Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-28@22:31:39 GMT

اجرای 60 طرح گردشگری در قم

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۰۷۹۰۷

اجرای 60 طرح گردشگری در قم

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، عیسی رضایی در سی و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به این که این اداره کل تملک زیادی درآثار تاریخی قم نداشته است افزود:تعدادی از آثار تاریخی از جمله خانه های دراختیار مالکان هستند که برای احیا و مرمت، باید تملک شوند.

وی افزود: اماکن تاریخی شهر قم هویت این مردم است، در همین راستا شهرداری قم در خصوص بافت های تاریخی قم و مرمت آثار تاریخی قم کمک های شایانی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این که درحال حاضر 850 اثر تاریخی در قم شناسایی شده است گفت:360 اثر تاریخی و ناملموس و چهار اثر فرهنگی در استان به ثبت ملی رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ادامه داد: 57 مورد آثار تاریخی تعیین حریم و همچنین 9 محوطه تاریخی در 34 فصل کاوش شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تعدادی آثار تاریخی در استان قم به بخش خصوصی واگذار شده و 19 اثر تاریخی نیز قابلیت واگذاری به بخش خصوصی دارد که در حال بررسی است.

وی با اشاره به این که 14 هزار 129 شی تاریخی در مخزن غیر استاندارد این اداره کل نگهداری می شود گفت: استان قم نیازمند راه اندازی موزه ای تخصصی برای نمایش این اشیاهای تاریخی شهر قم است.

رضایی گفت: استان قم دارای موزه مردم شناسی در خانه تاریخی زند واقع در خیابان چهارمردان و گنجینه آثار مراجع تقلید واقع در خیابان معلم است ضمن این که سایت موزه در تپه قلی درویش در محدوده مسجد مقدس جمکران نیز در دست احداث است.

رضایی با اشاره به بافت تاریخی قم گفت: محدوده این بافت 315 هکتار می باشد که در منطقه یک و هفت شهرداری قم قرار دارد. در حال حاضر مطالعه بر بافت تاریخی در حال انجام است تا بتوانیم در پایان سال گزارش نهایی را ارائه کنیم.

وی با تاکید بر این که شهرداری قم از ظرفیت های تبلیغی برای معرفی اماکن تاریخی قم استفاده کند گفت: آگاهی مردم، مطمئنا در حفاظت از آثار تاریخی نقش مهمی دارد که باید اطلاع رسانی در این رابطه در دستور کار قرار گیرد.

وی بر ساماندهی تیمچه فرش و بازار کهنه قم تاکید کرد و گفت: این آثار به عنوان اثرهای تاریخی شاخص استان قم هستند که باید با برنامه ریزی مورد استفاده قرار گیرند.

بنای تیمچه قم از آثار شاخص و ارزشمند معماری اسلامی ایران است که توسط هنرمند برجسته دوره قاجاریه استاد حسن معمارباشی قمی در سال 1301 هجری قمری طراحی و اجرا شده است. این تیمچه در سال 1376 به شماره 1902 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

وی ادامه داد: مطالعه جدی بر روی بازار کهنه صورت گرفته است که این مجموعه قابلیت تبدیل به بازار صنایع دستی را دارد.

مجموعه راسته بازار کهنه واقع دربافت قدیمی شهر قم مربوط به دوره صفوی قاجار است که در اواخر سال 1376 با شماره 1937 به ثبت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قم رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم خاطر نشان کرد: 15 هزار هنرمند صنایع دستی درقم فعال هستند که از شهرداری خواستاریم تا در ایجاد بازارچه های صنایع دستی همکاری کند.

وی بر تهیه طرح جامع گردشگری شهر قم تاکید کرد و گفت: نباید جزیره ای عمل شود ایجاد تخت های پذیرایی و گردشگری بدون برنامه آسیب های جدی را به استان وارد می کند ضمن این که در گذشته مطالعات صورت گرفته است ولی نیاز به تجدید نظر است تا افقی را برای آینده ترسیم کنیم.

وی افزود: با تقسیط و تخفیفات عوارض های تاسیسات گردشگری توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری قم می توان در سرمایه گذاری بخش خصوصی در این استان رقابت ایجاد کرد چرا که سالانه بسیاری از گردشگران خارجی و ایرانی به این استان سفر می کنند که نیازمند اقامت و خدمات رفاهی و تفریحی هستند.

رضایی با اشاره به این که در حال حاضر 12 هزار تخت پذیرایی و اقامتی در قم وجود دارد، گفت: در چشم انداز بلند مدت پیش بینی 30 هزار تخت برای اقامت 10 میلیون تن را داریم.

رضایی بیان داشت: در حوزه گردشگری و سرمایه گذاری در قم به صورت کلی 460 مورد تاسیسات گردشگری و اقامتی وجود دارد ضمن این که از سال 92 تاکنون 134 مجموعه احداث کرده ایم که باعث افزایش سه هزار و 515 مورد تخت های پذیرایی و گردشگری به ارزش چهار هزار و 160 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای سه هزار تن شده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر 60 طرح سرمایه گذاری با ایجاد اشتغال برای هفت هزار و 600 تن در و افزایش هشت هزار تخت در حال اجرا است که نیاز به 9 هزار میلیارد ریال تسهیلات دارد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۰۷۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای جشن ملی نوروزگاه، فرهنگهای مختلف را معرفی می کند

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب، اکبر محمدی در بازدید از جشن ملی نوروزگاه و نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خانه کُرد و عمارت خسروآباد سنندج، اظهار داشت: استان کردستان به‌واسطه برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌نظیر، فرهنگ غنی و تنوع رشته‌های مختلف صنایع‌دستی دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در سطح کشور و جهان است.

 وی افزود: باید با بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت‌ها و امکانات، زمینه معرفی و عرضه هرچه بهتر و بیشتر آثار هنرمندان توانمند استان فراهم شود.

محمدی در ادامه بیان کرد: اجرای جشن‌های ملی نوروزگاه علاوه بر ایجاد فضای شاد و مفرح، موجب توسعه صنعت گردشگری و معرفی بیش‌از‌پیش ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی استان می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان یادآور شد: با اجرای این ویژه‌برنامه‌ها می‌توان بیش از گذشته مردم دنیا را با آداب‌و‌رسوم نوروز و فرهنگ و هنر اصیل کردستان آشنا کرد.

بازدید بیش از ۸۵۰ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری کردستان

در ادامه منصور مهرزاد مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اظهار داشت: با تمهیدات پیش‌بینی شده در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، تلاش شده تا مسافران و گردشگران نوروزی بتوانند از اغلب اماکن تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان بازدید کنند.

وی افزود: براساس آمار ثبت‌ شده در دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان، از ٢٥ اسفندماه تا پایان روز ٧ فروردین‌ماه جاری، ٨٦٧ هزار و ٣٨٢ نفر از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، روستاهای هدف گردشگری، مذهبی، فرهنگی و جاهای دیدنی استان بازدید کرده‌اند.

مهرزاد عنوان کرد: شهرستان‌های مریوان، بانه، سنندج و سروآباد به ترتیب دارای بیشترین آمار بازدید از جاذبه‌های گردشگری در استان بوده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کردستان در ادامه همچنین از توزیع بیش از ١٠٠ هزار نسخه اقلام تبلیغاتی در استان خبر داد و یادآور شد: توزیع نقشه، بروشور و کتابچه در راهنمایی و معرفی سایت‌های تاریخی در هر استانی تاثیر مستقیم دارد و در ایام نوروز در کردستان شاهد تحولی اساسی در این بخش بوده‌ایم.

گفتنی است؛ عرضه محصولات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، عرضه انواع غذاهای محلی، اجرای برنامه‌های شاد و متنوع، موسیقی، نمایش و... از جمله برنامه‌های جنبی مراسم نوروزگاه در استان است که تا ۱۲ فروردین‌ماه در دو نوبت صبح و عصر پذیرای بازدیدکنندگان و گردشگران داخل و خارج استان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیش از پانصدهزارنفر از اماکن تاریخی و گردشگری همدان بازدید کردند
  • گردشگران موظف‌ به اجرای تمامی شئونات اسلامی در اماکن گردشگری فارس هستند
  • گردشگران خارجی از مهمان‌نوازی کردستانی‌ها می‌گویند + فیلم
  • اجرای جشن ملی نوروزگاه، فرهنگهای مختلف را معرفی می کند
  • ثبت سه اثر تاریخی منطقه ۵ در فهرست ثبت آثار ملی/ برگزاری چهار جشنواره در سال جاری
  • بخش لادیز شهرستان میرجاوه یکی ازمناطق گردشگری و تاریخی
  • ۴۰ هزار گردشگر از آثار تاریخی نوش آباد دیدن کردند
  • ثبت ۳ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی
  • ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی
  • مسجد میرزا آقاجانی اسدآباد بنایی به قدمت تاریخ