Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

سنگین‌ترین برف و بوران ایران در 50 سال گذشته مربوط به 46 سال پیش یعنی بهمن ماه سال 1350 است. به روایتی در زمستان آن سال  ایران منجمد شد. بیش از 200 روستا برای همیشه در زیر برف ناپدید شدند و بیش از 4000 نفر جان خود را از دست دادند. در بعضی مناطق بیش از 36 ساعت برف بارید و ارتفاع برف به 6 متر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتفاق به قدری سهمگین بود که توانست جایگاه نخست بوران‌های پرتلفات دنیا را در کتاب رکوردهای گینس به خودش اختصاص بدهد.

ماجرا از دوم بهمن ماه سال 1350 آغاز شد به طوری‌که روزنامه اطلاعات با تیتر عجیب «دیو سپید» پیش‌بینی بارش برفی سنگین را خبر داد.

درابتدا از سرمای شدید مدارس تهران  سه روز تعطیل شد. در مازندران 2 نفر به علت سرمای شدید جان باختند. دمای اردبیل به منفی 24 رسید ومردم از سرما به مساجد پناه بردند و سه نفر براثر سقوط بهمن کشته شدند. دمای شهر کرد به منفی 27 درجه رسید و چند نفر در سرمای جاده ها جان خود را از دست دادند.

کارشناسان از «در خطر بودن جان ۲ میلیون دام» خبر دادند. دمای استان خراسان به حد زیادی کاهش یافت و دماسنج ها عدد ۳۲ درجه زیر صفر را نشان دادند.  اخبار استان گیلان از محاصره 1400 نفر در برف حکایت داشت و امداد طلب می‌کرد. در گیلان وضعیت فوق‌العاده اعلام شد و  مرگ دام ها و پرندگان در گیلان شیوع یافت.

شهربانی کل کشور نیز در دستوری سراسری گفته که تمام رانندگان در هر نقطه ایران باید از زنجیر چرخ حتی در عبور و مرور شهری استفاده کنند.

بارش سنگین برف در شمال از غرب به شرق و مرکز کشورادامه پیدا کرد و در بعضی شهرها تا 36 ساعت بارید و ارتفاع آن به 6 متر رسید. دمای فیروزکوه به منفی 36 و خراسان نیز به منفی 37 درجه رسید.

در جنوب ایران بارش بی‌امان باران سبب طغیان کارون شده و همین موضوع باعث شد تا مارها به ساحل هجوم بیاورند؛ وضعیت در حال وخامت بود و گرگ ها که بدلیل سرما و نبود غذا به شدت گرسنه بودند در چالوس و آمل نیز به جان مردم افتادند.

دوشنبه ۱۱ بهمن ماه خبر تکان دهنده‌ای می‌رسد که ساکنان ۳۰ دهکده ۴۰ روز است که در محاصره برف قرار گرفته‌اند و احتمال دارد همه اهالی این دهکده‌ها از بین رفته باشند. شدت سرما و یخبندان باعث شده تا هر فردی که اندکی توانایی دارد به کمک نیازمندان و در راه ماندگان بشتابد.

در روزهای بعدی وضع مردم بدتر شد. تهران اوضاع بدی داشت و ارتباط با شمیرانات قطع شد. مردم از دست شهردار تهران ناراضی شدند و از وضع موجود گلایه داشتند و به شهردار گفتند هرچه زودتر چاره‌ای بیاندیشد. شهردار هم پاسخ داد که این بارش برف بی‌سابقه بوده و تمام تلاشش را خواهد کرد تا مشکلات را مرتفع کند.

خبرهای غمگین انگیز بعدی نیز از راه رسید: بی خبری 10 روزه از سرانجام 25هزار سکنه 12 روستا در منطقه سمیرم و نیاز مبرم آنها به کمک، آب و غذا، کاهش دمای منطقه گرمسیر زابل به منفی 14 درجه و جان باختن چند تن از هم‌وطنان آن منطقه و ایجاد مشکلات عدیده برای آنان که به هوای سرد عادت نداشتند.

عده زیادی از شدت سرما در شهر تبریز -آن هم در روز- بیهوش شدند. در رشت حتی دیگر امکان دفن مردگان نیز میسر نبود و مردگان را بایگانی می‌کردند تا در فرصت مناسب بتوانند آن‌ها را دفن کنند. در آذربایجان ارتباط ۴۵۰۰ روستا قطع شد و راه‌آهن این استان نیز بسته شد.

