Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-06@20:12:03 GMT

نانو کاتالیست‌های فوق سبک طراحی شد

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۰۵۹۲۵

نانو کاتالیست‌های فوق سبک طراحی شد

محققان کشور در تحقیقات آزمایشگاهی خود موفق شدند نانوکاتالیستی فوق سبک طراحی کنند که فعالیت بسیار بالایی در فرایند اکسیداسیون اتانول از خود نشان می‌دهد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، غیر سمی بودن اتانول و تهیه آسان آن به روش تخمیر، باعث شده تا اتانول گزینه‌ای مناسب برای سوخت در پیل‌های سوختی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
همچنین پیل‌های سوختی اتانولی به دلیل تولید دانسیته جریان بالا، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. با این حال توسعه کاتالیست‌های جدید با فعالیت الکتروکاتالیزوری بالا، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید قبل از تجاری شدن پیل‌های سوخت اتانولی در نظر گرفته شود.

طراحی کاتالیزور‌هایی با سطوح گسترده، مانند نانوسیم‌ها، نانولوله‌ها و نانوساختار‌های متخلخل، موقعیت‌های بسیاری را برای بهبود عملکرد و دوام کاتالیزور‌ها فراهم کرده است. از طرفی کاتالیزور‌های نانوساختار متخلخل علاوه بر سطح بالا و تخلخل‌های زیاد، از مزایایی همچون مقاومت به خوردگی و استحکام بالا نیز برخوردارند.

مهدی زارعی یزدان آباد، فارغ التحصیل دکترای شیمی کاربردی محقق این طرح اظهار کرد: تهیه نانوساختار‌های سه بعدی از نانو ورقه‌های پالادیوم، مشابه گرافن سه بعدی، به عنوان یک کاتالیست در فرایند اکسیداسیون اتانول و فرمیک اسید مهمترین هدف دنبال شده در این کار است.

وی با بیان اینکه تبدیل ساختار دو بعدی نانو ورقه‌های پالادیوم به ساختار سه بعدی آئروژل پالادیوم نتیجه مهم این تحقیق بوده‌است، عنوان کرد: نتایج الکتروشیمیایی نشان دادند که این نسل از کاتالیست پالادیوم، فعالیت بالایی را در فرایند اکسیداسیون اتانول از خود نشان می‌دهد. طبق این نتایج، فعالیت این کاتالیست در فرایند اکسیداسیون اتانول در مقایسه با کاتالیست تجاری Pd/C، حدود ۷ برابر است.

آئروژل پالادیوم فوق سبک قرار داده شده روی قاصدک

زارعی در خصوص نحوه تبدیل نانوورقه‌ها به نانوساختار سه بعدی پالادیوم گفت: این کار در حلال استیک اسید و در حضور یک سورفاکتانت انجام شد؛ سهولت انجام از مهم‌ترین مزایای روش استفاده شده محسوب می‌شود.

به گفته این محقق، با توجه به این که این نانوکاتالیست ساختاری سه‌بعدی دارد، در صنایعی که به طور مستقیم از کاتالیست‌های پالادیم استفاده می‌کنند، برای مثال در صنایع پتروشیمی و داروسازی، کاربرد خواهد داشت.

زارعی یزدان آباد در خصوص لزوم تبدیل نانوورقه‌ها به نانوساختار‌های سه بعدی عنوان کرد: همانطور که می‌دانیم نانو ورقه‌ها به عنوان یک ساختار دو بعدی دارای ضخامت نانومتری هستند که مساحت سطحی بالایی را به ازای واحد وزنی ایجاد می‌کنند (گرافن یک مثال بارز از نانو ورقه‌هاست).

