شاکرمی در همان روز هفتم مهرماه به همراه برادر خود به اداره فقدان پلیس آگاهی مراجعه کرده و با توجه به عکس‌های بارگذاری شده از جسد نیکا که پیش از این مجهول‌الهویه بوده است او را شناسایی می‌کند. در اداره آگاهی مشخصات جسد و محل پیدا شدن آن به دایی و مادر نیکا شاکرمی اعلام می‌شود. در صورتجلسه اولیه که مادر نیکا به دلیل احوالات نامناسب آن را امضا نمی‌کند از طرف دایی و مادر او عنوان می‌شود که جسد شناسایی شد. حالا جسد مجهول‌الهویه سی‌ام شهریور ماه ۱۴۰۱ شناسایی شده است: نیکا شاکرمی.

جسد نیکا شاکرمی در تاریخ نهم مهرماه تحویل خانواده می‌شود. با توجه به مصاحبه‌های خاله نیکا و حواشی رسانه‌ای به پا شده در آن روزها، نام نیکا یکی از پرتکرارترین خبرهای فضای مجازی آن روزها بوده است. با این حال پرونده قضایی تشکیل و تحقیقات آغاز شده بود.

آتش شاکرمی (خاله نیکا) یکی از افراد مورد تحقیق قرار گرفته در این پرونده است. در یک مورد از او پرسیده شده با وجود اینکه بالاترین مقام قضایی دادسرای جنایی تهران در تاریخ ۴ مهرماه دستور صریح و مشخص به اداره آگاهی داده است چرا خانواده تا تاریخ هفت مهر به آگاهی مراجعه نکردند که آتش شاکرمی در پاسخ به این سوال می‌گوید: جوابی ندارم.

اما چرا جسد نیکا مجهول‌الهویه بود؟

شهریاری در پاسخ به این سوال و در توضیحات بیشتری می‌گوید: قبلا اشاره کردم، او به دلیل شرکت فعالانه در آشوب‌های سال ۱۴۰۱ هیچ اوراق هویتی با خود حمل نمی‌کرد. همچنین هیچ سابقه قضایی نداشت، بنابراین در بانک اطلاعاتی ما هیچ تصویر یا سندی از وی وجود نداشت، این موارد نشان می‌دهد مرحومه در حین و قبل از اغتشاشات هیچگاه دستگیر نشده است. حتی پس از کشف جسد تیم بررسی صحنه از وی اثر انگشت گرفته و در سامانه‌های مرجع جست و جو می‌کنند، اما او هیچ سابقه بازداشت، دستگیری و یا پرونده قضایی نداشته است.

رد قاطع ادعای تجاوز

در جریان پرونده، مادر نیکا شاکرمی با توجه به در نظر گرفتن فرضیه قتل، شکایتی مطرح می‌کند، بازپرس بلافاصله در دستور قضایی مشخص از اداره کل پزشکی قانونی تهران می‌خواهد در سه مورد اظهار نظر کند.

اداره کل پزشکی قانونی استان تهران در تاریخ دهم آبان ۱۴۰۱ در نامه‌ای به مقام قضایی اعلام می‌کند: ۱. با توجه به الگو، پراکندگی و شدت صدمات نحوه حدوث با حادثه سقوط مطابقت بیشتری دارد. ۲. در معاینه اعضای بدن، صدمات منطبق بر درگیری یا صدمات دفاعی مشاهده نشده است. ۳. در معاینه ناحیه تناسلی، آثاری مبنی بر تجاوز یا برقراری رابطه جنسی مشهود نبوده است.

با وجود اینکه پیشتر قاضی شهریاری توضیحات مفصلی در مورد اینکه در آن زمان جسدی در محل ادعایی بی‌بی‌سی پیدا نشده است داده بود، اما خبرنگار میزان باز هم یک سناریو محتمل را بررسی کرد؛ اینکه جسدی در خیابان تیموری یا هر محلی که مورد ادعای بی‌بی‌سی انگلیسی است رها شده و سپس به خانه محل پیدا شدن جسد نیکا منتقل شده باشد.

شهریاری می‌گوید: این فرضیه اصلا صحت ندارد. ما در همان روزهای اولیه هم فیلم ورود نیکا به ساختمان را منتشر کردیم. نیکا شاکرمی با پای خودش و در ساعت ۰۰.۰۳ بامداد سی‌ام شهریور ماه به ساختمان محل پیدا شدن جسدش وارد شده بود. بررسی دوربین‌های مدار بسته به ما نشان داد او با پای خودش به محل مراجعه کرده است و فیلم‌ها هم منتشر شد. حتی یادم می‌آید مادر نیکا بعدها در مصاحبه‌ای گفته بود این دختر من نیست. ما هنگامی که از دوست نیکا دعوت کرده بودیم تا تحقیقات تکمیل شود، بازپرس فیلم مورد اشاره را به او نشان داده و از او در مورد فرد حاضر در فیلم پرسیده بود، او تایید کرد که فرد حاضر در فیلم نیکا شاکرمی است.

آیا نیکا شاکرمی خودکشی کرده است؟

در گزارش پیشین خبرگزاری میزان درباره پرونده نیکا شاکرمی به موضوع خودکشی اشاره شده بود. علاوه بر مکالمات آخر نیکا با مادرش که تصریح بر قصد وی برای خودکشی دارد و اسناد آن قبلا منتشر شده، مکالمه اینستاگرامی او با فروشنده قرص کشنده برنج که معمولا برای خودکشی استفاده می‌شود نیز، یکی از مواردی بود که در تلفن همراه او وجود داشت و تصاویر آن نیز منتشر شد.

همچنین علاقه نیکا به حضور در ارتفاع که از سوی خاله او نیز تأیید شد و در کنار آن پیشنهاد او به دوستش برای خودکشی از طریق سقوط از ارتفاع، به عنوان مطمئن‌ترین راه خودکشی، دو نکته مهمی بود که در تحقیقات مشخص گردید. دوست صمیمی نیکا می‌گوید او در مورد خودکشی به شیوه سقوط از ارتفاع اعتقاد داشته و عنوان می‌کرده بهترین راه برای تمام شدن موفقیت آمیز یک خودکشی سقوط از ارتفاع است.

پس از طی روند قانونی پرونده در دادسرا در نهایت بازپرس پرونده با بررسی تمامی قرائن، شواهد، اقاریر، اظهارات، مستندات و ... نسبت به شکایت مادر نیکا شاکرمی مبنی بر قتل دخترش قرار منع تعقیب صادر می‌کند. با اعتراض خانواده مرحومه پرونده برای بررسی به دادگاه کیفری یک تهران ارجاع می‌شود و دادگاه هم پس از بررسی‌های نهایی و متقن، رای دادسرا را در تاریخ ۲۳ دی ۱۴۰۲ عینا تایید می‌کند و برای فرجام‌خواهی مهلت ۲۰ روزه تعیین می‌کند.

با عدم مراجعه خانواده شاکرمی برای فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور نهایتا پرونده بسته می‌شود و این بدان معنا است که از نظر دستگاه قضایی، ماجرای تاثر برانگیز مرگ نیکا شاکرمی بعد از بررسی‌های گسترده و چند مرحله‌ای، یک اقدام به خودکشی متاسفانه موفق بوده است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902114

دیگر خبرها

  • دولت توپ کشتی پرتغالی را به زمین اژه‌ای انداخت/ مسئول رسیدگی به این پرونده قوه قضاییه است
  • برپایی اجتماع صادقیون در استان سمنان
  • هاآرتص: جوانان اسرائیلی امید خود را از دست داده‌اند؛ این خانه در آستانه فرو ریختن است/ بلینکن: بدون آتش‌بس در غزه، دست‌یابی به راه حل با حزب الله غیرممکن خواهد بود/ کلمبیا روابط خود با اسرائیل را قطع می‌کند/ نرخ فقر در غزه به بیش از ۹۰ درصد رسید + عکس و ف
  • قضات در راستای کاهش اطاله دادرسی، صدور آرای متقن، دعوت به سازش تلاش کنند
  • تصاویر و مستندات جدید از نیکا شاکرمی به روایت خبرگزاری قوه قضاییه/ هشدار؛ تصاویر ناراحت‌کننده است
  • نظارت میدانی رئیس قوه قضاییه در بازدید از بندر شهید رجایی
  • دادسرا رکن اصلی تشکیل پرونده است
  • توصیه رئیس قوه قضائیه به قضات در هرمزگان
  • آگاه‌سازی عمومی برای کاهش ورود پرونده‌ به دادگستری
  • پرونده بابک زنجانی در قوه قضاییه بسته شد، اما در افکار عمومی باز می ماند