Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴- فخاری، عضو شورای شهر تهران می‌گوید طرح جدید ترافیک علاوه بر نقاط مثبت، دارای نقاط ضعف و ایرادات بسیاری است که به آن‌ها توجهی نشده است و بدون رفع ایرادات و انجام کار کارشناسی شده و با عجله زیاد، آن را به شورا فرستادند تا تصویب شود و اعضایی که به این طرح رای دادند حتما باید به این ابهامات پاسخ دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
اعضای شورای پنجم، روز یکشنبه تقریبا اولین و مهمترین تصمیم گیری خود بعد از شروع به کار را تصویب کردند و بالاخره با 14 رای به کلیات «طرح جدید ترافیکی» رای مثبت دادند.
 
چندماهی می‌شود که در خصوص طرح جدید ترافیکی بحث می‌شود، انتقادات بسیار جدی هم از سوی بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران به آن وارد است. از ایجاد تبعیض و گره ترافیکی تا درآمدزایی و آلودگی بیشتر هوا، همه و همه از جمله انتقاداتی است که به طرح جدید وارد است که با تصویب آن در شورا نشان داده شد که کوچکترین توجهی به این مشکلات نشده است.  
 
به گفته بسیاری از کارشناسان، برخی از اعضای شورا و برخی از نمایندگان تهران، این طرح حداقل نیازمند زمان یکساله برای بررسی جزئیات و جوانب آن بود تا با جایگزین آن با طرح قبلی، بر مشکلات پایتخت نیافزاید و شهروندان را با مشکل مواجه نکند.   
 
این طرح اما بالاخره با تمام حواشی به تصویب اعضای شورا رسید که می‌تواند یک آزمون بزرگ برای اعضای شورای شهر جدید تهران باشد. تبعات و آسیب‌های این طرح علاوه بر شهر تهران، طبعا به اعتبار اعضای شورا هم آسیب وارد می‌کند.  
الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با رویداد۲۴، با اشاره به تصویب کلیات طرح جدید ترافیک در صحن شورا و انتقادات مطرح شده نسبت به آن، گفت: انتقاد و نکته‌ای که ما به این طرح وارد کرده‌ایم این است که اصلا منشا و خاستگاه این طرح مشخص نیست. گفته می‌شود این طرح از سوی مرکز مطالعات شهرداری ارائه شده است، اما این خاستگاه اصلا روشن و شفاف نیست و برای جایگزینی چنین طرحی که قطعا پیامدهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت، صرف اشاره به اینکه سال‌ها بر روی این طرح مطالعه شده است به نظر من کفایت نمی‌کند.
فخاری ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که می‌خواهند در مسیر توسعه‌یافتگی حرکت کنند و با توجه به اینکه مدیریت شهری جدید محور کار خود را امید، مشارکت و شکوفایی قرار داده است، برای طرح‌هایی در این سطح ما نیاز به الگوی فراخوان داریم. چه فراخوان عمومی چه فراخوان‌های تخصصی. قطعا نیاز بود که دست‌کم فراخوانی داده شود و با بررسی طرح‌های پیشنهادی، یک طرح و پیشنهاد انتخاب شود تا همگی بدانند که این طرح بر چه اساس و برنامه‌ای انتخاب شده است. اما برای این طرح هیچ کدام از این کارها انجام نگرفته است.
عضو شورای شهر تهران بابیان اینکه برای ارائه این طرح بسیار عجله شد، تصریح کرد: برای چنین طرح‌های مهمی معمولا زمان زیادی برای بررسی دقیق تمام ابعاد آن در نظر می‌گیرند اما برای طرح ترافیک جدید چنین کاری صورت نگرفت و مدام اعلام می‌کردند که عجله کنید تا فلان روز این طرح باید تصویب شود و غیره، که من معتقدم این سبک و سیاق به طرح خصوصا برای کنترل ترافیک، لطمه وارد می‌کند. 
فخاری با بیان اینکه در این طرح ایجاد تبعیض کاملا نمایان است، تصریح کرد: برای ارائه این طرح از هیچکس نه سوالی پرسیده شد و نه نظری خواسته شد. می‌توانستند از صاحب نظران و متخصصین در این حوزه درخواست کنند که طرح‌هایشان را ارائه دهند و از آنجایی که حتی همین کار هم انجام نشده است، می‌توان آن را زیر سوال برد. نکته بعدی این است که به هیچ عنوان به اندازه کافی در خصوص جزئیات طرح در شورا بحث و بررسی صورت نگرفته است و نظر کمیسیون‌ها به طور خاص گرفته نشده است. این طرح قطعا فقط مربوط به حمل و نقل نمی‌شود و پیامدهای اجتماعی-اقتصادی هم به دنبال خواهد داشت و تقلیل دادن آن به نظر و تصمیم گیری در سطح شورای عالی ترافیک هم به نظر من اصلا کار درستی نبود.
این کارشناس با بیان اینکه برخی فقط و فقط بر روی نقاط قوت این طرح تاکید دارند، خاطرنشان کرد: این طرح علاوه بر نقاط مثبت، نقاط ضعف بسیاری هم دارد که متاسفانه نظر کارشناسان و صاحب نظران در این حوزه به گوش مردم و شورا نمی‌رسد. من بارها اعلام کردم که این طرح نیازی به عجله در تصمیم گیری ندارد و باید یک کمیسیون ترکیبی از کمیسیون‌های اصلی شورا تشکیل می‌شد و در این خصوص بررسی‌های لازم را انجام می‌دادند و اگر این کمیسیون طرح را تایید می‌کرد، بعد آن را در صحن مطرح می‌کردند. اما متاسفانه هیچ یک از این اقدامات صورت نگرفته است.
فخاری ادامه داد: متاسفانه در خصوص این طرح، نقش شورا را صرفا به تصویب کننده این طرح تقلیل دادند. ما سوالمان این است طرحی که تا این اندازه به آن انتقاد وجود دارد چرا باید به این سرعت به آن پرداخته شود؟ این سرعت بیجا خود محل سوال و مورد انتقاد است. طرح فعلی ترافیک با تمام پیامدهای منفی و ضربه زننده ای که دارد، سال‌هاست که برقرار است و همه ما نیز به آن واقف هستیم، ولی نباید با جایگزین کردن یک طرح کارشناسی نشده شرایط را سخت تر و بدتر کنیم. حداقل یک سال باید بر روی این طرح کار می‌شد و طرح‌های رقیب این طرح نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفتند، اما متاسفانه حتی اجازه نمی‌دهند نام و حرفی از طرح‌های رقیب به میان آورده شود. اقای افندی زاده قائم مقام حمل و نقل و اقای پورسیدآقایی اعلام کنند که خاستگاه این طرح واقعا کجا بوده است؟‌ آیا این طرح برای تیم حمل و نقل همکارانشان در گذشته است؟
عضو شورای شهر تهران با اشاره به خروجش از جلسه شورا در زمان تصویب این طرح در شورای شهر، گفت: من در زمان پایان ساعت جلسه از صحن خارج شدم. زمانی که من به طور کلی به کلیات طرح انتقادات جدی دارم و در صحن هم اعلام می‌کنم که ما اصلا «از جزئیات این طرح مطلع نیستیم» و در شورا هیچ کار کارشناسی برای آن انجام نداده‌ایم، نظر دادن و بررسی آن جزییات در مدت زمان 20 دقیقه، به نظرم برای خودم کار نابجایی است. بیش از آنکه بخواهیم وارد مباحث فنی آن شویم، نحوه ارائه و مطرح کردن آن با ایرادات زیادی همراه بوده است. آقای افندی زاده مصاحبه کردند و گفتند که ما حتی برای دوربین‌های طرح هم مناقصه برگزار کرده‌ایم، چگونه طرحی که کلیات آن همچنان مورد انتقاد و بحث است، چنین کاری انجام می‌شود؟
فخاری ادامه داد: 14 نفر از اعضا به این طرح رای داده‌اند و نظر اکثریت مصوب‌کننده است. باید از شورا پرسید که دلایل‌تان برای رای دادن به طرحی که اعلام شده ایرادات و اصلاحات آن بعد از تصویب مرتفع می‌شود، چیست؟ بحث و انتقادات من نیز همین است که چگونه یک طرحی که تا این اندازه مشکل و ایراد دارد را با چنین عجله‌ای باید تصویب شود. آیا نباید یک زمان مناسب برای بررسی و کارشناسی دقیق کلیات طرح در نظر گرفته می‌شد؟ آیا نباید ایرادات آن برطرف می‌شد  و بعد به تصویب می‌رسید؟ این‌ها سوالات جدی است.‌

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۰۷۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری کیهان درباره مخالفت دولت با لایحه عفاف و حجاب

روزنامه کیهان در مطلبی با انتقاد از سیاست‌های دولت درباره لایحه حجاب و عفاف خبر از مخالفت دقیقه نودی دولت سیزدهم با این لایحه داد.

روزنامه کیهان به نقل از علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نوشت: اخیراً مکاتبه‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی مجدداً در خصوص ماده‌ای صورت گرفته بود که در آن ماده قید شده هزینه‌های حمایت از فرهنگ عفاف و تقویت بنیان خانواده، به‌عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی تلقی شود و این نوعی مشوق سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد در این زمینه است.

شاید ضرورتی به تصویب قانون نداشته باشیم و هیچ الزامی نبود که این مسئله معطل مانده باشد تا یک قانون تصویب شود که اقدامی در این‌زمینه انجام بگیرد. قبلاً رفت‌وبرگشت‌هایی در این زمینه انجام شده بود و مذاکراتی در جلسات نهادهای مختلف صورت گرفته بود و لایحه‌ای از سوی مرجع قضائی تقدیم دولت شد.

به‌نظر می‌رسد الان و یا هر مقطع دیگری هیچ مرجعِ اجتماعی، فرهنگی، انتظامی، قضائی و اجرائی معطل تصویب قانونی در این زمینه نیست و قوانین موجود تکالیف همین مراجع را در این موضوع‌های فرهنگی و اجتماعی مشخص کرده است.

دیگر خبرها

  • برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود
  • ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
  • تجلیل از شهرداران، شورا‌ها و دهیاران نمونه چهارمحال و بختیاری
  • بررسی ۲۶۶ شکایت علیه مصوبات شورا‌های شهر از سراسر کشور در دیوان عدالت اداری
  • بررسی و تصویب ۱۴ طرح در کارگروه امور زیربنایی آذربایجان‌غربی
  • افتتاح و آغاز به کار ۲۷۰ هزار میلیارد ریال طرح در ملایر
  • افشاگری کیهان درباره مخالفت دولت با لایحه عفاف و حجاب
  • تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری
  • ایجاد درآمد پایدار اولویت اساسی شهرداری‌ها باشد+فیلم
  • بررسی و تصویب ۵ طرح بهبود و توسعه میادین نفت و گاز کشور