Web Analytics Made Easy - Statcounter

حدود ۸ روز از تغییر سیکل‌های تسویه ساتنا و پایا گذشته و هنوز بانک‌مرکزی هیچ اطلاع‌رسانی شفاف و رسمی درباره این تغییر، چرایی، چگونگی و آینده آن انجام نداده‌است. ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷ اقتصادی اقتصاد کلان و بودجه بانک و بیمه نظرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صبح روز دوشنبه دوم بهمن ماه یعنی دقیقا یک هفته قبل، مشتریان بانک‌ها با تأخیر در انتقال وجوه از طریق ساتنا مواجه شدند؛ تأخیری که توضیح روشنی نیز از سوی کارمندان بانک برای علت آن داده نمی‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علت سردرگمی کارمندان نیز البته به بی‌اطلاعی آنان از علت این تأخیر بازمی‌گشت به همین خاطر هم اولین توضیح یا توجیهی که بنظرشان می‌رسید این بود که در واکنش به مشتریان ناراضی بگویند ساتنا با اختلال موقت مواجه شده‌است! غافل از آنکه با گذشت چند روز مشخص شد این ساتنا نبود که دچار اختلال شده بلکه مدیران بانک‌مرکزی بوده‌اند که در اطلاع‌رسانی به مردم درباره تصمیم جدیدشان دچار اختلال شده‌اند.

بانک ملی تنها بانکی بود که همین توجیه را به صورت رسمی اعلام کرد و در واقع به آن رسمیت داد.

سایت این بانک در خبری که در این باره منتشر کرد از "اختلال در تسویه دستور پرداخت های مشتری در ساتنا" خبر داد.

بنابر اعلام بانک ملی "بر اساس اعلام مرکز تسویه ساتنای بانک مرکزی، تسویه دستور پرداخت های مشتری به مشتری در این سامانه با اختلال مواجه شده است. باین اختلال به صورت سراسری در بانک های کشور بوده و تا اطلاع ثانوی تسویه امکان پذیر نخواهد بود. ساتنا سامانه ای الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنش های بین بانکی و دستور پرداخت های فوری را به صورت انفرادی و آنی انجام می دهد".

آن‌گونه که روزهای بعد مشخص شد، ماجرا اختلال نبود بلکه مدیران بانک‌مرکزی با اهداف متعددی که بنظرمی‌رسد قابل پذیرش‌ترین آن‎‌ها، کند کردن سرعت گردش پول و مدیریت بازار ارز باشد، ناگهان تصمیم گرفته بودند دفعات تسویه ساتنا و پایا را از 7 بار در روز به یک بار در 24 ساعت کاهش دهند و اصلا هم تصور نکردند که شاید لازم باشد این تغییر را به اطلاع مردم برسانند!

پرس‌وجوهای خبرنگاران در این باره شروع شد؛ با وجود اینکه تقریبا تمام فعالان شبکه بانکی و پرداخت الکترونیک کشور این تغییر سیکل را تأیید می‌کردند ولی همگی ترجیح می‌دادند اظهارنظر رسمی در این باهر نداشته‌باشند. علت این پرهیز هم البته چندان دور از ذهن نبود؛ مسئولان بانک‌مرکزی که این تصمیم با صلاحدید آن‌ها اتخاذ، ابلاغ و اجرا شده‌ همچنان درباره آن سکوت کرده‌ بودند و جالب اینکه با گذشت یک هفته همچنان نیز هیچ توضیحی درباره تصمیمشات به مردم نداده‌اند.

سایت بانک‌مرکزی در این چند روز اخبار مختلف و متنوعی درباره شبکه بانکی و پولی کشور بر روی خروجی خود قرار داده‌است ولی هنوز خبری از توضیح درباره تغییر سیکل‌ها تسویه نیست شاید اتفاقاتی مانند رایزنی بانکی ایران و سوئیس، رونمایی از سکه 5 هزار ریالی به مناسبت پنجاهمین سالگرد بورس در ایران و... بیشتر از اتفاقی که با تعاملات مالی روزمره مردم ارتباط دارد، مهم بوده‌است.

