Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی دولت در کنفرانس منطقه‌ای بلایا در آسیا و اقیانوسیه گفت: در سال گذشته ۵۹/۳ میلیون نفر در این منطقه تحت تاثیر بلایا قرار گرفتند. آفتاب‌‌نیوز : محمدباقر نوبخت در کنفرانس منطقه‌ای مدیریت اطلاعات بلایا برای کاهش خطر و تاب‌آوری بلایا با بیان اینکه آسیا و اقیانوسیه پرخطرترین منطقه بلاخیز در جهان به شمار می‌آیند، گفت: بیشترین میزان آسیب ناشی از بلایای فاجعه بار را این مناطق متحمل شده‌اند و تنها سال گذشته 59.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

3 میلیون نفر در منطقه تحت تاثیر بلایا قرار گرفتند که منجر به خسارات اقتصادی برابر با 45.1 میلیارد دلار شده‌است.
به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از ایلنا، او خاطرنشان کرد: ما تمایل داریم، تجارب و آموخته‌هایمان را دریاره بلایای ویرانگر شامل زمین لرزه، طوفان‌های شن، ریزگرد، خشکسالی و سیل در اختیار کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار دهیم تا همگی از آن سود ببرند.
سخنگوی دولت با اشاره به این تجارب تصریح کرد: یکی از این تجارب بزرگ زمین لرزه شهر تاریخی بم در سال 2003 بود، حدود 80 درصد بنای تاریخی این شهر  تخریب شد و 31 هزار نفر نیز در این حادثه جان خود را از دست دادند. بدیهی است که این تجارب و همکاری‌ها محدود به بناهای تاریخی نیست و قابل تسری به سایر بلایا نیز است.
نوبخت ادامه داد: پس از تخریب ارگ تاریخی بم ایران توانست نسبت به احیای این بنای باستانی اقدام کند و می‌تواند تجارب حاصل از این دستاورد بزرگ را در اختیار کشورهای منطقه قرار دهد. متاسفانه اخیرا نیز با زلزله سر پل ذهاب در کرمانشاه مواجه شدیم که شمار زیادی از هموطنان ما جان خود را از دست دادند. این فاجعه خود دلیلی بر ضرورت اقدام هماهنگ و پیشگیرانه در برابر بلایا است.
او افزود: از سوی دیگر ایران پیشنهاد داده است در قالب برگزاری کارگاه آموزشی تجارب خود را در زمینه احیای ابنیه تاریخی و مقاوم‌سازی زیرساخت‌های عمرانی در اختیار دیگر کشورهای منطقه قرار دهد. به عنوان مثال در خصوص زمین لرزه ویرانگر در نپال که در سال 2015 رخ داد انبیه تاریخی همچون دیگر سازه‌ها دچار خسارات شدیدی شدند و تعهداتی صورت گرفت تا از طرح مطالعاتی تفصیلی خطرپذیری نپال حمایت به عمل آورده و کمک‌های فنی برای مقاوم سازی ابنیه تاریخی و  میراث فرهنگی این کشور بر اساس تجارب زلزله بم فراهم شود.
نوبخت خاطرنشان کرد: در این راستا هیئت‌های تخصصی و کارشناسی با کمک فنی مراکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایران بر اساس همکاری به این کشورها اعزام شده‌اند در عین حال ایران نیز انتظار دارد که سایر کشورهای منطقه نیز تجارب خود را در خصوص اطلاعات بلایا به نحو شایسته در اختیار دیگر کشورهای عضو اسکاپ قرار دهد تا در نتیجه اشتراک مساعی بتوانیم زندگی بهتری را برای همنوعان خود رقم بزنیم.
او با اشاره به برگزاری دومین جلسه شورای حکام اپدیم در روز 11 بهمن سال جاری در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد می‌داند که از تمام ظرفیت‌های تخصصی و کارشناسی‌اش برای تقویت اپدیم استفاده کند از جمله این ظرفیت‌ها عبارتند از مرکز تحقیقات ساختمانی و مسکن BHRC سازمان ملی نقشه‌برداری، پژوهشکده بین المللی لرزه‌نگاری و همچنین ایران ضمن تمهید ساختمان مقر اپدیم تاکنون مبلغ سه میلیون و 300 هزار دلار برای تاسیس  آن کمک کرده است.
نوبخت خاطرنشان کرد: همچنین پیشنهاد می‌شود با اهتمام شورای حکام آپدیم و دبیر اسکاپ از قابلیت‌های موجود در کشورهای عضو و همچنین نهادهای بین المللی مانند موسسات مرتبط با سازمان ملل متحد در استفاده بهینه از اطلاعات بلایا بهره‌گیری شود تا همه کشورهای عضو از نتیجه این همکاری‌ها برخوردار شوند.
نوبخت تصریح کرد:‌ آپدیم به طور فعال توانایی خود را در مقابله با خطرات فرامرزی و بلایا از طریق اتخاذ رویکرد آمادگی برای خطرات چندگانه و تاکید بر بلایای فرامرزی گسترش می‌دهد تا از این طریق بتواند به یاری و کمک دیگر اعضای اسکاپ گام‌های ارزشمند در زمینه مدیریت بلایا و کاهش خطرات بردارد.
او با بیان اینکه از این فرصت استفاده کرده و به اطلاع می‌رسانند که تعدادی از نمایندگان مراکز فنی مشارکتی جمهوری اسلامی ایران امروز در کنار ما هستند، گفت: این افراد سرشار از تجارب ارزشمند و تخصص هستند و تمایل دارند که در صورت لزوم تجارب خود را با عنوان بخشی از گروه مشارکتی اپدیم با دیگر کشورها به اشتراک گذارند تا در سایه تشریک مساعی و انجام همکاری‌های متقابل شبکه‌ای تبادل دانش و اطلاعات در میان کشورهای عضو در قالب همکاری های جنوب – جنوب محقق شود.
سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد، اقدامات  در سایه برگزاری این رخداد و تاملات و گفت‌وگوهای سازنده میان کشورهای اپدیم در راستای تحقق توسعه پایدار در چارچوب سندی در حیطه کاهش مخاطرات بلایا برای همه کشورهای منطقه اسکاپ مفید و ارزشمند باشد.
نوبخت در پایان بیان کرد: موجب خرسندی فراوان من است که از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران توافق‌نامه کشور میزبان به همراه دبیر اجرایی اسکاپ را امضا می‌کنم.
در ادامه این همایش توافقنامه‌ای بین کشور جمهوری اسلامی ایران و دبیر اجرایی اسکاپ امضا شد.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۰۶۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین سرنوشت دارایی های مسدود شده روسیه در نشست گروه ۷

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، مقامات آمریکایی می گویند که همه گزینه ها درباره دارایی های مسدود شده روسیه روی میز است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از یک مقام ارشد خزانه داری آمریکا گزارش داد در حالی که کشورهای گروه ۷ به بحث در مورد امکان استفاده از دارایی های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین ادامه می دهند، هیچ گزینه ای از روی میز حذف نشده است.

یک مقام ناشناس وزارت خزانه داری به خبرگزاری رویترز گفت که سرنوشت دارایی های مسدود شده روسیه در نشست وزرای خارجه گروه ۷ که قرار است روز چهارشنبه در ایتالیا آغاز شود، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

آمریکا و دیگر کشورهای غربی، به بهانه جنگ در اوکراین، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی روسیه را مسدود کرده اند. حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از این دارایی ها در اتحادیه اروپا نگهداری می شود.

کد خبر 6081361

دیگر خبرها

  • کدام کشور‌ها در کشتی آزاد آسیا سهمیه المپیک گرفتند؟
  • ساماندهی ۱۸۰۰ شیء تاریخی در استان کرمانشاه
  • ساماندهی ۱۸۰۰ شی تاریخی در استان کرمانشاه
  • صعود بانوی قایقران آذربایجان‌غربی به نیمه‌نهایی مسابقات روئینگ انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه
  • جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی
  • روئینگ انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه؛ معرفی رقبای نمایندگان ایران
  • میرزازاده و درستکار برترین‌های کشتی آسیا لقب گرفتند
  • تعیین سرنوشت دارایی های مسدود شده روسیه در نشست گروه ۷
  • تصاویری هولناک از فوران آتشفشان در اندونزی + فیلم
  • کشورهای منطقه به نیروهای نظامی ایران تکیه کنند