Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مجله همگردی»
2024-04-28@18:59:18 GMT

ارگ علیشاه در تبریز | از بناهای تاریخی تبریز

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۹۴۰۶۵

تبریز یکی از شهرهای برجسته ایران از دیرباز می باشد. این شهر پر است از جاذبه های تاریخی و با ارزش که ارگ علی شاه یا همان ارگ تبریز یکی از بناهای تاریخی تبریز می باشد. ارگ علیشاه در تبریز در حقیقت یک دیوار بسیار بلند است که صاحب معماری آذری ارگ تبریز نیز استادی است به نام فلکی تبریزی. این ارگ از جمله دیوارهای بلند ایران از گذشته تا کنون بوده است و در مرکز شهر تبریز درست در قسمت جنوبی نقطه مشترک دو خیابان فردوسی و خمینی واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر از فضای ایجاد شده پیرامون ارگ علیشاه برای برپایی نماز جمعه در شهر تبریز استفاده می شود و مدت زمانی است که مصلای بزرگ تبریز را نیز در ارگ علیشاه در تبریز ایجاد کرده اند.

کمی آشنایی با ارگ بزرگ تبریز

شخصی که سبب ایجاد ارگ علیشاه در تبریز که از بناهای تاریخی تبریز می باشد، بوده است، فردی است به نام خواجه تاج الدین علی شاه که قطعا به سبب نام و آوازه وی پس از گذشت این همه زمان هنوز هم که هنوز است این بنای ارزمشند قدیمی را با نام او خطاب می کنند. از ارگ تبریز در حال حاضر چیز زیادی برجای نمانده است و سهم عمده ای از آن توسط زلزله و گذشت زمان از بین رفته است! جالب است بدانید که پیش از تخریب فضای داخلی و بزرگ ارگ علیشاه به جهت ایجاد مصلای بزرگ تبریز در زمان امام جمعه آیت الله ملکوتی (در سال 1360 هجری شمسی) به دست نیروهای جهاد سازندگی با بولدوزر و برخی مواد منفجره مدرسه ای تحت نام مدرسه نجات که از جمله مدارس اولیه ایرانی به حساب می آید و همچنین سالن تئاتری به نام شیر و خورشید در آن قرار داشته است. لازم به ذکر است ارگ تبریز یا همان ارگ علی شاه که از بناهای تاریخی تبریز است، به همراه تمام محوطه و متعلقاتش در تاریخ 15 دی ماه سال 1320 شمسی با شماره 170 در فهرست آثارهای ملی کشور به ثبت رسانده شد و پس از گذشت مدت زمان زیادی سرانجام در تاریخ 29 خرداد سال 1357 یک نقشه کلی از منطقه تحت اختیار آن برای قوانین محافظتی و همچنین حریم استحفاظی آن در مجلس شورای حفاظت آثار تاریخی اداره کل تعیین و در همان جلسه مورد تایید همه اعضای شورا قرار گرفت. طبق آنچه تاکنون از بررسی ها و مشاهده های آثار برجای مانده از این ارگ به دست آمده است ارگ تبریز که از بناهای تاریخی تبریز است، در گذشته دارای مسجد بسیار بزرگ و باشکوهی نیز بوده است که در حال حاضر تنها بخش کوچکی از دیوارهای آن به همراه محراب شبستان جنوبی آن باقی مانده است. به احتمال خیلی زیاد این دیوارهای بزرگ برجای مانده سبب ایجاد ایوان طاق پوش و حمال طاقِ استوانه ای شکل بزرگی بوده اند که در کنار یکدیگر شبستان ارگ علیشاه را که از جمله عناصر برجسته آن نیز به حساب می رود تشکیل می داده اند. همچنین با بررسی های صورت گرفته در مکان وجود این مسجد را می توان این طور عنوان کرد که در این مکان ایوانی به پهنای 30.15 متر و دیوارهای قطوری به ضخامت 10.40 متر قرار داشته است. البته از پی و فوندانسیون گود و سازه های چشم نواز و مرتفع آن که تا خط آغازین طاق استوانه ای چیزی در حدود 25 متر بوده است نیز نباید غافل شد!

معرفی معماری آذری در خصوص ارگ تبریز:

معماری آذری ارگ تبریز است که پس از ظهور اسلام در ابعاد گسترده مورد استفاده قرار گرفت. این نوع شیوه و روش معماری که به آذربایجان تعلق دارد، بیشتر با نام معماری مغولی - ایرانی شناخته می شود و می توان عصر پرکاری آن را مربوط به حکومت ایلخانان در ایران که از سال 736 لغایت 1256 قمری بوده است، دانست. در سال های گذشته مطالب زیادی در خصوص معماری کهن و باستانی ایرانیان به قلم بسیاری از اساتید دانشگاهی و متخصصان این حرفه نوشته شده است که محمدکریم پیرنیا یکی از آن ها می باشد. آقای پیرنیا در مقاله ای با نام سبک شناسی معماری ایران، ریشه معماری ایرانی را مربوط به حکومت های ایجاد شده پیش از ظهور اسلام دانسته و سبک آذری را در برهه ای از تاریخ، ادامه دار آنان عنوان نموده است. به گفته وی سبک آذری که در زمان ایلخانان یا همان مغول بسیار رایج بوده است از جمله سبک های مطابق میل ایرانیان از گذشته های بسیار دور تا کنون بوده و می توان آن را یکی از چندین سبک معماری ترکیبی در ایران به حساب آورد. از طرفی دونالد ویلبر نیز معماری سلجوقی یا همان روش رازی را شکل اولیه معماری آذری دانسته و خود معماری سلجوقی را از سبک ساسانی که پیش از ظهور اسلام وجود داشته است می داند که البته تمامی این موارد را می توان از نوع گنبدها و شکل و شمایل آن ها نیز متوجه شد! البته محمدکریم پیرنیا در نوشته خود این مورد را نیز ذکر می کند که با استقرار هولاکوخان در مراغه بین سال های 657ق تا 1259م وضع و اوضاع معماری ایرانی بسیار متحول شد و به دنبال تغییرات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در جوامع آن روز ایران سبک رازی یا همان معماری مورد علاقه سلجوقی دستخوش تغییراتی شد و معماری آذری ارگ تبریز رفته رفته به وجود آمد.