ماجرا زمانی ابعاد وسیع‌تری پیدا کرد که مشخص شد، سیکل‌ جدید تسویه شامل دستگاه‌های کارتخوان هم شده‌است. پیش از این وجوهی که خریداران از طریق کارتخوان‌ها بابت خریدها پرداخت می‌کردند، 7 بار در 24 ساعت به حساب متصل به کارتخوان‌ها واریز می‌شد اما در مدل جدید، این تسویه پس از 24 ساعت انجام‌می‌شود. طبیعتا این اتفاق اصلا به مذاق فروشندگان خوش نیامد و تماس‌ها با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات الکترونیک و بانک‌ها شروع شد. برخی صنوف اما به تماس اکتفا نکردند و با جمع‌آوری دستگاه‌های کارتخوان از مشتریان را مجبور به پرداخت پول نقد کردند.

برخی جایگاه‌های سوخت سردمدار این حرکت بودند و با نصب پلاکاردهایی اعلام کردند که مردم فقط باید بابت دریافت سوخت، پول نقد پرداخت کنند! این اقدام اعتراضی اما چندان با همراهی مواجه نشد و مشکلات دریافت پول نقد و حذف کارتخوان‌ها باعث شد جایگاه‌داران با این چند همکار معترض همراهی نکنند.

اگرچه عدم همراهی با جمع‌آوری کارتخوان‌ها در چند جایگاه معلول وابستگی فراوان جامعه به ابزارهای پرداخت الکترونیک گذاشت ولی مسئولان بانک‌مرکزی نباید فراموش کنند که اگر این موج گسترش می‌یافت قطعا زمینه نارضایتی‌های فراوانی را بوجود می‌آورد و بدون شک باید به نهادهای مختلفی برای اتخاذ ناگهانی چنین تصمیم مهمی و از آن بدتر برای تعلل در اطلاع‌رسانی به مردم پاسخ می‌دادند.

انتهای پیام/

R1012122/P1012122/S7,77,79,1246/CT7 واژه های کاربردی مرتبط بانک مرکزی

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۹۳۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهنمای خرید از فروشگاه بدون کارت بانکی | چگونه از کهربا استفاده کنیم؟

به‌گزارش همشهری آنلاین، طرح کهربا طرحی است که با اجرای آن نیاز مردم به استفاده از کارت‌های بانکی در خریدوفروش‌های روزانه از بین می‌رود و خرید کالا و خدمات در فروشگاه‌ها و مراکز خرید می‌تواند فقط با استفاده از موبایل انجام شود. بر همین اساس دیروز بانک مرکزی از آغاز اجرای این طرح از طریق ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات خبر داد و اعلام کرد تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.

مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط‌عمومی بانک مرکزی، دراین‌باره اعلام کرد: با طرح کهربای ‎بانک مرکزی، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آنها به‌جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های ‎پایانه فروشگاهی مجهزشده، مطابق با آخرین فناوری و استانداردهای روز، میسر شده است.

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی پیش از این در مراسم رونمایی سرویس کهربا گفته بود: تمام بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت الکترونیک (psp‌) باید به این سمت حرکت کنند. این سرویس کاربرپسند است و تجربه کاربری بهتری را برای مشتریان ایجاد می‌کند. به این معنی که استفاده‌کننده از این محصول بسیار راحت است و سرویس کهربا به‌خوبی از این مزیت برخوردار است.

بیشتر بخوانید

ماجرای کارت سوخت و مالیات مهریه! بانک مرکزی از نوسانات شدید و مقطعی ارز جلوگیری می کند؛ هشدار درباره دلارهای تقلبی در بازار | توصیه جدی به خریداران دلار کهربا چیست؟

پروژه کهربا که مخفف کارت هوشمند همراه بانکی است یکی از روش‌های رایج پرداخت در دنیا است که روزبه‌روز فراگیرتر می‌شود. کهربا به‌سادگی می‌تواند به‌عنوان جایگزین کارت‌های بانکی استفاده شود.

تفاوت این روش با پرداخت با کارت‌های بانکی معمول این است که هزینه‌های کارت بانکی را ندارد و درعین‌حال بسیار امن است. درواقع بانک مرکزی به‌دلیل هزینه‌های بالای ورود کارت‌های هوشمند به کشور و شخصی‌سازی آنها برای مشتریان بانکی و نیز محدودیت‌های کشور در شرایط تحریمی، تصمیم گرفت کارت هوشمند فیزیکی دیگر صادر نشود.

از این روش پرداخت در دنیا با نام استاندارد ای‌ام‌وی (EMV) یاد می‌شود. بر همین اساس به‌زعم کارشناسان با استقرار این استاندارد انطباق هرچه‌بیشتر شبکه پرداخت ایران با سایر شبکه‌های بین‌المللی پرداخت در کشورهای دیگر تحقق می‌یابد.