سه شنبه ۱۹ بهمن ماه 1350 وضع کشور به شکل کاملاً بحرانی در آمد و در بسیاری از شهرها وضع فوق العاده اعلام شد.

بیش از ۱۸۰ نفر در ارتفاعات گیلان ناپدید شدند؛ در سهند یک قطار زیر برف ماند. ۷ نفر از سرمای شدید در تبریز خشک شدند؛ ۴۰ خانوار در یکی از استان‌های شمالی کشور زیر بهمن مدفون شدند و جان سپردند؛ مشکل تامین مایحتاج مردم به شدت نمود پیدا کرده و حالا ذخیره آرد در بسیاری از نقاط ایران به پایان رسید و زنگ خطر قحطی نیز به صدا در آمد؛ بندر پهلوی (انزلی) در تاریکی مطلق فرو رفت.  ۱۹ دهکده در چهارمحال و بختیاری نیز در محاصره شدید برف قرار گرفت؛ ۱۵۰ کامیون در مرز جلفا به‌دلیل بارش برف متوقف شدند و گیر افتادند؛ تقریبا در تمام کشور ۳۶ ساعت است به صورت مداوم برف بارید.

در روزهای بعدی باز هم در ارتفاعات گیلان ۱۸۰ نفر ناپدید شدند و 60 نفر هم براثر بهمن کشته شدند.و اداره‌کل بهداری، مردم را از خوردن گوشت پرندگان دریایی به علت مسمومیت منع کرد.در شهر‌کرد که دمای منفی ۳۷ درجه را تحمل می‌کرد کسی اطلاعی از زنده بودن ساکنان ۱۴ دهکده حوالی این شهر را نداشت. (مشخص شد که بسیاری از آنها کشته شدند).

تقریبا از ۲۴ بهمن ماه ۱۳۵۰ دمای هوا کم کم افزایش پیدا کرد و بوران شدید و سهمگین به کار خود در کشور ما پایان داد.

 از آن پس نوبت بیماری‌های پس از سرما یعنی دلیل آنفولانزا و سرماخوردگی های شدید به سراغ مردم آمد و عده ای دیگر از هم‌وطنان در بستر بیماری جان سپردند.

دست آخر جالب است بدانید که سایت DEVASTATING DISASTERS درباره اتفاقی که 45 سال قبل در ایران رخ داد، نکات جالبی نوشته است: «کولاک شدیدی که در ایران رخ داده، یک هفته به طول انجامید و باعث شد یک میلیون و 636 هزار کیلومتر مربع در ایران به طور کلی از بین برود و هزار نفر به معنای واقعی کلمه به خاک سپرده شوند. بسیاری از آنها در حالی که در خانه‌های خود نشسته بودند و به راه چاره فکر می‌کردند به حالت انجماد رسیدند و قبل از این که بتوانند از شر یخ‌زدگی خلاص شوند، به آهستگی مردند. »

 

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۹۹۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات نجات سرنشینان پراید نگون‌بخت در سیل وحشتناک | فیلم

لحظات دلهره‌آور نجات مسافران سواری از سیل در روستای کرغند قاینات خراسان جنوبی منتشر شده است. نگرفتن هشدارهای هواسناسی در این روزها باعث خسارات و گرفتاری‌های بسیاری در برخی از نقاط کشور شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • محصولات تجاری گروه ‌بهمن در نمایشگاه صنعت‌ پخش ایران معرفی می‌شود 
  • ایران رتبه چهارم علم گیاهان دارویی و طب سنتی دنیا
  • فیلم| یک یوتیوبر از حقیقت وحشتناک صهیونیست‌ها پرده برداشت
  • خبر وحشتناک از وضع آب و هوایی زمین در سالی که گذشت
  • مجازات دزد آفریقایی به یک سبک وحشتناک
  • (ویدیو) لحظه وحشتناک ریزش کوه در جاده استان ایلام
  • سیل وحشتناک در برزیل؛ بیش از ۷۰ نفر مفقود شدند (فیلم)
  • فیلم| سخنرانی باورنکردنی یک دانشجوی آمریکایی درمورد ایران/ایران مثل رگ‌های بدن در کل دنیا ریشه دوانده
  • عملیات نجات سرنشینان پراید نگون‌بخت در سیل وحشتناک | فیلم
  • از گزینه هدایت ایران تا تبدیل به مدعی بهترین لیگ دنیا