Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، روزنامه‌ها در روز اول بهمن 1357 از بازگشت امام خمینی(ره) به کشور خبر دادند. با انتشار این خبر موجی از جشن و شادی کشور را فراگرفت. اما با اعلام ممانعت دولت بختیار از ورود امام به کشور این موج تبدیل به خشم شد و مردم در سراسر کشور اقدام به تظاهرات کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کتاب «انقلاب اسلامی در همدان» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده درباره واکنش مردم این استان به ممانعت دولت بختیار از ورود امام خمینی به کشور آمده است: مردم همدان که براى ورود امام خمینی(ره) به کشور لحظه‌شمارى مى‌کردند، بعد از شنیدن خبر بسته شدن فرودگاه‌ها توسط بختیار، در یک تظاهرات گسترده، از اقدام دولت اعلام انزجار کردند و خواهان رفع موانع ورود امام شدند.

در روز هشتم بهمن بیش از نیم میلیون نفر از مردم همدان در یک تظاهرات گسترده، خواستار بازگشت امام‌ شدند و همزمان افسران، همافران و کارکنان پایگاه شاهرخى نیز دست به یک راهپیمایى به طرفدارى از امام‌خمینى(ره) زدند.

حمایت از امام‌ خمینى(ره) و درخواست بازگشت ایشان، منحصر به گروه و طیف خاصى نبود حتى کلیمیان همدان نیز از انقلاب اسلامی مردم ایران و امام‌خمینى(ره) حمایت کردند و بدین ترتیب، اقلیت‌هاى همدان نیز در مبارزه علیه رژیم پهلوی با مردم همراه شدند.

روحانیون همدان هم به رهبرى آیت‌الله مدنى پس از برگزارى نماز مغرب و عشا، در مسجد میرزا داود متحصن شدند و اعلام کردند که تا بازگشت امام‌ خمینى(ره) به ایران، در تحصن خواهند ماند و جمع کثیرى از مردم نیز به این اجتماع ملحق شدند.

به همین منظور بیش از 20 هزار نفر از مردم "بهار" و مناطق اطراف نیز به رهبرى روحانیون، دست به یک راهپیمایى گسترده در حمایت از امام‌ خمینى(ره) و برقرارى نظام اسلامى زدند و از نماینده‌ بهار در مجلس شوراى ملى خواستند استعفا بدهد.

در این راهپیمایى همچنین مردم اسامى میادین را به نام علما و شهدا نام‌گذارى کردند. آنها در تظاهرات خود علاوه بر حمایت و درخواست بازگشت امام‌ خمینى(ره)، خواستار آزادى زندانیان سیاسى شدند. در پى این اقدام، شش نفر از آنان به اسامى حسین خوشبین، مرتضى حیدرى، اصغر کهوند، هاشمى، رهروى و تخمه‌چى از زندان آزاد شدند. مردم هم با نثار دسته‌هاى گل از آنان استقبال کردند.

بدین ترتیب مردم همدان و حتی اقلیت‌های این استان همراهی خود را با نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی نشان دادند و اعلام کردند در مقابل هر جریانی که بخواهد مانع ورود امام به کشور شود با جان و دل ایستادگی خواهند کرد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۹۳۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور ساواک برای بازرسی از عروس امام (ره)+ سند

فرزند آیت‌الله مرتضی حائری یزدی (و نوه مؤسس حوزه علمیه قم)، عروس امام خمینی (ره) و همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی که همراه پدرش در تبعید بود و در تبعید شهید شد؛ هر کدام این نسبت‌های خانوادگی کافی بود تا معصومه حائری یزدی تحت نظر و مراقبت ساواک باشد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، معصومه حائری یزدی که روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ۸۶ سالگی درگذشت و پیکر ایشان روز هشتم اردیبهشت پس از تشییع در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) در بقعه شیخ فضل‌الله به خاک سپرده شد. 

محل دفن ایشان از این جهت نمادین است که بقعه شیخ فضل‌الله نوری در سال‌های دور محل ملاقات امام خمینی (ره) و آیت‌الله شیخ مرتضی حائری یزدی بود که به جز همکاری در هیأت مصلحین حوزه، هر روز هنگام غروب آفتاب آنجا با هم گفتگو می‌کردند.

ازدواج مصطفی و معصومه در سال ۱۳۳۳، پیوند دو خاندان خمینی و حائری یزدی بود؛ این زندگی مشترک پس از ده سال با تبعید حاج مصطفی خمینی همراه پدر، وارد مرحله تازه‌ای شد و تا زمان شهادت همسر در اول آبان ۱۳۵۶، معصومه حائری بار‌ها برای دیدارش به نجف رفت و برگشت. 

یکی از سند‌هایی که در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی وجود دارد (شماره پرونده ۳۹۲)، موافقت اداره کل سوم ساواک با درخواست معصومه حائری برای صدور گذرنامه جهت مسافرت به عراق را نشان می‌دهد. طبق این اسناد، شهربانی کل کشور در نامه‌ای محرمانه از ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور درباره تقاضای صدور پروانه خروج از کشور استعلام می‌گیرد:

«شهربانی کل کشور
تاریخ ۴۶/۶/۱۳
از شهربانی کل کشور (اداره اطلاعات)
به تیمسار ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور
درباره معصومه حائری یزدی فرزند مرتضی شناسنامه ۶۹۲۳۵ قم متولد ۱۳۱۷
نامبرده بالا طی تسلیم شرحی اعلام نموده مدتی قبل برای دیدار بستگان خود از عراق به ایران مراجعت و جهت بازگشت به کشور مزبور به منظور ملحق شدن به همسرش حاج سیدمصطفی خمینی تقاضای صدور پروانه خروج نموده است. خواهشمند است دستور فرمائید نسبت به انجام درخواست مشارالی‌ها نظریه اعلام دارند. 
رئیس شهربانی کل کشور. سپهبد مبصر از طرف سرتیپ صمد پاکپور»

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی

دیگر خبرها

  • نامه رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا
  • حرکت آزادانه و شجاعانه دانشجویان غربی قابل تحسین است
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • معلمی که امام خمینی(ره) خطبه عقدش را خواند
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • دستور ساواک برای بازرسی از عروس امام (ره)+ سند
  • مشارکت ارتش در اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی و محروم کرمانشاه
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود