Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-معاون سیاسی وزارت خارجه با بیان اینکه مقیدم در جایگاه یک دیپلمات صحبت کنم، گفت: دیپلمات جمهوری اسلامی همچون سرباز است به هیچ یک از مسائل داخلی نباید ورود کند و دخالتی داشته باشد.تغییر در ساختار وزارت امور خارجه را برای چابک‌تر شدن امور آن و  تخصصی‌تر شدن این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: ما معاونت‌های منطقه ای را حذف و به جای آن ادارات کل منطقه ای را ایجاد کردیم، اکنون ۸ اداره کل منطقه‌ای داریم که با معاون سیاسی و اقتصادی کار می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره دلیل برگزار نشدن این برنامه به صورت مناظره گفت: قبل از پاسخ دادن به این سوال ذکر نکته‌ای را لازم می دانم، برنامه جهان آرا شناخته شده و چالشی است و بحث ما نیز احتمالا امشب همین گونه خواهد بود.

عراقچی تصریح کرد: شما هم مجری و هم منتقد هستید، یعنی مثل مربی‌هایی که خودشان هم بازیکن و هم مربی هستند.

وی با تاکید بر اینکه امیدوارم برنامه امشب باتقوا باشد، ادامه داد: این اصطلاح با تقوا را از دوستم آقای امینی در موسسه شهید آوینی آموختم. او می گفت ما در اینجا مستندهای باتقوا تهیه می‌کنیم؛ واقعا هم اینگونه است، کارهای خوبی انجام دادند.

عراقچی افزود: باتقوا صحبت کنیم یعنی هدفمان روشنگری در مورد ابهامات و سوالاتی که وجود دارد، باشد. شما گفتید که برجام مهمترین موضوع ملی ما بوده و در مورد آن هم بسیار صحبت شده است اما هنوز و سوالاتی وجود دارد باید اینها را صادقانه به بحث بگذاریم.

 معاون سیاسی وزیر امور خارجه بیان کرد: هدف حتما مچ گیری و حال گیری نیست. توقع می رود که شما سؤالات دقیقی بپرسید و فرصت کافی هم برای پاسخ دادن اختصاص دهید. از طرف دیگر توقع می رود که بنده نیز صادقانه پاسخ دهم و  شنوندگان هم صادقانه گوش کنند و دنبال این نباشند که از صحبت‌های بنده جمله‌ای در بیاورند و قبل و بعد آن را حذف و شروع به نوشتن جوک و... کنند.

وی اضافه کرد: بنده صحبت غیر رسمی ندارم یعنی در جایگاه معاون وزارت خارجه و یکی از اعضای تیم مذاکره کننده که هنوز هم درگیر بحث‌های مربوط به برجام هستیم، هر صحبتی که من می کنم رسمی است.

عراقچی ادامه داد: همین الان به طور مسلم همه خبرگزاری‌ها توجه می‌کنند که من چه خواهم گفت، بنده مقیدم در چارچوب مواضع کشور و دستورالعمل‌هایی که در جایگاه یک دیپلمات به من داده می‌شود، صحبت کنم.

 معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه هر دیپلماتی همچون یک نظامی و سرباز است و در چارچوب دستورالعمل‌هایش حرکت می‌کند، گفت: دیپلمات جمهوری اسلامی همچون سرباز است به هیچ یک از مسائل داخلی نباید ورود کند و دخالتی داشته باشد و ماموریت هایی که نظام به او می دهد را صادقانه اجرا کند، دیپلمات های ما عموما همین هستند.

وی گفت: هر صحبتی که هر جا و در این برنامه خواهم داشت رسمی است و موضع رسمی جمهوری اسلامی به شمار می رود. با این محدودیت ها نمی‌توانم کنار کسی (که مسئولیتی ندارد و آزادتر است) بنشینم و با او مناظره کنم.

 معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا مسائلی که در برجام به امضا رسید، همان چیزی است که در ژنو مورد تاکید بوده یا اینکه عقب نشینی‌هایی نسبت به ژنو اتفاق افتاده است، گفت: با قیاس ژنو و توافق نهایی درمی یابیم که ژنو خط مشی ها و اصول کلی را به عنوان توافق اولیه مشخص کرد و در طول ٢ سال مذاکره و یا بیشتر، آن را به توافقی دیگر تبدیل کردیم.

وی ادامه داد: توافق ژنو این بود که تحریم‌های هسته‌ای حذف شود و در برجام هم این مسئله آمده است.

عراقچی تاکید کرد: در مذاکرات هدف اصلی برداشته شدن تحریم ها نبود بلکه به رسمیت شناخته شدن حق هسته ای ایران بود.

 معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به تحریم های اولیه ایران اظهار کرد: تحریم های اولیه ایالات متحده علیه ایران بعد از انقلاب و ماجرای گروگان گیری ها رخ داد و برابر آن هیچ آمریکایی حق نداشت و ندارد که به ایران خدماتی ارائه دهد در حالی که ما به دنبال این بودیم که تحریم‌های ثانویه (هسته ای) خود را برداریم.

 معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: برابر توافق ژنو قرار بر این بود تا تحریم های ثانویه ما یعنی تحریم های مرتبط یا برنامه هسته ای  برداشته شود که در لوزان و برجام نیز به همین شکل است.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۹۹۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترینیداد و توباگو هم کشور فلسطین را به رسمیت شناخت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره نوشت: دولت ترینیداد و توباگو امروز اعلام کرد که کشور فلسطین را به رسمیت شناخته است.

این کشور حوزه دریای کارائیب با تاکید بر اینکه این اقدام را در راستای اهداف صلح پایدار انجام داده، در بیانیه ای آورده است: به رسمیت شناختن فلسطین یک امر اخلاقی و عادلانه است.

در ادامه این بیانیه آمده است: به رسمیت شناختن کشور فلسطین بیانگر خواسته های مشروع مردم فلسطین و حمایت از آن است.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفته بود: بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا قرار است تا پایان ماه مه، فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسد.

کد خبر 6095728 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه
  • دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اندونزی
  • سازمان همکاری‌ اسلامی از همه کشورها خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند
  • سازمان همکاری‌ اسلامی خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین شد
  • سازمان همکاری‌ اسلامی به رسمیت شناختن کشور فلسطین را خواستار شد
  • ورود امیرعبداللهیان به گامبیا
  • دیدار دیپلمات‌های ایران و روسیه در وین در آستانه سفر گروسی به تهران
  • دولت ترینیداد و توباگو کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
  • ترینیداد و توباگو هم کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
  • رایزنی وزیرخارجه استونی درباره کشتی توقیفی در ایران