کلام پایانی

در پایان باید این را نیز خاطر نشان کرد که شروع و محل تولد معماری و سبک آذری از مراغه بوده و از همان روزهای نخست آن را سبک مغولی می نامند و در ابتدا تبریز، سلطانیه و پس از آن نیز در سراسر ایران و حتی خارج ایران رایج می شود و با گذشت زمان رفته رفته ابعاد وسیع تری از توانایی های خود را بروز می دهد. نهایت اوج و شکوفایی معماری و سبک آذری را می توان از بناهای ساخته شده در عصر جانشینان تیمور و به خصوص شاهرخ متوجه شد! محمدکریم پیرنیا که می توان آن را پدر معماری باستانی و قدیمی ایران دانست  در اغلب نوشته های خود، سبک آذری در 2 دوره ایلخانان (مغولان) و تیموری را تقریبا یکی دانسته و هیچ تفاوتی برای این نوع از سبک معماری در این دو دوره سلسله قائل نبوده است و این درحالی است که محققان و پژوهشگران زیادی بطور کلی 2 دوره حکومتی ایلخانان و تیموریان را کامل جدا از یکدیگر و منحصر به فرد می دانند.

منبع: مجله همگردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۹۴۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است

ایسنا/هرمزگان استاندار هرمزگان گفت: بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان ظهر امروز هشتم اردیبهشت در دیدار با معتمدان و فعالان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بندر کنگ با شمردن زیبایی‌های بصری و تاریخی این شهر اظهار کرد: بندر کنگ نماد و تبلور زیبایی و هنر سنتی مردم هرمزگان است و تصویری که از این بندر و مردمان شریف آن به ذهن می‌رسد همدلی، انصاف، تعادل، زیبایی و تاریخ عمیق منطقه است.  

وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان به سرعت در مسیر صنعتی شدن و توسعه قرار گرفته است، افزود: در استان طرح‌های صنعتی و پالایشگاهی متنوعی از جمله در حوزه فولاد آغاز شده که در سالیان آتی سبب توسعه صنعتی استان خواهد شد.  

استاندار هرمزگان نگرانی مهمی که در مسیر توسعه وجود دارد را لطمه دیدن فرهنگ و هویت تاریخی و بومی استان بر شمرد و گفت: نگران هستیم که توسعه صنعتی خدشه‌ای به هویت، فرهنگ و معماری بومی و در کنار آن به محیط زیست استان وارد کند که سعی داریم با طرح‌های درختکاری، کنترل و ساماندهی فاضلاب و انتقال پساب شهر بندرعباس در مسیر صیانت از محیط زیست گام برداریم.

دوستی همچنین تربیت نیروی انسانی را وجه مهم توسعه پایدار دانست و بیان کرد: احداث دانشکده پزشکی درشرق و غرب، راه‌اندازی ۲۸ هنرستان جوار صنایع و هنرستان انرژی اتمی در حوزه صیانت از نیروی انسانی اجرا شده تا نگرانی‌ها در این حوزه‌ها کاهش یابد.  

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، هویت و فرهنگ را شاخص غالب در خلق مزیت‌ها برشمرد و گفت: در هر مسئله‌ای مردم پای‌کار بوده‌اند اتفاقات مهمی رقم خورده و شما مردم فهیم بندر کنگ از فرهنگ و معماری خاص منطقه صیانت کرده‌ و عاشقانه هوای هویت و معماری بومی را داشته‌اید که بسیار قابل تقدیر و لازم است که فرهنگ و معماری بندرکنگ بعنوان «نماد» معرفی شود.

وی بر ایجاد کمیته تخصصی برای بندر کنگ تاکید و اظهار کرد: موارد مطرح شده بررسی و در خرداد ماه جلسه ای به‌منظور تصمیم‌گیری در بندرکنگ برگزار می‌کنیم تا بتوانیم نقشه راه توسعه را شهر ترسیم و بر مزیت‌هایی همچون گردشگری، تجارت و شیلات شهر تمرکز کرده و زنجیره‌های ارزش را بر روی این مزیت‌ها تعریف کنیم.  

مهدی دوستی همچنین با تاکید بر اینکه نیاز است از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه سرمایه‌گذاری در این شهر استفاده شود، افزود: پیشنهاد می‌کنم همایش سرمایه‌گذاری ویژه بندرکنگ برگزار و در آن از سرمایه‌گذاران و علاقمندان به فعالیت در حوزه‌های مختلف اقتصادی دعوت شود تا با مزیت‌های نسبی و ظرفیت‌های منطقه بهتر آشنا شوند.  

به گزارش ایسنا، در این جلسه جمعی از معتمدان و فعالان حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بندرکنگ در کنار مسئولان شهرستان بندرلنگه در سخنانی مطالبات و درخواست‌های مردم از استاندار هرمزگان را مطرح کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • نخستین سمپوزیوم تکنولوژی درطراحی و بازطراحی برگزار شد
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • بارسلونا؛ خواهرخوانده‌ای با شاهکارهای معماری برای اصفهان
  • آذری جهرمی به دولت رئیسی : در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید