Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بافت فرسوده و بافت‌هاي بحران زا در سطح شهر تهران همواره به عنوان معضلي اساسي در شهر مطرح بوده و اقدامات صورت گرفته طي سال‌هاي اخير براي نوسازي و احياي اين بافت چندان تاثير گذار نبوده است.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاري ميزان، کلانشهر تهران با مخاطرات طبيعي و انسان ساز بسيار از جمله واقع شدن بر روي گسل‌هاي زلزله خيزي مانند گسل‌هاي مشا و نياوران در شمال، لويزان و طرشت در مرکز، گسل‌هاي شمال و جنوب ري در جنوب و همچنين گسل‌هاي پارچين و اشتهارد در اطراف شهر مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علاوه بر گسل‌هاي موجود، مخاطرات طبيعي ديگر از جمله وقوع سيلاب‌هاي ويرانگر، تندباد، آتش سوزي، ايمن نبودن ساختار فيزيکي و کالبدي شهر مواجه است.
تاکنون 47 کيلومتر مربع پهنه گسلي در شهر شناسايي شده است. همچنين مشرف بودن شهر به ارتفاعات البرز خطر وقوع زمين لغزش را محتمل‌تر کرده و آسيب پذيري در برابر خطر زمين لغزش به ويژه با گسترش شهر در ارتفاعات شمالي افزايش يافته است.
در طول ساليان اخير به واسطه تغييرات اقليمي و استخراج غير اصولي آب‌هاي زير زميني فرونشست‌هاي دشت شهريار در حال گسترش بوده و بخش‌هايي از آن، جنوب شهر تهران را نيز در بر گرفته است.
در قسمت‌هايي از جنوب شهر نيز با توجه به شرايط زمين شناختي از جمله نوع خاک، سطح آب زير زميني و ... وقوع پديده روانگرايي محتمل است.
در حال حاضر حدود هزار و 300 رشته قنات با مجموع بيش از 51 هزار ميله و طول هزار و 200 کيلومتر که در گذشته وظيفه تامين آب شهر را برعهده داشته اند، عمدتا بدون متولي رها شده و به يکي از مهم‌ترين مخاطرات موجود در شهر تهران تبديل شده اند.
اين قنات‌هاي رها شده مي‌توانند منجر به وقوع حوادث مختلفي از جمله نشست ساختمان ها، بالازدگي آب در ساختمان ها، نشت آب به تاسيسات زير زميني و ... شوند.
گذر رودخانه‌هاي متعدد از داخل محدوده شهر تهران و دست کاري‌هاي به وجود آمده در آن‌ها با توسعه سريع و نامتوازن مناطق شهري بدون لحاظ محدوديت‌هاي طبيعي به ويژه رودخانه‌ها و آبراهه‌هاي طبيعي موجود در داخل محدوده شهري از جمله مخاطرات بالقوه‌اي است که در صورت طغيان هر يک از آن‌ها آسيب‌هاي فراواني را در پي خواهد داشت.
وسعت 24 درصدي بافت‌هاي ناپايدار شهر تهران و سکونت حدود 42 درصد ساکنين شهر در بافت‌هاي بحران زا از ديگر موارد خطر زا براي شهروندان به شمار مي‌آيد.
طي بررسي‌هاي صورت گرفته و بر اساس اعلام شهرداري تهران، در حال حاضر 15 درصد جمعيت کل پايتخت در ساختمان‌هاي واقع در بافت فرسوده، 20.9 درصد ساکنان در ساختمان‌هاي واقع در پهنه‌هاي گسلي، 2.36 درصد ساکنان در ساختمان‌هاي واقع در پهنه يا در معرض خطر زمين لغزش، 2.1 درصد جمعيت در ساختمان‌هاي واقع در حريم بستر رودخانه، 19.35 درصد ساکنان در ساختمان‌هاي واقع در بافت ريزدانه و 1.01 درصد از ساکنين پايتخت در ساختمان‌هاي واقع در بافت نفوذ ناپذير واقع شده اند که در صورت وقوع زلزله، مي‌توانند بزرگ‌ترين فاجعه انساني قرن را بيافرينند.
در کنار اين مسئله بايد به آسيب‌هاي متعددي که عدم رعايت اصول حاکم بر طرح جامع و تخلف‌هاي ساخت و ساز در صورت وقوع زلزله به شهر تهران متحمل مي‌کند را نيز لحاظ کرد. ساخت سازه‌هايي با ارتفاع بيش از حد مجاز که در صورت ريزش مي‌توانند با بستن معابر و شريان ها، عمليات امدادرساني را سخت و حتي غير ممکن کرده و بر ميزان تلفات بيافزايند.
در حوزه حريم‌هاي رودخانه‌اي نيز از مسائل فعلي شهر تهران آزاد سازي 227 کيلومتر حريم رودخانه‌اي است که متاسفانه طي چند دهه گذشته در آن‌ها ساخت و ساز صورت گرفته و در نقشه‌هاي طرح تفصيلي پايتخت نيز اعمال شده است و به اعتباراتي هنگفت نيازمند است.
همچنين در مورد سيل خيزي پهنه‌هاي شهري به علت بارندگي نيز بايد نسبت به توسعه و تجهيز کانال‌هاي جمع آوري روان آب‌ها و آب‌هاي سطحي به ويژه در مناطق کم شيب نظير مناطق جنوب و جنوب شرقي شهر اقدام کرد.
در حال حاضر شهر تهران داراي 102 پايگاه پشتيباني مديريت بحران فعال در مناطق 22 گانه شهري و 10 پايگاه در دست ساخت است.
اين در حالي است که بر اساس برنامه عملياتي پنج ساله بايد تعداد اين پايگاه‌ها در سال 96 به 140 و تا پايان برنامه يعني در سال 97 به 150 پايگاه برسد.
احمد صادقي، رئيس سازمان مديريت بحران شهرداري تهران در اين رابطه به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاري ميزان مي‌گويد: در حال حاضر در شهر تهران شاهد فعاليت 102 پايگاه مديريت بحران هستيم. اين پايگاه‌ها که به اشتباه به عنوان سوله مديريت بحران معرفي شده اند، به نوعي يک پايگاه کامل تلقي شده و تنها يک بخش کوچک آن‌ها سوله‌هاي مديريت بحران هستند.
رئيس سازمان مديريت بحران شهرداري تهران با اشاره به اينکه در شهر تهران 22 پايگاه ويژه مديريت بحران موجود است مي‌افزايد: در شهر تهران 22 پايگاه ويژه در اختيار ما است و در اين مراکز تجهيزات کافي وجود دارد. 8 سوله ويژه نيز در اختيار استانداري استان‌هاي معين شهر تهران قرار گرفته و امکانات لازم در اين مراکز وجود دارد.
صادقي در خصوص حاشيه‌هاي مطرح شده پيرامون سوله‌هاي شهرداري که در اختيار سازمان ورزش شهرداري تهران قرار داشته است مي‌گويد: همچنان شاهد هستيم که 56 سوله مديريت بحران شهر تهران در اختيار سازمان ورزش شهرداري قرار داشته و سازمان ورزش اکنون به عنوان محلي براي ورزش بانوان از اين سوله‌ها استفاده مي‌کند.
رئيس سازمان مديريت بحران شهرداري تهران با اشاره به مصوبه شوراي چهارم شهر تهران مبني بر تحويل سوله‌هاي مديريت بحران به سازمان مديريت بحران مي‌گويد: اعضاي وقت شوراي چهارم شهر تهران مصوبه‌اي را به امضا رساندند که بر مبناي آن، سوله‌هاي مديريت بحران به سازمان مديريت بحران پس داده شود.
وي همچنين با اشاره به مخاطرات گسل‌هاي موجود در پايتخت مي‌گويد: گسل‌هاي موجود در شهر تهران، سابقه تاريخي فعال شدن دارند و نمي‌توان منکر فعاليت آن‌ها شد.
صادقي با اشاره به ثبت لرزه‌هاي متعدد در شهر تهران مي‌گويد: در طول هفته و حتي در طول روز، شاهد لرزه‌هايي در گسل‌هاي شهر تهران هستيم و افرادي که در شهر تهران سکونت دارند بايد بدانند که به نسبت بسياري از شهر‌هاي ديگر، شهري که براي سکونت انتخاب کرده اند شرايط ويژه تري دارد.
رئيس سازمان مديريت بحران شهرداري تهران در رابطه با آخرين آمار مدارس و بيمارستان‌هاي فرسوده شهر تهران مي‌گويد: طبق اعلام وزارت بهداشت، و آموزش و پرورش 50 درصد بيمارستان‌ها و مراکز درماني، 30 درصد مدارس و مراکز آموزشي و 7 هزار کلاس درس جزء بافت فرسوده محسوب مي‌شوند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۰۲۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت سارق پل‌های عابرپیاده در تهران

به گزارش خبرآنلاین؛سرهنگ محمدقاسم طرهانی در تشریح جزئیات این خبر گفت:‌ به دنبال وقوع چند فقره سرقت آهن آلات از پل‌های عابر پیاده طی روزهای اخیر در محدوده کهریزک، شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان در دستورکار ماموران کلانتری آن محله قرارگرفت.

ایسنا در خبری نوشت:وی ادامه داد: از آنجا که برش و سرقت برخی از آهن آلات این پل هوایی امکان ایجاد خطر سقوط را برای شهروندان به وجود می‌آورد، تیم های عملیاتی بر اساس توضیحات شهروندان ضمن حضور در محدوده مذکور به تحقیقات محلی خود ادامه دادند تا متهم یا متهمان شناسایی شوند.

طرهانی تصریح کرد: تیم عملیات کلانتری ۱۷۰ در گام بعدی با اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده در شانزدهم اردیبهشت ماه سال‌جاری مشخصات و مخفیگاه سارقان مذکور را شناسایی کرده و برابر هماهنگی‌های انجام شده از سوی مرجع قضایی برای دستگیری متهم به محل اعزام شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان ری گفت:‌متهم پس از انتقال به کلانتری باقرشهر در تحقیقات ابتدایی به جرم خود مبنی بر سرقت تجهیزات شهرداری، اداره برق و ۱۰ فقره سرقت مشابه از پل های عابر پیاده اعتراف کرده و اعلام شکایت نماینده حقوقی شهرداری کهریزک، به همراه پرونده راهی دادسر شد.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904027

دیگر خبرها

  • توصیه رئیس پلیس پایتخت به ماموران در طرح نور
  • هشدار زلزله در تهران ۱۰ تا ۱۵ ثانیه پیش از وقوع آن + جزئیات
  • شناسایی ۳۲۰ساختمان در غرب تهران برای پایش تخصصی در بحث ایمنی
  • هشدار سریع ۱۰ تا ۱۵ ثانیه قبل از زلزله اعلام می‌شود | به دنبال پایش ایمنی ۱۹ هزار ساختمان هستیم
  • سرنوشت سارق پل‌های عابرپیاده در تهران
  • لزوم ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های اصفهان/ فریدون‌شهر رکورددار بارش‌ها
  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در پایتخت/ «پساب» مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی کارواش‌ها
  • هشدار مدیریت بحران درخصوص بازگشت آلودگی هوا به پایتخت
  • ۵۰ درصد چاه‌های آب سمنان نیازمند مرمت و بازسازی است
  • گلایه شهروندان تهرانی از وضعیت نامناسب برخی از بی آر تی‌ها + فیلم