Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-30@13:08:13 GMT

خطر بحران کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۹۷

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۹۵۰۰۲

خطر بحران کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۹۷

یعقوب شیویاری با هشدار نسبت به خطر بحران کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در سال 97، گفت: بیمارستان ها مشکل کسری بودجه دارند و به دلیل عدم نقدینگی کافی نزدیک به دو سال به واحدهای تولید دارو بدهکار هستند از این رو  مراکز تولید دارو برای تامین مواد اولیه نیز با مشکل جدی نقدینگی دارند و به طور قطع اگر  وضعیت به این منوال ادامه داشته باشد کارخانه های داروسازی با خطر ورشکستگی و کشور با کمبود دارو و تجهیزات مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بیمارستان ها از مهمترین حلقه های درمانی نظام سلامت هستند، افزود: مهمترین دغدغه بیمارستان ها عدم پرداخت کارانه معوقات کادر درمان و مطالبات شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی است.

وی با یادآوری اینکه انباشت مطالبات مراکز دارویی و تجهیزات پزشکی و کادر درمان نارضایتی ها را به دنبال داشته است، تصریح کرد: اگر هر چه سریع تر مطالبات و معوقات پرداخت نشود به طور حتم در سال آینده با کمبود دارو و تجهیزات مواجه خواهیم شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه دولت باید با اختصاص اعتبارات ویژه بدهی مراکز دارویی را پرداخت کند، گفت: برخی از شرکت های دارویی پرسنل زیادی دارند و اگر دولت به پرداخت معوقات این مراکز توجه نداشته باشد منجر به بیکاری تعداد کثیری از شاغلان در این حوزه می شود.

شیویاری افزود: اگر با بحران کمبود دارو روبرو شویم دولت مجبور به واردات دارو می شود و این موضوع اصلا شایسته کشور نیست زیرا از یک سو بیکاری پرسنل و از سویی تهدید تولید را به دنبال دارد.

نماینده مردم میانه در مجلس دهم، با بیان اینکه بدهی بیمه ها چالشی بزرگ سد راه خدمات رسانی داروخانه ها به شمار می رود، تصریح کرد: به سبب بدهی بیمه ها به داروخانه ها اقتصاد این مراکز دچار مشکل شده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر با کمبود دارو مواجه شدیم نباید مراکز دارویی را مقصر قلمداد کرد بلکه مقصر اصلی دولتمردان هستند که برای پرداخت مطالبات آنها تاکنون چاره اندیشی نکرده اند.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۹۵۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی سامانه برخط رصد کمبودهای دارویی در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر هیراد گفت: با راه‌اندازی این سامانه اطلاعات دقیق کمبودهای دارویی معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور در دسترس قرار می‌گیرد.

وی با بیان به اینکه در گذشته افراد مختلف و حتی غیرمتخصص در خصوص کمبودهای دارویی اظهار نظر کرده و ارقام مختلفی را در مورد آن اعلام می‌کردند، افزود: از سال گذشته مسیرهای مختلفی برای احصای کمبودهای دارویی تعریف شده است که آمار جامعی را در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌دهد.

هیراد ادامه داد: در منابع مختلف تعاریف متعددی برای کمبودهای دارویی ذکر شده که اعلام اعداد متناقض خود گواه موضوع است. بدیهی است سازمان غذا و دارو مرجع رسمی اعلام کمبودهای دارویی است.

وی افزود: بررسی عملکرد شرکت‌های پخش از لحاظ نحوه توزیع و اعمال اقدامات اصلاحی به صورت مستمر در حال انجام بوده و طرح سامانه‌ای شدن برنامه توزیع داروها و توسعه سامانه اعلام کمبودهای دانشگاه از طریق اضافه شدن موجودی شرکت‌های پخش دارو در دست اقدام است.

به گفته هیراد، پایش کمبودهای دارویی و زنجیره تأمین به صورت ویژه با دو روش شناسه گذاری و رصد کمبود معاونت‌ها بر اساس مبتنی بودن شواهد نیز انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده ضمن پایش بهتر کمبودها، امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای جبران آن وجود دارد؛ همچنین معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور نیز با دسترسی به این سامانه می‌توانند از میزان موجودی دارو اطلاع یافته و نسبت به پیگیری رفع مشکل حوزه خود اقدام نمایند.

کد خبر 6090507 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • دردسر جدید بیمه‌ها برای داروخانه داران/ بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها
  • آخرین جزئیات از دوره جدید کالابرگ
  • هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه
  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • راه‌اندازی سامانه برخط رصد کمبودهای دارویی در کشور
  • پرداخت مطالبات گندمکاران خوزستانی تا ابتدای هفته آینده
  • متهمان دارویی آذربایجان‌غربی به پرداخت ۷۴ میلیارد ریالی محکوم شدند