در این روش ذخیره‌سازی اطلاعات کارت‌های بانکی مغناطیسی به روشی امن در تلفن همراه هر شخص انجام می‌شود. برخی از طرح‌های پیشرفته این طرح می‌تواند حتی بدون اینترنت عملیاتی شود. در حال حاضر حدود ۷۴درصد تراکنش‌ها از طریق پایانه‌های فروش با مبالغ کمتر از ۲۰۰هزار تومان است و می‌توان این تراکنش‌ها را از طریق سیستم کهربا به‌راحتی عملیاتی کرد.

امنیت بالای کهربا

نکته مهم دیگر این است که خرید کالا و خدمات با این روش و انجام تراکنش‌های خرید طبق اعلام مقامات بانک مرکزی امنیت بسیار بالایی دارد و هیچ نگرانی نسبت به موضوعات امنیتی در این روش پرداخت وجود ندارد. ضمن اینکه با اجرای طرح کهربا امکان کپی‌شدن کارت‌های بانکی که در گذشته کلاهبردای‌های زیادی از این طریق انجام شده بود، از بین خواهد رفت.

چگونه از کهربا استفاده کنیم؟

در طرح کهربا به‌طور خلاصه مشخصات کارت بانکی روی یک برنامک یا اپلیکیشن هوشمند تلفن همراه ثبت می‌شود و پس از آن مشتری می‌تواند بدون نیاز به کارت بانکی و صرفا با نزدیک‌کردن گوشی موبایل خود به‌صورت غیرتماسی به پایانه فروشگاهی، از طریق فناوری NFC تراکنش خرید خود را انجام دهد.

درواقع اگر گوشی کاربر دارای قابلیت NFC باشد و دستگاه کارتخوان نصب‌شده نیز چنین قابلیتی داشته باشد، کاربر می‌تواند با نزدیک‌کردن گوشی تلفن همراه خود به دستگاه کارتخوان و بدون نیاز به استفاده فیزیکی از کارت بانکی، وجه را پرداخت کند.

برای استفاده ازکهربا لازم است ابتدا برنامک یا اپلیکشین هوشمند حوزه پرداخت مرتبط با طرح کهربا را در موبایل خود دانلود کنید.

پس از این مرحله اطلاعات کارت بانکی خود را در اپلیکشن ثبت کنید. این کار فقط برای یک‌بار انجام خواهد شد.

پس از آن در زمان خرید از فروشگاه کافی است مبلغ کالا توسط خود شما یا فروشنده در دستگاه کارتخوان (مشابه آنچه تاکنون انجام می‌دادید) ثبت شود.

بعد از این مرحله رمز کارت خود را در دستگاه کارتخوان وارد کنید و پس از آن تلفن همراه هوشمند خود را به دستگاه کارتخوان نزدیک کنید.

با نزدیک‌شدن موبایل شما به دستگاه کارتخوان، چون اطلاعات شما قبلا در اپلیکیشن مرتبط با کهربا ثبت شده، بلافاصله تراکنش انجام و طبق روال معمول یک پرینت کاغذی صورتحساب صادر می‌شود.

تفاوت این روش با پرداخت از طریق کارت‌های بانکی فعلی فقط در این است که به‌جای کارت بانکی از موبایل استفاده می‌شود. درواقع در این روش موبایل شما به یک کارت بانکی تبدیل می‌شود.

نکته دیگر این است که هنوز برنامک مورد تایید بانک مرکزی اعلام نشده است؛ ولی آن‌طور که بانک مرکزی اعلام کرده، قرار است به‌زودی نام این برنامک برای استفاده مردم اعلام شود. همچنین طبق اعلام بانک مرکزی همه بانک‌ها باید به سمت استفاده از این طرح حرکت کنند.

کد خبر 845310 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها بانک بانک مرکزی دستگاه های کارتخوان - پوز بانک - سود بانکی

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید از فروشگاه بدون کارت بانکی | چگونه از کهربا استفاده کنیم؟
  • شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣ چیست؟
  • بانک مرکزی: پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی در ۶ بانک کلید خورد
  • سقف تراکنش بانکی برای سال جدید تغییر کرد
  • بانک مرکزی: طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • خبر جدید بانک مرکزی درباره حذف کارت‌های بانکی/ از این پس با این روش خرید کنید
  • فرار مالیاتی پزشکان با پوزهای نمایشی
  • سقف تراکنش های بانکی تغییر کرد
  • سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد + جزییات