وی ادامه داد: نانوورقه‌ها انرژی سطحی بالایی دارند و تمایل زیادی برای استک شدن و تجمع دارند که این امر باعث کاهش مساحت سطحی کاتالیست نانو ورقه‌ای می‌شود. تبدیل ساختار دو بعدی نانو ورقه‌ها به ساختار سه بعدی مانع از ایجاد این مشکل می‌شود. همچنین به دلیل خلل و فرج‌هایی که در ساختار سه بعدی ایجاد می‌شود، فرایند انتقال جرم راحت‌تر صورت می‌گیرد (یک مثال بارز از این ساختارها، گرافن سه بعدی است که اخیرا کاربرد‌های فراوانی پیدا کرده است)؛ لذا ایجاد چنین ساختار‌های باعث افزایش فعالیت کاتالیستی می‌شود.

این محقق خاطر نشان کرد: در این طرح برای بررسی ساختاری کاتالیست سنتز شده از روش‌هایی نظیر SEM، TEM، AFM و XRD استفاده شده است. همچنین برای بررسی فعالیت کاتالیستی، الکترواکسیداسیون اتانول در یک سل سه الکترودی صورت گرفته است.

این تحقیقات از همکاری مهدی زارعی یزدان آباد- فارغ التحصیل دکتری شیمی کاربردی از دانشگاه سیستان و بلوچستان-  میثم نوروزی‌فر، دکتر علی‌رضا مدرسی عالم و  حمیده سراوانی- اعضای هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان- حاصل شده‌است. نتایج این کار در مجله‌ی Journal of Materials Chemistry A. با ضریب تأثیر ۸/۸۶ (جلد ۵، سال ۲۰۱۷، صفحات ۱۰۲۴۴ تا ۱۰۲۴۹) به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۰۵۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق شدند یکی از نانوکاتالیست‌های مورد استفاده در تولید بنزین را تولید و تجاری‌سازی کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از معاونت علمی، یک شرکت دانش بنیان با بومی سازی محصولات فناورانه و کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع، گام مؤثری در خودکفایی این کاتالیست ضروری در صنعت پتروشیمی و تولید بنزین بردارد.

حمزه کازرونی، مدیرعامل این شرکت در خصوص فعالیت‌های این شرکت گفت: این شرکت در تولید کاتالیست‌ها و مواد نانوساختار فعالیت دارد و توانستیم کاتالیست رفرمینگ نفتا را تولید و تجاری سازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عمده محصولات تولیدی و فناوری‌های توسعه یافته در این شرکت دانش بنیان منحصر به تعداد معدودی از شرکت‌های دنیا است و با بومی‌سازی این محصولات توانستیم در مسیر رفع نیاز کشور به واردات آن‌ها گام برداریم. به عنوان نمونه در حوزه کاتالیست‌ها، این شرکت بر روی کاتالیست‌های ریفرمینگ نفتا فعالیت دارد که در زمینه تولید بنزین استفاده می‌شود و جزو محصولات تحریمی است.

این فعال فناور با اشاره به این‌که تولید بنزین که جزو فرآورده‌های حیاتی محسوب می‌شود وابسته به حضور کاتالیست ریفرمینگ نفتا نانوساختار است، عنوان کرد: برای تولید بنزین و مواد آروماتیک در پالایشگاه‌ها از این کاتالیست استفاده می‌شود که نمونه ایران‌ساخت آن با کیفیتی مشابه نمونه خارجی عرضه می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تولید سایر فرآورده‌های پتروشیمی نانوساختار در این مجموعه فناور گفت: از دیگر محصولات جدید این شرکت می‌توان به نانوافزودنی سوخت دیزل اشاره کرد که جزو آخرین فناوری‌های افزودنی سوخت به شمار می‌رود و در اختیار یک شرکت آمریکایی بوده است که در داخل بومی سازی شده است.

کد خبر 750796

دیگر خبرها

  • انسولین با کمک فناوری نانو خوراکی می‌شود
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • نویدکیا: با عزیزم و قربانت بروم نمی‌شود کار کرد!
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی کشور در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟
  • خودکفایی کشور در تامین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین
  • برچسب هوشمند برای پایش مواد غذایی دریایی ساخته شد
  • تربیت متخصص در علوم مختلف و ساختار سازی شیعه از مهم‌ترین اقدامات امام صادق علیه السلام بود