Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گرگان – ايرنا – اجراي طرح آبخيزداري در روستاي مرزي قرناق واقع در بخش گليداغ از توابع شهرستان مرزي مراوه تپه در شرق استان گلستان باعث اميدواري ساکنان آن جهت ماندگاري شد.

به گزارش ايرنا استقرار روستاي قرناق بر روي خاک هاي لسي و در خطر بودن سلامت ساکنان به دليل وقوع سيلاب هاي سال هاي اخير، باعث نگراني اهالي و مسئولان شده بود و دستگاه هاي مرتبط از جمله مديريت بحران تصميم به جابجايي اين روستا گرفته بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سليمان سيدي دهيار قرناق گفت: اين روستا در فاصله 57کيلومتري شهر مراوه تپه واقع بوده و 202 خانوار جمعيت دارد که شغل اصلي ساکنان آن دامداري و کشاورزي است.
به گفته وي؛ معيشت اهالي اين روستا از طريق دامپروري و پرورش 700 راس گاو وهفت هزار راس گوسفند و بز و کشاورزي روي 500 هکتارزمين زراعي تامين مي شود.
دهيار قرناق اظهار کرد: اين روستا به لحاظ قرار گرفتن بر روي بخش لسي بسيار مستعد فرسايش بود و در سال هاي اخير سيلاب هاي ويرانگر آبراهه هاي داخل روستا را به خندق و کانال هاي عميق تا ارتفاع 57 متر تبديل کرده و با جاري شدن کوچکترين رواناب خانه هاي روستايي در معرض تخريب قرار مي گيرد.
وي با بيان اينکه در معرض خطر بودن قرناق باعث شد که جزو روستاهاي طرح کوچ شوراي مديريت بحران استان گلستان قرار گيرد، افزود: در اين پيوند 11هکتار زمين شناسايي، مکان يابي و تفکيک شد، اما بحث اين جابجايي، مشکلات فرهنگي و اجتماعي و نگراني ساکنان را به همراه داشت.
سيدي اضافه کرد: براي رفع اين نگراني ها و مشکلات با تدبير مسئولان فرمانداري و منابع طبيعي و آبخيزداري چاره انديشي دقيق تر شد و تصميم به اجراي طرح آبخيزداري گرفته شد.
به گفته وي؛ اجراي طرح آبخيزداري در سال 96 از سوي اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان گلستان در اين روستا عملياتي شد.
وي گفت: دراين پيوند منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان مراوه تپه 3 بند خاکي و کنترلي (گالي) در داخل روستا احداث و روستاييان از تهديد سيل و رواناب امنيت پيدا کردند.
سيدي بااشاره به بازديد مشاور بنياد مسکن از اين روستا و نظارت بر اثربخشي اجراي طرح آبخيزداري، اظهار کرد: براساس مطالعات آبخيزداري 6 مورد سازه هاي بند خاکي و گالي در روستا پيش بيني شده که با توجه به اعتبارات تاکنون سه مورد اجرا شده است.
وي با اشاره به تامين امنيت اهالي روستا با اجراي اين طرحهاي آبخيزداري افزود: اگر قرار بود روستا جابجا شود ضمن ايجاد مشکلات اجتماعي و فرهنگي براي ساکنان ، طبق برآوردها هزينه اي حدود 150 ميليارد ريال براي دولت و روستاييان داشت درصورتي که سه بند خاکي ايجاد شده هزينه اي حدود هشت ميليارد ريال داشته است.
به گفته وي؛ طبق گزارش کارشناسان دستگاه مرتبط براي اجراي بقيه بندهاي خاکي 15 ميليارد ريال اعتبار نياز است تا از آسيب هاي سيل و تخريب روستا پيشگيري شود.
دهيار قرناق با قدرداني از کارشناسان و مسئولان منابع طبيعي استان و شهرستان در فراهم کردن زمينه ماندگاري اهالي در اين روستا، خواستار ادامه اجراي طرح آبخيزداري با حمايت مسئولان ارشد استاني و ملي شد.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري گلستان در اين پيوند به خبرنگار ايرنا گفت: اجراي طرح جابجايي روستاي قرناق بيش از 150 ميليارد ريال هزينه در برداشت که با اجراي طرح آبخيزداري هزينه ها به 10 تا 20 درصد کاهش يافته و نياز به جابجايي روستا نيز وجود ندارد.
ابوطالب قزلسفلو افزود: اجراي اين طرح آبخيزداري مي تواند الگويي براي ساير روستاهاي مشابه و در معرض آسيب هاي سيل در استان باشد.
مديرکل دفتر مديريت بحران استانداري گلستان نيز گفت: روستاي قرناق مراوه تپه از 10 سال قبل در بلاتکيفي بسر مي برد که بايد طرح جابجايي آن انجام مي شد.
صادق علي مقدم افزود: اجراي طرح آبخيزداري براي ماندگاري اهالي اين روستا، يک جسارت مديريتي بود.
وي با اشاره به ديگر مشکلات اين روستا همچنين اظهار کرد: اجراي طرح هادي از ديگر نيازمندي هاي اهالي قرناق است.
به گفته وي؛همچنين سرمايه گذاري در بخش آموزش به منظور آگاهي و آمادگي ساکنان براي مقابله با حوادث مختلف نيز ضروري مي باشد.
وي افزود: اجراي طرح آبخيزداري مصوبه شوراي هماهنگي مديريت بحران شهرستان مراوه تپه و استان را دارد و اين مصوبه بايد به کشور اعلام شود تا فرايند حذف جابجايي روستاي قرناق جهت ماندگاري اهالي دريافت شود.
مديرکل دفتر مديريت بحران استانداري گلستان همچنين گفت: در اين استان 50 روستا نياز به جابجايي و ايمن سازي دارند که نوع تهديدات آن متفاوت بوده و اقدامات لازم براي برخي انجام و يا در حال اجرا و پيگيري است.
گلستان يکهزار و 75 روستا واقع در مناطق کوهستاني، جنگلي و دشت دارد که حدود 47 درصد از جمعيت يک ميليون و 869هزار نفري استان را در خود جاي داده است و بيشتر ساکنان آنها از طريق کشاورزي و دامداري تامين معاش مي کنند.
6204/1648
گزارش: علي اصغر تيموريان ** انتشار: پري سالارنيا
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۰۸۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد

محمد اسلامی گفت: در پاسخ به کسانی که می‌گویند میراث فرهنگی باعث خشک شدن درختان روستای تاریخی گیسک شده، باید بگویم که این یک ادعای گمراه‌کننده از سوی افرادی بود که آب این روستا را قبلا برای مصارف در اراضی دیگر انتقال داده بودند.

وی افزود: ما پیگیر موضوع برای بازگشت آب به روستا و زنده شدن محیط سبز و زیبای روستا هستیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال باقیمانده آب را حتی به نزدیک‌ترین اراضی مجاور هم نمی‌دهیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زرند با اشاره به تغییر مسیر آب روستا که اخیرا رخ داده، گفت: پس از گزارش مردمی، بلافاصله به روستای تاریخی گیسک رفتیم و با مشاهده جاری شدن آب در جوی وسط روستا که از بالاترین قسمت ساخت و ساز تا استخر محوطه جنب بود، خیلی خوشحال شدم، چون یکی از زیباترین حالات در این روستای گردشگری _تاریخی، جاری بودن آب در این جویبار است.

وی اظهار کرد:، اما مطلع شدیم قصد احتمالی کشاورزان انتقال این آب از طریق لوله به مناطق دیگر است لذا به اطلاع تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصا علاقمندان به روستای تاریخی گیسک می‌رسانم که حفظ بافت تاریخی و منظر فرهنگی و طبیعی روستا از وظایف میراث است و اجازه تغییر در ماهیت فیزیکی چه در بخش ساختمان‌ها چه در بخش محیط و کشاورزی را نخواهد داد.

اسلامی تاکید کرد: طبق قانون، زمانی که یک اثر به ثبت ملی می‌رسد هرچند هیچ تغییری در مالکیت آن بنا اتفاق نخواهد افتاد، اما تغییر در شکل و محتوای آن اثر و نیز عرصه و حرایم آن غیرقانونی خواهد بود و عامل یا عوامل دخیل در هر اتفاقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند افزود: به استناد قانون، تخریب بنا‌های تاریخی مجازات‌های بسیار سختی به همراه دارد و بعضا از آن بعنوان جرمی همسان با جرم‌های امنیتی یاد می‌شود.

 روستای گیسک شهرستان زرند بر اثر زمین‌لرزه سال ۱۳۵۶ ویران شد و بازماندگان زلزله با کمک دولت وقت در یک کیلومتری روستای ویران شده، خانه‌هایی بنا کردند (نام روستای جدید شهرک طالقانی است).

قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانه‌های سرخ رنگ، وجود تالار‌ها و بازارچه‌های زیرزمینی، عدم آواربرداری موجب شد این روستا به اکوموزه تبدیل شود. 

میراث فرهنگی این روستای ویران شده را ثبت و به سایت گردشگری تبدیل کرده است.

روستای گیسک بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران است و یکی از جاذبه‌های دیدنی در شمال کرمان است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • برگزاری دوره‌های حقوقی و قضایی برای اعضای شورا‌ها در گلستان
  • بررسی اقدامات انجام شده برای تامین آب شرب روستاهای مرزی اسلام آباد، دیناران و دولکان
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن