Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از همدان- تاریخ همانند کتابی است که برگ های آن توسط گذشته ها ثبت شده است و با ورق زدن آن می توان  از اطلاعات آن با خبر شویم در این گزارش می خواهیم از ۴ رویداد علمی که  مصادف با امروز (در ۳۰ ژانویه) در جهان  اتفاق افتاد بپردازیم:

ساخت مکعب روبیک در سال ۱۹۷۴

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مکعب روبیک برای اولین بار در ۳۰ ژانویه در سال ۱۹۷۴ توسط یک مجسمه ساز و پروفسور معمار مجارستانی به نام ارنو روبیک ابداع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان مخترع این وسیله نام آن را  ” مکعب جادویی ”  نام‌گذاری کرد.

این اسباب بازی در سال ۱۹۸۰ به افتخار سازنده آن به ” مکعب روبیک ” تغییر نام یافت و برنده جایزه ویژه بهترین پازل جهان در آلمان شد و گفته شده پرفروشترین اسباب بازی جهان با ۳۵۰/۰۰۰/۰۰ عدد است.

در هر مکعب روبیک کلاسیک ۶ وجه و در هر وجه ۹ تکه و هر وجه دارای یک رنگ است، در نتیجه کلاً دارای ۶ رنگ (رنگ‌بندی استاندارد: سفید، زرد، نارنجی، قرمز، آبی، و سبز ) است. گفته می‌شود این مکعب دارای ۴۳ تریلیون جایگشت است؛ و معمولاً افراد با دو روش مبتدی و حرفه ای آنرا حل می‌کنند که روش مبتدی دارای ۸ مرحله است که هر مرحله تقریباً دارای ۱ فرمول است اما روش حرفه ای دارای ۴ مرحله و بیش از ۱۰۰ فرمول است.

ساخت چکش پنوماتیک در سال ۱۹۷۵

چکش پنوماتیک (بادی)  از بزرگترین اعضای خانواده ابزارهای برقی هستند که به منظور انجام عملیات تخریب طراحی شده اند. از ویژگی های بارز این سری از ابزار ها، می توان به سنگین و بسیار قدرتمند بودن آنها اشاره نمود که برای تخریب انواع سطوح غیر فلزی، دیوارها و سازه ها و … مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی دیگر چکش های بادی ابزاری قدرتمند به منظور تخریب دیوارها به شمار می آید که از ارکان آن دسته از مشاغل که با عملیات ساخت و ساز سروکار دارند، می باشد . لازم به ذکر است که این وسیله نیز در 30 ژانویه در سال 1894 توسط چارلز کینگ دیتوریت اختراع شد.

اولین ارتباط تلفنی بین هلند و آمریکا در سال ۱۹۲۸

امروزه با پیشرفت روزافزون وسایل ارتباطی در کسری از ثانیه می توان به آسانی از کشوری در دنیا با نقطه دیگر ارتباط برقرار کرد ولی در زمان های گذشته ارتباط برقرار کردن به این آسانی نبود. آمریکا اولین ارتباط تلفنی خود را با هلند در ۳۰ ژانویه در سال ۱۹۲۸ توانست برقرار کند.

افتتاح کتابخانه ایالات متحده آمریکا در سال ۱۸۱۵

در سال ۱۸۱۰ کتابخانه آمریکا دچار آتش سوزی عظیمی شد و در آن زمان تمام کتاب های کتابخانه با حجم ۶۵۰۰ عدد کتابخانه در زبانه های آتش سوخت اما در ۳۰ ژانویه در سال ۱۸۱۵ این کتابخانه با همان حجم کتاب توسط توماس چفوسون دوباره تأسیس شد.

انتهای پیام/

خبرنگار: سجاد عبدلی

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۰۴۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ خام ولادت در یزد بالاتر از میانگین کل کشور

براساس گزارش اداره کل ثبت احوال استان یزد و گزارش‌های پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، نرخ خام ولادت استان یزد در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۴.۷ در هزار نفر ثبت شده که بالاتر از میانگین کل کشور یعنی ۱۲.۶ بوده و استان یزد را در جایگاه ششم کشوری قرار داده است.

استان سیستان و بلوچستان با نرخ خام ولادت ۲۷.۶ در هزار نفر جمعیت بیشترین و استان گیلان با نرخ خام ۷.۵ در هزار نفر، کمترین نرخ خام ولادت را در بین استان‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

میانگین سن والدین در اولین فرزندآوری

در سال ۱۴۰۲ در این استان، میانگین سن پدران در اولین فرزندآوری ۳۱ سال و میانگین سن مادران ۲۶.۳ سال ثبت شده و این در حالیست که مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزند آوری در سال ۱۴۰۲ را در کل کشور برابر ۳۲.۱ سال برای پدران و ۲۷.۳ سال برای مادران اعلام کرده است.

همچنین در بین استان‌ها، بالاترین میانگین سن پدران و مادران در اولین فرزندآوری مربوط به استان تهران و کمترین آن استان سیستان و بلوچستان بوده است.

ثبت ۲۷۴ رویداد چندقلوزدائی در استان

معاونت فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی اداره کل ثبت احوال استان یزد اعلام کرد : در سال گذشته از مجموع ۱۷ هزار و ۳۵۳ مورد ثبت رویداد شیرین ولادت، ۲۷۴ ولادت به صورت چندقلوزائی بوده که ۲۶۶ تولد دوقلوزائی و ۸ رویداد نیز سه قلوزائی بوده است.

به گزارش مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال، در سال گذشته تعداد ۱۹ هزار و ۴۴۳ مورد چندقلوزایی در کشور به ثبت رسیده است که تعداد ۱۸ هزار و ۷۵۰ رویداد دو قلو، ۶۷۱ رویداد سه قلو، ۲۰ رویداد چهارقلو و تعداد ۲ رویداد پنج قلو بوده است.

استان‌های تهران، خراسان رضوی و خوزستان در سال گذشته به ترتیب رکورددار چندقلوزائی بوده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • تماس تلفنی وزیر دفاع آمریکا با وزیر جنگ اسرائیل
  • تصمیم بزرگ دیوید بکام؛ مسی و رونالدو در یک تیم!
  • آزادی‌خواهی از ویژگی‌های عناصر علمی و دانشگاهی در تمامی ادوار تاریخ است
  • روایت رسانه عبری از پیامدهای منفی اعتراضات دانشجویی
  • اولین ارتباط بلوتوثی فضایی برقرار شد
  • برقراری اولین ارتباط بلوتوثی با زمین
  • دبی، میزبان بزرگ‌ترین پروژه‌های خاورمیانه
  • یوروویژن ۲۰۲۴ زیر سایه تهدیدات تروریستی؛ همه آنچه باید درباره بزرگترین رویداد موسیقی زنده جهان دانست
  • نرخ خام ولادت در یزد بالاتر از میانگین کل کشور
  • اعترافات ناامیدکننده رایان بابل: در لیورپول تنها و مضطرب بودم