Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- نشست «شفافیت و رسانه» آزادی اطلاعات و چالش های رسانه ها در مبارزه با فساد در جمهوری اسلامی ایران را به بحث گذاشت و احمد توکلی فعال سیاسی اصولگرا ، محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مجلس و مهدی محسنیان راد استاد دانشگاه در علوم ارتباطات دیدگاههای خود را بیان کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا در نشست «شفافیت و رسانه» که عصر دوشنبه در پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات برگزار شد احمد توکلی به موضوع امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: امر به معروف و نهی از منکر واجب و یک مسئولیت عمومی است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای امر به معروف و نهی از منکر نیازمند اطلاعات است اگر مردم بدانند دولت چه می‌کند می‌توانند امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند اگرچه این واجب ، بیشتر متوجه حکومت است تا مردم.
عضو ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: برای اسلامی ماندن کشور ناچار هستیم به رسانه‌ها میدان دهیم . البته ذات رسانه خطاپذیر است ولی این فرصت برای ذینفع بطور قانونی وجود دارد که به مسائل پاسخ دهد.
توکلی اظهار داشت: درست است که رسانه‌ها در کشور ما آزادی چندانی ندارند اما از آن سو فساد در رسانه‌ها هست. برخی رسانه‌ها ملزم به چهچه زدن برای ذات قدرت هستند.
مدیر سایت الف دوران هشت ساله جنگ تحمیلی را یکی از دلایل تاخیر در مدرن شدن ایران دانست و با اشاره به سخنان مهدی محسنیان راد که گفت سال 57 جمهوری اسلامی در روند مدرن ایران ترمز زد گفت: در سال 57 امامی وجود داشت که توانست تنها در 13 ماه حضور مردم در حکومت را ممکن کند و هنوز به کشورمان حمله نشده بود.
او تصریح کرد: در انقلاب دنده عقب رفتیم اما این به معنی بازگشت به اسلام بود من می گویم اگر به مسائل دینی خود عمل کنیم دیگر این همه فساد نخواهیم داشت.
توکلی ادامه داد: بنی صدر با وزیر شدن چهار نفر مخالفت کرد، محسن نوربخش، بهزاد نبوی ، من، به این دلیل که اولین نماینده مجلس بودم که با او مخالفت کردم، میرحسین موسوی چون اولین روزنامه نگار مخالف او بود.
مدیر مسئول سایت الف اظهار داشت: من در سال‌های اخیر بابت کامنت‌های سایت الف بارها به دادگاه احضار شده ام آنجا گفتم چطور می‌توانید اثبات کنید من قصد تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی را داشتم. توصیه من این است که اصل را بر این بگذاریم که روزنامه‌نگار در حال فراهم کردن بستر یک واجب بزرگ است. حال اگر ثابت شد این فرد از این موقعیت سوءاستفاده می‌کند باید محاکمه شود.


** محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مجلس نیز در این نشست گفت: اکنون افرادی که می‌خواهند فساد را افشا کنند، احساس امنیت نمی‌کنند و برای همین ترجیح‌ می دهند سکوت کنند.
وی افزود: بدون دسترسی به اطلاعات مربوط به حکومت، دموکراسی کارآیی ندارد.
رئیس فراکسیون شفافیت مجلس ادامه داد: قانون اساسی نگاه حمایتگر به مطبوعات دارد و بیان می دارد که رسانه‌های جمعی باید از اطلاعات برخوردار باشند. قانون دولت را موظف به بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی از طریق رسانه‌ها جمعی می‌کند در اصل 24 قانون اساسی، اصل بر آزادی رسانه‌ها گذاشته شده است.
او اضافه کرد: قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی را یک فرایند تکاملی می‌داند و رسانه‌ها در این حرکت دینامیکی نقش دارند تکیه‌ بر برخورد اندیشه‌های سالم متفاوت است و این مخالف با تک صدایی است.
وی به رسانه ها پیشنهاد کرد که در موضوع مبارزه با فساد به روزنامه‌نگاری تحقیقی روی بیاورند.


** مهدی محسنیان‌راد استاد علوم ارتباطات دانشگاه نیز از انحصار در فضای رسانه‌ای انتقاد کرد و به نقد قانون اساسی درخصوص آزادی عقیده و آزادی بیان پرداخت.
وی گفت: در یکی از مفاد قانون اساسی آزادی عقیده عنوان شده است اما این امر امروزه معنا ندارد همچنین اشکال دیگر قانون اساسی دادن اختیار انحصاری رادیو و تلویزیون به حکومت است، روزنامه جام‌جم برای تلویزیون، روزنامه همشهری برای شهرداری تهران و روزنامه ایران برای دولت است در واقع مطبوعات پرتیراژ مستقل نیستند و همین سبب شده که در کشور روزنامه‌نگاری تحقیقی نداشته باشیم.
محسنیان راد تاکید کرد: اینکه صدا و سیما کار خود را انجام می‌دهد و مردم در تلگرام به دنبال اخبار هستند، اصلاً درست نیست.
1355**1823
خبرنگار: علی اکبر قزوینیان** انتشار: طاهره نبی اللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۹۹۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد

تقاضای بررسی لایحه اساسنامه توسعه سواحل مکران طبق اصل ۸۵ قانون اساسی امروز - یکشنبه - در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه _۹ اردیبهشت_ مجلس شورای اسلامی تقاضای بررسی لایحه اساسنامه توسعه سواحل مکران طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در راستای اجرای ماده ۱۶۴ آیین داخلی مجلس اعلام وصول شد.

طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 748698

دیگر خبرها

  • قانون‌گذاری‌های جدید حمایت از معلمان اعمال شود
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • جوان: مهدی نصیری «باطن» اصلاح‌طلبان است که «ظاهر» شده
  • نارضایتی وزیر ارشاد از وضعیت روزنامه‌نگاران حوزه طنز
  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • اصل ۷۵، اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • اصل ۷۵ اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • طرحی برای رسانه‌های فردای ایران
  • عیادت مدیرعامل باشگاه استقلال از مهدی مهدی پور
  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد