Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@20:56:47 GMT

ثبت چهار اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۰۳۵۷۴

ثبت چهار اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور

خبرگزاری شبستان: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از ثبت چهار اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، محمدعلی حضرتی بیان کرد: پرونده ثبت چهار اثر تاریخی غیر منقول استان قزوین شامل آب انبار لوشکان واقع در شهرستان تاکستان بخش اسفرورین، آب انبار شال واقع در شهرستان بوئین زهرا شهر شال، گرمابه شریفیه واقع در شهرستان البرز شهر شریفیه و گرمابه زیاران واقع در شهرستان آبیک روستای زیاران پس از بررسی و تایید نهایی اعضای شورای ثبت آثار غیر منقول در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: آب انبار تاریخی لوشکان با توجه نوع معماری و سازه از آثار اواخر دوره قاجار است که استفاده از طاق و تویزه در ساخت مخزن با توجه به نوع و نحوه اجرای آن، فراتر از معماری روستایی بوده و تنها آب انبار در روستای لوشکان است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: حفاظت و نگهداری از این بنای تاریخی به دلیل واقع شدن در بخش اسفرورین به عنوان یکی از حوزه‌ های تمدنی دشت قزوین از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است و عملیات ساماندهی و مرمت آن به همت کارشناسان این سازمان در سال جاری انجام شد.

 

وی عنوان کرد: گرمابه تاریخی شریفیه اثر دیگر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است که این اثر مربوط به دوره پهلوی اول در جنوب غربی بافت شهر شریفیه از توابع بخش محمدیه- شهرستان البرز واقع شده که تنها اثر تاریخی در شهر شریفیه با معماری سنتی طاق و تویزه است که به منظور حفاظت از این اثر تاریخی عملیات مرمت و بازسازی آن با هدف احیا و تغییر کاربری به‌عنوان مرکز فرهنگی (آموزش، تولید، عرضه و فروش صنایع دستی) زیر نظر کارشناسان فنی این سازمان انجام شد که با حفظ این اثر ارزشمند می ‌توانیم برای جلب گردشگر، رونق شهری و صنایع دستی و اعتلای فرهنگ آن گام مؤثری برداریم.

 

حضرتی با اشاره به ویژگی‌های حمام تاریخی زیاران توضیح داد: گرمابه تاریخی زیاران از بناهای ارزشمند دوره قاجار است که به روال بسیاری از گرمابه‌های تاریخی کشور در زمان فتحعلی شاه قاجار به‌عنوان بنایی عام‌ المنفعه احداث و در اختیار عموم قرار گرفت.

 

وی عنوان کرد: این بنای تاریخی در مرکز روستای زیاران و در مجاورت مسجد تاریخی، آب ‌انبار و درخت چنار کهنسال روستا واقع ‌شده و بخش اعظم فضاهای یک حمام سنتی را دارا است و عملیات ساماندهی و مرمت این بنا با هدف تغییر کاربری و فعالیت مجدد آن در قالب موزه مردم ‌شناسی روستایی و مرکز صنایع ‌دستی با نظارت کارشناسان این سازمان انجام شد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین همچنین از ثبت آب انبار تاریخی شهر شال خبر داد و افزود: آب انبار تاریخی شال واقع در شهر شال از توابع شهرستان بوئین زهرا هم از جمله بناهای ارزشمند متعلق به دوره قاجار است که با توجه به آسیب‌ هایی که طی سال ‌های گذشته به آن وارد شده بود مرمت و ساماندهی بخش‌ هایی از این بنا تحت نظارت فنی میراث فرهنگی صورت پذیرفت.

 

وی یادآور شد: با ثبت این چهار اثر تاریخی تعداد آثار ثبتی استان قزوین در فهرست آثار ملی کشور به یک هزار و 340 عدد افزایش یافت که امیدواریم با تداوم این روند بتوانیم در حفاظت و صیانت از آثار تاریخی ارزشمند استان گام‌ های مؤثری برداریم.

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۰۳۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان ، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه اصفهان در دیدار با امیر کرم‌زاده مدیرکل و شورای مدیران اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به اهمیت مقوله میراث‌فرهنگی گفت: بی‌تردید وظیفه همگی ما حفاظت از میراث‌فرهنگی است، زیرا میراث‌فرهنگی بخشی جدا نشدنی از فرهنگ ما است و ما از طریق میراث‌فرهنگی می‌توانیم آنچه پدران ما ایجاد کردند را حفاظت و به سایر مردمان از سراسر جهان نشان دهیم.

آیت‌الله طباطبایی نژاد  تأکید کرد: پیشنهاد دارم تا باخرد جمعی و همت شما مسئولان، موزه بزرگ اصفهان تأسیس شود و تمامی آثار پدرانمان در معرض نگاه همگان قرار گیرد.

او گفت: باید تلاش کنیم در کنار حفاظت از میراث‌فرهنگی، مردم هم بتوانند مطابق با نیاز‌های روز زندگی خوبی داشته باشند، لذا پیشنهاد می‌کنم با تلفیق مناسب میراث‌فرهنگی و هنر‌های سنتی با علم روز، شرایط مناسبی را برای زندگی مردم خصوصاً مالکان خانه‌های تاریخی فراهم آورید.

آیت‌الله یوسف طباطبایی نژاد افزود: با توجه به اینکه اصفهان قلب هنر ایران است باید همان‌گونه که به هنر می‌پردازید، هنرمندان به‌ویژه هنرمند پیشکسوت را نیز مورد تفقد و دلجوئی قرار گیرند. 

در این دیدار مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز گفت:  بی‌تردید توجه به زنده نگه‌داشتن میراث‌فرهنگی به‌ویژه میراث‌فرهنگی ایران دوران اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کرم زاده  افزود: رهبر فرزانه انقلاب همواره تأکید داشته‌اند این بنا‌ها فارغ از اینکه چه کسانی در آنها زندگی کرده‌اند مرهون و حاصل دسترنج مردم مسلمان ایران است.

او گفت: اصفهان نگین گردشگری و صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور است، لذا با توجه به کمبود اعتبارات ،  تقاضامندم تا با جلب حمایت شرکت‌های بزرگ همچون ذوب‌آهن و همچنین مجامع خیرین استان در قالب جلب مسئولیت‌های اجتماعی آنها را به سمت مرمت و حفاظت از آثار تاریخی هدایت کنند.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یک هزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی در کانون توجه گردشگران قرار دارد.

اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران به شمار می‌رود و از ۲۹۹ رشته صنایع دستی مربوط به ایران ۲۰۰ رشته مربوط به این استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه