Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ادامه مرور جشنواره فیلم فجر در ادوار گذشته، در این گزارش به بررسی جشنواره بیست و ششم و بیست و هفتم فیلم فجر می پردازیم.

جشنواره بین‌المللی فیلم فجر 1386:

 در این جشنواره نسبت به بازی یک بازیگر بی انصافی شد و داوران آنچه را نادیده گرفتند، در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین دیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دوره مجید مجیدی، برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم «آواز گنجشک ها» می‌شود. بازیگر اصلی این فیلم رضا ناجی است. او در این جشنواره دیده نشد، اما بازی وی در این فیلم در آسمان جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در سال 2008 درخشید و جایزه خرس نقره ای را برای او  به ارمغان آورد. نکته جالب توجه این است که ناجی با همین فیلم، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد «اسکرین آسیا پاسیفیک» در سال 2008 هم شد.

بنابر این گزارش، در این دوره باز هم رضا میرکریمی بعد از فیلم موفق «خیلی دور خیلی نزدیک» با فیلم «به همین سادگی» در جشنواره بیست و ششم درخشید.  بعد از چند سال فعالیت  در سینمای ایران، تفکر فیلم سازی میرکریمی معلوم شد. میرکریمی در فیلم هایش عجله ای برای گفتن اصل داستان ندارد و با پرداختن به جزئیات در بستر یک محیط خانوادگی، فیلم هایش را پیش می برد. حال بعد از گذشت 10 سال از آن جشنواره می توان گفت که بار محتوایی فیلم ها نسبت به ادوار قبل کمتر بود.

 برگزیدگان این دوره جشنواره:

این جشنواره، یک بازیگر زن خوب نیز به سینمای معرفی کرد. هنگامه قاضیانی با بازی در فیلم «به همین سادگی» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد. این فیلم، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را نیز نصیب میرکریمی کرد.

این جشنواره، دو بازیگر مکمل خوب نیز داشت؛ محسن تنابنده برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در فیلم «استشهادی برای خدا» شد. او که بیشتر در نقش های طنز بازی می کند، در این فیلم در نقش یک روحانی ظاهر شده است. بازیگر دیگری که برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد، مهتاب نصیرپور برای بازی در فیلم «فرزند خاک» بود.

 جشنواره بین‌المللی فیلم فجر 1387:

 «بودن یا نبودن! مسئله این است». واروژ کریم مسیحی، کارگردان پر توان سینما این بار به سراغ شکسپیر رفت و فیلم «تردید» را بر اساس نمایشنامه «هملت» کارگردانی کرد. اکثر منتقدین این فیلم را یکی از اقتباس‌های خوب سینمای ایران قلمداد کرده‌اند. بهرام رادان  بازیگر نقش «هملت» در فیلم «تردید» بود. چنانچه بعداً نیز در مجلات مختلف سینمایی عنوان شد، بدون تردید، «تردید» فیلم ماندگاری در کارنامه کریم مسیحی است.

در این جشنواره، یک فیلم خوب طنز نیز با نام «بی پولی» دیده می‌شود. حمید نعمت الله با ایده های جذاب خود در فیلم «بی پولی» توانست مخاطب را به خوبی با خود همراه کند و هنوز آن اثر یکی بهترین کارهای حمید نعمت الله در قامت کارگردان است. اما جشنواره بیست و هفتم فیلم های ماندگار کم نداشت. «سوپر استار» یکی از فیلم های تاثیر گذار جشنواره بیست و هفتم بود. شهاب حسینی در آن فیلم توانست سبک جدیدی از بازی خود را به مخاطب عرضه کند. حسینی در آن سال حلقه وصل دو فیلم بود. یکی «سوپر استار» و دیگری «درباره الی». بعد از سه سال، اصغر فرهادی بار دیگر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فیلم «درباره الی» از آن خود کرد. اکثر سینما‌دوستان این فیلم را حتی در مقایسه با فیلم اسکاری «جدایی نادر از سیمین»، هنوز بهترین فیلم فرهادی می دانند.

 برگزیدگان این دوره جشنواره:

در این سال، دو تن از بازیگران فیلم «بیست» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، برنده سیمرغ بلورین نقش مکمل شدند؛ علیرضا خمسه و مهتاب کرامتی. علیرضا خمسه در این فیلم در یک نقش جدی بازی کرده است. شاید هنر خمسه همین بود که بعد از سال‌ها خود را از قالب طنز رهانیده بود. این جشنواره سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را نصیب لیلا حاتمی کرد. ناگفته نماند که شهاب حسینی هم اولین سیمرغ بلورین را برای بازی در فیلم «سوپراستار» به خانه برد.

 

 انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۹۴۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو

چهل و ششمین جشنواره بین‌الملی فیلم مسکو به کار خود پایان داد و فیلم «آه سرد» موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی شد و جایزه بهترین مستند هم به «رُخ» رسید.

به گزارش ایسنا، چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو از ۱۹ تا ۲۶ آوریل (۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت) در روسیه برگزار شد و در شب اختتامیه فیلم «آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی صدیق جایزه سنت جورج نقره‌ای بهترین کارگردانی بخش مسابقه اصلی، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و تقدیرنامه نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیا و اقیانوسیه) شد و همچنین جایزه بهترین مستند این رویداد سینمایی هم به «رُخ» ساخته سام کلانتری رسید.

در جشنواره مسکو امسال هم جایزه سنت جورج طلایی بهترین فیلم این رویداد سینمایی نیز به فیلم مکزیکی «شرم» ساخته «میوئل سالگادو» رسید.

«آهو» ساخته هوشنگ گلمکانی، «رُخ» ساخته سام کلانتری در بخش مسابقه آثار مستند، «سرد روشن» ساخته علی دارایی و «تاکسیدرمیست» ساخته سوسن سلامت و بهزاد علوی در بخش مسابفه فیلم های کوتاه و انیمیشن کوتاه «پیچ تاریخی» به کارگردانی میلاد محمدی و سریال «پوست شیر» برادران محمودی دیگر آثار ایرانی جشنواره مسکو امسال بودند.

چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو در بخش ویژه‌ای نیز به مرور آثار داریوش مهرجویی کارگردان فقید ایرانی پرداخت و فیلم‌های «هامون»، «گاو»، «درخت گلابی»، «لیلا»، «پری» و «اشباح» از جمله آثار این کارگردان فقید ایرانی به نمایش گذاشته شد.

جشنواره مسکو امسال طی هشت روز برگزاری میزبان نمایش ۲۴۰ فیلم از ۵۶ کشور بود. این جشنواره در سال ۱۹۳۵ تأسیس شد که آن را به دومین جشنواره قدیمی فیلم جهان پس از ونیز تبدیل می‌کند. جشنواره مسکو در ابتدا به صورت دوسالانه برگزار می‌شد اما از سال ۱۹۹۵ رویدادی سالانه شد، اگرچه در سال های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸ برگزار نشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گراوید از میاندوآب نامزد دریافت بهترین فیلم کوتاه جشنواره لتونی شد
  • اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند
  • انتقاد بازیگر قدیمی به جیغ و دست و هورا در شب آخر عروسک‌خونه
  • پیولی: به شایعات اخراجم توجهی نمی‌کنم
  • عیسی در روز تلخ بهترین گلزن فصل پرسپولیس شد
  • نفس بازغی و شهاب حسینی در پشت صحنه گناه فرشته | ببینید
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • شایعه جنجالی درباره دستمزد شهاب حسینی در سریال گناه فرشته
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای فیلمساز ایرانی
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای سام کلانتری